PDA

View Full Version : Gibson Elementen



Chroxy
18 mei 2005, 16:31
Test..

Chroxy
18 mei 2005, 16:32

Chroxy
18 mei 2005, 16:32
In mijn vorige topic vroeg ik om het verschli tussen een Epi LP standard plus en een Gibson Studio..

ik wil zowiezow nog een Studio gaan testen, maar ik heb voor zolang goedkoop een setje Gibson Elementen kunnen kopen :)

vandaag heb ik ze binnen gekregen.. en heb meteen een aantal vraagjes..
vast maken doe je natuurlijk door te solderen.. maar de kabels zitten per 2 in 1 dikke kabel zonder enige kleur.. gewoon de oude elementen vervangen door de nieuwe elementen en op de zelfde plaats vastsolderen? Ik neem aan van wel.. maar k vraag het maar even voor de zekerheid..

2) Hoe zie ik of het een 490R en 498T element is? Op 1tje staat achter GIbson USA.. en ze zien dr erg uit als de elementen op de gibson site.. maar dan weet ik nog niets zeker..? Of is dit nooit te zien..?

3).. Welke moet in de nek positie en welke in de brug? Ik wil graag de 490R in de nek en de 498T in de brug..

1 van de elmenten heeft achter evenwijdig aan de schroefjes.. gaatjes lopen.. kan iemand hjier wat meej?

Cubensis
18 mei 2005, 16:38
In mijn vorige topic vroeg ik om het verschli tussen een Epi LP standard plus en een Gibson Studio..

ik wil zowiezow nog een Studio gaan testen, maar ik heb voor zolang goedkoop een setje Gibson Elementen kunnen kopen :)

vandaag heb ik ze binnen gekregen.. en heb meteen een aantal vraagjes..
vast maken doe je natuurlijk door te solderen.. maar de kabels zitten per 2 in 1 dikke kabel zonder enige kleur.. gewoon de oude elementen vervangen door de nieuwe elementen en op de zelfde plaats vastsolderen? Ik neem aan van wel.. maar k vraag het maar even voor de zekerheid..

2) Hoe zie ik of het een 490R en 498T element is? Op 1tje staat achter GIbson USA.. en ze zien dr erg uit als de elementen op de gibson site.. maar dan weet ik nog niets zeker..? Of is dit nooit te zien..?

3).. Welke moet in de nek positie en welke in de brug? Ik wil graag de 490R in de nek en de 498T in de brug..

1 van de elmenten heeft achter evenwijdig aan de schroefjes.. gaatjes lopen.. kan iemand hjier wat meej?

vastsolderen zoals je oude elementen ook vastzitten
R = Rhythm (neck)
T= trebble (brug)
moet je maar denken
welke van de 2 welke is zou er op moeten staan denk ik

de spoelen met schroefjes moeten uit elkaar staan, brugelement> schroefjes richting brug, neck element> schroefjes richting neck

Chroxy
18 mei 2005, 16:41
dat van rhytmn en treble weet ik ook :)

en dat de schroeven naar de brug of nek moeten staan ook..

maar dr staat dus op 1tje helemaal niks.. en de andere alleen Gibson Usa.. vandaar dit topic :(

Cubensis
18 mei 2005, 16:42
ah ok, sja, zou t ook niet weten

Chroxy
18 mei 2005, 17:25
ik heb net een mailtje terug van de verkoper..
dus ik weet nu welke waar hoort :)

alleen dus controlerne.. ik geloof de verkoper, maar toch.. wil altijd even checken..

hij heeft de elementen uit een Gibson LP Special gehaald.. is het dus normaal dat daar dan weinig opstaat?

