PDA

View Full Version : Mijn Strat en Tele bouwproject



Mattia
17 mei 2005, 22:56
Zo, het gaat binnenkort beginnen, en ik dacht dat het misschien wel leuk is om een kleine 'fotodocumentaire' van het proces te maken, stap voor stap. Foto's maak ik zwz, en het is hier niet echt super-druk de laatste dagen.

Het achtergrondverhaaltje

Ik zit eigenlijk in een 'akoestische' fase. Eerste gitaar is af, best wel geslaagd, tweede bijna af, en drie anderen al in de planning. Recent nog de meest complexe gitaar (vooral qua inleg en dergelijke) gebouwd tot nu toe, maar sinds die akoestische, niks voor mezelf. En ik had geen zin in nog een maple/mahogany craved top (komt nog wel, hoor!), en ik heb al jaren geen single coil gitaar meer. De 'strat' die ik heb is mahonie (warmoth onderdelen), en met EMG humbuckers beladen. Dus, denk ik, ik bouw een strat voor mezelf! M'n eerste gitaar was een vreselijk slecht strat model, gevolgd door een redelijke MIM Fender strat (allang verkocht om een ander project te financieren).

Dus, ik blij en vastberaden melden dat ik een Fender-achtige single coil gitaar wilde bouwen. Een Strat, want da's goed! M'n vrienden: "Nee man! Tele's zijn veeeeel beter". Ik: "Gatver, Telecasters!". Vrienden: "Onzin! Gewoon bouwen die Tele!".

Nouja, kun je maar een iets doen, he? Beide bouwen! Zelfde planken gebruiken, zijn ze makkelijker te vergelijken, zelfde merk pickups, en hup! Dat was een kleine maand of anderhalf geleden, denk ik. Misschien twee. Nu heb ik zowat alle onderdelen bij elkaar, dus kan ik binnenkort beginnen.

De Specs

Bodies: Swamp Ash, 2-delig
Halzen: Rock Maple, licht gevlamd
Toetsen: Indisch Palisander (Braziliaans of Madagascar leek me wat overdreven).
Slagplaat: White/Black/White, standard
Hals hardware:Carbon Fibre, 2x en StewMac HotRod truss rods
Elementen+Wiring: GFS 'Vintage Premium' Strat en Tele pups, anders wordt het duur, min of meer standard schakeling (denk ik...we zien wel)

De Strat: Standard strat, wel een side-mount jack, verder gb. Gotoh Wilkinson trem, chrome, en schaller mini locking tuners, chrome.

De Tele: Standard tele, wel met 'belly cut', denk ik, string through body, stamped 6 saddle steel bridge, gotoh tuners, ook chrome.

Plan van Aanpak
Ik ben nu bezig met het maken van mallen, heb de body delen klaar om aan elkaar te lijmen, stukken maple voor de hals uitgezaagd, toetsen uitgekozen (nouja, de twee die bovenop lagen gepakt). De bedoeling is om, als ik eenmaal 'echt' begin (als de voorbereidingen af zijn, zeg maar als er lijm en precisie werk aan de onderdelen zelf begint), het binnen een week af te ronden. Kijken of dat lukt.

Maargoed, wat plaatjes, anders wordt het zo saai!
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele01.jpg
De plannen, zo op papier. Hals template hier nog steeds met een Strat headstock. Daar is een klein beetje verandering in gekomen. Niet super-veel, want anders ziet het er gewoon wat raar uit, maar wel wat. Links de strat, rechts mijn 'versie' ervan:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele02.jpg

De Strat body helften, bijna klaar om te lijmen:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele03.jpg
De Tele, idem
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele04.jpg

Alles bij elkaar! Body blank sutkken, daarop maple hals stukken, rode dingen zijn truss rods, zwarte staafjes de carbon fibre, en bovenaan, donker purper/bruin, de palisander toetsen.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele05.jpg

De mallen, getekend op een stuk 9mm MDF, morgen maar eens uitzagen en voorzichtig tot aan de lijn schuren. Cruciaal voor het mooi vormgeven van de uiteindelijke instrumenten!
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele06.jpg

Als er weer nieuws is, post ik het. Heb vrijdag wel een begravenis, dus het kan zijn dat ik even een tijdje niks post/doe.

fred dons
18 mei 2005, 07:53
dat zijn hele mooie stukken swampash, :o welke kleur ga je ze doen ?

2 vraagjes, waarom eigenlijk geen rio toets (zo duur zijn die dingen bij warmoth nou ook weer niet) en heb je wel eens aan een hipshot trem gedacht?
Ik heb een tijdje ook wilkinson op mijn gitaren gehad maar ik merk dat ik de feel en het geluid (akoustisch) van de hipshot beter vind (en volgens mij zijn ze ongeveer net zo duur)

ik ben nieuwd naar het eindresultaat

Snaar'n Bennie
18 mei 2005, 11:04
Ziet er al mooi uit. Zijn altijd mooie dingen om zo iets te zien. Veel succes! :)

Mattia
18 mei 2005, 12:38
dat zijn hele mooie stukken swampash, :o welke kleur ga je ze doen ?

2 vraagjes, waarom eigenlijk geen rio toets (zo duur zijn die dingen bij warmoth nou ook weer niet) en heb je wel eens aan een hipshot trem gedacht?
Ik heb een tijdje ook wilkinson op mijn gitaren gehad maar ik merk dat ik de feel en het geluid (akoustisch) van de hipshot beter vind (en volgens mij zijn ze ongeveer net zo duur)

ik ben nieuwd naar het eindresultaat

Ik denk gewoon 'au naturel'. Beetje schellac om het een mooi warm tintje te geven, lak eroverheen. Olie op de halzen, denk ik zo.

