PDA

View Full Version : Relic Strat



marc_o
19 mei 2005, 16:23
Bespeeld, heerlijk, nu snap ik het. Nu wil ik er eentje.

marc_o
19 mei 2005, 16:29
Voorheen dacht ik altijd "wat moet je ermee en moet iedereen lekker net doen of ze een gitaar uit de 60-er jaren hebben".
Toegegeven, het blijft een smaakkwestie of je dat afgeragde mooi vindt, ik heb er niet zo heel veel mee, maar degene die ik bespeelde was een closet classic ofzo, dus wel lekker ingespeeld met wat slijtplekken in de lak van de hals en wat minieme butstjes op de body, niet veel meer dan een gitaar die je zelf een tijd zou hebben (Op Sash na natuurlijk)
Wat overblijft is een meer dan prima strat uit de customshop, die werkelijk fabuleus konk. 2e hands vind ik de prijs best te doen.

Floris1984
19 mei 2005, 16:29
Op marktplaats zie je tegenwoordig heel wat 'gerelicte' strats, keuze zat :-D

marc_o
19 mei 2005, 16:36
Op marktplaats zie je tegenwoordig heel wat 'gerelicte' strats, keuze zat :-D

Your point being?

groovyB3
19 mei 2005, 16:42
Nice!

NOS Strats zijn nog betaalbaarder en zijn uiteraard van dezelfde kwaliteit. En die kan je zelf nog inspelen ;)

gjlp
19 mei 2005, 17:36
Wat is nou precies het verschil tussen de NOS en de closed classic?

bat
19 mei 2005, 18:09
New Old Stock (NOS) = alsof ie gewoon 50 jaar in de opslag heeft gelegen, niet uit de verpakking is geweest en nooit is bespeeld.

Closet Classic = gitaar gekocht, voorzichtig of weinig bespeeld en vrij snel in de kast verdwenen, waar ie een flink aantal jaren niet uit is geweest. Bijna als nieuw, met hooguit een paar kleine speelplekjes.

Lucluc
19 mei 2005, 19:41
New Old Stock (NOS) = alsof ie gewoon 50 jaar in de opslag heeft gelegen, niet uit de verpakking is geweest en nooit is bespeeld.

Closet Classic = gitaar gekocht, voorzichtig of weinig bespeeld en vrij snel in de kast verdwenen, waar ie een flink aantal jaren niet uit is geweest. Bijna als nieuw, met hooguit een paar kleine speelplekjes.

Bij een oude gitaar mag je gerust achterdochtig zijn als ie er nog als nieuw uitziet. Over het algemeen zijn de goede exemplaren goed bespeeld. De meeste mensen die oude gitaren echt fijner vinden dan een nieuwe, vinden dat meestal door de heerlijke feel van een hals met afgesleten lak.

Je kan elke gitaar relic maken. Die CS gitaren zijn natuurlijk goed gebouwd, maar een echte oude Fender heeft vaak dezelfde bouwkwaliteit plus nog wat extra's. Helaas zijn de prijzen wat hoog.

bat
19 mei 2005, 19:47
Euh, NOS is een variant van de Relics, net als de Closet Classic.

Er zijn drie varianten, van NOS tot behoorlijk versleten. NOS is zeg maar de natte droom van iedere vintage gitaren verzamelaar. Zeg maar bij iemand op zolder een '54 Strat vinden die nog in de koffer zit en nooit bespeeld is.

Die vind je dus niet meer. Maar je kunt iets bijna gelijkwaardigs, maar dan nieuw kopen bij de Custom Shop van Fender.

Ché
19 mei 2005, 20:50
en wat kost zo een ding dan? :)

Diedo
19 mei 2005, 21:02
ik gok een slordige 3000+... het is maar hoe bont je het zelf wilt maken... het is immers een customshop :)

hank
20 mei 2005, 01:03
[quote=bat]
Je kan elke gitaar relic maken. Die CS gitaren zijn natuurlijk goed gebouwd, maar een echte oude Fender heeft vaak dezelfde bouwkwaliteit plus nog wat extra's. Helaas zijn de prijzen wat hoog.


een ouwe fender komt gewoon van de lopende band, moet je ook mazzel mee hebben. de CS gitaren worden door gitaarbouwers gemaakt, en niet door een willekeurige schroefmiep.

Lucluc
20 mei 2005, 08:29
een ouwe fender komt gewoon van de lopende band, moet je ook mazzel mee hebben. de CS gitaren worden door gitaarbouwers gemaakt, en niet door een willekeurige schroefmiep.