Negative K3 fan
18 mei 2005, 19:38
de manier om het zeker te weten is het doormeten van de elementen.

waarschijnlijk heeft het element dat in de brug hoort een hogere weerstand. dus ff de multimeter erbij pakken.

matto
18 mei 2005, 23:05
de langste draad is voor de neck

Chroxy
19 mei 2005, 16:07
dat klopt inderdaad..

verkocht jij hem toevallig? :D

-robbert-
19 mei 2005, 16:23
Vaag dat op de ene niks staat :S hoort dat zo? Anders lijkt het me geen zuivere koffie.

gerrekat
19 mei 2005, 17:56
Koop toch lekker DiMarzio's!! :razz: :razz:

Chroxy
19 mei 2005, 18:01
ik heb ondertussen Gibson al gemaild..

ze zeiden dat als er gibson usa op staat.. is het dus een echte gibson.. helaas kunnen ze niet zeggen welke..

en als er een sticker op die andere zat.. met Pattent applied for.. dan is dat ook een gibson.. en dr zat een klein kantje zwarte sticker op.. dus ik neem aan dat het een Gibson was..

en ik geloof wel dat het een 490R en 498T is.. maar toch wil ik het zien.. iemand tips?

en dimarzio's.. bah :D

JvD.
19 mei 2005, 18:16
waarschijnlijk heeft gibson wel waardes op de site staand per element, je zou de weerstand kunnen meten en vergelijken.

Chroxy
19 mei 2005, 19:52
zow.. eindelijk de elementen erin..

klinkt veel anders dan eerst!..
Hij klinkt veel gedefinieerder, waar ik zeer blij meej ben...!
alleen.. hij klinkt zow gigantisch lief ten opzichte van de stock pickups.. die toch wat meer gain bevatten.. is dit normaal of niet? Ik dacht namelijk dat een 498T toch redlijk wat gain bevatte..?

Diedo
19 mei 2005, 19:57
misschien kun je ze eens wat hoger zetten...

Cubensis
19 mei 2005, 19:57
zow.. eindelijk de elementen erin..

klinkt veel anders dan eerst!..
Hij klinkt veel gedefinieerder, waar ik zeer blij meej ben...!
alleen.. hij klinkt zow gigantisch lief ten opzichte van de stock pickups.. die toch wat meer gain bevatten.. is dit normaal of niet? Ik dacht namelijk dat een 498T toch redlijk wat gain bevatte..?
misschien wat meer omhoog draaien? ;)

Negative K3 fan
19 mei 2005, 20:02
Hij klinkt veel gedefinieerder, waar ik zeer blij meej ben...!

ja dat is het eerste wat iedereen opvalt als je eindelijk slechte elementen vervangt door goede!

Chroxy
19 mei 2005, 22:47
Hij klinkt veel gedefinieerder, waar ik zeer blij meej ben...!

ja dat is het eerste wat iedereen opvalt als je eindelijk slechte elementen vervangt door goede!

hehe :D

had wel verandering daarin verwacht, maar zowveel.. dat ook weer niet

en ja hoogte, dit heb ik ook al gedaan, maar hoe korter bij hij komt, hoe ongedefinieerder hij wordt en echt agressiever wordt hij niet.. heb ik misshcien iets fouts gedaan? of zijn de elementen zow?

tis natuurlijk allemaal op te lossen door de gain op mn versterker wat meer op te draaien .. maar had icm met mijn andere gitaar nu net een lekkere instelling..

ToTaL FaKe
19 mei 2005, 22:48
als je net een lekkere instelling had, waarom zette je er dan nieuwe elementen in :???:

Chroxy
19 mei 2005, 22:51
nouw.. beter geformuleerd.. best mogelijke instellingen voor beide gitaren samen.. hou dr namelijk niet van om iedere keer als ik van gitaar wissel weer alles aan te passen.. ik zet ze liever 1 keer goed en laat ze zow staan..

en ja.. iedereen zoekt naar een beter geluid.. ik in de vorm van nieuwe elementen :)

Mischa den Haring
19 mei 2005, 23:17
Draadjes goed om gesoldeerd? Kan behoorlijk schelen. Als je niet weet welke waar hoort gewoon es andersom proberen, kan geen kwaad.

Werkt de switch ook goed? Dus: even zachtjes tikken op de pooltjes van de elementen en alle standen bij langs gaan. Ik had laatst namelijk dat ik per ongeluk kortsluiting maakte en dat de pickups daardoor heel belabberd klonken.

