PDA

View Full Version : Welk type pedall moet ik kopen voor een lekkere blues sound?



motordevil1970
12 oktober 2001, 18:39
Wie kan mij vertellen wat voor soort pedall ik moet kopen om een lekkere blues sound te krijgen?? Stijl BB king of zo en tevens zoek ik ook een lekkere vette distortion sound.

Ik heb nu een pedall van ibanez de TS-7 maar vind deze niet zo goed.
Zijn de pedalls van Boss goed?

Groetjes Adelhard

taylor
12 oktober 2001, 20:12
hmm tube screamer van ibanez of super overdrive van boss(de oude als het kan allebij)

zoek anders is op http://www.marktplaats.nl

taylor
13 oktober 2001, 17:35
als je een bb king sound zoekt dan zit je bij effect pedalen helemaal mis.

dan moet je gewoon en goeie blues amp hebben van fender of weet ik veel wat dan ben je er al.

+ natuurlijk en hollowbody gitaar,of anders en goeie strat ofzo.

SteavisSmokin
7 november 2001, 19:41
Voor de echte BB King sound moet je inderdaad een Fender buizenbak hebben, een Twin of Super Reverb in combinatie met een Gibson ES-335 of iets soortgelijks. Vroeger gebruikte BB ook Gibson versterkers. Draai de versterker helemaal open en je komt aardig in de buurt. :wink:

De pedalen van Boss zijn goed, ik heb zelf een OD-3. Ik raad hem alleen niet aan voor een BB King sound omdat de OD-3 niet erg goed is in weinig gain.

Misschien is het een goed idee om je TS-7 te laten modificeren naar TS-808 specificaties.

Ik weet niet hoeveel geld je wilt uitgeven aan een OD pedaal, je zou dan namelijk ook de duurdere pedalen kunnen overwegen zoals de Fulltone Fulldrive, Klon Centaur, Carl Martin Drive 'n Boost, etc.

Vergeet niet dat het vaak de combinatie is die het geluid maakt of breekt, mijn TS-9 met mijn Super Reverb klinkt fantastisch terwijl ik mijn OD-3 over mijn Vibrolux weer beter vind klinken.

Gman
9 november 2001, 00:21
[quote]
Op 2001-10-12 17:39, schreef motordevil1970:
Wie kan mij vertellen wat voor soort pedall ik moet kopen om een lekkere blues sound te krijgen?? Stijl BB king of zo en tevens zoek ik ook een lekkere vette distortion sound.

Tja, wat al geschreven werd is inderdaad de kombinatie van.....
Als je een droge vette bluessound wil heb je inderdaad voldoende aan een vette buizen versterker. Maarja, daar moet je dan ook wel weer een vette portemonee voor hebben. Dus gaan we over op de effekt pedalen.
Ikzelf heb lang gespeelt met een PU5 van Ibanez. Daar zit een buis in die een lekkere screamer geeft en een hele vette overdrive. Een nadeel vond in dat de overdive een TE erge rumble gaf. Toen heb ik een Digitech RP6 gekocht. Tevens omdat daar ook meer andere effekten op zaten. Maar de overdrive en de scrunch die in die RP6 zitten zijn zeer mooi. Zo kan ik het vette geluid van clapton eruit halen. En de texasblues van ZZ top komt ook heel mooi naarvoren. En Gerrie Moore. Zit ook heel lekker in die bak. Maar ook zelf het zwaar metaal geluid komt goed tot z'n recht in deze bak. Het is over het algemeen een warm scheurgeluid wat eruit komt. In tegenstelling tot een Boss, die vind ik persoonlijk veel kouder klinken.
Maar daar heb je het weer,,,, het is toch je eigen smaak die voor jezelf je geluid maakt.

Maar ik denk als BB z'n gitaar van die dikke buik afhaald en tegen jou zegt speel eens wat, dat jij er dan toch weer een ander geluid uithaald. En dat geld voor een ieder van ons. Daarom zijn we eigenlijk allemaal uniek in ons spel als muziekant.
Ik zou adviseren om gewoon de winkels plat te lopen om alles uit te gaan proberen. Want er kan wel gezegt worden, dit of dat is mooi, maar jij moet het mooi vinden.
Groetsels.....





<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Gman op 2001-11-08 23:24 ]</font>

Gman
9 november 2001, 00:29
Nog even een aanvulling op het vorige bericht. Ik zie dat jij op een fender speelt. Maar daar krijg je dus nooit een BB geluid uit he. Want das een hele andere gitaar. De Lucille van BB is een met humbuckers, En is een holle kast. En jij speelt met single coil elementen, op een massive plak. Dat zijn dan dus twee totaal verschillende karakters.
Groetsels.....

poeyerke
9 november 2001, 10:16
De BB-King sound krijg je met geeneen distorion pedaal.
Je moet een buizenversterkertje zo hard zetten de de eindbuizen oversturen, dan pas zul je het geluid kunnen evenaren. Toch zijn er wel pedaaltjes die redelijk in de buurt kunnen komen, ik gebruikte altijd de Blues Driver van Boss.

miegiel
30 november 2001, 12:57
Ik heb de boss blues driver, errrg tevreden...

moretel
4 december 2001, 13:40
Ik heb een tube factor van hughes en kettner.
Werkt erg goed. Je kan er het geluid van een transistor versterker mee opkrikken. Je kan hem ook flink op zijn donder geven, alles is mogelijk : nauwelijks vervormd tot ultra gain. Niet echt goedkoop maar dit soort dingen koop je maar eenmaal. Bruikbaar dus voor een goed basisgeluid en alle soorten vervorming.