Geen rio toest..tja, ik heb wel wat balkjes, maar kan ze momenteel niet herzagen. Ik hou ze eigenlijk ook liever voor m'n akoestische gitaren, denk ik. En EIR is op zich niet slecht, heb daar 10 van liggen (ofzo), voor 3.50 per stuk en in goede kwaliteit is daar niks mis mee. Waarschijnlijk is dat nu een 'lifetime supply' van die dingen, want zoveel verwacht ik er nou ook niet van te gebruiken. Misschien als ik een mooi kwartierse flamed maple hals strat bouw met Kinman elementen dat er dan wel Rio op komt, ik weet het niet. Moet maar weer eens wat meer Rio, misschien wat Madagascar (lijkt er redelijk op) inslaan. Verder zie ik op de Warmoth pagina nergens Rio toetsen.

Qua brug heb ik vanalles overwogen, maar ik vind de Wilkinson op zich een prettig spelend en mooi ding. Hipshot zat ook in het lijstje, maar daar had ik zelf geen persoonlijk ervaringen mee. Misschien volgende keer, of als deze op de een of andere manier niet bevalt. Moet ook zeggen dat ik maar matigjes m'n trem gebruik, en tot nu toe eigenlijk vooral ervaring heb met goedkope, niet zo denderende trems Bedankt voor die aanbeveling, trouwens! Staat nu net onder 'Callaham' op m'n lijstje, denk ik zo ;-)

john.3001
23 mei 2005, 14:13
Hoe kom je aan die templates? gekocht of zelf gemaakt? Ik wil ook ooit nog es een tele bouwen, maar heb geen zin om 50 euro voor een template neer te leggen. Zijn die op internet nergens te vinden ofzo (ik vind ze iig niet...).

Mattia
23 mei 2005, 17:07
Hoe kom je aan die templates? gekocht of zelf gemaakt? Ik wil ook ooit nog es een tele bouwen, maar heb geen zin om 50 euro voor een template neer te leggen. Zijn die op internet nergens te vinden ofzo (ik vind ze iig niet...).

Eigenlijk 'gewoon' m'n eigen strat gebruikt voor de strat, en de treble kant van de strat voor de Tele. Zelf getekend, dus. Hier gevraagd naar wat maten voor de locaties van de pickups, verder vergeleken met foto's van de Fender website, klaar. Plannen voor zowel strat als tele kun je kopen bij mimf.com, kosten zo'n 15 dollar/stuk, als je het echt 'precies' wil hebben. Mij maakt 't wat minder uit of ze nou precies 'standard' in elkaar zitten.

john.3001
24 mei 2005, 14:08
Ja, ik ben een beetje bang voor de intonatie (scale-length) en de neck-pocket, want dat moet toch wel redelijk nauwkeurig zijn, want ik wil er dan een fender neck opzetten. Bedankt voor de link iig...

Mattia
27 mei 2005, 00:44
Update:

De templates zijn inmiddels uitgezaagd, en op een klein detail na (de 'notch' bij de Tele neck pocket moet bijgewerkt worden) klaar voor gebruik. Ik denk dat ik morgen maar het 'startschot' geef, en dan kijken of het daadwerkelijk binnen een weekje gebeurd kan zijn. We zullen zien. Enige waar ik momenteel een beetje onzeker van ben is de dikte van een strat headstock. Verschillende 'sources' zeggen 1/2", dus 12.7mm (maak er maar 13 van, dus), maar m'n Warmoth mahonie strat hals is bijna 16mm dik. Hmm. 13mm maakt 't wel wat makkelijker voor mij om de truss rod adjustment dinges goed te boren, denk ik. Wordt zwz best spannen, dat gedeelte.

Enfin, de planning voor morgen: even naar de Gamma oid om nog een grote lijmklem te kopen, want de twee die ik heb vind ik toch iewat weinig. Of misschien 'gewoon' met wat blokjes, wedges, en de twee klemmen die ik al heb. Lekker goedkoop. Enfin. Moet ook wat polyutheraan lijm kopen, voor de CF balkjes.

Dan beginnen. Ik denk dat morgen er ongeveer zo uitziet. Misschien wat optimistisch, maar ik kan best wel wat gedaan krijgen. Ook voor mezelf handig als ik zelf ff een checklist maak.

Stap1: een van de twee body blanks verlijmen, een uurtje of 3-4 met rust laten.
Stap2: Fingerboard radius time! Toets op dikte brengen (bovenfrees), met bovenfrees de initiele radius maken (heb een beetje een wat rammelend systeempje, maar het werkt redelijk), met schuurbloke grofweg tot 12" brengen. Hoeft niet meteen 'af' te zijn. maal 2.
Stap3: Fret slots erin. Japans zaagje, template, half uurtje, klaar.
Stap4: Tweede body blank verlijmen. De andere mag wel uit de klemmen, maar wel voorzichtig ergens neerzetten, en 24 uur lang niet sjorren aan de lijmnaad.
Stap5: Neck blanks op dikte maken (moet een mm of 3 vanaf, wederom met bovenfrees), langs een kant perfect recht en haaks schaven/frezen.
Stap6: Truss rod slot frezen, twee CF rod slots infrezen.
Stap7: Halzen uitzagen, met robosander/bovenfrees tot uiteindelijke outline (headstock, halsprofiel) schuren/frezen.
Stap8: Tuning machine gaten boren. 10mm, egale spacing, vanaf de achterkant boren (voorkant wordt er toch afgezaagt).
Stap9: CF rods verlijmen, goed vastklemmen. PU schuim dat nog 'nat' is met aceton schoonmaken, rest wordt met een beitel verwijderd.
Stap10: Rusten, want morgen is er nog een dag.

Nu maar eens kijken of dit ook echt gaat lukken. Als het allemaal vlotjes en volgens plan verloopt moet 't kunnen, denk ik zo. Zaterdag wordt dan body-making dag. Moet nog wel een hals pocket template maken. Hmm..misschien iets voor de avondured, voor de TV, met een stukje triplex, een vijl, en een blokje met schuurpapier.

