PDA

View Full Version : wat doe ik verkeerd (opnamestukje)



Equalizer
22 mei 2005, 22:23
Wat is er mis met mijn opnamespul dat het zo klinkt?:

http://www.digitalsoundplanet.com/Members/000136195_000028148.mp3

Ik gebruik een maya 44 kaart, een niet zo snelle computer en (nou komt het) die 20 euro superlux condenstator met fantoomvoeding.

Is dit geluid gewoon bij die microfoon aangezien hij zo cheap is of ligt het ergens anders aan? Ik was namelijk van plan een shure sm 57 te kopen zodat ik een beetje kan aanprutsen, maar dan moet het geheel wel wat beter klinken.

alvast bedankt.
HET BROERTJE VAN equalizer

Equalizer
23 mei 2005, 15:36
Tss.. zelf inloggen, en 1x op OK klikken, is toch niet zo'n moeite? :P

EQ zelf.

bert k
23 mei 2005, 16:51
Weet het niet zeker. Microfoon lijkt goed te werken, maar er zitten hapertjes in het geluid, misschien de drivers controleren. Probeer een andere buffersize in te stellen, dat kan ook.
Waar haal je je fantoomvoeding vandaan?

Nee, ik denk toch het meest aan een verkeerde buffersize of te lage latency.

Equalizer
23 mei 2005, 17:47
ok, dankjewel!

Hoe controleer je je drivers? (sorry)
Ik zal eerst ook even met de buffersize prutsen..

HET BROERTJE VAN

harrie-beton
25 mei 2005, 10:39
tijdens opnemen achtergrond programma's uit wil ook helpen!

- msn
- e-mail
- geen xfire - steam enz
- firewall
- anti virus
- je internetverbinding uitzetten

bert k
25 mei 2005, 13:44
Je kan in je opnameprog vaak drivers kiezen. Asio, Windows Multimedia, DirectX en zo. Je moet de driver hebben die bij je kaart hoort. Verder wat ik al zei, andere buffersize.

jelle
25 mei 2005, 17:48
msn heb ik gelukkig geen last van, hehe. Ik heb de buffersize lager ingesteld en toen nam hij beter op, hij heeft alleen wat moeite meerdere tracks tegelijk af te spelen.
Ik moet maar eens op zoek gaan naar een iets snellere comp, heeft het ook zin om bijvoorbeeld alleen een snellere harde schijf te kopen? Ik snap dat je als je een veeeeel snellere schijf koopt je ook een snellere processor enzo moet kopen maar heeft het zin om een beetje snellere harde schijf te kopen?

Wat doe je eigenlijk als je de buffersize veranderd? Ik zal niet al teveel vragen blijven stellen, hehe. Bedankt voor de hulp!

Ik heb nu weer even iets opgenomen;

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=58768

Belangrijkste vraag: heeft het zin om een shure sm 57 te kopen ipv deze microfoon? anders moet ik snel een bestelling gaan cancellen.

bert k
25 mei 2005, 19:48
Ik zou geen andere mic halen voordat je je opnameprobleem goed hebt. Of je nou bagger met de ene of met de andere mic opneemt maakt niet echt uit.

harrie-beton
25 mei 2005, 20:14
MICROFOON niet richten op het klankgat! Je hoort dan heeeeeeeeeel veel bas en verder niks

Het beste is paar centimeter boven de 12e fret.

Swan
25 mei 2005, 20:16
msn heb ik gelukkig geen last van, hehe. Ik heb de buffersize lager ingesteld en toen nam hij beter op, hij heeft alleen wat moeite meerdere tracks tegelijk af te spelen.
Ik moet maar eens op zoek gaan naar een iets snellere comp, heeft het ook zin om bijvoorbeeld alleen een snellere harde schijf te kopen? Ik snap dat je als je een veeeeel snellere schijf koopt je ook een snellere processor enzo moet kopen maar heeft het zin om een beetje snellere harde schijf te kopen?


je kan beter werkgeheugen kopen!

harrie-beton
26 mei 2005, 14:44
+1
mee eens.

Ik heb standaard Maxtor harde schijven en die doen 55 mb per seconde.
Dat is 302 sporen in Cool Edit tegelijk zonder stuiten.

De hikjes komen van je pc omdat de pc teveel moet doen en te weinig middelen beschikbaar heeft.

-geheugen erbij scheelt enorm
-weinig programmas draaien tegelijk
-snellere processor, hoewel dan de rest ook vaak moet worden aangepast

wat voor je pc heb je?
-CPU snelheid
-hoeveel geheugen
-type harde schijf
-type moederbord

"COMPAQ" is niet genoeg, gehele type aanduiding erbij.
Zoals Compaq DESKPRO e500.

jelle
26 mei 2005, 23:26
MICROFOON niet richten op het klankgat! Je hoort dan heeeeeeeeeel veel bas en verder niks

Het beste is paar centimeter boven de 12e fret.

hehee, ik had wat geprobeerd en dat was precies de plek waar ik hem ook heb neergezet. Mee eens dus. Ik weet niet waar die bas dan vandaan komt.
Maar goed.
Jullie gaan nu waarschijnlijk aardig lachen.
Ik heb een:

Compaq DPS-200PB-89 D

Pentium 2 processor (with MMX technology)

werkgeheugen van 64 Kb

Harde schijf één: Seagate Medalist 4321
Model ST34321A
4 Gig

Harde schijf twee: Samsung SVO644A
6,4 Gig

Uitgelachen?
Ik gebruik de tweede harde schijf om de nummers op op te nemen. Op mijn eerste staat windows. Ik weet niet hoe ik het type moederbord moet bepalen. En de CPU snelheid.

Ik waardeer het wel dat jullie me willen helpen mn compu een beetje op te krikken. Die medewerkers van de computerboer weten niks van geluid. bedankt dus!

bert k
26 mei 2005, 23:36
Ik denk dat de hapertjes idd door de ouderdom an je comp komen. Meer geheugen zou wonderen kunnen doen, alleen is geheugen voor dit soour ouwe dozen haast niet meer te krijgen :( Modern geheugen gaat er niet in.
Welk besturingssysteem draai je? Windows 98 zeker? WinXP is veel te zwaar voor zo'n ouwe.

Ic3gl0vE
27 mei 2005, 10:58
ik denk dat je 64mb geheugen hebt, anders kun je net DOS 1.0 draaien ofzo :)

Maar goed, je computer zou opzich prima zijn als je er 128mb sd-ram bij in zet. Probeer dit tweedehands te vinden, want nieuw is het erg duur aan het worden! Het wordt zeldzamer namelijk.
Je moet alleen niet de nieuwste software willen draaien. Ik neem aan dat je computer een jaar of 6 oud is, dus gebruik ook opnamesoftware uit die tijd. Cubase VST5.0 bijvoorbeeld zou prima moeten werken op jouw systeem (ik gebruikte ook VST5.0 op mijn pentiumII 350 met 128mb (later 192) geheugen en een 7200rpm 8,4gb schijf en dat ging prima). Cubase SX (de huidige versie) vraagt veel meer van een pc en zal dus niet (goed) werken op jouw systeem.

Op zich zijn de oude programma's zoals het genoemde Cubase VST5.0 nog goed genoeg, ze zijn alleen wat minder uitgebreid dan de nieuwe versies en ze zien er wat minder mooi uit.

Succes!

Maarten