Chroxy
20 mei 2005, 19:14
ja.. 1 element is op het moment los (de nek).. zou hierdoor ook wat gain weg kunnen gaan?

ik eerst het brug element eruit gehaald en het nieuwe brugelement erin gezet.. maar ipv de oude, die 1 draad het waar weer 2 draadjes in zaten (1 aarde.. 1 gewone draad).. had deze maar 1 draad en moest je aan de buitenkant (een soort gaas zat er om heen) een draad apart naar de aarde leggen.. nu raken de 2 draden van het nek en brug element elkaar.. en raken de aardes elkaar.. zou dit kunn en uitmaken?

En ik ben erachter dat hij dus echt minder gain heeft
mijn squier.. (ook met humbucker bij de brug).. gebruikte ik nu een tijdje voor wat rustigere liedjes.. waar het niet heel erg distorted hoef te zijn.. maar nu is deze zelfs afgressiever dan mijn LP.. en het verschil in elementen is te horen. LP klinkt veel beter :)... alleen wil ik wat van dat aggressieve terug..

weet misschien iemand een site met ideale of standaard element hoogte bij de LP en brug hoogte etc??

Cubensis
20 mei 2005, 19:23
weet misschien iemand een site met ideale of standaard element hoogte bij de LP en brug hoogte etc??

nou, voor veel gain: zo hoog mogelijk (dus dat de snaren net niet t element raken als je de hoogste frets indrukt ;) )

Chroxy
20 mei 2005, 19:27
ja, ik heb hem al hoger gedraaid.. maar is dat wel goed als je hem zo hoog zet? heb hier nog eens wat gelezen over string pull of zowiets?

Cubensis
20 mei 2005, 19:28
ja, ik heb hem al hoger gedraaid.. maar is dat wel goed als je hem zo hoog zet? heb hier nog eens wat gelezen over string pull of zowiets?
zolang de snaren t element niet raken heb je daar geen last van

Mischa den Haring
20 mei 2005, 20:34
ja, ik heb hem al hoger gedraaid.. maar is dat wel goed als je hem zo hoog zet? heb hier nog eens wat gelezen over string pull of zowiets?
zolang de snaren t element niet raken heb je daar geen last van

Dat ben ik niet met je eens Cubensis, als de snaren vlakbij de magnetische pooltjes komen treed vaak stringpull op. Dan beinvloed het magnetische veld de trilling van de snaar. Het beste kun je gewoon net zo lang tweaken tot je de optimale stand van de elementen hebt gevonden. Probeer het eerst met bijvoorbeeld anderhalve centimeter afstand en draai ze langzaam omhoog en test het tussendoor. Je hoort vanzelf als de snaren niet meer lekker klinken. Als ze heel erg hoog staan kun je zelfs zien dat de snaren iets naar benden worden gtrokken richting de pooltjes.

Fumi SG
20 mei 2005, 21:05
ik ben het eens met Mischa :wink:

mijnechtenaamisalvergeven
20 mei 2005, 22:16
Ik zeg het niet graag maar die 020 iger heeft volgens mij ook gelijk. :P

Als je de elementen te ver omhoog zet verlies je soms ook wat sustain.

Chroxy
22 mei 2005, 11:21
ben er nu ook achter gekomen, dat ze wat beter klinken als ze iets lager staan dan eerst..

nu dus nog het laatste probleem.. beide humbuckers doen het nu, maar ze klinken in tegenstelling tot mijn oude epi humbuckers heel lief..

ik heb dus liggen rondkijken + vragen..
en nu blijkt dat ik dus kortsluiting kan hebben..

maar aangezien ik helemaal geen tehcniek meer heb, snap ik er dus niks meer van..

De draden zijn op de goede plek vervangen door de draden van de nieuwe humbucker..

maar de Epi humbucker, had dus een plastic buitenkant en in die draad zaten 2 draden (dus voor contact en aarde)

bij de Gibson humbuckers is het 1geisoleerde draad (contact) en zit er een gaas omheen die aarde maakt.. maar nu raken dus beide aardes van beide humbuckers elkaar.. en hieruit zou kortsluiting ontstaan?

klopt dit en hoe kan ik dit nagaan?

Mischa den Haring
22 mei 2005, 13:27
Ben ook niet heel technisch onderlegd, maar verschillende aardedraden die contact maken zouden elkaar niet moeten bijten lijkt mij. Er zijn wel aansluitschema's te vinden op internet om te checken of je het verder goed gedaan hebt, weet zo even niet meer waar. Ff googelen dus.