Je hebt toch CS gitaren die zoveel mogelijk als 'vroeger' worden gebouwd en je hebt de zogenaamde masterbuild versies, die aanzienlijk duurder zijn.

Lopende band was in de jaren '60 nog niet zo erg doorgedrongen. Was echt nog veel handwerk en dat maakt de verschillende exemplaren zo verschillend van elkaar.

marc_o
20 mei 2005, 09:12
Hoe dan ook, het is een wereld van verschil met de standaard strats die je in iedere winkel van de muur plukt....ongelooflijk.

Stratman70
20 mei 2005, 13:40
Erg fijn voor je, maar kun je me wat gedetailleerder beschrijven WAT er nou zo geweldig is aan zo'n CS model? Je maakt me namelijk erg nieuwsgierig en ik kan maar niet begrijpen wat een gitaar van 3000 euro nu beter maakt dan eentje van 1000, want dit laatste vind ik al een hoop geld. Ik neem dan even mijn 2 50 r.i. Tokai's in gedachte.

Hij speelt lekkerder neem ik aan, maar waar zit hem dat nou in dan?
- 7.25" radius? Heb ik ook, vind ik op zich geen voordeel t.o.v. 9.5".
- Dunne frets?
- Dikke hals? (vind ik wel fijn)
- Hoge of lage actie? (bij 7.25" vaak hoger dan bijv. 9.5")
- Afwerking?
- Klank?

Hopelijk kun je me het duidelijk gemaakt krijgen, want ik snap het echt niet zo.

Javaca
20 mei 2005, 14:00
Bij de customshop selecteren ze het hout met de hand en halen dat door het standaard productieproces. De afwerking doen ze wel met de hand. Je krijgt dan de beste kwaliteit hout (waar anders nog weleens een inferieur stukkie gebruikt wordt).

Gisteren heb ik bij feedback de halzen van de squiers eens bekeken, die waren echt slecht. Die dingen gaan in de toekomst torderen en kromstaan bij het leven.

marc_o
20 mei 2005, 15:07
Lekker spelen is voor iedereen anders. Ik hou van lage actie, de ander weer van hoge.
Het is meer de sound en het gevoel of je 'm al lang hebt. Ik hou ook wel van dat pure, de gitaar mag van mij zuchten en steunen, als je begrijpt wat ik bedoel. Hierbij mijn afkeer tegen superstrakke superstratjes opgeteld, vond ik mijn testexemplaar, die overigens 2dehands in de verste verte niet in de buurt van de nieuwprijs komt, absoluut de aanschaf waard. Radiusverhaal heb ik niet bekeken.
Test er eentje als je de kans krijgt...meer kan ik er niet over kwijt.

SteavisSmokin
21 mei 2005, 12:32
marc, heb je al een relic 2e hands kunnen vinden dan? en wat is de prijs ongeveer voor een 2e hands exemplaar?

hansies
21 mei 2005, 19:10
Bij de customshop selecteren ze het hout met de hand en halen dat door het standaard productieproces. De afwerking doen ze wel met de hand. Je krijgt dan de beste kwaliteit hout (waar anders nog weleens een inferieur stukkie gebruikt wordt).

Gisteren heb ik bij feedback de halzen van de squiers eens bekeken, die waren echt slecht. Die dingen gaan in de toekomst torderen en kromstaan bij het leven.

met alle respect, ik heb drie squiers, eentje van ongeveer 20 jaar oud en de andere respectievelijk 4 en 10 jaar en geen enkele vertoond een kromstaande-of torderende neck.
toeval misschien maar de kwaliteit is beter dan sommige duurdere fenders die nu te koop aangeboden worden.

groeten

hansies
21 mei 2005, 19:11
Bij de customshop selecteren ze het hout met de hand en halen dat door het standaard productieproces. De afwerking doen ze wel met de hand. Je krijgt dan de beste kwaliteit hout (waar anders nog weleens een inferieur stukkie gebruikt wordt).

Gisteren heb ik bij feedback de halzen van de squiers eens bekeken, die waren echt slecht. Die dingen gaan in de toekomst torderen en kromstaan bij het leven.

met alle respect, ik heb drie squiers, eentje van ongeveer 20 jaar oud en de andere respectievelijk 4 en 10 jaar en geen enkele vertoond een kromstaande-of torderende neck.
toeval misschien maar de kwaliteit is beter dan sommige duurdere fenders die nu te koop aangeboden worden.

groeten

hansies
21 mei 2005, 19:12
Bij de customshop selecteren ze het hout met de hand en halen dat door het standaard productieproces. De afwerking doen ze wel met de hand. Je krijgt dan de beste kwaliteit hout (waar anders nog weleens een inferieur stukkie gebruikt wordt).

