PDA

View Full Version : Stratocaster zadeltjes



rocker_71
18 mei 2005, 18:58
Hi guys,

Ik was mijn strat aan het inspecteren (Squier uit '94) en zag dat de zadeltjes schots en scheef staan. Nou ben ik benieuwd welke sleutel ervoor nodig is om ze aan te draaien, een inbus misscghien en dan welke maat? Ik bedoel dan die kleine schroefjes, die per twee op een zadeltje zitten, op het plaatje van bovenaf gezien.

Enne: misschien wil ik al de zadeltje ook wel vervangen. Heft iemand daar tips voor (leveranciers, merken, prijzen), of misschien een handige link naar een customize site oid?

Greetz,
Rocker_71

wytz
18 mei 2005, 18:59
hmm...heel klein imbusje..?

rocker_71
18 mei 2005, 18:59
Nou, dat viel niet mee dat posten!

Hier het beloofde plaatje van de brug:

http://freespace.virgin.net/john.blackman4/images/50-3.jpg

:cool: [/img][/url]

rocker_71
18 mei 2005, 19:00
Nou, dat viel niet mee dat posten!

Hier het beloofde plaatje van de brug:

http://freespace.virgin.net/john.blackman4/images/50-3.jpg

:cool:

deedee
18 mei 2005, 19:00
heb ik dus net me strat afgesteld...

1.5mm/mm ofzo staat erop...

Franc
18 mei 2005, 19:19
Wat is hier schots en scheef aan?????

Je realiseert je wel dat met die 2 aan 2 inbusboutjes de kromming van je hals wordt gevolgd??

bert k
18 mei 2005, 19:25
En de intonatie. Idd zie ik niks bijzonders; G-snaar tikkie terug zoals meestal.

rocker_71
18 mei 2005, 19:34
He gasten, jullie hebben gelijk!

Het betreft hier een communicatie-strorinkje.

Dat plaatje is NIET mijn gitaar, maar slechts een illustratie van de brug.
Er bestaan geloof ik een aantal verschillende soorten zadeltjes voor een strat en ik wilde gewoon even duidelijk maken welke er op mijn stratje zitten.
:lol:

1,5 mm. Dan moet ik een inbus kopn voor 1,5 mm?
Gewoon bij de ijzerboer neem ik aan?

En Franc, wat bedoel je met de kromming van de hals? Dat klinkt een beetje spooky.. :razz:

deedee
18 mei 2005, 19:42
jep

Diedo
18 mei 2005, 19:43
je krijgt ze ook vaak gratis mee bij een muziekzaak met goede service...

Franc
18 mei 2005, 20:16
Bedoel eigenlijk de kromming van je toets. Sorry, heel gevaarlijk dit soort spraakverwarringen.

Je toets is niet vlak maar heeft een kromming, een radius.
Daarom wil je niet dat de snaren in een plat vlak liggen, maar dus die radius volgen.
Daarom staat ieder zadeltje wat schuin op de grondplaat en ook verschillend in hoogte.
De zadels voor g en D staan het hoogst omdat daar je toets het hoogst is.
Naar beide kanten toe zullen de zadeltjes steeds iets lager staan en ook schuin (ene boutje verder uitgedraaid dan het andere) om zo de kromming te volgen.

Ik wou dat ik een plaatje had, dan zou het duidelijker zijn.

En in het plaatje dat je als voorbeeld geeft zie je dat iedere snaar een andere lengte heeft. Dit is voor de intonatie.

rocker_71
18 mei 2005, 20:37
Bedoel eigenlijk de kromming van je toets. Sorry, heel gevaarlijk dit soort spraakverwarringen.

Je toets is niet vlak maar heeft een kromming, een radius.
Daarom wil je niet dat de snaren in een plat vlak liggen, maar dus die radius volgen.
Daarom staat ieder zadeltje wat schuin op de grondplaat en ook verschillend in hoogte.
De zadels voor g en D staan het hoogst omdat daar je toets het hoogst is.
Naar beide kanten toe zullen de zadeltjes steeds iets lager staan en ook schuin (ene boutje verder uitgedraaid dan het andere) om zo de kromming te volgen.

Ik wou dat ik een plaatje had, dan zou het duidelijker zijn.

En in het plaatje dat je als voorbeeld geeft zie je dat iedere snaar een andere lengte heeft. Dit is voor de intonatie.

1) klopt, mijn zadeltjes staan schuin! Dus dat is in principe niet verkeerd? Het ziet er niet echt fraai uit. Lijkt me ook gevoelsmatig dat de snaren niet echt lekker 'liggen' op een schuin vlak. Dat van die kromming kan ik me wel iets van voorstellen: een soort regenboog vorm.

2) Dat van die intonatie wist ik wel, heb er zelfs al eens wat mee gedaan. Dat is de schroef aan de achterkant.

Nieuwe vraag erbij: hoe vaak kun je zo'n zadeltje eigenlijk schuren? Ik doe het nu al een aantal jaartjes bij deze en ik zie al een andere onderlaag (bronskleur?). Wanneer moeten de zadeltjes eigenlijk vervangen worden?



:cool:

Stratman70
19 mei 2005, 00:00
Zadeltjes moeten gewoon recht staan, d.w.z. dat de imbusschroeven van elk paar precies gelijk moeten staan (even hoog dus) aan de andere imbusschroef van hetzelfde zadeltje.

Antoon
19 mei 2005, 00:20
Klopt, de twee 'pootjes' moeten met beide benen op de brug rusten en even ver uitgedraaid zijn, per zadel. De zadels mogen niet tegen elkaar leunen. Ouwere Strats hebben inbussleuteltjes gebaseerd op inch ipv metrische maten. Die kun je ook bij de ijzerwinkel kopen. Na een tijdje wordt de schroefdraad van zowel de inbusboutjes als de snaarlengte schroefjes vervuild door pus. Om de zoveel tijd moet je dat eraf weken, bv met chloor of natronloog. Alle onderdelen van de brug dienen dan gedemonteerd en na schoonmaken opnieuw gemonteerd te worden. Zadeltjes hou je glad door ze te polijsten met polijstmiddel. Schuren doe je alleen in noodgeval bij een braam of groef op de zadel. Slijtage van de nikkel of chroomlaag is niet belangrijk zolang het zadeltje zijn vorm maar behouden heeft.[/b]

Franc
19 mei 2005, 07:25
Klopt, de twee 'pootjes' moeten met beide benen op de brug rusten en even ver uitgedraaid zijn, per zadel. De zadels mogen niet tegen elkaar leunen. Ouwere Strats hebben inbussleuteltjes gebaseerd op inch ipv metrische maten. Die kun je ook bij de ijzerwinkel kopen. Na een tijdje wordt de schroefdraad van zowel de inbusboutjes als de snaarlengte schroefjes vervuild door pus. Om de zoveel tijd moet je dat eraf weken, bv met chloor of natronloog. Alle onderdelen van de brug dienen dan gedemonteerd en na schoonmaken opnieuw gemonteerd te worden. Zadeltjes hou je glad door ze te polijsten met polijstmiddel. Schuren doe je alleen in noodgeval bij een braam of groef op de zadel. Slijtage van de nikkel of chroomlaag is niet belangrijk zolang het zadeltje zijn vorm maar behouden heeft.[/b]

Dat is natuurlijk onzin. Waarom zouden er 2 inbusbouten zitten als ze beide exact even ver uitgedraaid moeten zijn :???:
Dan hadden ze die constructie anders gedaan.

Er is niets mis mee als de zadeltje schuin staan, tenzij ze zo schuin staan dat je met je hand erachter blijft hangen.

En PUS? :o Heb jij ontstekingen op je zadels??

Stratman70
19 mei 2005, 09:56
Nou, vertel me dan maar eens wat voor nut en voordeel het heeft om de zadeltjes schuin te zetten. Voor mij zit er alleen maar één nadeel aan: als de snaar van zijn plaats glijdt (door bijv. tremologebruik), is ie door het hoogteverschil al gelijk ietwat ontstemd. En zelf kan ik verder geen enkel voordeel verzinnen.

Dus gewoon recht die dingen.

Franc
19 mei 2005, 10:27
Volgens mij is het voordeel dat je dan een gelijkmatiger verloop kunt maken.
(ik wil ook even mijn vorige post nuanceren - edit ging weer niet - ik bedoelde niet 'dat is natuurlijk onzin' maar 'volgens mij is dat onzin')

Tekeningetje:

http://www.vernetamps.com/pics/zadels.jpg

Enorme Jip en Janneke tekening natuurlijk, maar you get my drift.

En het wegglijden van snaren heb ik nooit gehad in de tijd dat ik zo'n trem had...

rocker_71
19 mei 2005, 10:52
He Franc, goed plaatje.

Dat is precies wat ik bedoelde.
Bij mij staan ze echter anders schuin, beide E-snaren staan andersom als in je onderste afbeelding. Dat lijkt me iig niet goed.

Waarschijnlijk hebben jullie allebei gelijk. Als ik iets geleerd heb over audio en instrumenten is dat iedereen het weer anders doet. Zoveel mensen, zoveel meningen. :razz:

Franc
19 mei 2005, 11:23
Het gaat mij er ook absoluut niet om om gelijk te hebben hoor.
In tegendeel.
Ik wilde alleen maar waarschuwen dat je niet zomaar aan al die inbussen gaat draaien omdat dan je snaren de hals niet meer volgen en dat speelt voor geen meter.

Als jouw E zadels andersom staan lijkt me dat niet echt goed...

RS-Rik
19 mei 2005, 12:28
dat afstellen kan nog best frustrerend zijn.. ik heb echt een hele avond aan mijn stratje zitten kloten voordat ze allemaal goed geintoneerd waren.

