PDA

View Full Version : KABELS



Cloud Strife
20 augustus 2002, 17:47
ik heb een vraag over gitaarkabels, wat zijn ''normale'' en wat zijn egt de supergoede professionele kabels en wat heeft et voor invloed als je betere kabels gebruikt?

AllodoX
20 augustus 2002, 18:36
ik weet niet hoe het met gitaar zit, maar bij bass maakt een goede kabel het verschil tussen regen en zonneschijn.

Als je een cheapo kabeltje pakt krijg je bass... maar pak je een goede kabel, dan krijg je veel voller geluid..

maakt ook HEEL veel verschil wat voor een kabel er tussen je versterker en speakers hangt.

dungekste
20 augustus 2002, 18:36
De goedkope(re) kabels veroorzaken veelal brom, ruis of tasten je geluid deels aan. Ik gebruik zelf altijd Cordial kabels met gouden plug of tip. Andere goede merken zijn Monster Cable en Planet Waves. Deze drie merken kosten wel wat, maar het levert wel een betere geluids overdracht en een langere levensduur op.

Cloud Strife
20 augustus 2002, 20:18
hey bedankt voor de info, nog een vraag waar zou ik deze kabels kunnen kopen (monster cable planet waves etc. )

dungekste
20 augustus 2002, 22:08
Bijna iedere gitaar winkel van niveau verkoopt ze wel, of minstens enkelen ervan. Zeker de wat grotere winkels. Ik zou het gewoon een keer vragen bij de locale gitaar boer.

guvnor
21 augustus 2002, 08:35
Ik maakt ze altijd zelf...Is niet goedkoper dan kant en klare kabels, maar wel van goede kwaliteit. Ik gebruik kabel van Klotz en stekkers van Neutrik. Met name die stekkers zijn perfect...onverwoestbaar, goede afscherming en na 11 jaar geen spoortje van corrosie of aanslag.

Kabeltje van zo'n 5 meter komt hier op zo'n 35 euro.

Cloud Strife
21 augustus 2002, 11:06
weet iemand misschien op welk prijsniveau een monstercable ligt van ongeveer 6 meter ?

dml
21 augustus 2002, 15:25
Monster Cable van 6 meter zit je dacht ik op ruim 70 euro!!!
Zelf ga ik Spectraflex kabels bestellen en wel het type Fatso-Flex. Ik ben in de gelegenheid geweest diverse types en merken te testen en voor mij kwam de Fatso-Flex er als beste uit. Voor deze kabel betaal je 60 euro voor 3,7 meter en is vrij moeilijk te verkrijgen.

AllodoX
21 augustus 2002, 16:34
Ik maak ze zelf.. pluggen komen op 4 euro per stuk, en de kabel ( premium kwaliteit ) kost 1.15 euro per strekkende meter.

FragDaddy
21 augustus 2002, 18:34
als ik die kabel prijzen zo hoor kun je beter wireless gaan. :smile:

omg. ik wil wedden dat geen van jullie in een blinde test het verschil tussen een kabel (minder dan 10mtr) van 20 euro en een kabel van 80 kan horen! daar wil ik wel om wedden voor eh. een slagroomtaartje?
mh.. pie!

de verliezen en storingen die een kabel opdoen over zo'n klein stukje zijn nauwelijks genoeg om een signaal (ook al is het zo zwak als gitaar) te beinvloeden. of je moet er een hele grote storingsbron naast zetten.

jullie hebben zeker allemaal ook hele dure speakerkabels? dat is helemaal een mooi fabeltje! :smile:

Grooveyard21
22 augustus 2002, 09:34
kabels maken wel degelijk een groot verschil in geluid.

Ik gebruik al jaren George L's, Geluidstechnis al jaren als beste getest en ook niet erg duur.

