PDA

View Full Version : fret



Dweezman
18 mei 2005, 09:34
*huil*

Dweezman
18 mei 2005, 09:39
Hai.

Onlangs heb ik een mooie Jaguar MIJ op de kop getikt, opgewaardeerd met nieuwe elementen en een mustang-bridge, sindsdien (te) veel op gespeeld. ;-)

Maar, m'n frets verdwijnen! Met name laag op de hals komen er echt hinderlijke kuiltjes in de frets, zo diep dat accoorden niet meer goed 'voelen'.

2 vragen:
moet ik de hele gitaar laten refretten?

en:

de frets zijn vrij klein op de Jaguar, veel dunner dan b.v. op mijn Strat. Kan ik ook overstappen op dikkere frets, en wat zijn de verschillen?



thanks in advance,
Dweezman

belfrink
18 mei 2005, 10:01
Bij allebei je vragen zou je moeten laten refretten.

En volgens mij kun je er gewoon dikkeren fretten op laten plaatsen, voor zover ik weet.

Stratman70
18 mei 2005, 10:24
Tuurlijk: herfretten kan altijd. En dan kun je de maat (dikte) ook nog zelf bepalen. Is het een rosewood of maple toets? Jaguar, dus ga ik uit van Rosewood, dat zou dan helemaal geen problemen moeten geven w.b. refinishen enzo.

Dus gewoon doen. Wel goed weten waar (bij wie) je het laat doen.

Negative K3 fan
18 mei 2005, 10:26
maar het is wel vreemd dat die frets zo hard slijten!

Fuhgawz
18 mei 2005, 10:33
Inderdaad vreemd dat die dingen zo hard slijten. Maar de Jaguar is verder wel een heeele mooie gitaar, dus het zou jammer zijn als hij moeilijk bespeelbaar was. Gewoon naar de gitaarboer dus en laten refretten! :)

Dweezman
18 mei 2005, 10:46
Gitaar was niet nieuw, had dus al fretwear, zeg maar. Maar idd: ik zit in een half jaartje toch redelijk dicht op de toets..

De frets standaard op de Jaguar zijn vrij klein, ben ik een barbaar als ik er dikkere op laat zetten, en meteen maar fretwave?

Maar goed: refretten it is!

Dweezman
18 mei 2005, 11:53
nou? :wink:

Dweezman
18 mei 2005, 13:26
Ik denk dat ik voor de standaard medium frets ga. Nu zijn het vintage frets. Maandag a.s. naar De Gier!

Dweezman
18 mei 2005, 13:28
Ik denk dat ik voor de standaard medium frets ga. Nu zijn het vintage frets. Maandag a.s. naar De Gier!
:-D

dejohan
18 mei 2005, 16:32
Medium is ok.
Jumbo Frets vind ik zonde (probeer dan maar eens een slide).
Maar persoonlijk vind ik die dunne vintage eigenlijk nog het leukste spelen.

Wormaap
18 mei 2005, 16:32
Denk er wel aan dat als je Fretwaves erop laat zetten, er in je toets gehakt moet gaan worden :)

Dweezman
18 mei 2005, 16:47
Sander vertelde me idd wat er voor fretwave gebeuren moet, ik zie er dan ook vanaf. Staat ook niet echt fraai, moet ik zeggen.

Over de keuze van frets.. Blijft lastig.

Mischa den Haring
20 mei 2005, 00:07
Toevallig laatst bij mijn gitaartech geweest en veel geleerd: refretten is pas nodig als de frets niet meer gevlakt kunnen worden. Refretten is een dure hobby (vaak tussen de 150 en 400 euro afhankelijk door wie en hoe goed het gedaan wordt) maar wordt gek genoeg door veel mensen veel te snel gedaan terwijl een beetje vlakken al wonderen kan doen.

Ik ben ook iets wijzer geworden over de verschillen tussen dunne en brede(re) frets:
dunne frets die vaak op Fenders zitten dragen bij aan de typische Fender sound. Dus meer twang en de fijne rammel die Fenderfreaks zo lekker vinden. Nadeel is dat je over het algemeen wat harder moet werken. Jumbo's en halve jumbo frets spelen wat lichter (je maakt bijna geen contact met de toets maar speelt als het ware op de frets) maar dikkere frets maken de toon wat onpersoonlijker en geven in verhouding wat meer midden en het kost je wat hoog.

Ik zou dus niet al te snel gaan switchen. Op een mustang horen van die dunne te zitten.

Dweezman
20 mei 2005, 15:35
Hmm. Nu maak je het me weer moeilijk! Ik vind zelf ook wel dat een gitaar zoveel mogelijk origineel moet blijven, daaom sowiezo geen fretwave. Playability is óók van belang, dus ik ben er nog niet uit...

groovyB3
20 mei 2005, 16:09
Ik zou dus niet al te snel gaan switchen. Op een mustang horen van die dunne te zitten.

