PDA

View Full Version : de bouw is vervolgd....



qwerty
20 mei 2005, 14:37
na het wijzigen van een eerdere post is de thread verdwenen, dus hier is ie opnieuw:

Ik ben dus bezig met de bouw van mijn eigen versterkertje:
www.is.tomaatnet.nl/jasper.htm
maar dan met tube recto.

heb vandaag mijn tweede en latste pakketje van tubetown ontvangen: alle onderdelen zijn binnen!

Ik zit alleen nog met 1 brandende vraag:
als de 6,3 V winding een centertap heeft kan ik die dan rechtstreeks op de kathode van mijn SE eindbuis solderen of moet daar wel een weerstandje tussen?

na het weekend wordt er weer verder gewerkt, nieuws volgt, evenals pics

groet jazz

Negative K3 fan
20 mei 2005, 15:00
naar mijn mening is gelijkspanning referentie voor de gloeidraden niet nodig, helemaal in een niet high gain ding zoals jij hem hebt. Gewoon de center tap naar de aarde!

ChrisMW
21 mei 2005, 11:33
NegK3fan:
Niet helemaal waar...
De middenaftakking naar de cathode v/d eindbuis geeft minder brom.

Succes!

Negative K3 fan
21 mei 2005, 15:26
minder brom, dat betekent dat er al een brom aanwezig moet zijn en daar merk ik echt niks van in mijn amp, en daar zit toch al behoorlijk wat gain in!

Franc
21 mei 2005, 16:57
Heeft IMO weinig met de hoeveelheid gain te maken.

Je stookt je gloeidraden heet met wisselspanning. Dat produceert een brom. Door de middenaftakking wat op te tillen reduceer je die brom.

qwerty
21 mei 2005, 18:56
maar.... Kan die middenaftakking nou direct op mijn eindbuiskathode of moet daar een weerstandje tussen?


Vandaag overigens toch maar een beetje verder geprutst, bezig geweest met gaten in het chassis te maken.... ben nog nooit zo blij geweest met mijn rattenstaart....
gaat allemaal eigenlijk best soepel. morgen ga ik de rest van de gaatjes maken, en mijn kastje verlijmen (met peur-lijm :) )

nieuws volgt, groet,
Jazz

Franc
21 mei 2005, 19:01
Kan zo aan de kathode. Neem aan dat daar nog een weerstand naar aarde aan zit?

qwerty
21 mei 2005, 21:47
ja idd, 330 ohm naar aarde. Mooi, dan knoop ik daar mijn 6,3V centertap aan...
morgen weer verder met de bouw....

qwerty
22 mei 2005, 16:24
net kastje in elkaar geschroefd en gelijmd.
het zat even allemaal een beetje tegen toen bleek dat de schroefjes net ietsje te kort waren, maar langere waren snel gevonden, wat de problemen verhielp.
kastje staat nu te drogen. morgen schuren en zwart spuiten, overmorgen tolexen.

nu verder met de gaten in het chassis.....

tot later,
Jazz

Geronimo
22 mei 2005, 22:49
Heeft IMO weinig met de hoeveelheid gain te maken.

Je stookt je gloeidraden heet met wisselspanning. Dat produceert een brom. Door de middenaftakking wat op te tillen reduceer je die brom.

Heeft zeker wel met gain te maken. Je gaat een héél klein brommetje toch horen als die ook versterkt wordt. Daarom is het belangrijk dat de gloeidraden van de voorversterker niet te veel brom produceren. Daarom is de gloeispanning in de meeste higain versterkers ook nog gelijkgericht en gefilterd. Vooral de eerste buizen in de rij.

Franc
23 mei 2005, 06:56
Heeft IMO weinig met de hoeveelheid gain te maken.

Je stookt je gloeidraden heet met wisselspanning. Dat produceert een brom. Door de middenaftakking wat op te tillen reduceer je die brom.

Heeft zeker wel met gain te maken. Je gaat een héél klein brommetje toch horen als die ook versterkt wordt. Daarom is het belangrijk dat de gloeidraden van de voorversterker niet te veel brom produceren. Daarom is de gloeispanning in de meeste higain versterkers ook nog gelijkgericht en gefilterd. Vooral de eerste buizen in de rij.

Precies. Zo bedoelde ik het ook.

Wat ik bedoelde is dat het niet met de hoeveelheid aanwezige gain in je amp te maken heeft. Dus of je nou 2, 3, 4 of 5 trappen hebt, die brom van de gloeidraden kun je missen als jeuk :)

Franc.

Negative K3 fan
23 mei 2005, 11:22
maar ik bedoelde, zelfs in een versterker met veel gain als de mijne, waarin een beetje brom die je in een clean amp niet zou merken de kop op zou kunnen steken, merk ik er al HELEMAAL niets van...

ik denk dat enige brom in zijn design afkomstig moet zijn van een tekort aan filtering van de B+ icm het SE design, dat had ik namelijk eerst wel, daarna meer gefilterd en een dikke 10H choke over de hele b+ en ik heb nu 0,000 brom. en de gloeidraden zitten gewoon aan de aarde.

qwerty
23 mei 2005, 11:27
een standaard tweed champ heeft maar 16-8-8 of 16-16-8 aan filtering.
Als je bij zo'n ding steraarding toepast schijnt ie al vrij stil te zijn. Dan moet 22-22-10-10-10 toch wel redelijk stil zijn lijkt me.

vansdaag verder met de bouw: gaten in chassis (de laatste), kastje mooi bijschuren (hoekjes afronden etc). Baffle maken, alle componenten aan mijn chassis monteren, kast zwart spuiten.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groet jazz

Franc
23 mei 2005, 12:54
Het kan natuurlijk dat je geen brom hebt als je de middenaftakking aan aarde legt. Dan ben je daar gewoon blij mee :-D

Maar het kan geen kwaad hem watop te tillen door hem aan de kathode te hangen.

Het gaat hier allemaal om tips en trucs om brom te voorkomen.
Harde wetten gelden hier niet.