PDA

View Full Version : Tapping



Guitarik
20 augustus 2002, 18:27
Ik weet niet wat de nederlandse term hiervoor is, maar jullie weten denk ik wel wat ik bedoel. Ik ben nu een redelijk gevorderde gitarist en ik wil nu dus tapping leren. Je weet wel: met de vingers van je slaghand op de hals. Ik heb al een beetje info van het net gehaald, maar ik vind het erg moeilijk om het onder de knie te krijgen. Tips?

Anders Destium
20 augustus 2002, 18:32
Probeer het eerst met een plectum, dit is in het begin makkelijker...zo kan je ook zien wat de bedoeling is met je vingers
Als je je vingers gebruikt vereist het een bepaalde handigheid, je duwt je vinger als het ware af tegen de snaar...
Het is verder een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen

Guitarik
20 augustus 2002, 18:50
Bedankt

ArpeggioKing
20 augustus 2002, 19:23
probeer als je gaat beginnen met tappen jezelf aan te leren om met je wijs vinger te tappen (ala Eddie) dit is veel handiger voor later want je kunt er veel sneller mee tappen (vind ik)dan de middel vinger (iets lomper).

Maar zoals werd gezeg, oefenen oefenen enz.
je hebt de techniek wel snel onder de knie

Lacrymosa
20 augustus 2002, 19:28
Den rede waarom EVH met zn wijsvinger tapt, is dat ie zn plectrum tussen zn middel en duim houdt.

CheerS!!

JV
20 augustus 2002, 20:25
ik gebruik daarvoor (en dat is zelden :smile:) altijd men middelvinger. kan ik inderdaad gewoon me plec vast blijven houden, en het werkt ook wat makkelijker dan wijsvinger, zal wel aan de oefening gelegen hebben :wink:

Guitarik
21 augustus 2002, 16:44
Wat zijn goede nummers om het te leren. Nummers waarbij het niveau van tappen nog relatief laag ligt? Kan ik die ff downloaden en dan aan de slag :smile:. Trouwens wat is nou precies de techniek? Ik dacht dat je eerst de snaar aanslaat met je plectrum, vervolgens een hammer-on en daarna met je slaghandvinger op de hals een bepaalde fret indrukken en die weer loslaten. Klopt dat een beetje of heb ik het verkeerd begrepen?

Anders Destium
21 augustus 2002, 17:54
Bijvoorbeeld de solo van One-Metallica, daar het tapstuk van is appeltje eitje qua posities, en daar het grote voorbeeld van Am I Evil van Diamondhead, daar zit een redelijk makkelijke tapsolo in en de intro van the Philosopher van Death is leuk om te oefenen
Laat je niet misleiden door het feit dat veel tapdingen zo snel gaan, langzame (Satriani bijvoorbeeld) taps zijn vaak veel ingewikkelder

Brianmayrulezzz
21 augustus 2002, 22:20
Het belangrijkste is om LANGZAAM te beginnen.
Ik speel nu twee jaar en toen ik anderhalf jaar speelde beheerste ik deze techniek al aardig, als je echt langzaam begint voel je vanzelf wel wanneer je vingers sneller kunnen en willen. In het begin moet je hier gewoon veel mee kloten...

BLOK182
21 augustus 2002, 22:26
hey ff vraagje van mij. Wat is makkelijker om te tappen, een gitaar met een hoge of lage snaardruk?

Anders Destium
22 augustus 2002, 14:14
Ik zou gaan voor een hoge, het is ook makkelijker met dunne snaren daarom...

Elmer
27 augustus 2002, 23:22
tapping is niet zo heel moeilijk als je eemaal weet waar je vingers naartoe moeten
Begin gewoon met triolen per 1 snaar
je kan ook akkoorden tappen waar ik nu bezig mee ben maar dat is wat ingewikkelder maar klinkt erg vet (mooi voor een breack in een nummer)
ik zal met je middelvinger tapen bijv.
een oef.
-midelvinger hamer-on op 12
-pull-off op 5
-harmer-on op 7
-pull- off op 5

Volgens mij hoort hij zo (er zijn veel mogelijkheden) anders krijg ik daar vast wel komentaar op van de anderen.

