PDA

View Full Version : muziek beschermen



nirvana
20 augustus 2002, 17:49
Weet iemand hoe ik aan een copyright voor mijn muziek geraak? Waar ik terecht kan en hoeveel geld ik kwijt ben? het gaat om 5 nrs van +- 3 min.

hoofd
20 augustus 2002, 17:52
http://www.gitaarforum.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=5751&forum=14&6
Hier staat er wat over, verder kan ik je niet helpen.

StoneCourt
22 augustus 2002, 11:24
Mogelijk kan ik je een beetje op weg helpen.

Muziek valt onder de bescherming van het zogenaamde auteursrecht. Volgens de wet ontstaat auteursrecht op een "werk" op het moment van schepping van dat werk. Zodra je dus een stuk muziek hebt geschreven, heb je dus van rechtswege het auteursrecht (copyright) op dat stuk.

Het verkrijgen van het auteursrecht is dus niet zo'n probleem, het beschermen ervan is veel belangrijker. Om te voorkomen dat anderen met je muziek aan de haal gaan, is het verstandig deze te registreren. Als je je muziek hebt uitgeschreven, kan je de bladmuziek laten registreren bij de Belastingdienst. De Belastingdienst zet er dan een stempel op met een datum.

Als je muziek alleen maar op CD gebrand is, kan je overwegen om deze CD te deponeren bij een notaris.

Op deze manieren kan je aantonen dat de muziek in ieder geval op de datum van registratie of depot bestond en het auteursrecht op je muziek beschermen. Iedereen die daarna claimt dat de muziek door hem of haar is geschreven, zal dan moeten bewijzen dat zij de muziek al vóór die datum hebben geregistreerd of gedeponeerd.