PDA

View Full Version : gibson firebird



nirvana
20 augustus 2002, 17:42
Kan iemand me vertellen of een gibson firebird kwaliteit levert? Wat is het beste? een strat usa of een firebird? En is het verschil tussen een epiphone en een gibson hier weer groot? tnx

p.s. Indien je over een firebird bezit in perfecte staat en je wilt wisselen tegen een strat usa in perfecte staat laat maar iets weten :smile:

Harry
21 augustus 2002, 09:41
ik zou liever een Firebird hebben, een mooie gitaar met karakter. Bij een Epiphone is de afwerking wat minder en er worden andere materialen gebruikt, maar daar zijn veel andere topics over.

TIMBER
21 augustus 2002, 10:08
Een Gibson kost 3x een Epi,.... Wat denk je zelf wat beter is...!!??!! Dit ligt echt niet aan het uiterlijk want ik moet zeggen dat de meeste Epi's er erg mooi uit zien. Maar het hout, metalen, elementen enz zijn allemaal een stuk minder.



check ook eens onze bandsite
http://www.timber.musicpage.com

pimmetje
21 augustus 2002, 10:47
Een strat usa of een firebird is toch al het verschil tussen met humbuckers of met single coils door het leven gaan? Verschil in kwaliteit zal er niet toe doen... het gaat er gewoon om welke je lekkerder vindt klinken en spelen.

Bij Gibson weet je gewoon dat je een kwalitatief goede gitaar in handen krijgt (bij Fender USA ook). Bij 2e hands kopen uiteraard opletten dat hij niet alsnog door de vorige eigenaar vernaggeld is, maar dat geld voor alle 2e hands waren.

Overigens is toch het verschil tussen een Strat USA en een Firebird nieuw ook tussen de 200 en de 2000 euro (varierend welke modellen)?

De Epi's doen wat mij betreft niet mee in de vergelijking vanwege de elementen. Een goede Epi is een prima gitaar, maar ze mogen volgens mij pas meedoen met die andere 2 gitaren als je er andere elementen in hebt gezet en evt nog wat hardware aan hebt vervangen.

nirvana
15 september 2002, 17:40
Nog ff een vraagje; Is een firebird een zware gitaar? Neem als referentiepunt een fender stratocaster?

FragDaddy
15 september 2002, 18:08
alles is zwaarder dan een strat.

Noctiis
15 september 2002, 18:10
eh.. de meeste SG's zijn toch wel een stuk lichter dan de gemiddelde strat?
of is er opeens heel veel veranderd? :grin: ik heb al 2 jaar geen strat in handen gehad

michielv
16 september 2002, 10:20
Nirvana, ik heb een The Heritage Firbird te koop. Dit is echt een waanzinnige gitaar, lichter dan een Les paul, veel beter gebalanceerd dan een SG, met Seymour Duncan Alnico humbuckers (mooi warm PAF geluid), Schaller hardware en OSHC.

Dit is een USA gitaar, gemaakt in de voormalige Gibson fabriek (The Heritage is eigenlijk de oude Gibsonfabriek toen ze naar Nashville gingen verhuizen. Het personeel wat niet mee wilde heeft toen de oude fabriek gekocht en is Gibson modellen blijven maken. De meeste mensen vinden deze gitaren van veel betere kwaliteit dan Gibson).

Er zit wat lakschade aan de kop, maar het hout is niet beschadigd enz.

Mail me anders effe prive op michielv at xs4all punt nl om de gitaar eens te komen proberen.

Dude
16 september 2002, 14:03
ik lees op andere forums dat de firebird modellen juist super ongebalanseerd zijn,

michielv
16 september 2002, 15:48
Geen idee, mijn firebird hing altijd lekker, maar het kan natuurlijk best zijn dat de ophangknop ergens anders zit dan bij een Gibson. Het is dan ook geen replica maar hun eigen versie (vandaar de humbuckers ipv de oude mini humbuckers of P90's).