Fluffy
27 augustus 2002, 23:39
of tap:

5p4p0-5p4p0--7p5p0-7p5p0 en herhalen.. bla bla bla

probeer het steed sneller te doen

DeLirium
28 augustus 2002, 02:04
Huh dat kan je toch gewoon met 1 hand spelen, is geen tapping voor nodig.

Raffel
28 augustus 2002, 10:13
tssssssssss.... Iemand van jullie geinteresseerd in 8 vinger tapping oefeningen?

Dat is tenminste een uitdaging :smile:

dan moet je ff mailen...

leer het jezelf trouwens aan met je middelvinger (als je aan je rechterhand tenminste maar 1 vinger gebruikt)

Kitaarhiero
28 augustus 2002, 11:19
In to deep van Sum41 heeft ook een tap-solootje, en die is niet zo heel moeilijk.

Anders Destium
28 augustus 2002, 13:24
hoe kan je je plectrum blijven vasthouden als je met je middelvinger tapt?

Trouwens Am i evil solo
Hoge E 5-8-12t 4x 5-8-13t 4x 6-9-13t 4x 6-9-14t 4x
Volgens mij allemaal vier 4 kan ook 8 x zijn
En als je er op wilt oefenen kan je zo de hele hals omhooglopen, erg leuke oefening ook :smile:

Brianmayrulezzz
29 augustus 2002, 11:40
Hier ben ik mee begonnen, eruption stuk van Van Halen op G-snaar(kan ook op de B-snaar)


repeat 3x repeat 4x
--|: -14^8^11-14^8^11 :|-16^8^11-16^8^11-|: 16^9^13-16^9^13 :|

repeat 3x
|-21^11^14-21^11^14-|: 21^16^13 21^16^13 :|

repeat 3x repeat 3x
|: -17^9^12-17^9^12 :|-19^9^13-19^9^13^11-|: 19^11^14-19^11^14 :|-------

sebass
29 augustus 2002, 11:58
Ga midnight spelen van satriani dat is tenminste voor tappen nog een beetje een uitdaging (met vier vingers) en toch is het niet zo heel moeilijk. Je moet even de basis onder de knie hebben. Dus goede pull offs en hammer ons maken dus niet gewoon loos met je vinger op de snaar meppen en hopen dat er een fatsoenlijk geluid uitkomt. Je moet gewoon zorgen dat elke keer als je er een vinger afhaalt (vande snaar nee niet van je hand dat speelt zo lastig gitaar) dat je dan de snaar met die vinger plukt. Dus naar beneden aanslaat dus net alsof je hem bend maar dat doe je niet want als je hem iets verschuift laat je hem los zodat deze snaar zeg maar weer "geactiveerd" wordt. Tja beetje lastig om zo uit te leggen. En uh het hoort eigenlijk niet onder electrische gitaren maar onder speeltechnieken en theorie.

jackson tom
30 augustus 2002, 11:49
Op 2002-08-20 17:27, schreef Guitarik:
Ik ben nu een redelijk gevorderde gitarist en ik wil nu dus tapping leren.


yeah right...
redelijk gevorderd maar u kunt niet tappen??

Raffel
30 augustus 2002, 12:08
dat kan natuurlijk he? Ik ben redelijk ver gevorderd maar heb scratchen op mun gitaar ook nog niet onder de knie!!! WTF? Wanneer ben je dan gevorderd...


Maar niemand geinteresseerd in 8 vinger tap oefeningen?!

Anders Destium
30 augustus 2002, 18:32
Nah, ik begin binnenkort met quatre mains tapping, kijk da's een uitdaging :grin:

Brianmayrulezzz
30 augustus 2002, 21:17
Maar niemand geinteresseerd in 8 vinger tap oefeningen?!
[/quote]

Vertel...

Guitarik
31 augustus 2002, 21:05
Op 2002-08-30 11:08, schreef Raffel:
dat kan natuurlijk he? Ik ben redelijk ver gevorderd maar heb scratchen op mun gitaar ook nog niet onder de knie!!! WTF? Wanneer ben je dan gevorderd...

