PDA

View Full Version : Mondharmonica



Javaca
19 mei 2005, 10:57
pweep

Javaca
19 mei 2005, 11:04
Na al een tijdje op gitaar te klooien wil ik er eens wat bij gaan doen.

Het lijkt me wel gaaf om er mondharmonica bij te gaan spelen.

Met welke mondharmonica (toonsoort) kun je de meeste kanten uit?

Zijn er (betaalbare) lesboeken voor mondharmonica?

wietse
19 mei 2005, 11:20
niet alleen toonsoort je hebt enorm veel verschillende modellen die allemaal anders klinken.
ik heb zelf een stapeltje hier waar ik af en toe wat op blaas allemaal hohners, de bluesharp is m'n favoriet.
heb ook nog een proharp, een marine band en een hot metal klinken allemaal compleet verschillend.
die bluesharp van mij is in A heb eens op een site gelezen dat dat de geschiktste toonsoort is om met bijv een gitaar te gebruiken.
jawel je hebt ook les sites voor mondharmonica dus bespaar je de kosten maar van boeken te kopen.
heb ook nog zo'n chromatisch ding liggen daar kan je echt niks mee ja erg laag, dus baslijnen lukt wel maar die vind ik verschrikkelijk klinken maar goed kocht die allemaal in 1 keer voor 20 euro op een rommelmarkt.

bert k
19 mei 2005, 12:50
Hweel raar bij mondharmonika's: als je in E een blues wil spelen, moet je een A mondharmonika hebben. (en een C harmonika bij een nummer in G)
De toonsoort van een harmonica is in feite ook het accoord wat je hoort als je erop blaast. Als je zuigt (Hier alle flauwe grappen invoegen :) ) hoor je het accoord een kwint hoger. Dus een A harmonica blazen is A accoord, zuigen is E accoord. Maar voor blues begin je altijd met zuigen! Dat is nodig voor het benden.
Samenvattend zou ik zeggen: koop een A en een D harmonica, kan je in E en A spelen, dus 95 % van het repertoire...

RS-Rik
19 mei 2005, 13:09
Mn neefje heeft er een en zo'n ding is echt lachen geblazen als je het niet vals doet.

pimmetje
19 mei 2005, 14:56
Samenvattend zou ik zeggen: koop een A en een D harmonica, kan je in E en A spelen, dus 95 % van het repertoire...
Een c-tje is ook vaak wel handig. Als je in E, A en G kan spelen, heb je 't allemaal wel ongeveer :D.

Let er ook op dat je geen houten neemt. Misschien is 't bij beginnend mondharmonika nog niet zo'n probleem, maar ik hoorde onze mondharmonkanist altijd klagen over die ruwe houten kut-dingen... constant z'n bek aan 't opschaven. Kunststof is hij veel beter over te spreken.

up-guitarman
19 mei 2005, 15:52
Ik speel (af en toe) ook mondharmonica, en wat die houten betreft, ik speel het liefst op een Hohner bluesharp, klinkt lekker warm, nog nooit last mee gehad ...
En ik zou idd eentje in A en eentje in D kopen om te beginnen, kan je al heel veel mee !!!

Javaca
19 mei 2005, 16:20
Ben net terug van de feedback en heb gekocht:

-1 Hohner bluesharp C
-1 Morley classic wah (adapter wordt nog opgestuurd)

I like it :-D

bert k
19 mei 2005, 16:23
In dat geval:


Zuigen, bitch!!!

:-D

musicmaniac
21 mei 2005, 19:18
Hweel raar bij mondharmonika's: als je in E een blues wil spelen, moet je een A mondharmonika hebben. (en een C harmonika bij een nummer in G)
De toonsoort van een harmonica is in feite ook het accoord wat je hoort als je erop blaast. Als je zuigt (Hier alle flauwe grappen invoegen :) ) hoor je het accoord een kwint hoger. Dus een A harmonica blazen is A accoord, zuigen is E accoord. Maar voor blues begin je altijd met zuigen! Dat is nodig voor het benden.
Samenvattend zou ik zeggen: koop een A en een D harmonica, kan je in E en A spelen, dus 95 % van het repertoire...

\Dit klopt dus niet .. als je een blues in E speelt heb je een B nodig, met A en E enz ..

pimmetje
21 mei 2005, 19:59
Bert zei 't juist goed... als je eerste positie speelt tenminste (en dat doen de meesten).
Maar je kan natuurlijk ook in andere posities spelen.

up-guitarman
22 mei 2005, 10:44
Uhu, meest gebruikte (en volgens mij beste om het te leren) is een A voor een blues in E, een F voor een blues in C enz...