Ritch
27 mei 2005, 10:56
Nice verhaal! (Heb je het hout voor de nek bij een houthandel vandaan? Er is tegen mij gezegd dat je daar zo ontiegelijk droog hout voor moet hebben)

Mattia
27 mei 2005, 11:03
Nice verhaal! (Heb je het hout voor de nek bij een houthandel vandaan? Er is tegen mij gezegd dat je daar zo ontiegelijk droog hout voor moet hebben)

Ga zo direct het eerste body stuk verlijmen (lijmtang wezen halen, wat PU lijm. En, tja, beetje laat opstaan was er ook bij).

Het hout heb ik bij de Amsterdamsche Fijnhouthandel vandaan. Als het halshout maar goed gedroogd is (kiln dried, in de oven dus, is het tegenwordig zowat allemaal), liefst wat ouder, zit het wel goed. Ik weet van dit spul dat het al minimaal een jaartje of twee bij hun lag, nog een kleine twee maand hier bij mij, nu ruim anderhalve week grof op maat gezaagd, en het blijft allemaal mooi recht, egaal, geen problemen. Je kunt meestal ook vragen hoe lang het hout er precies ligt, dat moeten ze je weten te vertellen als het goed is. Als 't even kan ook thuis een paar maanden laten staan, kijken of het gekke dingen gaat doen (kromtrekken en dergelijke).

Mattia
27 mei 2005, 19:42
Nou, het ging allemaal redelijk volgens planning. Een body is inmiddels verlijmd, de tweede doe ik vanavond, en de CF rods worden momenteel in de eerste hals verlijmd. Hiero de MDF templates. (http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele07.jpg) Eerst even de body blank. Een mooie, egale laag titebond op een van de twee oppervlaktes. (http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele08.jpg) Dan de boel verlijmen, met de twee oude en een nieuwe lijmtang, en als resultaat een mooie squeezeout; als er wat lijm uitkomt, weet je zeker dat er genoeg in zit!

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele09.jpg

Dan de toetsen. Ik heb m'n bovenfrees systeem gebruikt om ze van een 15" radius te voorzien, later wordt dat een 12" (Dat doe ik met de hand). Setup ziet er zo uit:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele10.jpg
Het is eigenlijk een simpele 'carriage' voor de bovenfrees, die op een tweetal aluminium tubes beweegt. Toets zit eronder op een plankje, bevestigd met dubbelzijdig plakband:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele11.jpg

Krijg je redelijk snel en makkelijk een best wel mooi oppervlak:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele12.jpg
De twee geradiusde toetsen naast elkaar. Dan wordt de toets met dubbelzijdig plakband [url=http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele14.jpg]op de slotting template geplakt (http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele13.jpg). Ik heb het Stewart Macdonald systeem, geweldig mooi, alleen is die zaag nogal bagger, dus heb ik die vervangen voor een grote japanse haussanume trekzaag. Binnen een minuut of 20-30 beide toetsen van fretsleuven voorzien.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele15.jpg

Zo zien ze er nu uit:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele16.jpg
Iewat 'ruw', omdat ik ze niet verder heb geschuurd, maar met een redelijk egaal oppervlak.

Next up: Halzen. Een kant mooit recht en vlak geschaafd, centerline gemarkeerd, outline erop:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele17.jpg

Truss rod slots in de halzen (Stewmac HotRods):
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele18.jpg

Twee carbon fibre rods erin, naast te truss rod, parallel aan de zijkanten van de hals, niet de truss rod:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele19.jpg

Morgen: halzen verder bewerken, strat uitzagen, s'avond misschien ook de Tele, hals pocket template maken.

amon
27 mei 2005, 20:05
:o


Gaat lekker!


Nu weet ik waar die carbon fibre dingen voor zijn.... Ik had die oit besteld om een binding rond de hals mee te maken: resultaat was prima, maar het is erg irritant spul als je het schuurt, net zoiets als glaswol isolatie materiaal.

Mattia
27 mei 2005, 20:37
:o


Gaat lekker!


Nu weet ik waar die carbon fibre dingen voor zijn.... Ik had die oit besteld om een binding rond de hals mee te maken: resultaat was prima, maar het is erg irritant spul als je het schuurt, net zoiets als glaswol isolatie materiaal.

Tempo zit er wel redelijk in, ja!

Verder, over die CF dingen: lijkt met wel eng, als binding! Die splinters kunnen erg scherp zijn, dringen diep in, en de stof is nogal zwaar ongezond (scherpe kleine deeltjes koolstof wil je niet inademen).

Floris1984
28 mei 2005, 10:39
Ik volg dit topic met veel interesse, erg leuk! Erg professioneel zit het er uit!

Ik ben ook van plan om zelf een strat te gaan maken, alleen de hals koop ik dan denk ik. Dat lijkt me voor de eerste keer misschien een beetje te gewaagd.

Weet iemand toevallig in de buurt van Rotterdam een goeie winkel om bijvoorbeeld moeras essen te kopen?

iam
28 mei 2005, 12:24
ik heb nog nooit echt gesnapt wat een frees precies is...

wat doet het exact?
hoeveel kost het?
kan je het huren?
enz...

Fumi SG
28 mei 2005, 12:48
een frees is eigenlijk een boormachine die vast zit in een frame. Doordat het in een frame zit kun heel makkelijk sleuven en gaten maken die precies moeten zijn, zoals gaten voor elementen en de trussrods. Je kunt de hoogte (dus de diepte) en hoek makkelijk in stellen om een glad oppervlak te krijgen.

wat het kost?? Je hebt veel prijsklassen, al weet ik niet of die goedkope wat zijn. Over het algemeen vrij prijzig volgens mij.

volgens mij kun je ze ook wel huren, maar dat weet ik niet zeker. Lenen is wel zo makkelijk. Een normale hobbiïst (??) gebruikt zo'n ding namelijk niet vaak.


beetje oppervlakkige uitleg maar ik hoop dat je het zo snapt..... :razz:

amon
28 mei 2005, 12:49
:o


Gaat lekker!


