PDA

View Full Version : Hoe pan ik dit.



JvD.
19 mei 2005, 15:43
Ik heb wel veel vragen in recording laatste tijd.

Ik heb een:Clean gitaar.
Cello
Een eerste stem
Een 2de stem.

Alle sporen zijn door het hele nummer in gebruik[jah hoe moet ik het uitleggen]

Ik dacht iets als:
Gitaar 100% Links
Cello 100% Rechts
Stem1 65% Links
Stem2 65% Rechts

zijn hier duidelijke regels voor eigenlijk?

skanky
19 mei 2005, 16:21
Er zijn geen regels voor het pannen. Ik zou alleen de lead zang in het midden zetten, anders wordt je aandacht naar 1 speaker getrokken.
Maar als je een andere manier hebt gevonden die goed klinkt moet je dat gewoon doen.

bert k
19 mei 2005, 16:32
100 % links of recht is erg extreem, dat doet men niet vaak. Moet je maar eens op een koptelefoon proberen, word je gek...

Maar regels zijn er niet echt. Gewoon wat je mooi vindt. Stel je voor dat je op een stoel voor het podium zit. Waar zit de cellist, waar zit de gitarist. Gewoon de plek op het podium vertalen naar de pan. Als je iets 100 % opzij zet, staat hij niet meer op het podium, maar helemaal rechts (of links) van je.
Dichterbij of verder weg kan je suggereren met meer of minder galm.

skanky
19 mei 2005, 16:50
Ik moet zeggen dat ik het vaak doe, extreem pannen. Maar dan meestal bij hele bands. Als ze meerdere gitaren hebben is dat geen probleem, dan kan je de leadgitaar makkelijk extreem links of rechts pannen. Ook synth-partijen lenen zich er vaak erg goed voor.

bert k
19 mei 2005, 19:17
Ja, dat is wel mooi. Vooral als er partijen gedubbeld worden. Geluid wordt er lekker breed van.

Lord Abortion
19 mei 2005, 21:49
100% aan één kant pannen vind ik te extreem. Als je dat op een koptelefoon beluisterd is het net alsof er één van je oren kapot is. Punt is idd dat de leadzang in het centrum mag liggen, de rest kan je zowat zetten waar je wil, maar maak dat het een geheel blijft, geen 2 volledig aparte tracks.

Bouke
23 mei 2005, 15:33
luister eens naar cd's die je erg goed vind, of die dicht bij je eigen bandbezetting liggen. Luister dus hoe de pro's het doen :D

Bouke

martijn j
4 juli 2005, 10:12
gewoon helemaal niet pannen harmonisch valt het dan veel beter samen. wil je het breeder hebben zoek een mooie en breede galm.

bert k
4 juli 2005, 13:19
Dan zit dus alles in het midden, dat is wel erg kort door de bocht. Dat noemen we al jarenlang mono :-D Daar helpt een brede galm ook niet tegen, je mist toch openheid.

Han S
4 juli 2005, 15:36
Probeer het eens zo:

Lead vocals op 12 uur, backing vocals op 11 uur

Gitaar op twee uur/half drie

Cello op half 10

Je kunt ook de gitaar dubbelen met een delay van 20 a 30 miliseconden en dan de gitaar op 4 uur to helemaal rechts en de delay daar tegenover, dus op 8 uur of helemaal links, maar in een minimale bezetting als deze lijkt me dat niet mooi.

Er is niks mis met simpel en/of weinig.

bert k
4 juli 2005, 16:37
Mooi, maar die cello op half 10 is wel erg Beatles... :-D

Han S
4 juli 2005, 17:16
Mooi, maar die cello op half 10 is wel erg Beatles... :-D

En wat is daar mis mee dan? Okay, kwart voor tien dan?

skanky
4 juli 2005, 17:58
OK, een paar minuten later mag ook ;)

bert k
4 juli 2005, 18:15
Ghehehe, niks mis met de Beatles, maar wat die met het stereobeeld uithaalden slaat echt alles.

Han S
4 juli 2005, 18:30
Ghehehe, niks mis met de Beatles, maar wat die met het stereobeeld uithaalden slaat echt alles.

Het was ook in het begin van het stereo tijdperk Bert en mensen wisten echt niet wat ze er mee moesten. De platenmaatschappijen zagen het helemaal niet zitten en het waren de geluidstechnici die de waarde ervan konden schatten.

Diezelfde geluidstechnici ontwikkelden de echte stereoplaatsingen zoals AB XY, ORTF, DIN, NOS, Blumlein, Decca tree, MS, Jecklin disc etc.

De Beatles waren er mee aan het klooien, drums helemaal aan één kant en zo, die gasten hebben wel de meest bizarre dingen uitgehaald.

Heb je trouwens wel eens geluisterd naar Yes' Yours is no disgrace, van The Yes Album?

Daar vliegt die gitaar van de een naar de andere kant, is ook wel koel.