PDA

View Full Version : project Explorer cancelled! :(



Fumi SG
21 mei 2005, 21:54
hoi...

vandaag ben ik 'officieel' begonnen met de bouw van mijn Explorer. Ik maak eerst een proefmodel van een stuk hout dat ik nog had liggen, soort multiplex maar wel extreme kwaliteit. Dus geen Gamma/praxis noem maar op spul. Eerst eens kijken hoe alles werkt en wie weet klinkt het wel heel vet!! :razz:

De bedoeling is om hem uiteindelijk van mahonie te maken, maar dat zie ik later wel. Komende week ga ik de hardware halen en kan ik beginnen met frezen enzo... Vandaag uitgezaagd en mooi geschuurd. Hij is nu in feite klaar om gegrond te worden maar dat komt nog wel.

Er komen DiMarzio's PAF Pro en Superdistortion in die allebei serie/single/parallel geschakeld kunnen worden.

Hier ff wat pics....

http://img77.echo.cx/img77/4976/gitaarbouw0032mw.jpg

deze was net na het uitzagen, nog niet geschuurd ofzo (trouwens foto met telefoon gemaakt vandaar de mindere kwaliteit)

Hier nog wat foto's na het schuren, zo ligt ie er nu nog bij :wink:

http://img77.echo.cx/img77/4721/gitaarbouw0142bf.jpg

http://img77.echo.cx/img77/516/gitaarbouw0185ut.jpg

http://img77.echo.cx/img77/286/gitaarbouw0169fm.jpg

http://img77.echo.cx/img77/8115/gitaarbouw0219sp.jpg

http://img77.echo.cx/img77/4135/gitaarbouw0220rn.jpg

ik ga dit topic gewoon iedere keer updaten, net zolang totdat ie klaar is :)

ToTaL FaKe
21 mei 2005, 22:00
netjes :) heb je echt mooi gedaan, nu wachten op de rest... ben benieuwd! :)

EpiCenturiesAWAy
21 mei 2005, 22:06
Mooi gedaan man! Hoe ga je hem dan van mahonie maken ?
Gewoon nieuwe body maken of.. ?

Fumi SG
21 mei 2005, 22:08
jah... mocht deze echt belabberd klinken dan ga ik een nieuwe body + hals maken, en zet ik de hardware gewoon over.

thanx trouwens, is m'n eerste zelfbouw :)

ToTaL FaKe
21 mei 2005, 22:08
Mooi gedaan man! Hoe ga je hem dan van mahonie maken ?
Gewoon nieuwe body maken of.. ?

hehe, dat lijkt me wel :-D of er moet een toverspreuk bestaan die hem omtovert tot mahonie 8-)

EpiCenturiesAWAy
21 mei 2005, 22:30
:-D ja maar het is toch wel raar dat hij eerst deze maakt en da nog eens een nieuwe ? Maar ja domme opmerking van mij :-D

Bluesbreaker
21 mei 2005, 23:32
Mooi gedaan man! Hoe ga je hem dan van mahonie maken ?
Gewoon nieuwe body maken of.. ?

Nee, ik denk dat hij hem gewoon met mahonie overspuit.














Lijkt me vrij logisch dat je voordat je de definitieve body van duur hout maakt eerste even probeert of het uberhaupt gaat lukken...

Fumi SG
21 mei 2005, 23:36
:-D ja maar het is toch wel raar dat hij eerst deze maakt en da nog eens een nieuwe ? Maar ja domme opmerking van mij :-D

tsjah.... wat Bluesbreaker zegt. Maar dit word m'n eerste zelfbouwgitaar en ik had echt geen idee of het mij zou lukken. En als je meteen een duur stuk mahonie verprutst baal je toch wel ff hoor :(

Mattia
22 mei 2005, 00:04
Leuk!

Marreh, mahonie (Afrikaans Mahonie, dan) is meestal goedkoper dan goed Triplex, zo per cuub. Of niet gek veel duurder. Het zal ook best wel anders bewerken dan zo'n triplex body. Maargoed, als je 't al had liggen, dus als het toch gratis is, maakt 't natuurlijk niks uit :-)

RUIS
22 mei 2005, 01:09
En multiplex kan ook best leuk klinken. Je hals is heel belangrijk voor de sound van je gitaar.

