PDA

View Full Version : nieuwe snaardikte ---> afstellen



deedee
18 mei 2005, 11:43
ik had gister nieuwe snaren op me gitaar gezet. Ik ben overgestapt van 0.09 naar 0.11 (ja ik weet het, een grote overstap). Toe kwam me brug een stuk 'uit' de body. Ik heb een Yamaha pacifcia 112, gewoon zo'n Fender strat systeem. Op aanrade van Total Fake heb ik toen de veren in de body waar de brug aan vast zit een stukje strakker gezet. Dit heb ik maar een kwart slag gedaan in totaal, want ik wist niet zeker of het wel goed ging want het ging best zwaar. Ook heb ik de brugzadels iets naar beneden gezet (zo dat er net geen fretbuzz is.)

Nu is het wel een heel stuk minder, maar toch nog wel een heel klein beetje. Is dit erg? en heb ik het goed gedaan???
Dit was de eerste keer dat ik me brug heb afgestelt, vandaar.

Mischa den Haring
18 mei 2005, 12:32
Als het een "standaard" type Fender-brug is dan hoort het plaatje onder de zadels tegen de body aan te sluiten. Door middel van inderdaad de schroeven van de veren aan te draaien krijg je een grotere tegenwerkende druk waardoor je brug aansluit. Als je nu 3 veren hebt raadt ik je aan om er in totaal 5 in te zetten. Met 0.11 snaren is de druk namelijk vrij hoog. Waarschijnlijk zul je dan de schroeven van de veren weer iets moeten terugdraaien want de brug moet ook niet al te strak tegen de body aan zitten anders kun je de tremolo niet optimaal gebruiken, maar dat zul je gelijk merken want de tremoloarm zal dan te zwaar buigen. Gewoon net zo lang uitproberen tot het lekker en soepel loopt.

Het kan ook zijn dat je een floating brug hebt (heeft Fender namelijk ook een tijd gebruikt). Dan moet de brug juist een beetje loskomen van de body om ook de tremelo-arm naar achter te kunnen buigen. Je kunt een floating brug herkennen aan twee grote schroeven aan weerszijden van de brug die de brug iets omhoog houden van de body.

deedee
18 mei 2005, 12:40
thanx, ik heb nu 4 veren aan de brug zitten. Ik denk dat ik nog maar een 5de veer erin zet, want die schroef aandraaien ging erg zwaar...

deedee
18 mei 2005, 12:45
oja, moet ik dan nog letten op wat voor veer er in moet, of zijn het gewoon standaard veren?

Wormaap
18 mei 2005, 17:11
Gewoon standaard veren :) Al heb je soms wel verschillende stugheden, maar gewoon een willekeurige veer (voor tremologebruik dus he :) ) zou het trucje prima moeten doen :-D

Malochia
19 mei 2005, 09:27
En hoe zit dit met een Les Paul? (ik heb een LP en zit er ook aan te denken om er eens wat dikkere snaren op te zetten)
Moet er iets opnieuw afgesteld worden?

pimmetje
19 mei 2005, 10:04
Alvast opnieuw intoneren... moet bij trem en vaste brug.
Door de extra trekkracht van de snaren wordt ook de hals ietsje holler getrokken. Misschien merk je 't net niet, misschien wel... als je 't wel merkt, moet je je halspen een tikje strakker draaien.

Het is ook heel goed mogelijk dat je met dikkere snaren een andere action wilt. Dan zal je dus ook nog met je brugzadels in de weer moeten.

Maar in principe is voor het proberen van iets dikkere snaren alleen intoneren (voorlopig) voldoende.

Ravanelli
22 mei 2005, 19:35
Tremolo effect :razz: Gewoon vast knallen die schroeven :wink:

rectificatie; Zoals hierboven beschreven is het zeker aan te raden, als je dat effect graag wilt houden :roll: