PDA

View Full Version : floyd rose (veren)



Mich-B
22 mei 2005, 14:21
Na lang sparen een Ibanez JEM555 gekocht (2 jaar terug), klinkt erg goed maar ben al enkele keren terug naar de winkel gegaan om alles opnieuw te laten afstellen. Nu is er weer een probleem: de veren lijken inneens erg stug geworden (je krijgt niet meer dat vreemde effect als je op je tremolo hendel slaat). Klopt het dat de veren (bij intensief gebruik v/d floyd rose) af en toe vervangen moeten worden?? Zo ja, kan je dit zelf doen of kan je dit beter laten doen? :???:
Ik ben tevens op zoek naar een goede zaak om m'n gitaar te laten maken (en deze keer goed!) liefst omgeving Breda , Iemand een suggestie?

Mattia
22 mei 2005, 15:44
Na lang sparen een Ibanez JEM555 gekocht (2 jaar terug), klinkt erg goed maar ben al enkele keren terug naar de winkel gegaan om alles opnieuw te laten afstellen. Nu is er weer een probleem: de veren lijken inneens erg stug geworden (je krijgt niet meer dat vreemde effect als je op je tremolo hendel slaat). Klopt het dat de veren (bij intensief gebruik v/d floyd rose) af en toe vervangen moeten worden?? Zo ja, kan je dit zelf doen of kan je dit beter laten doen? :???:
Ik ben tevens op zoek naar een goede zaak om m'n gitaar te laten maken (en deze keer goed!) liefst omgeving Breda , Iemand een suggestie?

Nieuwere veren, die wat meer spanning hebben, zullen wat 'stugger' zijn dan oude, dus als je dat lossere gevoel terug wil moet je ze echt niet gaat vervangen. Het vervangen zelf is makkelijk; snaren eraf, trem cover eraf, veren een voor een vervangen.

Wat er waarschijnlijk gebeurt is is dat de veren (dus de trem claw, waar ze aan vast zitten) iewat zijn aangespannen, wat een stabielere tuning geeft (minder floating), maar het geheel een wat stuggere feel geeft.

Lenweë Míriel
22 mei 2005, 19:01
Je kan sol proberen

maar wie de fuck ben jij eigenlijk??
en welkom op het forum. weer 1 uit ons gehucht.

Mich-B
23 mei 2005, 10:01
Juist, zal SOL eens bellen. Het is zelfs zo erg dat als je een klein tikje op de tremolo geeft alles een halve toon lager staat (en andersom)!
Grrrr
Quote: "maar wie de fuck ben jij eigenlijk??
en welkom op het forum. weer 1 uit ons gehucht." --> haha thnks

Azrael
23 mei 2005, 21:04
Juist, zal SOL eens bellen. Het is zelfs zo erg dat als je een klein tikje op de tremolo geeft alles een halve toon lager staat (en andersom)!


Dat komt door de kwalitief slechte brug die de Jem555 nu eenmaal heeft en daar valt weinig aan te doen over het algemeen.

Mich-B
24 mei 2005, 17:23
is toch wel maf, die gitaar zou juist ontworpen moeten zijn om extreme tremolo-verkrachtingen te kunnen doorstaan (Vai :???: ).
Er zou toch een oplossing voor moeten zijn neem ik aan?
Raaawre toestand, maargoed, ga er morgen (alweer) mee terug, en dan mogen de pro's er maar naar kijken...
:cry:

Maniaaaak!!
24 mei 2005, 17:56
vai speelt zelf niet op 555's maar op de iets duurdere versie...en niet voor nix. Er is gewoon een gigantisch kwaliteitsverchil tussen de 555 en de andere JEMs...

Azrael
24 mei 2005, 23:19
De Jem555 is een gitaar waar Vai (uitgezonderd van een keertje) nooit op speelt. De Jem555 is gewoon geen echte jem....sorry...

sjaakies
29 mei 2005, 19:13
inderdaad je trem is helaas versleten. dat kan komen door het gebruik of door dat tijdens het afstellen de studs met snaar spanning omhoog of omlaag zijn gedraait.

Mich-B
31 mei 2005, 15:20
juist, hij is nu in repatatie: veren vervangen en alles wat verder kapot zou zijn. Er bleef ook steeds een klein stukje achter de slagplaat hangen (?!) waardoor ik daar iets van af heb moeten vijlen.
Gezien je grote collectie JEMS zal je deze elende misschien ook wel hebben meegemaakt (alhoewel jij durudere versies hebt)

sjaakies
1 juni 2005, 00:04
goed afstellen kan een hoop doen, als ik er een op het oog gaat ie eerst helemaal uit elkaar in elk geval de trem eraf. maar als je de studs vervangt en de bramen van je trem blok af kan het al heel wat schelen succes ermee. als er een steeds iets achter je slagplaat blijft hangen kan het zelfs zo zijn dat studs zijn uitgebroken en dan is het einde oefenning. kan je checken door de slagplaat eraf te halen en kijken of er haar scheurtjes bij de studs in de lak zitten dier door lopen naar je element gat. ( btw bij wie laat je hem repareren?)
succes ermee

Guitaris
1 juni 2005, 21:37
Plaats de Low Pro Edge, mits wat aanpassingen past deze ook in jouw gitaar, en dan heeft je gitaar ineens een meerwaarde!!

Mich-B
2 juni 2005, 21:00
ok bedankt voor de tips, hij zal ondertussen wel gemaakt zijn, volgende keer eerst even zelf kijken dan tnks! ik laat het deze keer maken bij SOL in Breda.
:lol: