PDA

View Full Version : Help! Cab en amp aansluiten



BlackSun
18 mei 2005, 17:17
Hey, ik heb net mn cab binnengekregen, en moet straks repeteren, maar hoe sluit ik dit aan?! zoekfunctie werkt weer eens niet(kloteforum..)

AMP: 2 cabinet output " parallel output" , min load: 4ohm

Cabinet: 2x12, 2 jack ingangen, " parallel connected" , impedance 16 ohm

Moet ik nu 2 speakerkabels naar cabinet doen? zodat ik 16//16 = 8 ohm?
Of 1 speakerkabel naar 1 van de 2 inputs??


HELP!

AART
18 mei 2005, 17:17
typen kreng!

deedee
18 mei 2005, 18:16
typen kreng!
????

hij heeft alles toch gewoon uitgelegd :???:

BlackSun
18 mei 2005, 18:20
@ deedee: ik had eerst een ' test' post


Waarom heeft een 2x12 cabinet nou 2 ingangen?? Ik snap er niks meer van..komop jongens help me ff....ik heb nog een half uurtje:P

AART
18 mei 2005, 19:08
stereo.

maar ik denk dat je dan moet denken dat beide ingangen 8 ohm zijn en op je amp moet je dan ook 8 ohm selecteren.

BlackSun
18 mei 2005, 21:46
hm...als het stereo was geweest had er wel left/right bij gestaan neem ik aan?

ik heb nu gewoon 2 kabels van allebei de outputs van de amp, in allebei de ingangen gedaan. Zo deed hij het wel, maar ik weet nu niet of dit wel gezond is voor de amp..iemand? :???:

Fowakka
19 mei 2005, 08:54
hm...als het stereo was geweest had er wel left/right bij gestaan neem ik aan?

ik heb nu gewoon 2 kabels van allebei de outputs van de amp, in allebei de ingangen gedaan. Zo deed hij het wel, maar ik weet nu niet of dit wel gezond is voor de amp..iemand? :???:

Misschien kun je vermelden welk cabinet en versterker je hebt.

Maar zoals ik dit lees lijkt het me niet goed voor de versterker. Als je amp een minimale belasting van 4 ohm wil hebben kun jij dat met een 16ohm kastje niet leveren. Al zouden de ingangen apart 16 ohm zijn kom je nog steeds niet aan de 4 (16 + 16 = idd 8 ). Ik weet niet zeker of een dergelijk overbelasting erg slecht is.

Bij de meeste cabs die twee "ingangen" hebben kan er 1 gebruikt worden voor het doorlussen naar een volgend cabinet.

Droffie
19 mei 2005, 10:49
Blacksun: gewoon één kabel naar Cab.

Lijkt me geen stereo amp die je hebt. Lijkt me dat de output van je amp gewoon 8ohm is en dat kan best op een 16ohm cab.
Zolang het maar niet anders om is, 16ohm amp, 8 ohm cab, dat vinden amps niet zo leuk.

lees op deze site alles over ohms...is heel goed uitgelegd... http://www.legendarytones.com/all_about_ohms.htm

succes

BlackSun
19 mei 2005, 19:53
Dank je voor die site..er staat alleen al in wat ik la wist.
Het gaat mij erom: als ik 1 kabel gebruik, heb ik 16 ohm op 1 4/8 ohm aansluiting.

Gebruik ik 2 kabels, heb ik volgens mij 16//16 = totaal van 8 ohm...of zie ik dat verkeerd....

BlackSun
19 mei 2005, 19:55
Dank je voor die site..er staat alleen al in wat ik al wist.
Het gaat mij erom: als ik 1 kabel gebruik, heb ik 16 ohm op één 4/8 ohm aansluiting.

Gebruik ik 2 kabels, heb ik volgens mij 16//16 = totaal van 8 ohm...of zie ik dat verkeerd....

Nouja, doe wel gewoon 1 kabel:P

Bins
22 mei 2005, 18:44
Wat voor amp heb je? Zo'n "minimaal 4 ohm" verhaal stond nl. ook op mijn oude H&K transistorbak, bij zulke amps maakt het niet zoveel uit. Kan je 4 8 of 16 ohms cab aan hangen. Als het een buizenbak is, dan is het een ander verhaal.

BlackSun
22 mei 2005, 19:04
Randall RH100 Head, transistor dus.

Mja, ik heb hem nu gewoon met 1 kabel aangesloten. 16 ohm op 1 ingang.
Ga binnenkort maar ff mn Cab rewiren..

Geronimo
23 mei 2005, 02:47
Dank je voor die site..er staat alleen al in wat ik al wist.
Het gaat mij erom: als ik 1 kabel gebruik, heb ik 16 ohm op één 4/8 ohm aansluiting.

Gebruik ik 2 kabels, heb ik volgens mij 16//16 = totaal van 8 ohm...of zie ik dat verkeerd....

Nouja, doe wel gewoon 1 kabel:P

Het maakt niks uit, want in de speaker én in de versterker zitten de twee jacks parallel aan elkaar vast. Dus of je nu één of twee snoeren gebruikt dat boeit niet.
Er zitten twee jacks in je cab zodat je nog een cab eraan kan doorlussen. Dus als je nog een zou hebben en die er aan zou hangen krijg je acht ohm.

Je kan het ding inderdaad opnieuw bedraden want waarschijnlijk zitten er twee 8 ohm speakers in serie geschakeld in. Als je ze parallel schakeld dan krijg je vier, en dat matched mooi met je amp. Ik zou dan gelijk van die jacks met schakelaartjes erin doen zodat je 'm ook stereo kan aansluiten.
Op deze manier dus:

http://home.casema.nl/hartm294/pics/2x12.jpg

Als je dan maar één jack gebruikt is ie mono 4 ohm en als je er nog een snoer indoet stereo 8 en 8.

Succes!

BlackSun
23 mei 2005, 21:51
Yup, wordt dus rewiren :)

Als iemand zich nog afvroeg of die Fame cabs van musicstore goed klonken: Dat doen ze :D