PDA

View Full Version : Waar ligt/staat je gitaar als je er niet op speelt?



Gazpacho
20 augustus 2002, 21:49
Ik had net een discussie met een vriendin over hoe je je gitaar moet 'bewaren' als je er niet op speelt. Ik doe hem altijd terug in de zak (vanwege het stof), maar zij zegt dat je hem beter op een standaard kunt laten staan, omdat hij dan kan 'ademen'.

Hoe denken jullie hierover, en hoe bewaren jullie je gitaar? En maken jullie de snaren ook altijd schoon als je erop gespeeld hebt?

sebass
20 augustus 2002, 22:18
Ik maak alleen de snaren schoon omdat ze dan langer meegaan. Dus met fastfret voor die tijd en erna. Speelt geweldig. Verder staan ze altijd op standaards zo'n multi rock stand voor zeven gitaren. Zolang ze maar niet in de zon staan of bij een verwaming of een hele vochtige plaats.

Luca P
20 augustus 2002, 22:33
Mij Ibanez AW80 staat in de huiskamer. Uit de zon.
De rest zit in de koffers.
Na een optreden veeg ik meestal alleen het zweet eraf, that's it.

Dionyios
21 augustus 2002, 00:01
Mijn gitaar gaat z'n koffer in als ie niet gebruikt wordt. Hou verder alleen de body schoon, snaren vervang ik om de maand ofzo (soms langer). Ik heb wel een spaanse gitaar op een standaard staan, zodat ik die zo kan pakken als ik zin heb om te spelen...

DOLBY
22 augustus 2002, 14:22
Stof is alleen een probleem voor het 'uiterlijk' van de gitaar. Volgens mij is het belangrijkste een zo veel mogelijk constante temperatuur en luchtvochtigheid. Daarom hangt mijn western al 17 jaar in de huiskamer als ik er niet op speel. Hij hangt aan de muur aan een speciale ... (hoe noem je zoiets; past om de hals en blijft onder de headstock) Ik heb nog geen verslechtering van de conditie gemerkt.

Harry
22 augustus 2002, 14:45
wat dacht je van een gitaar-muurhaak? :smile:



Op 2002-08-22 14:22, schreef DOLBY:
Stof is alleen een probleem voor het 'uiterlijk' van de gitaar. Volgens mij is het belangrijkste een zo veel mogelijk constante temperatuur en luchtvochtigheid. Daarom hangt mijn western al 17 jaar in de huiskamer als ik er niet op speel. Hij hangt aan de muur aan een speciale ... (hoe noem je zoiets; past om de hals en blijft onder de headstock) Ik heb nog geen verslechtering van de conditie gemerkt.

DOLBY
22 augustus 2002, 15:20
Ik dacht ook zoiets, maar met het woord haak denk ik meteen aan zoiets als een vleeshaak en zie ik van die grote hompen vlees met zo'n stalen haak erin. Lijkt me niet echt lekker voor de gitaar.
Dus misschien 'gitaarmuurhanger'??

Harry
22 augustus 2002, 16:34
klinkt ook goed, beter dan "zo'n ding om je gitaar mee aan de muur te hangen" dan heb je ook mensen die denken aan een schroefmachine en een paar dikke schroeven.

ik heb ze ook maar ik heb 2 gitaren op standaards staan, 1 ligt op z'n koffer, i zit in zo'n 'gigbag' en een andere in zijn koffer. Ophangen is wel goed geloof ik

BLOK182
22 augustus 2002, 17:00
Heb mijn elektrische gewoon uit de zon in een standaard liggen, die akoustische pleur ik overal neer, op bed, op de bank, op een kast. Begin zo langzaam aan te geloven dattie onsterfelijk is.

Leen Kap
22 augustus 2002, 21:42
Het belangrijkste zijn temperatuur en nog belangrijker: de luchtvochtigheidsgraad. In ons land is die in de zomer meestal 60-75% en dat is eigenlijk veel te hoog. Een gitaar wordt meestal gebouwd onder omstandigheden van 44-55%. Is het vochtiger in huis dan gaat de gitaar niet meteen stuk hoor. Als het boven 75% komt kan hij wel kromtrekken. En: bij te hoge vochtigheidsgraad gaat hij wat "zompig" klinken. In de winter is de graad meestal 35-45% bij vorst soms nog lager. Dit is veel riskanter, want bij 40% of lager kunnen er scheurtjes in de gitaar komen. Ik heb een paar dure Taylors in huis en heb in de zomer een DeLonghi dehumidifier aanstaan (haalt elke dag zo'n 5 liter vocht uit de lucht) en s' winters een luchtbevochtiger waarmee ik elke dag een paar liter vocht in de lucht breng. Zo hou ik de luchtvochtigheidsgraad steeds zo rond de 50%. Kost wat geld en moeite maar het is het behoud van de gitaren en wat ook belangrijk is: ze klinken altijd goed!
Vindt je dit teveel kosten en moeite dan is een goed afsluitbare koffer eigenlijk de beste bewaarplaats. Je kunt er dan bijv. een Kyser Lifeguard in het klankgat doen. Bij hoge vochtigheid neemt die het vocht op, bij lage vochtigheid kun je 'm bevochtigen zodat hij juist vocht toevoegt. Te koop bij Casa Benelly http://www.casabenelly.nl. Dit is een goedkope en veilige oplossing.

Gazpacho
23 augustus 2002, 00:56
... ja resumerend dus errug veel verschillende manieren om je gitaar te bewaren. Voor een ongelakte, spaanse gitaar, zou je hem uit de zon:

1) in een gigbag
2) ... of op een standaard

laten liggen/staan?

Leen Kap
23 augustus 2002, 09:17
Zeker als-ie ongelakt is, je geen maatregelen wilt nemen om de luchtvochtigheidsgraad te beinvloeden en het is een gitaar waar je echt verder mee wilt zou ik een goede koffer kopen en 'm daarin bewaren.

Ic3gl0vE
22 september 2002, 13:35
Die luchtbevochtiger is wel een goed idee eigenlijk.
maar 2 van mijn gitaren staan altijd in de standaard en mijn andere gitaar ligt altijd op de bank

Marsh
23 september 2002, 09:53
heb m altijd in de tas hangen, gewoon de reistas. Tja, is ook weer zo'n onstervelijke Akoestische....

Nocki
23 september 2002, 10:10
de mijne liggen in bed.
volgende week hoop ik mijn 2e bed te kopen voor de nieuwe reeks...

ps slaapt iedereen ook zo slecht op een bank???

Nocki

Dirk_Hendrik
23 september 2002, 16:27
Op 2002-08-20 21:49, schreef Gazpacho:
Ik doe hem altijd terug in de zak

Mijn Gitaren zitten niet in een "zak" ;(

Kjiratsiekoedel
23 september 2002, 22:41
Ik hang ze terug, leg ze neer op bed, zet ze naast me neer tegen iets aan of zet ze in een standaard.

Maar meestal hangen. Ik doe ze alleen in en 'zak' als ik ergens heen moet en de gitaar moet mee (fiets). Maar kan ook in koffer(s) (niet fiets, geen draagbanden)

Nuttig antwoord hè??