Precies!!


Maar niemand geinteresseerd in 8 vinger tap oefeningen?!

Eddie van Halen
1 september 2002, 17:57
Op 2002-08-30 11:08, schreef Raffel:
.....
Maar niemand geinteresseerd in 8 vinger tap oefeningen?!


ehh, heb vakantie gehad en weet niet of die oefeningen al ergens geplaatst staan hoor, mail ze maar: emielkleene@hotmail.com

is de pink niet een beetje te slap om te tappen???

Brianmayrulezzz
1 september 2002, 19:46
mail ze mij ook maar:
erichensen@hotmail.com

Anders Destium
1 september 2002, 21:52
leuk man, anders_destium@hotmail.com
Altijd al willen tappen met m'n duim :smile:

Maiden Michiel
2 september 2002, 11:26
probeer thunderstruck van AC/DC om je linkerhand in het gareel te krijgen.

Brianmayrulezzz
2 september 2002, 22:54
Op 2002-09-02 10:26, schreef Maiden Michiel:
probeer thunderstruck van AC/DC om je linkerhand in het gareel te krijgen.


maar dies wel erg makkelijk...

Litmanen
6 september 2002, 16:19
Eddie van Halen tap met zijn wijsviger omdat het tappen van harmonics (wat hij veel doet)
dan makkelijker is.
Kijk voor oefeningen ook even op http://www.guitartricks.com daar staat een hele handleidng van Smange (of zoiets).
Het geluid bij het tappen wordt beter met een kleine ondersteuning van een flanger.

Mazzel

RonnyV
4 november 2008, 10:46
zoow ff een oud topic omhoog kicken, want ik heb een vraagje...

Ik kan eigenlijk allang tappen, maar omdat ik het nooit echt gebruikt heb heb ik er niet zo opgelet, dat het eigenlijk niet helemaal lekker klinkt bij mij.... Waarom?!?!
Nou simpel... ik leg mn arm op de snaren, maar toch lijkt ik niet alles af te dempen... waardoor het rommelig klinkt... ook schuif ik mijn arm over de snaren als ik een aantal noten verplaats, en dan hoor je ook het irritante geluid van een arm die over je snaren schuift met veel gain :P

Hoe doen jullie dit? hoe en waar houden jullie je arm?
of gebruik ik gewoon te veel gain, en moet ik meer kracht gebruiken, waardoor ik minder gain nodig heb?

iWishmaster
4 november 2008, 11:18
zoow ff een oud topic omhoog kicken, want ik heb een vraagje...

Ik kan eigenlijk allang tappen, maar omdat ik het nooit echt gebruikt heb heb ik er niet zo opgelet, dat het eigenlijk niet helemaal lekker klinkt bij mij.... Waarom?!?!
Nou simpel... ik leg mn arm op de snaren, maar toch lijkt ik niet alles af te dempen... waardoor het rommelig klinkt... ook schuif ik mijn arm over de snaren als ik een aantal noten verplaats, en dan hoor je ook het irritante geluid van een arm die over je snaren schuift met veel gain :P

Hoe doen jullie dit? hoe en waar houden jullie je arm?
of gebruik ik gewoon te veel gain, en moet ik meer kracht gebruiken, waardoor ik minder gain nodig heb?

Kijk eens bij het sub-forum speeltechnieken, daar staat wat meer uitleg over tappen. Mijn tip: demp de overige snaren af met je linker (fret)hand, niet met je slaghand / arm. Als je teveel 'rommel' van andere snaren hoord moet je niet oefenen op kracht, maar op trefzekerheid van je tap-vinger, zodat je geen andere snaren raakt, maar alleen degene die geluid moet maken.

RonnyV
4 november 2008, 11:23
Tja bij mijn yamaha pacifica liggen de snaren redelijk dicht op elkaar omdat ie een wat smallere hals heeft... Ik zal het eens even goed op mijn ibanez proberen ;-)
Ik kan overigens met mijn linkhand de snaren niet echt dempen als ik daarvan al 2 of 3 vingers gebruik tijdens het tappen... hoe wil je dat doen? :P

Maroon
4 november 2008, 11:53
met je recht handpalm de rest een beetje af dempen...