Nu weet ik waar die carbon fibre dingen voor zijn.... Ik had die oit besteld om een binding rond de hals mee te maken: resultaat was prima, maar het is erg irritant spul als je het schuurt, net zoiets als glaswol isolatie materiaal.

Tempo zit er wel redelijk in, ja!

Verder, over die CF dingen: lijkt met wel eng, als binding! Die splinters kunnen erg scherp zijn, dringen diep in, en de stof is nogal zwaar ongezond (scherpe kleine deeltjes koolstof wil je niet inademen).


kheb het geweten...

iam
28 mei 2005, 13:44
een frees is eigenlijk een boormachine die vast zit in een frame. Doordat het in een frame zit kun heel makkelijk sleuven en gaten maken die precies moeten zijn, zoals gaten voor elementen en de trussrods. Je kunt de hoogte (dus de diepte) en hoek makkelijk in stellen om een glad oppervlak te krijgen.

wat het kost?? Je hebt veel prijsklassen, al weet ik niet of die goedkope wat zijn. Over het algemeen vrij prijzig volgens mij.

volgens mij kun je ze ook wel huren, maar dat weet ik niet zeker. Lenen is wel zo makkelijk. Een normale hobbiïst (??) gebruikt zo'n ding namelijk niet vaak.


beetje oppervlakkige uitleg maar ik hoop dat je het zo snapt..... :razz:

het is al iets duidelijker...
maar ik snap nog niet hoe je de frees kunt instellen om bv hals te fresen
en dan met dezelfde frees de PUgaten te doen...

Fumi SG
28 mei 2005, 14:06
je kunt met de frees op zich geen hals frezen. Mattia gebruikt daar een soort malletje voor waar de frees op rust. Zo krijg je die bolling. Dat malletje zijn die twee stukken hout (gebogen) en die PVC pijpjes.

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele10.jpg


Ook voor de pu gaten gebruik je weer een mal. Je neemt dan precies de maten van de pick-up en telt de maten van de frees daar weer bij op. Dat is ff ingewikkeld, maar als je er een voorbeeld bij hebt snap je het wel. Je moet dan wel weer een andere diepte instellen (d.m.v. die stelschroeven aan de zijkant) want die pu gaten zijn natuurlijk dieper :wink:

Mattia
28 mei 2005, 14:55
ik heb nog nooit echt gesnapt wat een frees precies is...

wat doet het exact?
hoeveel kost het?
kan je het huren?
enz...

Het is niet veel meer dan een verticaal gemonteerde motor, met wat aanpassingen eromheen. Een frees bitje, daar zitten een, twee of meer 'snijvlaktes' op, die al draaiende van opzij het hout benaderen en insnijden. Je hebt ze in verschillende vormen; wat er bij het bovenste plaatje inzit is een spiraal bitje, wat een cleanere 'finish' geeft, en minder snel stukken eruit 'hapt' dan een 'gewoon' bitje. Je hebt ook bitjes om dingen af te ronden of van een profiel te voorzien. Het makkelijkste is om bij je locale bouwmarkt te gaan kijken hoe zo'n ding in elkaar zit, en te kijken naar een aantal bitjes, wordt het er automatisch duidelijker op. Ik gok dat je ze vast wel kunt huren, trouwens.

Qua prijs, tja, you get what you pay for. Een belabberde Kinzo kost minder dan 50 euri, maar is dat niet eens waard. Een blauwe Bosch of een Dewalt loopt tegen de 200+, maar is dat geld zeker waard als je het vaak gebruikt. De bovenfrees is het meest nuttig stuk electrisch gereedschap in de kist van een electrisch gitaarbouwer.

iam
28 mei 2005, 17:59
ik heb nog nooit echt gesnapt wat een frees precies is...

wat doet het exact?
hoeveel kost het?
kan je het huren?
enz...

Het is niet veel meer dan een verticaal gemonteerde motor, met wat aanpassingen eromheen. Een frees bitje, daar zitten een, twee of meer 'snijvlaktes' op, die al draaiende van opzij het hout benaderen en insnijden. Je hebt ze in verschillende vormen; wat er bij het bovenste plaatje inzit is een spiraal bitje, wat een cleanere 'finish' geeft, en minder snel stukken eruit 'hapt' dan een 'gewoon' bitje. Je hebt ook bitjes om dingen af te ronden of van een profiel te voorzien. Het makkelijkste is om bij je locale bouwmarkt te gaan kijken hoe zo'n ding in elkaar zit, en te kijken naar een aantal bitjes, wordt het er automatisch duidelijker op. Ik gok dat je ze vast wel kunt huren, trouwens.

Qua prijs, tja, you get what you pay for. Een belabberde Kinzo kost minder dan 50 euri, maar is dat niet eens waard. Een blauwe Bosch of een Dewalt loopt tegen de 200+, maar is dat geld zeker waard als je het vaak gebruikt. De bovenfrees is het meest nuttig stuk electrisch gereedschap in de kist van een electrisch gitaarbouwer.

kan je eens een foto maken van zo'n bitje als je er tijd voor hebt?
let wel, als het geen extra moeite kost ;)
je zult natuurlijk wel foto's trekken als je de PUgaten freest ook :)
hééééél erg interessant topic is dit!!