@ Mattia: Hoe nauwkeurig weet jij van te voren hoe een gitaar gaat klinken? Heb je er een bepaalde formule voor, in de zin van HOUT maal HARDWARE maal VAKKENNIS gedeeld door GEKNOEI is DIE sound? Of moet je dat weer vermenigvuldigen met MAZZEL?

Ik heb er ook een paar gebouwd, ze werden wel steeds beter maar het geluid was elke keer een verrassing.

Fumi SG
22 mei 2005, 08:46
Leuk!

Marreh, mahonie (Afrikaans Mahonie, dan) is meestal goedkoper dan goed Triplex, zo per cuub. Of niet gek veel duurder. Het zal ook best wel anders bewerken dan zo'n triplex body. Maargoed, als je 't al had liggen, dus als het toch gratis is, maakt 't natuurlijk niks uit :-)

dan heb ik een mooi duur stukje hout! Maar inderdaad, zo duur is (afrikaanse) mahonie niet. Ik maak deze ook niet om de kosten maar om ff een beetje gevoel te krijgen, ook al is mahonie heel anders om te bewerken.

Ritch
22 mei 2005, 18:56
Ligt het aan mij of lijkt de zelfbouwbody iets te breed voor een Explorer? :-? (Verbeter me anders maar)

http://www.gibson.com/Files/images/explor-guitar.jpghttp://img77.echo.cx/img77/4976/gitaarbouw0032mw.jpg

Diedo
22 mei 2005, 20:05
ziet er goed uit jongen! hoe heb je deze body gemaakt? eerst een tekening op ware grote geprint en toen daarlangs gefreest ofzo?

Fumi SG
22 mei 2005, 20:18
ik heb eerst een tekening op ware grootte gemaakt en toen met een radeerwieletje (jah.. wie kent hem niet :razz: ) op het hout gezet. Daarna met de decoupeerzaag uitgezaagd.

@Stevelukather... kan kloppen. Ik heb de tekening (dus ook de uiteindelijke vorm) gewoon met de hand en uit het hoofd getekend. Ik was tevreden met de vorm, en dus heb ik hem zo gelaten.

Diedo
22 mei 2005, 20:28
best goede tekening dan :)

Mattia
22 mei 2005, 20:32
En multiplex kan ook best leuk klinken. Je hals is heel belangrijk voor de sound van je gitaar.

@ Mattia: Hoe nauwkeurig weet jij van te voren hoe een gitaar gaat klinken? Heb je er een bepaalde formule voor, in de zin van HOUT maal HARDWARE maal VAKKENNIS gedeeld door GEKNOEI is DIE sound? Of moet je dat weer vermenigvuldigen met MAZZEL?

Ik heb er ook een paar gebouwd, ze werden wel steeds beter maar het geluid was elke keer een verrassing.

Hoe nauwkeurig? Niet echt, eigenlijk. De belangrijkste stukjes zijn eigenlijk de elementen en de versterker. Dan volgens mij de constructie (hol, wat voor halsverbinding, scale lengte, plaatsen van pickups), en dan kleurt het hout de toon nogal. Hol geeft een wat meer 'levendige' gitaar, wat 'voller' of 'ronder' geluid, maar het is uiterst subjectief. Humbuckers op een mahonie/maple set neck? Ik kan nu meestal wel voorspellen dat dat wel goed zal klinken, maar hoe precies, dat durf ik niet te zeggen. Heb ook nooit twee keer dezelfde gitaar gebouwd. Maarja, ik verwacht dat die Strat die ik bouw als een Strat zal klinken, zeg maar :-)

Goede hardware helpt ook zeker, beetje flink, stijve hals lijkt ook wonderen te doen, en als het een beetje resoneert (als de 'bonk tone' van dat ding goed is), en akoestisch goed klinkt, is de kans goed dat het een goeie gitaar wordt.

Mattia
22 mei 2005, 20:33
En multiplex kan ook best leuk klinken. Je hals is heel belangrijk voor de sound van je gitaar.