Gisteren heb ik bij feedback de halzen van de squiers eens bekeken, die waren echt slecht. Die dingen gaan in de toekomst torderen en kromstaan bij het leven.

met alle respect, ik heb drie squiers, eentje van ongeveer 20 jaar oud en de andere respectievelijk 4 en 10 jaar en geen enkele vertoond een kromstaande-of torderende neck.
toeval misschien maar de kwaliteit is beter dan sommige duurdere fenders die nu te koop aangeboden worden.

groeten

hansies
21 mei 2005, 19:18
Bij de customshop selecteren ze het hout met de hand en halen dat door het standaard productieproces. De afwerking doen ze wel met de hand. Je krijgt dan de beste kwaliteit hout (waar anders nog weleens een inferieur stukkie gebruikt wordt).

Gisteren heb ik bij feedback de halzen van de squiers eens bekeken, die waren echt slecht. Die dingen gaan in de toekomst torderen en kromstaan bij het leven.

met alle respect, ik heb drie squiers, eentje van ongeveer 20 jaar oud en de andere respectievelijk 4 en 10 jaar en geen enkele vertoond een kromstaande-of torderende neck.
toeval misschien maar de kwaliteit is beter dan sommige duurdere fenders die nu te koop aangeboden worden.

groeten

hansies
21 mei 2005, 19:27
[quote=Javaca]Bij de customshop selecteren ze het hout met de hand en halen dat door het standaard productieproces. De afwerking doen ze wel met de hand. Je krijgt dan de beste kwaliteit hout (waar anders nog weleens een inferieur stukkie gebruikt wordt).

Gisteren heb ik bij feedback de halzen van de squiers eens bekeken, die waren echt slecht. Die dingen gaan in de toekomst torderen en kromstaan bij het leven.

hansies
21 mei 2005, 19:30
Sorry voor de meerdere postings, begrijp het ook niet, maar der loopt hier geregeld wat mis met men pc
hi

Diedo
21 mei 2005, 19:51
ligt niet aan jou, maar aan het forum. als je een keer op "oke" drukt dan krijg je een foutmelding, maar je post staat er toch als je later kijkt.

Bluesbreaker
21 mei 2005, 23:19
Bij de customshop selecteren ze het hout met de hand en halen dat door het standaard productieproces. De afwerking doen ze wel met de hand. Je krijgt dan de beste kwaliteit hout (waar anders nog weleens een inferieur stukkie gebruikt wordt).

Gisteren heb ik bij feedback de halzen van de squiers eens bekeken, die waren echt slecht. Die dingen gaan in de toekomst torderen en kromstaan bij het leven.

met alle respect, ik heb drie squiers, eentje van ongeveer 20 jaar oud en de andere respectievelijk 4 en 10 jaar en geen enkele vertoond een kromstaande-of torderende neck.
toeval misschien maar de kwaliteit is beter dan sommige duurdere fenders die nu te koop aangeboden worden.

groeten

Koop er nu een en kijk hoe die er over 20 jaar uit ziet, ik denk dat die er dan een stuk minder goed uit ziet dan hoe die van 20 jaar er nu uit ziet.

ToTaL FaKe
21 mei 2005, 23:28
of geef gewoon je gitaar aan sas :) die weet er ook wel binnen korte tijd een kunstwerk van te maken :-D

Mattia
22 mei 2005, 00:13
Gisteren heb ik bij feedback de halzen van de squiers eens bekeken, die waren echt slecht. Die dingen gaan in de toekomst torderen en kromstaan bij het leven.

Sorry, maar gewoon door ernaar te kijken kun je zoiets echt niet beoordelen. Zowat ieder stuk hout zal uiteindelijk een 'set' krijgen, dus wat krommen. Of het tordeert? Wie weet. Kwartiers gezaagd hout? Iets stabieler, maar niet bepaald sterker, als we het over maple hebben, als dosse gezaagd hout. Scheelt quasi niks. Miljoenen Fenders zo gebouwd, zonder problemen. Twist in het hout? Ontzettend moeilijk tot onmogelijk te zien tenzijn je een blok hout splijt, en in een hals als helemaal. Komt er nog bij dat Maple niet het stabielste hout ter wereld is. Enige wat je kan doen, eigenlijk, is het zo lang mogelijk lekker droog houden, een redelijk mooi, recht nerfig stuk uitzoeken, dat geen rare kronkelingen vertoont, en daarmee bouwen. Veel meer kun je niet verwachten van een 1 delige hals met een gewone truss rod. Carbon Fibre, dat helpt. Lamineren van kwartiers hout helpt nog meer. Stabieler hout gebruiken (mahonie, bijvoorbeeld) nog een stukje meer, maar dan moet je gaan tobben over welke klank je zoekt.