Fumi SG
28 mei 2005, 21:07
http://www.gerfa-tools.nl/frees.JPG

dit zijn echt heel veel verschillende hoor!! :)

http://www.teo.nl/images/popupfrezen.jpg


en af hankelijk van de vorm van het bitje, kun je sleuven frezen of uitsparingen maken of whatever.

iam
28 mei 2005, 21:12
http://www.gerfa-tools.nl/frees.JPG

dit zijn echt heel veel verschillende hoor!! :)

http://www.teo.nl/images/popupfrezen.jpg


en af hankelijk van de vorm van het bitje, kun je sleuven frezen of uitsparingen maken of whatever.

cool!!
kan je zo'n bitje in een gewone boormasjien steken? (ik weet dat het verkeerd gespeld is)

Fumi SG
28 mei 2005, 21:14
zou best kunnen denk ik, maar verstandig is het niet!! :(

Raytheman
28 mei 2005, 21:49
Nee, een gewone boormachine maakt veel te weinig toeren. Er zijn wel speciale bitjes voor een gewone boormachine en die kan je weer niet in een bovenfrees gebruiken..

Fumi SG
28 mei 2005, 21:52
Nee, een gewone boormachine maakt veel te weinig toeren. Er zijn wel speciale bitjes voor een gewone boormachine en die kan je weer niet in een bovenfrees gebruiken..

daarom is het ook niet verstandig, maar het past in feite wel :wink:
Een frees draait (volgens) met iets van 30.000 rp/m, maar dat is natuurlijk ook weer instelbaar.

Mattia
29 mei 2005, 12:43
je kunt met de frees op zich geen hals frezen. Mattia gebruikt daar een soort malletje voor waar de frees op rust. Zo krijg je die bolling. Dat malletje zijn die twee stukken hout (gebogen) en die PVC pijpjes.

Ook voor de pu gaten gebruik je weer een mal. Je neemt dan precies de maten van de pick-up en telt de maten van de frees daar weer bij op. Dat is ff ingewikkeld, maar als je er een voorbeeld bij hebt snap je het wel. Je moet dan wel weer een andere diepte instellen (d.m.v. die stelschroeven aan de zijkant) want die pu gaten zijn natuurlijk dieper :wink:

Bijna goed ;-)

De 'carriage' is ook met een frees gemaakt. Gewoon een 'arm' maken, en je kunt makkelijk een precies stukje van in cirkel frezen. Da's trouwens MDF, omdat ik dat nog had liggen. Voor de rest zijn het aluminium pijpjes, is tog een heel stuk steviger dan PVC, and zo'b bovenfrees dat weeg al gauw wat kilotjes.

Mallen zijn essentieel voor het frezen, daar heb je groot gelijk in. 'Freehand' kun je wel wat, maar het is bij lang en na niet nauwkeurig genoeg. Ik hol bodies wel gewoon 'freehand' uit, want of het een zeer mooie, precieze lijn wordt, dat zie je toch niet.

Verder, die plaatjes zijn eigenlijk meer van 'end mills', vooral voor metaal frezen, wat weer op lagere snelheid gebeurt. Zie bijvoorbeeld http://www.routerbits.com en blader door hun catalogus voor wat meer vaak voorkomende frees soorten. Ik gebruik eigenlijk 'maar' een 3-4 tal verschillende soorten bitjes: roundover/radius bitjes om de boel af te ronden, rechte spiraal bitjes (geeft een schonere 'finish', vooral op hout met figuurtjes), en template cq. pattern bits, gewon rechte bits met koggellagers, zodat je een mal kunt volgen.

Mattia
29 mei 2005, 13:03
Niet erg productief geweest, gisteren. Vond ik van mezelf, dan. Vandaag kan ik eigenlijk niet veel doen tot een uurtje of 4 s'middags (buurman zit in de nachtdienst, ligt te maffen onder mijn 'werkoppervlakte', en met een bovenfrees tegeer gaan terwijl iemand slaapt is niet echt netjes).

Dus, gisteren. Beetje aan de bodies gedaan. Met de figuurzaag uitgezaagd, ruim uitzagen, want zo'n zaag, dat wil niet altijd makkelijk door hout heen. Moet zeggen dat het Swamp Ash wel erg makkelijk te bewerken is, schone snee, redelijk 'zacht'.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele20.jpg

Tele Idem Ditto, dan met een japanse zaag rasp (eigenlijk metaalzaag blaadjes in een soort raster aan elkaar gelast, een kant ruw, de andere kant fijn. Werkt erg fijn, stof valt er zo doorheen) de zijkanten een beetje rechter/dichter bij de lijn heb gebracht. Je wil niet te veel moeten wegfrezen, want dan loop je kans dat je grote brokken eruit 'hapt'. Niet leuk.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele21.jpg

Meer heb ik niet gedaan, omdat de bodies maar net 24 uur waren verlijmd, en de halzen toch eerst 'af' moeten. Dus, halzen. Heb m'n robo-sander gepakt, in wezen een 'drum sander' met een template wiel aan de onderkant, zodat je een template kunt volgen. Dubbelzijdig plakband, hals template op het maple stuk, en shuren tot aan de lijn. Klaar! Nul kans dat je met een bovenfrees happen hout eruit haalt:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele22.jpg

Dan moesten de halzen op dikte, een egale 19mm. Moest dus 2-3mm vanaf. Oplossing? Paar stukjes MDF van 22mm dik naast elkaar, met ruimte ertussen voor de hals zelf. Dan met de bovenfrees, voorzichtig ingesteld, het teveel aan hout simpelweg wegfrezen:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele23.jpg

Resultaat ziet er zo uit. De kop werdt na de shaft gedaan, omdat die wat breeder is, en de bovenfrees goed moet blijven zitten.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele24.jpg

Dan de kolomboor pakken, en de tuning machine gaten boren. Achterste hals is m'n 'oude' mahonie Warmoth hals, die ik gebruikt heb om de belangrijkste afmetingen van to kopieeren:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele25.jpg

Dan moet de kop op dikte. 13mm (iets meer dan een 1/2") gemarkeerd (http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele26.jpg), En dan op detzelfde manier als voor de hals (http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele27.jpg) op dikte brengen. Dan met een boormachine (6mm bitjes) een gat boren zodat je bij de truss rod kan:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele28.jpg

Ik denk dat ik vandaag probeer de toetsen erop te lijmen, en dan morgen met de RoboSander sanding drum de transitie kop/toets mooi afvlak. Dan wordt het toets schuren, inleggen, halzen carven, fretten, klaar. Maar misschien ga ik eerst kijken of ik de achterste hals taper erin kan frezen. Maakt het hals maken wat makkelijker.