Wormaap
22 mei 2005, 14:27
Toen ik zelf de Epi humbuckers in mijn eigen LP heb vervangen, heb ik gewoon die metalen shields (aarde dus) aan de potmeters vastgesoldeerd waar ik de draad zelf (hot) ook opgesoldeerd heb. De aarde (dat shield dus) heb ik dus aan de behuizing van de potmeter gesoldeerd (wel flink moeten opstoken want da's een behoorlijk stuk metaal wat je daar op temperatuur moet krijgen) en dan de hot draad op het punt van de pot waar de oude hot-draad zat. Werkt top zo :) Qua heetheid redelijk vergelijkbaar met de Epi humbuckers, maar qua kwaliteit stukken beter.

Chroxy
22 mei 2005, 14:32
dus als ik het goed begrijp heb je eigenlijk dat gaas aan de potmeter zelf vasgemaakt?

Wormaap
22 mei 2005, 14:36
Juist ja :) Al zal een draad vanaf dat gaas natuurlijk precies het zelfde effect geven, maar dit vond ik uiteindelijk wat netter staan, en wat beter zitten.

E-J
27 mei 2005, 15:26
Hoi Ik heb ook een Epiphone (Explorer dat wel), en ik wil ook mijn elementen veranderen. Zijn Gibson elementen een echte verbetering, of kan ik er maar gaan voor DiMarzios, Seymour Duncans of EMG's? :???:

Bluesbreaker
27 mei 2005, 15:38
Hoi Ik heb ook een Epiphone (Explorer dat wel), en ik wil ook mijn elementen veranderen.

Hoi, je elementen veranderen is vrij lastig, ik zou ze gewoon vervangen.

Chroxy
27 mei 2005, 17:42
trouwens nog een laatste vraag..

ik kwam er net achter dat sinds ik de nieuwe elementen erin heb.. hij piept als ik het wah pedaal volledig heb ingeduwd...

dit ligt dus aan de elementen, het nek element heeft dit niet.. en mn andere gitaren ook niet..

wat is hier aan te doen?

THW
27 mei 2005, 21:16
trouwens nog een laatste vraag..

ik kwam er net achter dat sinds ik de nieuwe elementen erin heb.. hij piept als ik het wah pedaal volledig heb ingeduwd...

dit ligt dus aan de elementen, het nek element heeft dit niet.. en mn andere gitaren ook niet..

wat is hier aan te doen?
Kan misschien komen omdat je je pickup hoger heb gezet......

Chroxy
27 mei 2005, 21:19
klopt.. maar ik heb hem later weer wat meer naar onderen gedraaid waar die eerst stond.. en ja.. tis dus nog steeds..

E-J
28 mei 2005, 10:55
Hoi Ik heb ook een Epiphone (Explorer dat wel), en ik wil ook mijn elementen veranderen.

Hoi, je elementen veranderen is vrij lastig, ik zou ze gewoon vervangen.

ik bedoelde ook vervangen, sorry :D

Chroxy
29 mei 2005, 19:59
niemand die mijn vraag trouwens nog kan beantwoorden?

waarom mijn brugelement dus piept als ik het wah pedaal volledig heb ingeduwd?

THW
29 mei 2005, 21:54
niemand die mijn vraag trouwens nog kan beantwoorden?

waarom mijn brugelement dus piept als ik het wah pedaal volledig heb ingeduwd?
Heb je toevallig omdat je weer wat meer "crunch" in je gitaar wou hebben, je gain hoger gezet????? kan het ook doorkomen, of heb je al je instellingen van je WAH gecheckt?
Verder weet ik het zo snel niet.....

aad
29 mei 2005, 23:21
niemand die mijn vraag trouwens nog kan beantwoorden?

waarom mijn brugelement dus piept als ik het wah pedaal volledig heb ingeduwd?

Te veel versterking in het hoog.