Maroon
4 november 2008, 11:54
Oh en probeer eerst zonder gain, drive of scheur, dus clean! De tapping stukjes goed te krijgen, dan hoor je beter wat je doet. En langzaam het tempo opvoeren.

RonnyV
4 november 2008, 12:00
Ja zonder dikke gain is het niet zo' n probleem eigenlijk, maar ik denk dat het vooral aan mn gitaar ligt waardoor ik veel gain nodig heb... toch eens ff goed op mn ibanez proberen.
En ik zal het inderdaad eens afbouwen naar langzaam tappen, zodat ik het mezelf wat netter aan kan leren.

iWishmaster
4 november 2008, 12:12
Tja bij mijn yamaha pacifica liggen de snaren redelijk dicht op elkaar omdat ie een wat smallere hals heeft... Ik zal het eens even goed op mijn ibanez proberen ;-)
Ik kan overigens met mijn linkhand de snaren niet echt dempen als ik daarvan al 2 of 3 vingers gebruik tijdens het tappen... hoe wil je dat doen? :P

Meestal laat ik toch wel 1 vinger (wijsvinger) staan tijdens het tappen, tenzij je ala Thunderstruck ook open noten speelt. Dan demp ik altijd met die wijsvinger de snaar boven en onder de tap-snaar, dat werkt prima. Bij stukjes als Aerodynamic van Daft (leuke om te oefenen btw) punk tap ik met 2 vingers van de rechterhand en laat ik links gewoon staan, dan is het helemaal makkelijk dempen. Als je 2-3 vingers gebruikt, heb je toch nog steeds 1-2 vingers over om mee te dempen???

Gothra
4 november 2008, 14:12
Meestal laat ik toch wel 1 vinger (wijsvinger) staan tijdens het tappen, tenzij je ala Thunderstruck ook open noten speelt. Dan demp ik altijd met die wijsvinger de snaar boven en onder de tap-snaar, dat werkt prima. Bij stukjes als Aerodynamic van Daft (leuke om te oefenen btw) punk tap ik met 2 vingers van de rechterhand en laat ik links gewoon staan, dan is het helemaal makkelijk dempen. Als je 2-3 vingers gebruikt, heb je toch nog steeds 1-2 vingers over om mee te dempen???

Thunderstruck word alleen niet getapt alhoewel veel mensen dat denken, hij pickt het gewoon en anders zijn het alleen maar hammer ons en pull offs, geen tap, ga maar is live kijken.

Ik demp de snaren altijd af met mn linkerhand, elleboog gewoon op body laten rusten en veel oefenen,

iWishmaster
4 november 2008, 14:27
Thunderstruck word alleen niet getapt alhoewel veel mensen dat denken, hij pickt het gewoon en anders zijn het alleen maar hammer ons en pull offs, geen tap, ga maar is live kijken.
Klopt, heb je helemaal gelijk in (tapping klinkt ook te 'gelikt', je hoort ook duidelijk felle aanslagen). Ik bedoelde dat ook meer ter illustratie, maar zoals ik t nu geschreven heb klopt t niet inderdaad.

RonnyV
4 november 2008, 14:35
Maar neem het tap stuk uit eruption... daar heb je nodig je wijsvinger en je pink of ringvinger van je linkerhand. dan kan ik met links toch geen snaren afdempen? Mijn duim past er dan niet meer overheen ;)
ik kan dan alleen de onderste E snaar enigsinds dempen met mn wijsvinger...

iWishmaster
4 november 2008, 14:49
Maar neem het tap stuk uit eruption... daar heb je nodig je wijsvinger en je pink of ringvinger van je linkerhand. dan kan ik met links toch geen snaren afdempen? Mijn duim past er dan niet meer overheen ;)
ik kan dan alleen de onderste E snaar enigsinds dempen met mn wijsvinger...