Vandaag probeer ik ook wat aan de bodies te doen.

Fumi SG
29 mei 2005, 13:07
damn.. ik had eerst alu pijpjes staan, maar later veranderd in PVC :razz:
en idd 'maar' 3-4 verschillende soorten. Die krengen zijn duur :-?

maar verder, het ziet er strak uit hoor.!.

JoostBaksteen
29 mei 2005, 22:51
Wow!

Dat ziet er goed uit 8-). Heel erg gaaf met die foto's en uitleg, dit zijn erg goede tips voor als ik mijn gitaar ga bouwen.

Ik zie dat je 2 strat halzen gemaakt hebt. Is dat uit makkelijkheid?

jozum
30 mei 2005, 00:09
@joost: als ik het goed heb begrepen heeft hij de telehals een beetje aangepast (vooral de headstock eigenlijk) omdat hij - geheel terecht overigens - de traditionele teleheadstock niet mooi vind. Correct me if 'm wrong....

Er zou een prijs moeten komen voor degene die het meeste bijdraagt aan dit forum.
En dan zou Mattia hem moeten winnen.

hulde

J.

Diedo
30 mei 2005, 00:53
Er zou een prijs moeten komen voor degene die het meeste bijdraagt aan dit forum.
En dan zou Mattia hem moeten winnen.

neem ook eens een kijk in "de werkbank", daar loopt nog wat van dit volk rond :)

idd, groot respect

Mattia
30 mei 2005, 08:22
Wow!

Dat ziet er goed uit 8-). Heel erg gaaf met die foto's en uitleg, dit zijn erg goede tips voor als ik mijn gitaar ga bouwen.

Ik zie dat je 2 strat halzen gemaakt hebt. Is dat uit makkelijkheid?

Dank je :-)

Ik heb twee strat-achtige halzen gemaakt (net ietsjes anders dan een 'echte' strat hals) omdat ik Tele halzen lelijk vind. Verder zijn het geen 'direct replacements' (strat en tele heels zijn anders gevormt), omdat ik dat zwz niet echt nodig vind. Het is echt niet veel meer werk om een headstock wat anders te vormen, misschien een kwartiertje om een andere template te maken.

imlikeajungle
30 mei 2005, 08:41
Superinteressant!

Bedankt voor alle moeite en het delen van de info!

Mattia
30 mei 2005, 09:53
Dus, Zondag. Niet heel erg veel gedaan; vriendin wil ook aandacht, en tot 16:30 geen gefrees. Dus heel erg productief ben ik gisteren niet geweest, helaas. Ik denk dat de rest van de week hetzelfde geldt, maargoed, afgezien van de pickup holtes en de neck pockets is het eigenlijk wel gedaan met het luidruchtig elektrisch gereedschap, denk ik zo. Veel schuren, raspen, schrapen, dat wel. Ik zou ook wel de haakse slijper kunnen gebruiken voor de body cutout, maar dat maakt zo'n herrie, vreet hout gevaarlijk snel weg, en niet iedereen heeft zo'n ding.

Mijn idioterie van gisteren: de CF kaart van de digitale camera zat nog in de card reader, dus de weinige 'stap voor stap' plaatjes die ik geschoten had zijn er gewoon niet. D'oh! Enfin, zodat iedereen het idee begrijpt, gooi ik er wat plaatjes van de bouw van die rooie PRS-achtige tussenin. Body tot op de template frezen, da's toch hetzelfde, maakt niet uit wat voor body je maakt.

Halzen: Weinig tot niks gebeurt. Moet ze vandaag nog even vlakker schuren (eentje is niet helemaal vlak, en dat moeten we niet hebben), dan de toetsen erop plakken. Heb gisteren eigenlijk alleen maar de toetsen iets 'opgeschoond' met een radius blokje (12", verkrijgbaar bij oa StewMac.com). De dingen zijn nog bijna 1mm te dik, dus ik ga de onderkanten nog een tikke bijschuren, dan verlijmen, op maat schuren/frezen, en de dan behoorlijk minder brede toetsen op dikte afvlakken. Gaat makkelijker. Minder hout om te schuren. Ze zijn ook niet perfect egaal (links/rechts, in lengte perfect), dus dat kan ik ook bijstellen. Vandaar dat ze ook iewat dikker zijn gelaten.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele33.jpg

Die linker mahonie hals, da's voor een akoestische baritone die ook eens dringen 'af' moet. Maargoed, misschien een andere keer daar wat meer over.

