PDA

View Full Version : Yamaha CPX5 of CPX8



MarHa
21 augustus 2002, 11:02
Ik ben van plan om een nieuwe akoestische gitaar te kopen. Op dit moment speel ik op een Gibson Chet Atkins met akoestische versterker. Prima gitaar maar soms wel lastig dat deze altijd via de versterker moet. Vandaar de keuze voor een akoestische gitaar. Ik vond in eerste instantie de Yamaha APX erg mooi maar wat minder klinken dan de CPX. Vandaar dat ik nu toch een CPX wil kopen. Nu heb ik op een CPX5 en een CPX8 gespeeld en heb het idee dat de meerprijs (ik dacht iets van 300/400 euro) voor een 8 toch wel de moeite waard is. Heeft iemand ervaring met deze 2 gitaren en is de 8 kwalitatief veel beter??

Marco.

Thomasvv
21 augustus 2002, 12:51
Ik heb de 8, en die is kwalitatief beter, maar het andere verschil is dat hij beter uit te versterken is. Er zit nl een microfoon op een zwanenhals in de body. Hiermee krijg je een veel natuurlijker geluid. Op het podium gaat ie dan wel iets sneller feedbacken, maar dat is vrj simpel op te lossen met bij geleverder klankgat-afdekker.

Ik weet niet precies de verschillen verder tussen de cpx5 en 8, maar op http://www.yamahaguitars.com moet wel het 1 en ander staan...

MarHa
21 augustus 2002, 22:02
Ik ben een hobby gitarist en vind die 2e microfoon niet zo belangrijk. Ik had wel het idee dat de 8 wat beter klonk en lekkerder speelde. Ga denk ik toch maar voor de 8. Jammer alleen dat deze er niet in het zwart of blue burst is.

Thomasvv
21 augustus 2002, 22:07
Ik vond m zoals ik m heb eigenlijk veel mooier...
Ik heb trouwens de CPX8M, met mahonie zij- en achterblad.

MarHa
25 augustus 2002, 23:45
Erg tevreden met m'n nieuwe CPX8. Speelt super. Goede demonstratie gehad van Joost Vergoossen (gitarist van Ilse de Lange).