@ Mattia: Hoe nauwkeurig weet jij van te voren hoe een gitaar gaat klinken? Heb je er een bepaalde formule voor, in de zin van HOUT maal HARDWARE maal VAKKENNIS gedeeld door GEKNOEI is DIE sound? Of moet je dat weer vermenigvuldigen met MAZZEL?

Ik heb er ook een paar gebouwd, ze werden wel steeds beter maar het geluid was elke keer een verrassing.

Hoe nauwkeurig? Niet echt, eigenlijk. De belangrijkste stukjes zijn eigenlijk de elementen en de versterker. Dan volgens mij de constructie (hol, wat voor halsverbinding, scale lengte, plaatsen van pickups), en dan kleurt het hout de toon nogal. Hol geeft een wat meer 'levendige' gitaar, wat 'voller' of 'ronder' geluid, maar het is uiterst subjectief. Humbuckers op een mahonie/maple set neck? Ik kan nu meestal wel voorspellen dat dat wel goed zal klinken, maar hoe precies, dat durf ik niet te zeggen. Heb ook nooit twee keer dezelfde gitaar gebouwd. Maarja, ik verwacht dat die Strat die ik bouw als een Strat zal klinken, zeg maar :-)

Goede hardware helpt ook zeker, beetje flink, stijve hals lijkt ook wonderen te doen, en als het een beetje resoneert (als de 'bonk tone' van dat ding goed is), en akoestisch goed klinkt, is de kans goed dat het een goeie gitaar wordt.

Fumi SG
7 juni 2005, 17:42
project cancelled!! :-( Ik zit al een paar dagen de denken over de kosten. Toen kwam ik tot de conclusie dat het me allemaal veeeel te duur werd. Ik ga eerst eens een goede buizenamp kopen, en dan kan ik me altijd nog een gitaar bouwen. Een keer een setje DiMarzio's in m'n andere gitaar en het scheurt like hell....

Achjah, jammer maar helaas. Waarom moet alles zo duur!?!? :-?

Diedo
7 juni 2005, 17:46
dat vind ik dan nogal ondoordacht... dit had je van tevoren precies kunnen uitrekenen.
Zonde, maar maar misschien later verder?

Fumi SG
7 juni 2005, 17:49
mwoah... ik had alle materiaalkosten uitgerekend. Maar er kwamen nog zoveel extra kosten bij voor verzenden, boeken en allerlei kleine dingen waar je zo op het eerste gezicht niet aan denkt.

maar inderdaad, misschien gaan we later toch nog verder. :wink:

hoofd
7 juni 2005, 18:38
Als je nog op de middelbare school zit, moet je zorgen dat je dikke maatjes wordt met je handarbeidleraar, als je dat vak hebt...dat kan financieel en praktisch enorm schelen, bovendien zal de kennis van zo'n leraar je ook goed uit de brand kunnen helpen, als je een goede leraar heb :wink:

Als je daarnaast ook nog 's goed op kan schieten met de muziekleraar, kun je misschien die ene ouwe crappy El Cheapo gitaar die in de hoek van 't lokaal ligt weg te rotten afschieten en de bruikbare donororganen naar je zelfbouwplank tranplanteren.

Mattia
7 juni 2005, 18:53
:-(

Tja, zo zit dat nu eenmaal. Punt is wel als je het gereedschap eenmaal bij elkaar hebt, wat vaste adresjes, en meteen kunt inslaan voor meerdere gitaren tegelijk, dat de prijs per gitaar flink daalt. Maar de opstartkosten, da's niet om te grappen!

Maargoed, misschien over een paar jaartjes weer verder?

Uit interesse: wat had je, en wat moest je allemaal nog kopen? Het is misschien een idee om gezamelijk internationale orders te plaatsen; de invoerrechten/BTW betaal je zwz, maar de verzendkosten zijn dan relatief lager. Heb momenteel eigenlijk niks nodig, maar wie weet, over een paar maandjes..