Chroxy
29 mei 2005, 23:27
de versterker instellingen zijn nog hetzelfde.. daar kan het dus ook niet aanliggen.. en mijn Crybaby kan ik helaas ook niet instellen.. die staat dus ook nog hetzelfde..

en teveel hoog.. dat zou best kunnen omdat het alleen gebeurt als de wah helemaal ingedrukt is.. maarw aarom is het bij mn squier niet (die heel schel is) en mijn les paul wel (die heel zwaar is).. ?

wat een gedoes zeg :P

vester86
30 mei 2005, 00:54
grappig topic, heb zelf eergisteren ook een 490T en 498R gekocht 2ehands, die ik in mn samick ga zetten. ben benieuwd wat het verschil bij mij zal zijn.
Gisteren mijn samick met een epiphone les paul classic vergeleken, en verschil in geluid is er (vrijwel) niet. daar waren we het tenminste allebei over eens.
Ben benieuwd hoe die gibbies klinken. iig hoop info voor het solderen erbij :-)

vinni
30 mei 2005, 10:02
Heb ook eens een piepende gitaar gehad.
Alle mijn powerchords op het highgainkanaal floten om je oren.
Dacht in eerste instantie "Hmm....zal wel zo horen"....
Tpch maar voor de gein twee draadjes om gesoldeerd.
Zie daar......element klinkt veeeeel beter, geen piepjes meer ! :-D

Vinni

Chroxy
30 mei 2005, 16:40
welke draardjes heb je dan precies gesoldeerd? want hier zou ik het meej kunnen verhelpen :D



ben ook wel benieuwd hoe jij de gibsons vind klinken.. om eerlijk te zijn vind ik ze tot nu toe nog steeds slechter klinkne.. ik zal misschien wat fout hebben gedana.. maar dan heb ik totaal geen idee wat .. :(

ze klinken rommelig bij mij.. en ja.. minder gain.. maar das nog te verhelpen :)

vinni
30 mei 2005, 18:59
Tja,

Het was een Dimarzio Tonezone met een bijzonder complexe setup met twee single coils, 5-standenschakelaar, nog een 3-standenschakelaar en piezo-elementen. weet nog wel dat het om de rode ader ging.....
en nog één

Volgens mij is de schakeling voor jou gitaar bijzonder eenvoudig en erg standaard. Op vele site van leveranciers vind je vast en zeker de voor jou passende schakeling.

Vinni

Mischa den Haring
31 mei 2005, 01:39
Toen ik net de post van Vinni las schoot het mij opeens te binnen: wat aan de hand kan wezen is dat je de plus en de min van de elementen verkeerd om hebt gesoldeerd. Dan krijg je dat je elementen uit fase staan (ik hoop dat het zo heet, maar geloof het wel) en dan krijg je een veel zachter en dunner (dus ook ieler) signaal uit je pickups. Vergelijk het met een speaker waarbij je de min en de plus omdraait, klinkt ook zachter en ieler. Dus met andere woorden: probeer de punten waar je de draadjes van je pickup aan hebt gesoldeerd precies andersom te solderen en luister eens hoe het dan klinkt. Het kan bijna niet anders dan dat het is...

Wormaap
31 mei 2005, 01:56
Uit fase gaat alleen maar op bij 2 elementen die tegelijk aan staan. Daarbij komt dat'ie de 1-conductor versie van't element heeft. 1 draad en het metalen shield, that's it. Ik neem aan dat je de elementen zelf wel goed om hebt? Dus met de schroef-polepieces naar buiten wijzend?

Mischa den Haring
31 mei 2005, 02:04
Ok dan Wormaap! Ik had een eureka-gevoel, maar helaas. Ik kwam er op omdat laatst mijn gitaartech met dat verhaal kwam toen we een setje andere pickups uitprobeerden op mijn tele. Maar dat zijn natuurlijk totaal andere elementen.

nicke2005
24 juni 2005, 13:47
De 490 R meet 8.09 k
De 498 T meet 14.23 K

De 498T is een super pick up die geweldig mooi het Gibson geluid geeft , mits op een goede gibson geplaatst natuurlijk.
Deze pick up kan agresief, vol , vet en warm klinken.
Als ie aangesloten is en dun klinkt , is ie 1) of niet in orde 2) of niet goed vastgesoldeerd.