AllodoX
22 augustus 2002, 11:39
ik heb vrij dure speakerkabel jah..

voor gitaar -> versterker moet je een kabel hebben met een hoge impendantie en een lage weerstand.

voor versterker -> speakers moet je een kabel hebben met een lage impendantie en een lage weerstand, en die zijn nogal prijzig.

ik heb voor mijn speakers een kabel met 2x 3mm verzilverde draad, omdat je zo'n dikke kabel wel nodig hebt met 350w bass

basswasp
22 augustus 2002, 13:53
'k had een keer een heel lang en slecht snoer tussen m'n bas en en versterker... Die ging als antenne werken; hoor je ineens allemaal Duitsers lullen door je versterker :grin:

Cloud Strife
22 augustus 2002, 13:57
ga tog lekker in et bassforum lullen als je basist bent :wink:

sash
22 augustus 2002, 14:14
Ik heb zelf een Quantum kabel van 6 meter, heeft me ook wat pieken gekost, maar het was het zeker waard.

poeyerke
22 augustus 2002, 14:25
Lees dit eens:

http://www.guitarnuts.com/technical/cords/index.html

Overigens gebruik ik altijd kabels van spectraflex tussen gitaar en versterker. Wanneer je een multieffect o.i.d. tussen je gitaar en versterker hebt, maakt de kwaliteit van de kabel al gelijk een stuk minder uit.
Over die weerstand... iedere gitaarkabel heeft maar een heel kleine weerstand,hoe goed goedkoop die ook is... wil niet zeggen dat de kwaliteit hetzelfde is.

dml
23 augustus 2002, 16:04
als je ff terugleest kun je zien dat ik wel degelijk kabels van verschillende prijsklassen heb vergeleken, o.a. eigengemaakte met Neutrik pluggen en Klotz "Le Grange" kabel, met Neutrik pluggen en Schaller kabel, met Switchcraft pluggen en Cordial kabel, de genoemde Spectraflex en Monster Cable. Het verschil is echt duidelijk te horen, ook door een leek.
Voor gitaaramp gebruik ik 2x1,5 mm2 OFC kabel, zo kort mogelijk, ook weer met Neutrik pluggen.

MADdie86
28 augustus 2002, 19:12
Wat ikbest jammer vind is dat mensen denken dat goedkopere kabels altijd slecht zijn.
Het gaat niet echt om de prijs maar om de kabel zelf.

Ik zelf gebruik een kabel waar het signaal kabel 2x is geisoleerd dan heb je de massa er om gevlochten en die isook goed geisoleerd.
Dit soort kabels zijn altijd beter. Omdat ze als een Condensator werken. Je moet het zo zien.

Je hebt de stroom die van de gitaar naar de versterker loopt. per zoveel meter geeft de kabel een beetje weerstand die dus je volume en klank wegneemt. Om de meter zou je dan een onder deel "condensator" moeten plakken die de weerstand bijna 0 maakt.

Gebeurt dat niet dan zal je idd een dof geluid hebben of krakend geluid een laag volume en al die shit.

Dan ligt het er ook aan hoe de soldeer verinding in de plug is. Is het een te klein kloddertje tin dan zal hij te snel afbreken en kraken. Zit er een tegrote klodder tin dan heb je het zelfde als met lage kwaliteit kabel. Het beste is dus een normaal kleiner klontje tin dan je zou verwachten.

Dan speelt het ook nog mee dat je en kabel nooit mag "breken" of in een te grote hoek mag buigen, of mag plat drukken. Dus het beste is je kabel oprollen en dan met een elastiekje vast zetten. En ook de plug mag zich niet vast vreten. Dus een beetje kwaliteit plug doet ook mee aan de geluids kwaliteit.

Chiel
29 augustus 2002, 13:28
Ik gebruik zelf alleen maar Cordial of Monster Cable i.c.m. de welbekende Neutrik Pluggen. Voor mij de ideale combinatie, zeker qua levensduur. De Neutriks zijn zeer zeker niet de beste pluggen op de markt wat betreft de elektrische eigenschappen, maar het is wel de meest ruggedized plug met verreweg de beste trekontlasting die momenteel verkrijgbaar is. Trouwens, een mega plug (Switchcraft heeft bijv. een zeer goede vergulde serie) met een slechte trekontlasting geeft op een gegeven ogenblik toch slechte verbindingen zodat een Neutrik op de langere termijn toch de beste keuze is.

Met name bij grote optredens met een hoop hoge frequenties van Dimmerpack’s etc. komen mijn kabels altijd weer goed uit de bus. Geen storing en signaalverlies. De gitaar inputs heb ik overigens allemaal vervangen met Switchcraft long reach connectors. Deze zijn volledig afgeschermd en dat is bij mij goed te merken (nagenoeg geen ruis).

