PDA

View Full Version : caps



Ché
24 mei 2005, 14:42
Hoi,

ik heb wat zitten opzoeken om mn tubescreamer wat helderder te maken en na heel wat informatie te hebben verwerkt vroeg ik me af wat de verschillen zijn tussen metal film caps, poly film caps en tantalum caps...

op sommige sites raden ze aan 0.22 tantalum te vervangen door polyfilms en op andere door metalfilms

en de 1µ raden ze dan weer aan te vervangen door tantalum of metal film :s

iemand die me verder kan helpen met welke de beste keuze is, ik weet dat ik het best zelf test mar ik hoor ook graag de uitleg die errond hoort ;)

thnx!

nicoverduin
24 mei 2005, 17:59
Ooit heb ik een artikel (heb het nog ergens opgeslagen ook) waarom bepaalde type condensatoren beter waren als de ander. Dat artikel was wel een beetje gedateerd (1926 :-D :-D ). Edoch het was een helder artikel die een begrijpelijke redenering gaf. Toen ging het o.a. om het verschil tussen PIO (papier in olie) caps en andere type.

De conclusie was snelheid. Dus hoe snel kan een kondensator reageren op potentiaal veranderingen. Als je er goed over nadenkt, dan klopt dit ook wel.

Er gaat tijd overheen om de kondensator op te laden. Als dit relatief niet al te snel gaat, dan zal de kondensator nooit het juiste nivo halen alvorens het potentiaal de andere richting opgaat. De kans bestaat zelfs dat bepaalde snelle veranderingen (details) niet eens meer doorgegeven worden.

Nou dat in een nutshell van een artikel dat wel effe groter was betekent het dus dat je eigenlijk moet kijken naar de specs van de kondensator mbt de laadtijd. Echter dat is de technische redenering. Terecht zegt een ander dat je het moet proberen om de doodeenvoudige reden dat smaken verschillen. Sommigen vinden te veel detail teveel op HiFi klinken. Een ander daarintegen besteed zijn hele leven op zoek naar die ene juiste condensator (en ander komponenten) om "zijn/haar"klank (toon) te vinden.

Dus ga nou eens voordat een ander je het gaat vertellen eerst zelf experimenteren om een persoonlijk oordeel te geven.

Nico :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Dirk_Hendrik
24 mei 2005, 19:05
De conclusie was snelheid. Dus hoe snel kan een kondensator reageren op potentiaal veranderingen. Als je er goed over nadenkt, dan klopt dit ook wel.


Klopt als een bus. Algemene HiFi regel is om nooit Tantaal in je geluidsweg te hebben. Zijn weer ideaal voor voedingsontkoppeling.

aad
24 mei 2005, 21:51
De conclusie was snelheid. Dus hoe snel kan een kondensator reageren op potentiaal veranderingen. Als je er goed over nadenkt, dan klopt dit ook wel.


Klopt als een bus. Algemene HiFi regel is om nooit Tantaal in je geluidsweg te hebben. Zijn weer ideaal voor voedingsontkoppeling.

Maar ik heb eens "on the fly" een 8-kanaals stereo mixertje gemaakt met tantaaltjes op een experimenteer-eurokaart. Vanwege weinig ruimte heb ik daarbij gekozen voor die tataaltjes van 1uF. Klonk prachtig. Ik had de schuifpotmeters over de print heen (opgestoken) gebouwd, zodat het een soort sandwich constructie was zonder aansluitdraden, behalve de voeding dan.
Heeft dus alles te maken met wat je verwacht.

Zaken van belang zijn transient response tijd etc... Dus m.a.w. hoe snel staat een naaldpuls van de ene kant ook op de andere kant. En (niet geheel onbelangrijk) wat is dan de stijg/daaltijd van de condensator, zodat bijvoorbeeld een blokgolf er ook weer als een echt blokgolf uitkomt.
Maar ook wellicht te technisch/filosofisch.

Ché
25 mei 2005, 19:14
allright thnx!
testen is de boodschap dus...

nicoverduin
25 mei 2005, 19:28
allright thnx!
testen is de boodschap dus...testen en leren :-D :-D :-D
Nico

Ché
26 mei 2005, 09:56
allright thnx!
testen is de boodschap dus...testen en leren :-D :-D :-D
Nico

en een review posten ook? :D

nicoverduin
26 mei 2005, 10:08
En graag met een wetenschappelijke :-D :-D :-D onderbouwing........plaatjes.......grafieken..... simulatie modellen (downloadable graag).....mp3's..... :-D :-D :-D

Groetjes
Nico

Ché
26 mei 2005, 19:58
awel (awel awel) die mp3's zal ik proberen, give me a few days...dan kan ik het verschil ook horen als het niet onmiddelijk duidelijk is :)

greetz

nicoverduin
26 mei 2005, 20:06
Dan kan je mooi die opnames vergelijken met Fast Fourier transformaties :-D :-D :-D Ik heb geen flauw idee of je d'r wat aan hebt, maar ik vind het wel lekker wetenschappelijk klinken :-D :-D :-D :-D
Nico

Ché
27 mei 2005, 23:05
nog geen mp3's maar het resultaat is er wel al :o
wat elcos vervangen door metalfilms en carbonfilms(zo denk ik toch dat ze heten) ook vervangen door metalfilms en dan ff met de barber ltd vergeleken...resultaat is verbazingwekkend! Zo helder als iets!