Dus, de bodies. Even plaatjes van m'n mahonie PRS-achtige gebruiken. Je begint met een grof uitgezaagde body, ruim buiten de lijnen uitgezaagd:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics/pat_body_01.jpg

Dan bevestig je de template met dubbelzijdig plakband op de body. Niet teveel plakbank gebruiken (4 stukjes van een vierkante cm 4x3 is voldoende. Goed aandrukken, dat wel). ALTIJD je centre line volgen. Alles wat je bouwt moet ALTIJD zo gemarkeerd zijn dat je de middenlijn kunt zien. Als je 'm met schuren uitveegt, meteen weer erop! Zowat alles is relatief aan deze middenlijn. Bij de Strat en Tele is dit best makkelijk, omdat de naad tussen de twee body delen de centreline uitmaakt. Op de body hierboven issie alleen op de voorkant gemarkeerd, en die kan ook veranderen als de template iets anders geplaatst wordt. Dan neem je 'm over van je template:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics/pat_body_02.jpg

Het overtollig hout rondom is duidelijk zichtbaar. Dat wordt nu dus weggefreesd met een zogenaamde 'template bit'. ziet er zo uit:
http://www.routerbits.com/3004.gif

Een paar dingen die hier heel erg belangrijk zijn: NOOIT teveel in een keer 'weghappen'. Zo min mogelijk in een keer, dan maar 5 keer eromheen. Zo nodig er langzaam naartoewerken. Als je met een iewat onscherpe bit erin hakt, loop je de kans het hout de beschadigen, en brokken eruit te happen. Je moet ook erg opletten dat je bovenfrees vlak op je template blijft zitten, dus niet wiebelt. LANGZAAM aan, dus.

Bijna nog het belangrijkste: de richting van het frezen. Een frees 'hoor' je rechtsom (op een gitaarbody, tegen de klok in) te gebruiken. Zo 'happen' de snijvlaktes in het hout, en heb je weerstand om tegenin te werken. Prima, toch?

Was het maar zo simpel. Een gitaarbody is een collectie ronde vormen, waarbij de houtnerf van richting veranderd afhankelijk van waar je zit. Dus als je van een 'dal' (de waist, zeg maar) naar een 'piek' (bredere delen van de body) werkt, loop je sterk de kans dat de snijvlaktes het hout van de body wegtrekken, vooral als je teveel probeert te frezen, of als die dingen niet vlijmscherp zijn. Met kwartiers hout (heb ik hier niet) is dit nog problematischer. Resultaat: happen hout weggerukt. Slecht. Hoe voorkom je dit? Nou, hoe minder je de verwijderen hebt, hoe beter, maar je moet ook leren een 'climb cut' te gebruiken: je beweegt de frees in de 'verkeerde', met de klok mee richting te gebruiken. Hierbij is voorzicht gebaat: de frees wil dan 'wegrennen', en soms een beetje 'springen', omdat de mesjes van het bitje de 'verkeerde' kan op gaan, en zich dus niet in het hout bijten. Het 'mag' officieel niet (zie iedere bovenfrees handleiding) maar is wel reuze handig. Wat je bij een body wil doen is ALTIJD van piek naar dal frezen, en zeer, zeer voorzichtig rond de 'horns' van iets als een strat of tele. Kleine hapjes nemen, zeer voorzichtig, en nadat alles 'af' is, nog een keer eromheen tegen de klok in, de 'goede' richting, voor een mooiere, egale finish. Het vergt wat oefening, dus gebruik een stukje overgbleven hout (van het uitzagen) om het te oefenen als het even kan. Iedere keer wat meer dieptje, en als je bitje niet lange genoeg is, template eraf. De body zelf dient dan als template

Darnaa de hoeken afgerond, wederom met de bovenfrees. Ook hier geldt: niet alles in een keer wegfrezen. Stapvoets steeds wat meer. De tele overal met een 3/16" radius bit afgerond (nogal 'vierkant' gevoel, zeg maar), de strat eerst met 3/16" (het meeste weghalen), dan met een 9.5mm (grofweg 3/8") radius bit 'afmaken', behalve het gedeelte waar de halsschroeven inmoeten. Dat blijft 3/16". Ik gebruik geen 'neck plates', maar van die insert dingetjes op deze gitaren, anders moet je dat gedeelte maar gewoon met de hand afronden. Anders passen die metalen plaatjes niet zo geweldig. Het resultaat:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele29.jpg
Je ziet al een deel van de 'contour' markeringen, grof getekend. Van de zijkant, met 'beer belly cut'. Je ziet ook de afronding:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele30.jpg
De Tele, van opzij. Hier zie je een mooi voorbeeld van een niet scherp genoeg bitje, en wat te weinig controle tijdens het frezen: het hout is een beetje 'verhapt'. Dom van me, want ik had wel een nieuwer, groter, scherper bitje gekocht. Maar enfin. Je kunt het bijschuren, alhoewel zeer voorzichtig (je wil de vorm behouden, immers), maar ik was toch van plan op de tele van een lichte 'beer belly cut' te voorzien. Is wat comfortabeler. Dus dat is mooi opgelost!
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele31.jpg

Full Frontal Tele:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele32.jpg

Even kijken wat ik vandaag gedaan krijg. Weer zit ook niet zo mee momenteel, maar we zullen zien...



Enfin, het resultaat (nu met

JoostBaksteen
30 mei 2005, 10:39
Zo, jij gaat ook hard zeg :D

_o_

Ritch
30 mei 2005, 11:54
You rule! :)

Mattia
30 mei 2005, 19:08
Wat er vandaag gebeurt is, in't kort: toetsen verlijmd, neck pockets gefreesd. Het weer is zwaar, zwaar k*t (dwz: er komt water uit te lucht vallen, wil je niet op onbewerkt, mooi gedroogd hout). Ook nog eens wat spannends gebeurt, kleine reparatie nodig, maargoed, alles op z'n tijd.