Mijn speakerkabels zijn van RockFord Fosgate(een CarHifi-merk). Deze hebben een 1x2.5 mm2 kern en zijn volledig afgeschermd (en uiteraard OFC-vrij). De speakerconnectors ga ik binnenkort trouwens vervangen door Speakonconnectors (eveneens van Neutrik).

Greetz, Chiel.

sickpunk
30 augustus 2002, 16:45
ik weet nie eens wat voor kabels ik heb....
ik zag een soort krul snoer liggen, vond hem wel handy(ik sta nog weleens op m'n kabels, plug schiet dan los) en dat ding was 10€ ofz.... een maat van me speelt op dure dingen...ik hoor nie echt een verschil hoor

jeroenmoore
4 september 2002, 17:50
Het is heel simpel, snoeren van rond de 25 euro, dan zit je meestal goed en heb je een kwalitatief zeer goed snoer.

Chiel
5 september 2002, 14:52
Op 2002-08-30 16:45, schreef sickpunk:
ik weet nie eens wat voor kabels ik heb....
ik zag een soort krul snoer liggen, vond hem wel handy(ik sta nog weleens op m'n kabels, plug schiet dan los) en dat ding was 10€ ofz.... een maat van me speelt op dure dingen...ik hoor nie echt een verschil hoor


Ik merkte vroeger ook nooit verschil op mijn Peavey Express 112 en mijn Ibanez RG. Echter, nu heel mijn hele arsenaal aan apparatuur vele malen beter is geworden, hoor ik ieder mankement in mijn setup.

domie
5 september 2002, 16:11
das ook nog een idee, Je investeert gewoon zo'n paar honder euro in de kabel, koopt er een kutgitaartje van Peavy startpakket bij, en hupla, Een prachtig geluid!

Ic3gl0vE
5 september 2002, 21:56
ik gebruik een spectraflex kabel.. 3 meter = 25 euro en 6 meter = 31 euro, ghehe
maar ja dat terzijde het is wel een hele stevige en goede kabel

qwerty
10 september 2002, 15:40
maak mijn kabels ook altijd zelf van cordial kabel en neutrik pluggen.
heb 1 keer snoeren vergeten en een (goedkoop)snoer van een maat van me geleend. Ineens miste ik erg veel hoog, geluid klinkt veel vlakker.

:B

Nocki
10 september 2002, 18:01
ikzelf gebruik een planet weaves cable van ddadario van gitaar naar amp (of wireless) van den hull cables voor in mijn rack. en van den hull cs 122-III hybrid cables van mijn rack naar de speakers.

niemand vind het dat waard en als je zhet zegt verklaren ze je voor gek maar ik hoor het vershil...
kijk ookk eens op mijn site en de gene waar ik veel van heb geleerd
http://nocki.s5.com
http://www.vanhelden.demon.nl/gear/

nocki

MADdie86
10 september 2002, 20:17
Omdat ik in mijn nieuwe gitaar phantoom power heb :smile: gebruik ik nu snoer van Microfoons :smile:
tip Signaal, middel 9v, massa massa :smile:
werkt primsa

Moonchild
10 september 2002, 20:34
Wat is de low capacitace, in het nederlands, waar ze over in dat artikel over praten?

aadplagiaat
10 september 2002, 21:43
De low capacitance betekent letterlijk lage capaciteit. Je gitaarkabel werkt een beetje als condensator omdat er twee draden langs elkaar lopen. Als nu in de ene draad een spanning wordt opgewekt (vanuit je gitaar) wordt eenzelfde "tegenspanning" in de andere draad opgewekt. Dit ont-trekt energie aan je signaal, vooral in de hogere tonen.
Dus hoe lager de capaciteit, hoe beter de kabel. Dit geldt in mindere mate voor de inwendige weerstand van de kabel omdat je versterker een ingangsweerstand heeft die vele malen hoger ligt. Stellen we minimaal 47000x hoger? Je begrijpt dat een paar mili-ohmpjes er nauwelijks meer toe doet.

