PDA

View Full Version : Tips omtrent harddiscrecorders



japstok
20 augustus 2002, 11:50
Ik heb een Tascam 564 4-sporen Minidiscrecorder maar kom nu toch sporen te kort. Ik zoek nu eigenlijk een 8-sporen harddiscrecorder. Heeft er iemand tips?

sleep_to_saturate
20 augustus 2002, 12:07
Ik heb zelf een Roland840ex, inmiddels zelf een harddisk van 1gb ingezet. (werkte voorheen met zipdisks.) De Roland880 heeft al een harddisk.
Enige punten waar je rekening mee moet houden en ook pluspunten bij de Roland840 zijn:
- het zijn theoretisch gezien 8 sporen, in de praktijk 6, namelijk 4 mono en 2 stereo.
- 64 virtuele sporen, wat eigenlijk betekent dat je 64 sporen per song kan gebruiken, maar uiteindelijk 8 (6, is maar hoe je het bekijkt) simultaan kan afspelen.
- Er zit een flinke effectenbak in met genoeg "tweaking" mogelijkheden.
- Zeer behulpzaam en vriendelijk gebruikersforum namelijk vsplanet.com :smile:
- Het is op zich een vrij makkelijke bediening, zeker als je al bekend bent met multitrackers.

Ben er erg tevreden over, hoewel er toch gebruik wordt gemaakt van compressie, waar dat bij de high-end harddiskrecorders van 16 en 24 tracks niet gebeurt. (overigens is het geluidsverschil eigenlijk niet waarneembaar behalve bij veelvuldig "bouncen" van tracks.)

Ik weet niet of er meer mensen zijn hier met andere harddiskrecorders want ik weet eigenlijk alleen veel van m'n eigen af.

Kitaarhiero
20 augustus 2002, 14:00
Wat je ook kunt doen is een aantal keer Bouncen zodat je 10 tracks kan inspelen, en dan die op een track van een programma als Cool edit pro zetten. zo kun je toch nog wel een stuk of 40+ tracks benutten.

japstok
21 augustus 2002, 07:41
Wat ik nu doe is een aantal ideetjes opnemen. 1 spoor drumcomputer. 1 spoor basgitaar en 2 sporen gitaar. Dan mix ik het naar een gewone MD. Die stukjes zet ik in de computer (Acid Pro). Meestal maak ik er loopjes van en ga wat puzzelen met de volgorde. Zang zet ik er pas overheen op de computer. Maar aangezien ik de computer het liefst zo min mogelijk gebruik lijkt me een HD recorder wel oke. Ik heb de laatste tijd vrij veel last van TOC Error" met de Tascam. Misschien ligt het aan de MD of moet ik dat ding eens van binnen schoonmaken. Een HD-recorder lijkt me wat stabieler (denk ik). Ik lees goede dingen van de Fostex DMT8. Da's ook gelijk een mixer zag ik...

sleep_to_saturate
21 augustus 2002, 11:04
Hier heb ik een linkje waar je specificaties kan vergelijken. Wel in het engels en behoorlijk veroudert, dus de prijzen kloppen sowieso niet meer. Maar geeft je een idee van de opties op de apparaten.
http://www.sospubs.co.uk/sos/may99/articles/multitracktables.htm

japstok
21 augustus 2002, 19:34
bedankt voor de link! Heb vanmorgen gelijk even gekeken. De Fostex D90 lijkt me ook wel wat. Ik weet er eentje tweedehands voor 650 euro. Is dat een redelijke prijs?