GuitarMaster
22 mei 2005, 11:23
Uhu, meest gebruikte (en volgens mij beste om het te leren) is een A voor een blues in E, een F voor een blues in C enz...
Ik ben benieuwd hoeveel blues nr's jij in C kent.

up-guitarman
22 mei 2005, 12:09
Uhu, meest gebruikte (en volgens mij beste om het te leren) is een A voor een blues in E, een F voor een blues in C enz...
Ik ben benieuwd hoeveel blues nr's jij in C kent.

:x :roll: :-? Belachelijke opmerking, het is maar een voorbeeld he, DUH ...















(als ge commentaar wilt geven, goed, maar zorg er dan tenminste voor dat uw eigen inbreng wat groter is he ...)

GuitarMaster
22 mei 2005, 12:20
Ik bedoel dat het zinloos is een mondharmonica te kopen om blues in C mee te spelen, omdat dat bijna niet voorkomt. Koop ze liever voor blues in G, E en A...
niks belachelijks aan...

pimmetje
22 mei 2005, 13:16
Dat blues in C bijna niet voorkomt, vind ik ook een beetje een rare opmerking. De bluesschema's zijn nogal makkelijk te verzetten naar andere toonsoorten. Als je bijvoorbeeld SRV-bluesjes wilt spelen zal je juist de harpjes een halve toon lager moeten kopen om precies dezelfde toonsoort te houden.

De C-F-opmerking was idd duidelijk gewoon een voorbeeld... reactie erop eigenlijk een beetje overbodig.

En als je overigens echt stok-oude country-blues in duikt, vind je nog wel een zooi nummertjes in C hoor.

pimmetje
22 mei 2005, 13:20
foutmelding en bericht wordt niet geplaatst...
heerlijk forum is 't toch...

groovyB3
22 mei 2005, 13:28
Indeed, de meeste bluesnummers staan in E, A of G. Bij old school Texas blues staan ook veel nummers in B.

Maar hoe zit dan dan? Als je in A wil spelen heb een E nodig ofzo wat iemand zei?

pimmetje
22 mei 2005, 14:38
De reacties staan natuurlijk wel bij de voorbeelden als je nog een reactie wilt plaatsen... KUTFORUM!!!!!

up-guitarman
22 mei 2005, 22:18
@Groovy B3: Als je in A wilt spelen heb je een D nodig.
(tel het voor de nog niet genoemde toonsoorten ff zelf uit op je gitaar, kan heel gemakkelijk; neem de grondtoon van het akkoord waar je een bluesje in wil spelen, 5 frets hoger heb je de toonsoort waar je een mondharmonica in moet kopen. Dus blues in G + 5 frets up = mondharmonica in C)

musicmaniac
24 mei 2005, 08:11
Nogmaals, klopt niet. Als je het perse witl uittellen op de frets, moet je er ZEVEN bij op tellen en niet vijf .. vraag me af of jullie wel mondharmonica kunnen spelen.

pimmetje
24 mei 2005, 09:04
Heheheh... arrogante paardelul :D
Maar, zoals ik al eerder zei, kan je harp op verschillende posities spelen.

Als je in G een C-harpje pakt, is het enige verschil met de tonen van de Gmajeur-ladder de F op 5 en 9 zuigen. Dus geen F#, die je in Gmaj zou verwachten. Alleen is een F wel lekker in G... 7b is niet een weinig gebruikte toon in blues.

Als je een D-harpje pakt, is er ook maar één verschil met de Gmajeur-ladder. Maar nu is dat de C# op 3 en 7 zuigen. Lijkt me een minder bruikbare toon, maar ok.... die is natuurlijk wel naar een C te buigen.

Het zal eraan liggen wat je gewend bent...
Maar de meesten pakken in mijn ervaring de C-harp voor een G-partij.

up-guitarman
24 mei 2005, 11:33
@ musicmaniac;
- Ja ik speel wel eens een blueske met een mondharmonica
- Nee ik ben niet potdoof, dus ik zou het wel horen als dit verkeerd was !!!