Moonchild
11 september 2002, 14:37
Dank u o demi-god-guitar-tech :grin:

BartL
1 oktober 2004, 00:05
Kickmode:

http://www.netzmarkt.de/thomann/cordial_cai5bk_instrumentenkabel_prodinfo.html

Kan dit wat zijn? :-? Klinkt opzich OK...voor 8,88 :-D

Speeddemon
1 oktober 2004, 00:13
omg. ik wil wedden dat geen van jullie in een blinde test het verschil tussen een kabel (minder dan 10mtr) van 20 euro en een kabel van 80 kan horen! daar wil ik wel om wedden voor eh. een slagroomtaartje?
mh.. pie!


Hierrrr met die slagroomtaart dan!

Ik heb verschillen gehoord tussen Tasker, Cordial, PlanetWaves, Spectraflex en Monster.

PlanetWaves vind ik z'n geld nie waard, want is ongeveer goed als Tasker maar 2x zo duur. Tasker is ietsje beter dan Cordial en ongeveer even duur.

Spectraflex klinkt strak en schijnt iets beter te zijn voor high gain toepassingen, omdat ie minder ruis overdraagt.

Heb zelf een Monster Rock kabel van 6m en de rest is Tasker, George L.
Nagenoeg geen ruis, behalve dat van de versterker zelf (Engl Savage 60).

Lutz
1 oktober 2004, 00:49
tss amp & speaker zit klotz kabel met neutrik plug

tss shure SM57 & mixer een prefab klotz kabeltje

en tss axe & amp ga ik een spectraflex steken denk, ben er nog ni uit


op men board zou ik graag george L hebben, maar die shit is duur man :(

BartL
1 oktober 2004, 07:57
omg. ik wil wedden dat geen van jullie in een blinde test het verschil tussen een kabel (minder dan 10mtr) van 20 euro en een kabel van 80 kan horen! daar wil ik wel om wedden voor eh. een slagroomtaartje?
mh.. pie!


Hierrrr met die slagroomtaart dan!
Ik denk dat die slagroomtaar onderhand beschimmeld is hoor....maar goed :-D

Iemand iets te zeggen overmijm kick-post?

Antal
1 oktober 2004, 16:11
Cordial maakt 2 soorten gitaarkabel. Dit is de goedkopere variant. Daar kun je voor de prijs geen buil aan vallen. Heb er zelf 2 kabels van. Prima kabel voor wat je er voor betaald.

Hoeveel ben je kwijt voor vervenden?

BartL
1 oktober 2004, 17:07
Voor verzenden ben ik denk ik 8 euro kwijt ofzo...als ik d'r 4 pakjes snaren bijneem heb ik die verzendkosten er al uit :)

SDS
17 januari 2005, 03:15
even een vergeten topic omhoog halen, heb namelijk een vraagje;

weet iemand hier misschien waar ik aan 9 meter quantum kabels kan komen in nederland? (met die blauwe pluggen)
ze hadden ze eerst altijd bij feedback, maar die leveren ze niet meer...
Daar hebben ze nu 'planet wave' en die hield het welgeteld twee liedjes uit... OK, ben nogal lomp op een podium, maar ik heb echt iets heel stevigs nodig en die quantum shit werkte altijd heel goed... Tips?

.ChiefRebelAngel.
17 januari 2005, 08:07
over andere kabels ... vanop HRI...
http://www.hugeracksinc.com/board/viewtopic.php?t=10331

Phyrexian
17 januari 2005, 10:04
Iemand die Calbe Station set van Planet Waves al geprobeerd? Dit zijn zelfbouw kabels à la George L...

Alain
17 januari 2005, 16:56
over andere kabels ... vanop HRI...
http://www.hugeracksinc.com/board/viewtopic.php?t=10331

Dit gaat wel over een test tussen stroomkabels, geen instrumentenkabels...

.ChiefRebelAngel.
17 januari 2005, 17:04
over andere kabels ... vanop HRI...
http://www.hugeracksinc.com/board/viewtopic.php?t=10331

Dit gaat wel over een test tussen stroomkabels, geen instrumentenkabels...

vandaar:
over andere kabels ... vanop HRI...
http://www.hugeracksinc.com/board/viewtopic.php?t=10331