Wat op een gitaar moet zitten is relatief toch? Ik vind kleine frets ongelooflijk kut spelen, maar ben zelf een die hard Strat freak. Moet ik mezelf dan lopen pijnigen met kleine kutfretjes? Dacht het niet dus.
Ook al is het niet vintage correct zijn al mijn gitaren voorzien van Jumbo frets (6100's), zélfs m'n '63 Strat.

Mijn bevindingen met Jumbo frets zijn alleen maar positief en het scheelt niet verschrikkelijk veel in geluid.

groovyB3
22 mei 2005, 13:24
Dweezman, is het nog gelukt met de refret bij sander?

Wat vraagt ie daar eigenlijk voor?

Dweezman
22 mei 2005, 22:54
Ik ga morgen!

Mischa den Haring
23 mei 2005, 10:26
Hmm. Nu maak je het me weer moeilijk! Ik vind zelf ook wel dat een gitaar zoveel mogelijk origineel moet blijven, daaom sowiezo geen fretwave. Playability is óók van belang, dus ik ben er nog niet uit...

Kan het me voorstellen dat het lastig kiezen is. Maar persoonlijk zou ik voordat ik frets zou vervangen eerst kijken of vlakken niet mogelijk is, scheelt je een hoop poen.

Mischa den Haring
23 mei 2005, 10:34
Ik zou dus niet al te snel gaan switchen. Op een mustang horen van die dunne te zitten.

Wat op een gitaar moet zitten is relatief toch? Ik vind kleine frets ongelooflijk kut spelen, maar ben zelf een die hard Strat freak. Moet ik mezelf dan lopen pijnigen met kleine kutfretjes? Dacht het niet dus.
Ook al is het niet vintage correct zijn al mijn gitaren voorzien van Jumbo frets (6100's), zélfs m'n '63 Strat.

Mijn bevindingen met Jumbo frets zijn alleen maar positief en het scheelt niet verschrikkelijk veel in geluid.

Ben het met je eens dat het een kwestie van smaak is wat er op moet. Maar ik gaf daarom ook eerst aan wat de algemene verschillen zijn en daarna pas mijn persoonlijke mening.

Ik heb ooit op mijn oude Tele dikke jumbo's laten zetten en heb daar nu veel spijt van. De refretter had de frets aan de zijkant veel te schuin afgevijld - zoals bij een Gibson hoort - maar voor een dun halsje als dat van een Tele had dat tot gevolg dat de spacing tussen de snaren veel te krap moest zijn anders "vielen" de snaren van de hals af. Maar dat is natuurlijk weer een totaal ander verhaal en heeft niets met dunne of dikke frets te maken. Maar ik zou het herfretten wel door een expert laten doen! Het is een moeilijk werkje en niet iedereen heeft er het juiste gereedschap en knowhow voor.

groovyB3
23 mei 2005, 18:55
had dat tot gevolg dat de spacing tussen de snaren veel te krap moest zijn anders "vielen" de snaren van de hals af. .

Ah jah dat is ERG vervelend. Heb dat ook gehad toen ik m'n eerste refret deed, kon ik heel de gitaar weer opnieuw doen. Refretten vergt veel oefening idd en tis niet zomaar iets wat je ff 123 doet.

Dweezman
24 mei 2005, 11:28
..en daarom heb ik het bij De Gier laten doen. We hebben ervoor gekozen om de versleten frets te vervangen (4 stuks) en de rest te laten zitten.

Hals eraf, met een soort tang te frets voorzichtig eruit halen. Frets komen van een bos fretdraad, wist ik niet!

Sander heeft ze op hun plek getikt, en de uiteinden afgeknipt. Daarna de hele toets afplakken en met een schaafje, vijl en schuurpapier de hals opnieuw gevlakt. Doet hij op het oog! Na het polijsten leken ook de overige frets weer als nieuw, dus vervangen is echt niet nodig geweest.

en: daarna weer 250 km naar huis: repeteren met m'n band! Ik kan echt zeggen dat de hals beter voelt, en vooral trefzekerder. Ik dacht eerst dat ik dat graag zou willen voelen, maar het is écht zo. Ik ben weer een blij man!

Over de kosten: ik was €150 euro, incl. kwijt. Sander rekent normaal alleen €135 voor vlakken, zonder materiaal etc. Inclusief nieuwe snaren, fretjes en btw vind ik het het meer dan waard!


(ook nog op zijn nieuwe gitaar gespeeld: cóól, met die TV jones pick-ups weet je niet wat je hoort! Er borrelt een klein gasje...)

Mischa den Haring
24 mei 2005, 15:29
Klinkt goed Dweezman!