PDA

View Full Version : Pink Floyd



Richwoodje
18 mei 2005, 21:04
ik wil me gaan verdiepen in Pink Floyd maar ik heb geen idee waar ik zou moeten beginnen, d.w.z. welk album ik als eerst moet hebben.
Iemand een idee?

Bl44t44p
18 mei 2005, 21:29
Echoes: The Best of Pink Floyd wellicht?

Mithrandir
18 mei 2005, 22:04
Hmmm, lastig om te zeggen waar je moet beginnen. Ik zou zeggen probeer eens Dark Side Of The Moon, Wish You Were Here en Animals dat zijn stuk voor stuk toppers.

Richwoodje
18 mei 2005, 22:06
Echoes: The Best of Pink Floyd wellicht?

nee, ik heb iets tegen best of cd's: je proeft de sfeer van de cd niet, je ziet de context niet als het ware :razz:

toch bedankt

Mithrandir
18 mei 2005, 22:07
Voor een goed overzicht, met reviews en samples :

http://www.progarchives.com/Progressive_rock_discography_BAND.asp?band_id=364

moretel
18 mei 2005, 22:51
De latere albums zonder Roger Waters zijn een stuk minder dan eerder werk.

wietse
19 mei 2005, 08:17
the wall, hun beroemdste album die mag in niemands collectie ontbreken.

wytz
19 mei 2005, 08:29
the dark side of the moon & wish you were here

hun 2 meest geniale albums :-D

Nicci
20 mei 2005, 15:45
hun 2 meest geniale albums :-D

is dit een compliment of een belediging . . . . ?

:D

Lucky
23 mei 2005, 09:09
er zijn eigenlijk vier Pink Floyds:

de eerste fase met Syd Barret:
Piper at the gates of dawn
en saucerfull of secrets (paar nummertjes van barret)
Hoogst psychedelisch.

trippy stonede fase:
Ummagumma
Atom Heart Mother
Echoes
(af en toe heel mellow en easy, af en toe erg flippy, allemaal erg experimenteel)

progrockfase:
Dark side
Wish you were here
Animals
The Wall
en die laatste met Roger Waters
(briljant gitaarspel, minder experimenteel, allemaal erg sfeerisch en een beetje spooky qua message)

en alles wat er na kwam
(beetje een aftreksel van de laatste fase.... naar mijn mening, maar wel met mooi gitaarspel...pink floyd is hier niet meer "the meeting of minds"...maar eerder een backing band voor David Gilmour)


must have albums voor een compleet beeld:
Piper, echoes, dark side, wish you were here, the wall.

begin met dark side en wish you were here.

Kitaarhiero
31 mei 2005, 14:41
En beluister daarna "Relics"... als ik het goed heb een plaatje uit hun begintijd. de meeste nummers zijn van Syd Barret en nogal raar... prettig gestoord zeg maar.

el loco
31 mei 2005, 20:24
Om gitaardingetjes te horen/leren zou ik `Wish you were here` iig gaan luisteren. Mooie plaat ook!

Mithrandir
1 juni 2005, 00:32
En beluister daarna "Relics"... als ik het goed heb een plaatje uit hun begintijd. de meeste nummers zijn van Syd Barret en nogal raar... prettig gestoord zeg maar.

Relics is een soort compilatie van nummers van o.a. "A Saucerful Of Secrets" en "Piper At The Gates Of Dawn"

FNaRK
1 juni 2005, 09:30
zit nu op mijn werk naar Atom Heart Mother te luisteren


en mijn collega's kijken me heel vreemd aan :-D

Guitaris
1 juni 2005, 21:15
Ik zou gaan voor the pulse, dubbel live cd, prachtige sound, veel leukere gitaarsolo"s, kortom, een andere pink floyd dan je gewend bent!!!

Lucky
2 juni 2005, 08:50
En beluister daarna "Relics"... als ik het goed heb een plaatje uit hun begintijd. de meeste nummers zijn van Syd Barret en nogal raar... prettig gestoord zeg maar.

Relics is een soort compilatie van nummers van o.a. "A Saucerful Of Secrets" en "Piper At The Gates Of Dawn"

klopt en wat singles die nooit op plaat verschenen zijn.
hele leuke plaat voor als je zin hebt in oude Floyd.

Stratman70
2 juni 2005, 18:51
De goede tips zijn al gegeven. Om Pink Floyd nog interessanter te maken dan het al in eerste instantie lijkt, kun je de DVD over Syd Barret kopen.

Leuke nummertjes uit Syd's periode zijn vooral Arnold Layne, Bike, See Emily Play en natuurlijk Astronomy Domine.

Zodra je dan echt helemaal diep in PF zit en je alles al hebt en weet over de band, zou je voor de grap eens "The Madcap Laughs" van Barret moeten beluisteren. Toen was ie al behoorlijk ver heen.