Pimmetje zit juist. Hoewel de meest gebruikte toch 5 stappen hoger blijft volgens mij !!! Ik ken enkele goeie mondharmonica spelers (bvb. Steven de Bruyn) en die doen het allemaal zo.
En tuurlijk zullen er wel andere manieren zijn, maar ik zeg toch alleen maar dat dit de meest gebruikte is en dat je het dus gemakkelijkheidshalve best zo kan leren ...

bert k
24 mei 2005, 12:50
Ik zat ooit in de studio een blues in A op te nemen. Mondharmonicaspeler erbij, en hij vroeg 'Wil je een gewone bluessolo of een rare?'De gewone betekende dat hij een D-harmonica gebruikte, de rare solo was met een F. Hebben we dus meteen gedaan, we hielden van raar, maar er zitten een paar tonen tussen die je helemaal niet bij blues verwacht.
Maar het kan dus wel degelijk op een andere, alleen klinkt het dan dus anders.

up-guitarman
24 mei 2005, 13:47
Ow een F op een A-blues :razz:
Mooi, nu hebben we al 3 keuzes;

Voor een blues in A;
- Gewone = D
- Rare = F
- Tussenmaatje = E

Nice, ik heb 2 mondharmonica's, kan ik dus al 6 toonaarden mee aan :lol:

pimmetje
24 mei 2005, 16:27
Voor mondharmonica-liefhebbers raad ik Carlos del Junco aan. Die man is echt absurd goed... paar keer live gezien en echt met m'n bek open gestaan. Onze mondharmonica-speler (ook geen lulletje op z'n instrument) voelde zich na die avonden altijd bijzonder slecht :D.

Als hij in Europa optreedt, doet hij meestal ook 't Crossroads Café in Antwerpen aan. Mocht hij weer 'ns langskomen, ben ik ook zeker weer van de partij.

Hij speelt redelijk wat blues, maar doet ook flink wat uitstapjes naar andere stijlen.
www.carlosdeljunco.com

pimmetje
24 mei 2005, 16:31
Trouwens... 't is toch niet zo vreemd dat je verschillende harpjes kan gebruiken in een toonsoort?
Hoeveel staat er op dit forum wel niet over het gebruik van modes....

willem1940
25 mei 2005, 01:08
Blues bedoeld voor oude-stijlen jazz bands staan heel vaak in Eb of Bb of F (makkelijker voor blaas-instrumenten).

zjanke
25 mei 2005, 20:35
Met het gevaar dat ik helemaal op mijn bek ga :amp: Ik heb alleen een C-smoelschuif en die heb ik gekocht om eens te proberen of ik er iets van een fatsoenlijk geluid uit zou kunnen krijgen. Ik heb gewoon mijn situatie uitgelegd in de winkel en ook verteld dat ik dit op mijn gehoor wilde proberen, het is maar voor wat invulling bij een paar nummers.
Hun advies: pak altijd een schuif welke een kwint boven de grondtoon ligt en dat is voor ons veel in G.
Ik kan dus niet zeggen welke tonen ik speel, maar het klinkt zoals het moet dus denk ik dat dat advies (= inderdaad 7 frets :wink: ) toch wel klopte :oops:

bert k
25 mei 2005, 21:49
Een kwint boven G is volgens mij nog steeds D en geen C.

zjanke
25 mei 2005, 22:02
Ik zei toch dat ik op mijn bek zou gaan :-D Een kwart dus :oops:

up-guitarman
26 mei 2005, 13:29
Een kwint boven G is volgens mij nog steeds D en geen C.

:-D uhu, C is een kwartje er boven. Dus nu heb je een C gekocht om in G te spelen, mooi begin, G is superveel gebruikt !!!

frekie
31 mei 2005, 23:23
Ik heb ooit een Zwitserse film gezien met een scene waarin een stel stoonde hippies wel een half uur over dit onderwerp discuzeurden, briljante cinema :-D
Bluesharp is een heerlijk instrument, als je het echt goed wil doen is het nog niet zo makkelijk. Luister eens naar wat grootheden zoals Charlie Musselwhite en in ons land Kim Snelten. Dat buigen van die noten lukt alleen bij zuigen, is een truc met je verhemelte, is moeilijk uit te leggen maar als je het eenmaal te pakken hebt verleer je het niet meer. Ook leuk is zuigen, buigen en dan je smoelschuiver snel heen en weer bewegen tussen 2 naastliggende tonen.
Ben ooit begonnen op mondharp na het zien van de Friese bluesheld Shakey Sam eind jaren 70. Hij had zo'n munitie gordel met allemaal mondharpjes erin, zeer indrukwekkend :-D

frekie
31 mei 2005, 23:24
Nog een grootheid vergeten: Magic Dick van de J.Geils Band, what's in a name :-D