Fumi SG
7 juni 2005, 19:25
sowieso over een aantal jaartjes weer verder!! :) Maar misschien wel eerder hoor. Ik heb net pa ff gesproken (zit hele weken in Duitsland voor z'n werk) maar hij zei dat het wel goed kwam, dus er is nog hoop!!

en jah, dat is eigenlijk het probleem. Ik moet alles kopen, en wat jij zegt Mattia.... dat klopt wel, is ook wel leuk maar ik ga niet een aantal gitaren maken. Het leek/lijkt me gewoon leuk om zoiets zelf (en ook kwalitatief goed) te maken, i.p.v. dat het me om de 'extra' gitaar gaat. (beetje een kromme zin :oops: )

Al met al, hopen dat ik een kleine deal met m'n vader kan sluiten en dan gaat het project alsnog door!! :wink:

@hoofd: Handarbeid heb ik niet meer en techniek ook niet. Ik hoop volgend jaar wel weer meer technische dingen te krijgen, ik kies niet voor niks N&T als profiel. En dat met die muziekleraar zit wel goed, ik heb ook gitaarles van hem! :)

hoofd
7 juni 2005, 19:31
Fumi, ga gewoon 's praten met de handarbeidleraar...meestal vinden die lui het sowieso al leuk dat je interesse toont in hun vak (komt niet vaak voor bij leerlingen), ook al heb tje het vak niet...een vriend van me heeft zo een mooi stuk hout gekregen en bewerkt (met behulp van de leraar) tot gitaar, terwijl ie het vak niet heeft...maar zo'n leraar vind 't stukken leuker om met een gemotiveerd iemand te werken dan met een klas vol ongeïnspireerde koters. :wink:


Ik ga trouwens ook met enige regelmaat terug naar mijn oude school, ik heb inmiddels een hele goede vriendschap opgebouwd met mijn oude handenarbeidleraar, en als ik niks te doen heb of ik moet wat maken, ga ik gewoon daarheen :). Misschien dat ik daar ooit nog 's een gitaar ga bouwen, eerst maar weer 's een leuk cd-rek timmeren en een chille gitaarstandaard.

Fumi SG
7 juni 2005, 19:41
:lol:

m'n lerares (!!) handarbeid is al met pensioen, en die anderen zijn allemaal mutsen. Ik ga denk maar eens met de leraar techniek praten, zal elkaar wel niet zoveel uitmaken. :wink:

Ik heb het er trouwens al met de leraar natuurkunde over gehad. Ik heb met hem m'n elektronica doorgenomen. Hij vond het ook een heel leuk idee, en wou wel op de hoogte gehouden blijven.

en euh... succes met je standaard en cd-rack! :wink:

Mattia
7 juni 2005, 20:00
Ik moet alles kopen, en wat jij zegt Mattia.... dat klopt wel, is ook wel leuk maar ik ga niet een aantal gitaren maken.

HA! :-D

Ik moet de persoon nog tegenkomen die het bij een gitaartje houd. Ik wilde eerst 'gewoon' een parts strat bouwen, met Warmoth onderdelen. Gedaan, toen ik bij het finishen aankwam 'Make Your Own Electric Guitar' gekocht, gelezen, en...nouja. Laten we zeggen dat ik hier nu zit met drie gitaren in aanmaak (strat, tele, akoestisch baritone), nog een electrische die besteld is, 3 akoestische gitaren die gepland staan, 4 maple tops voor carved top gitaren, plankjes mahonie buiten de deur, en 30+setjes voor akoestische gitaren...

Once you start, you won't stop. Echt waar. 't is een verslavend hobby.

Jeanken
9 juni 2005, 13:07
Als je pa in Duitsland zit, kan die je dan niet wat materiaal meebrengen, veel goedkoper daar en dan heb je geen verzendkosten ook..
Het is wel jammer om te moeten stoppen voor het geld als je wel de goesting hebt.

chennie
9 juni 2005, 17:50
Once you start, you won't stop. Echt waar. 't is een verslavend hobby.

hehe ! dat klopt, ik ben nu bezig met de laatste hand op mn eerste project. weliswaar een refinish project (jaja pics komen nog ), maar ik heb alweer plannen voor een andere refinish of een zelfbouw 2x12 cab of...

@fumi, hou het als een hobby, dus er komt nog wel een tijd dat het beter uitkomt qua geld.