Raytheman
19 mei 2005, 14:44
Beide imbusboutjes moeten even ver uitsteken. Die constructie is zo omdat dit simpelweg het makkelijkst is ( verzin maar eens een andere waarbij het zadel gelijkmatig omhoog komt) Als je goed kijkt zie je dat de zadels aan de zijkanten recht (haaks) zijn. Als je ze dus al schuin gaat zetten komen ze zéker tegen elkaar aan. Daarnaast heeft schuin zetten geen enkel voordeel. Het volgen van de toets bereik je alleen door de hoogte van de snaar te wijzigen; niet door het zadel schuin te zetten.
Overigens is het afstellen van een gitaar vast wel terug te lezen op www.fender.com ofzo..
Succes ermee :)

Jeroenvanhulsteijn
19 mei 2005, 16:21
veranderd de onderlinge snaarafstand (stringspacing) niet door je zadel schuin te zetten?

Ravanelli
22 mei 2005, 19:27
Ze zouden idd dichter naar elkaar kunnen glijden, maar dat heeft naar mijn mening geen effect op de afstand tussen de snaren op de hals. De afstand van verschuiving op het zadel is daar te klein voor........

(Ik hoop dat ik je zo goed begrepen heb)

En het maakt volgens mij geen donder uit of je zadel schuin of recht staat. De snaar zoekt toch altijd een vast (meest ideale) punt op om op te liggen, dat punt is ook te bereiken door je zadel recht af te stellen (hoogte).........

vaag onderwerp zonder beeld materiaal

groovyB3
22 mei 2005, 19:40
Volgens mij is het voordeel dat je dan een gelijkmatiger verloop kunt maken.
(ik wil ook even mijn vorige post nuanceren - edit ging weer niet - ik bedoelde niet 'dat is natuurlijk onzin' maar 'volgens mij is dat onzin')

Tekeningetje:

http://www.vernetamps.com/pics/zadels.jpg

Enorme Jip en Janneke tekening natuurlijk, maar you get my drift.

En het wegglijden van snaren heb ik nooit gehad in de tijd dat ik zo'n trem had...

Franc,

Het is wel een leuk idee om een gelijkmatiger verloop te maken, maar het heeft geen nut, enkel nadelen. Ten eerste kunnen de snaren idd wegglijden en ook zullen ze sneller breken, omdat ze meer naar 1 kant gedrukt staan. Zoals jij het getekend hebt, de bovenste, dat is de beste manier, en niet de onderste. De snaren liggen toch in het midden dus maakt het niet uit of een zadeltje schuin of recht staat wat betreft de positie van de snaren en aangezien het schuin zetten van je zadels je gitaar sneller laat onstemmen bij tremolo gebruik en ook nog eens meer kans geeft op snaarbreuken is het beter om de zadels gewoon recht te zetten, zoals op jouw bovenste meesterwerk ;)

Aca Ilic
22 mei 2005, 21:04
[Enorme Jip en Janneke tekening natuurlijk, maar you get my drift.

En het wegglijden van snaren heb ik nooit gehad in de tijd dat ik zo'n trem had...[/quote]

Franc,

Het is wel een leuk idee om een gelijkmatiger verloop te maken, maar het heeft geen nut, enkel nadelen. Ten eerste kunnen de snaren idd wegglijden en ook zullen ze sneller breken, omdat ze meer naar 1 kant gedrukt staan. Zoals jij het getekend hebt, de bovenste, dat is de beste manier, en niet de onderste. De snaren liggen toch in het midden dus maakt het niet uit of een zadeltje schuin of recht staat wat betreft de positie van de snaren en aangezien het schuin zetten van je zadels je gitaar sneller laat onstemmen bij tremolo gebruik en ook nog eens meer kans geeft op snaarbreuken is het beter om de zadels gewoon recht te zetten, zoals op jouw bovenste meesterwerk ;)[/quote]

ben ik mee eens , alleen dat het na bepaalde tijd niet echt veel meer uitmaakt of ze recht of schuin staan, omdat het snaar al zelf een groef in het zadeltje (door het tremolo gebruik , etc..) produceert..

rocker_71
23 mei 2005, 22:44
He heren,

Allen bedankt voor de (leerzame) input.
Heb dus mijn zadeltjes een beetje rechter gezet.
Moest wel opnieuw intoneren (valt niet mee).
Op zich hoor ik verder geen verschil, allen ziet het er nu wel wat beter uit! :o

Rocker_71

rocker_71
23 mei 2005, 22:45
He heren,

Allen bedankt voor de (leerzame) input.
Heb dus mijn zadeltjes een beetje rechter gezet.
Moest wel opnieuw intoneren (valt niet mee).
Op zich hoor ik verder geen verschil, allen ziet het er nu wel wat beter uit! :o

Rocker_71

Ravanelli
26 mei 2005, 11:00
En daar gaat het om :D

Maniaaaak!!
28 mei 2005, 17:25
Klopt, de twee 'pootjes' moeten met beide benen op de brug rusten en even ver uitgedraaid zijn, per zadel. De zadels mogen niet tegen elkaar leunen.[/b]

Euhm,

het luistert volgens het gros van de mensen op het fenderforum niet zo nauw als jij hier stelt, ik volg zelf ook de richtlijnen die je aangeeft, maar kijk eens naar de verschillende setup theorien op www.fenderforum.com

bizar genoeg lijkt het erop dat er VEEL mensen er nogal uiteenlopende afstel theorieen op na houden...