PDA

View Full Version : direct naar mengpaneel



edje kadetje
18 mei 2005, 14:05
De laatste jaren gebruik ik cubase met audio voor het uitwerken van ideetjes. Gitaarpartijen speel ik dan in door mijn roland GP100 direct in te pluggen op de computer (gebruik dan de speaker simulator). Resultaat vind ik wonderwel goed. Om niet te zeggen erg goed.

Na enige jaren stil te hebben gestaan (kinderen, je weet wel) zijn we pas weer begonnen met repeteren. Maar ja, een beetje ouder wat minder tijd. We repeteren bij iemand thuis. Toen heb ik gesuggereerd om te repeteren met koptelefoons op, lekker rustig in huis (kinderen, je weet wel). Drummer heeft electronische kit. Voor repeteren prima. Ik gebruik dus nu ook m'n GP100 direct naar het mengpaneel. Alweer tot grote tevredenheid.

Loop er nu over te denken dit maar gewoon altijd te doen. Waarom zou ik die mesa 50/50 en marshall 2x12 nog gaan meezeulen?

Wie heeft er ervaring met zo'n systeem?
Waar moet ik nog aandenken?
Wie heeft tips?

Nocki
19 mei 2005, 08:35
Ik zelf ben nog steeds beig met het vinden van een manier om het podium geluid zo zacht mogelijk te houden met behoud van dynamiek in het spel. en dat is voor een rock bandje niet makkelijk. wat voor muziek maak je? ik ga dit even volges want voor mij is het bijna niet moeglijk om zacht te spelen met behoud van dynamiek.

nocki

Epic
19 mei 2005, 11:05
Ik weet niet hoe die GP100 klinkt (ik weet wel dat het destijds een revolutionair apparaat was), maar de techniek heeft niet stil gestaan. Als je toch overweegt je mesa + marshall weg te doen, zou ik ook eens gaan luisteren naar wat modernere modeling apparaten (line6/vox e.d).

Wanneer je de Line6 POD xt Live gebruikt heb je gelijk een floorboard, dus ben je helemaal compact.
maarja, eerst luisteren... :wink:

en zorg ervoor dat je wel een goede monitor hebt, want als gitarist ben je toch gewend dat je jezelf hoort (een blazende versterker achter je).

Jeroenvanhulsteijn
19 mei 2005, 16:19
ik speel zelf met optredens altijd direct over PA. Maar ook live spelen wij redelijk zacht (speel bij een koor in een kerk :) ). Voor mij is het prima te doen. Ik hoef ook geen blazende monitor voor mn neus. Als ik mezelf hoor en de rest is het prima. Ik moet het koor namelijk ook nog kunnen horen.

Een goede monitor is in ieder geval van belang om jezelf en de rest te kunnen horen.
Met het koor spelen we altijd over de eigen PA en maken we nooit gebruik van al aanwezige PA/geluidsmensen. Misschien ook iets om te overwegen.

edje kadetje
20 mei 2005, 22:35
wat antwoorden dan maar:

Ik speel vooral Pink Floyd en eigen werk in ongeveer die stijl (zowel symphonisch als tegenwoordig weer een beetje moderner/alternatief: radiohead, porcupine tree tot en met zelfs coldplay-achtig.

Ik weet niet of ikzelf nou met heel veel dynamiek speel. Ik denk het niet eerlijk gezegd.

Ik ben niet echt op zoek naar nieuwe apparatuur. Met de GP100 werkt het goed, anders was ik er ook nooit opgekomen.

Ik was op het podium ook al nooit van de loeiharde verstekers. Een PA-man vertelde me eens dat hij voor het eerst aan een gitarist ging vragen of de versteker wat harder mocht (aan mij dus). Ik vind het wel prettig om een beetje geluid te hebben, al te zacht spelen vind ik niet prettig. Daarom repeteren we nu met koptelefoons. Dan heb je toch een beetje geluid, en we maken allemaal onze eigen mix; werkt prima.

Ik zal in ieder geval denken aan de goede monitoring (op de eisenlijst voor eventuele optredens).

Jeroen, stuur jij je overstuurde en cleane patches over dezelfde kanalen? Ik heb er wel eens aangedacht om dit bij het uitsturen te splitsen, zodat de eq op mengpaneel kan worden afgestemd op die twee hoofdtypen. (Betekent uiteraard bij stereo wel vier kanalen).

edje kadetje
20 mei 2005, 22:35
wat antwoorden dan maar:

Ik speel vooral Pink Floyd en eigen werk in ongeveer die stijl (zowel symphonisch als tegenwoordig weer een beetje moderner/alternatief: radiohead, porcupine tree tot en met zelfs coldplay-achtig.

Ik weet niet of ikzelf nou met heel veel dynamiek speel. Ik denk het niet eerlijk gezegd.

Ik ben niet echt op zoek naar nieuwe apparatuur. Met de GP100 werkt het goed, anders was ik er ook nooit opgekomen.

Ik was op het podium ook al nooit van de loeiharde verstekers. Een PA-man vertelde me eens dat hij voor het eerst aan een gitarist ging vragen of de versteker wat harder mocht (aan mij dus). Ik vind het wel prettig om een beetje geluid te hebben, al te zacht spelen vind ik niet prettig. Daarom repeteren we nu met koptelefoons. Dan heb je toch een beetje geluid, en we maken allemaal onze eigen mix; werkt prima.

Ik zal in ieder geval denken aan de goede monitoring (op de eisenlijst voor eventuele optredens).

Jeroen, stuur jij je overstuurde en cleane patches over dezelfde kanalen? Ik heb er wel eens aangedacht om dit bij het uitsturen te splitsen, zodat de eq op mengpaneel kan worden afgestemd op die twee hoofdtypen. (Betekent uiteraard bij stereo wel vier kanalen).