Even denken, dat stukje was zoiets geloof ik:
(h=hammer, p=pullof t=tap)

E|---------------------------|
B|-2-h5-p2-t9-p2-h5-p2-t9----|
G|---------------------------|
D|---------------------------|
A|---------------------------|
E|---------------------------|

Dan demp je met je wijsvinger (die op de 2e fret staat) inderdaad de E snaar en eventueel duw je met het topje van je wijsvinger ook nog tegen de G snaar aan om die te dempen. Als je de rest van de snaren ook nog moet dempen gebruik je teveel distortion of gaat er iets anders fout.

RonnyV
4 november 2008, 14:55
dan gebruik te veel distortion denk ik ;-) dus ga ik maar oefenen om meer kracht in mn vingers te krijgen, want ff houd ik dat wel vol, maar tegen de tijd dat ik op de helft van het tap stuk zit heb ik niet veel kracht meer over :P

Gothra
4 november 2008, 15:10
dan gebruik te veel distortion denk ik ;-) dus ga ik maar oefenen om meer kracht in mn vingers te krijgen, want ff houd ik dat wel vol, maar tegen de tijd dat ik op de helft van het tap stuk zit heb ik niet veel kracht meer over :P

dan moet je dus oefenen oefenen oefenen oefenen en oefenen:D heb ikook gedaan, kan het nu veel sneller, en meer variaties, en kan gewoon 5 minuten lang doorgaan zonder kramp te krijgen in mn onderarm

RonnyV
4 november 2008, 15:13
Oefenen oefenen oefenen en nog meer oefenen ja :P
De snelheid heb ik wel, want ik hou EVH wel bij ;-) naar het moet idd wat netter... dus gaan we maar weer back to basic :P langzaam dus :P

Gothra
4 november 2008, 15:16
Oefenen oefenen oefenen en nog meer oefenen ja :P
De snelheid heb ik wel, want ik hou EVH wel bij ;-) naar het moet idd wat netter... dus gaan we maar weer back to basic :P langzaam dus :P

gewoon steeds dat oefenen, ene keer wat sneller, dan weer langzamer, probeer ook andere tapping stukjes te doen dus niet alleen die van EVH, of op andere snaren etc.

probeer bv dit:

S|---t12-p5-h8-p5---t12-p5-h8-p5---t12-p8-p5-h8-t12

RonnyV
4 november 2008, 15:22
is goed thanx! ik ga er wel wat variaties op maken in verschillende ritmes, op verschillende frets.

Epic
4 november 2008, 16:51
Wat is eigenlijk de ideale gitaar om te tappen ?

- hoge/lage actie ?
- dikke/dunne snaren ?
- hoge/lage/ dikke/dunne frets ?
- maple/rosewood ?
- humbucker/single coil (lijkt me duidelijk)
- etc..

RoelTM
4 november 2008, 17:19
Wat is eigenlijk de ideale gitaar om te tappen ?

- hoge/lage actie ?
- dikke/dunne snaren ?
- hoge/lage/ dikke/dunne frets ?
- maple/rosewood ?
- humbucker/single coil (lijkt me duidelijk)
- etc..

lage actie
snaasrdikte weet ik zo niet...
ik denk lage frets, kom je makkelijker bij het fretboard...
en ik denk niet dat het type fretboard/pup uitmaakt...

bert k
4 november 2008, 17:21
Oud topic of niet, dit hoort in Speeltechnieken.

Braindead
4 november 2008, 17:42
Voor mij persoonlijk vind ik dat het fretboard niet te kort moet zijn van mensuur. Ik speel zelf Musicman maar vind voor tappen juist een wat groetere mensuur relaxter. Snaaractie moet niet te hoog zijn maar hoeft niet speciaal laag.
Ik zie bij het hele rijtje geen grote verschillen. Je kunt het op alles maar is voornamelijk persoonlijke voorkeur lijkt mij.


Wat is eigenlijk de ideale gitaar om te tappen ?

- hoge/lage actie ?
- dikke/dunne snaren ?
- hoge/lage/ dikke/dunne frets ?
- maple/rosewood ?
- humbucker/single coil (lijkt me duidelijk)
- etc..