Orpheo
22 mei 2005, 00:17
Gisteren heb ik bij feedback de halzen van de squiers eens bekeken, die waren echt slecht. Die dingen gaan in de toekomst torderen en kromstaan bij het leven.

Sorry, maar gewoon door ernaar te kijken kun je zoiets echt niet beoordelen. Zowat ieder stuk hout zal uiteindelijk een 'set' krijgen, dus wat krommen. Of het tordeert? Wie weet. Kwartiers gezaagd hout? Iets stabieler, maar niet bepaald sterker, als we het over maple hebben, als dosse gezaagd hout. Scheelt quasi niks. Miljoenen Fenders zo gebouwd, zonder problemen. Twist in het hout? Ontzettend moeilijk tot onmogelijk te zien tenzijn je een blok hout splijt, en in een hals als helemaal. Komt er nog bij dat Maple niet het stabielste hout ter wereld is. Enige wat je kan doen, eigenlijk, is het zo lang mogelijk lekker droog houden, een redelijk mooi, recht nerfig stuk uitzoeken, dat geen rare kronkelingen vertoont, en daarmee bouwen. Veel meer kun je niet verwachten van een 1 delige hals met een gewone truss rod. Carbon Fibre, dat helpt. Lamineren van kwartiers hout helpt nog meer. Stabieler hout gebruiken (mahonie, bijvoorbeeld) nog een stukje meer, maar dan moet je gaan tobben over welke klank je zoekt.

sorry dat ik off topic ga, maar zou dit idee dan werken? (over stabiele nekken...) tis wellicht ietwat over the hill, maar toch. 2 delen esdoorn (kwartier gezaagd) als broodje van een " mahonie-sandwich" met gewoon een trussrod en carbon staven. maakt dat het dan stabiel? of gewoon 3 delen esdoorn kwartier gezaagd, aan elkaar verlijmd met de nerven in tegen gestelde richting? ik noem maar iets.....

Mattia
22 mei 2005, 11:13
sorry dat ik off topic ga, maar zou dit idee dan werken? (over stabiele nekken...) tis wellicht ietwat over the hill, maar toch. 2 delen esdoorn (kwartier gezaagd) als broodje van een " mahonie-sandwich" met gewoon een trussrod en carbon staven. maakt dat het dan stabiel? of gewoon 3 delen esdoorn kwartier gezaagd, aan elkaar verlijmd met de nerven in tegen gestelde richting? ik noem maar iets.....

Ja, vast en zeker. Genoeg bouwers (vooral zelfbouwers) die standard zelfs 5-piece laminated necks bouwen. Het is mooi stabiel, je vind makkelijke 'kwartiers' hout (dosse gezaagd kopen, 90 graden draaien, hup!). Het lamineren alleen maakt het stabieler. De CF staven maken het eigenlijk alleen wat stijver. Als het echt krom wil trekken, doet 'ie dat ook, ongeacht wat je erin propt.

Enig punt is dat dit er wel nogal vreemd uitziet bij een Fender-style hals, dus wordt dat bij die isntrumenten niet gedaan. De meeste van m'n halzen heb ik 'gewoon' uit 1 deel gemaakt, grotendeels mooi kwartiers mahonie, want, tja, dat werkt gewoon wel goed.

groovyB3
22 mei 2005, 12:47
of geef gewoon je gitaar aan sas :) die weet er ook wel binnen korte tijd een kunstwerk van te maken :-D

Hey ik ben wel erg wild met gitaren wat dat betreft, maar heb nog nooit een gitaar onbespeelbaar gemaakt. Daarom speel ik ook voornamelijk Fender. Die kunnen een stoot hebben :D

marc_o
23 mei 2005, 09:30
Ik heb een maple hals met carbonvoering op mijn zwier tele, dat was toen nog een prototype, maar bevalt erg goed. Zeker qua sustain.

marc_o
23 mei 2005, 09:31
marc, heb je al een relic 2e hands kunnen vinden dan? en wat is de prijs ongeveer voor een 2e hands exemplaar?

Ik weet er nu een te staan voor rond de € 1500,-