Goed, de halzen:

Ten eerste ervoor gezorgd dat de truss rods mooi strak, zonder beweging, in hun kanalen lagen. StewMac zegt 'doe er wat siliconen kit in', ik vind dat maar vieze, gevaarlijke zooi (siliconen == refinishing NIGHTMARE als het komt op plekken waar een finish op moet). Mijn oplossing: plakband. Gewoon plakband. Paar laagjes erop, delen boven en onder wegsnijden zodat het alleen op de zijkantjes zit, en het zit lekker strak in het gleufje (oo-er):
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele34.jpg

Tijd voor de toets. Om ervoor te zorgen dat deze niet rondzwabbert als alles in de lijm zit (Titebond=glibberig. Moet eens leren met die warme benderlijm om te gaan) gebruik ik twee kleine spijkertjes. Erin tikken, kop eraf, en je hebt twee kleine 'pins' die de toets op z'n plek houden (http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele35.jpg). Dan de toets verlijmen: eerst wederom een stukje plakband over de gehele truss rod plakken. Ik zorg ervoor dat er een 'tabje' blijft uitsteken. Dan een egale laag Titebond erop smeren (schone vinger gebruiken, en pas op voor de 'pins'!):
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele36.jpg

Dan de tape eraf halen, voila! Net genoeg ruimte naast de truss rod zonder lijm. Als de toets erop gaat gaat de 'squeezeout' tot de rand, en niet verder als 't goed is.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele37.jpg

Toets erop, klemmen!
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele38.jpg

Er is net genoeg squeezeout, overal een beetje, maar niet teveel:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele39.jpg

Dan richting body werk. Template voor de hals pocket gemaakt (tracing, beetje zagen, beetje raspen, beetje schuren. Past goed, maar niet te strak (finish gaat er tussen zitten, dus een beetje 'wiggle room' is noodzakelijk):
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele40.jpg

Template op de body geplakt (http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele41.jpg), dan klaar om te frezen met m'n template bit (kijk! Foto van bitje!):
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele42.jpg

Met de Tele ging alles goed. Maar dan, bij de Strat...DISASTER! Bitje zat niet goed genoeg in de bovenfrees, en floeps, een lelijke hap uit de nek pocket. ARGH.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele43.jpg

Oke, het is niet vreselijk erg, maar het moet wel een natural finish strat worden, dus het moet redelijk 'onzichtbaar' gerepareerd worden. Stukje hout gepakt, van dezelfde plank, en op maat gezaagd/gebeitelt:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele44.jpg

Lijm erbij, erin geklemd, morgen alles opschonen. Ik denk dat 't wel goed komt, zo.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele45.jpg

Dat was 't even voor vandaag. Heb de eerst hals uit de klemmen gehaald, de tweede erin gezet (note to self: buy more clamps). Hals ziet er momenteel zo uit:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele46.jpg
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele47.jpg

Morgen, als 't weer meezit, toets tot de hals terugbrengen (schuren, zagen, frezen, ik beslis morgen wel), op dikte brengen (schuren met radius blokje, moet 1mm vanaf), dan neck carving. Darnaa kan ik me bezig gaan houden met de body (pickguard maken, pickup locaties frezen, tremolo frezen, etc.), omdat de locatie van de snaren dan vaststaat. Maargoed, morgen of overmorgen meer info...

Fumi SG
30 mei 2005, 19:32
ik volg het nou helemaal, want ik moet binnenkort ook aan de hals beginnen. :) Deze hals(en) heb je echt strak gedaan (kkan wel complimentjes blijven geven :razz: )

LuukieRayVaughan
30 mei 2005, 20:24
Echt vet man ! :P

JoostBaksteen
30 mei 2005, 22:30
ik volg het nou helemaal, want ik moet binnenkort ook aan de hals beginnen. :) Deze hals(en) heb je echt strak gedaan (kkan wel complimentjes blijven geven :razz: )

Inderdaad :D

Ook ik volg dit ook op de voet, erg interessant :)

Noid
30 mei 2005, 23:03
Ja, ik kan ook wel blijven strooien met complimenten!! Dit is echt mijn favoriete topic geworden! Mooi om te zien hoe je dit exact doet. Prettig dat je zulke duidelijke foto's plaats, zodat alles goed te volgen is. Het geeft ook de kriebels om binnenkort ook eens te gaan proberen een eigen gitaar te bouwen :)

Het bedriegelijke van dit topic is ook dat het allemaal zoooo makkelijk lijkt, maar dat natuurlijk niet is. Duidelijk te zien dat je ervaring hebt en weet wat je doet.

Die truss-rod lijkt overigens wel dubbel? Waarom?

Mattia
30 mei 2005, 23:46
Ja, ik kan ook wel blijven strooien met complimenten!! Dit is echt mijn favoriete topic geworden! Mooi om te zien hoe je dit exact doet. Prettig dat je zulke duidelijke foto's plaats, zodat alles goed te volgen is. Het geeft ook de kriebels om binnenkort ook eens te gaan proberen een eigen gitaar te bouwen :)

Het bedriegelijke van dit topic is ook dat het allemaal zoooo makkelijk lijkt, maar dat natuurlijk niet is. Duidelijk te zien dat je ervaring hebt en weet wat je doet.

Die truss-rod lijkt overigens wel dubbel? Waarom?

Fijn! Da's ook half de beodeling, dat anderen de neiging krijgen om maar zelf wat te gaan bouwen. Blij dat het dat effect lijkt te hebben :-)

En verder: super makkelijk is het niet, nee, maar ook niet echt heel moeilijk. Als je nadenkt over wat je doet, en alles 4 keer opmeet, en dan nog eens voor de zekerheid, kom je een heel eind. Het juiste gereedschap aanschaffen, dat helpt ook zeker wel, dat zal ik niet ontkennen. Mijn ervaring is eigenlijk maar redelijk beperkt; ik denk zo'n 8 gitaren tot nu toe, alhoewel dit de eerste bolt-on neck gitaren zijn die ik bouw.

De truss rod is inderdaad een dual action rod (HotRod, van StewMac). Ik gebruik ze altijd omdat ze makkelijk te installeren zijn (recht, vlak kanaal), backbow en upbow corrigeren, en heel effectief werken. Omdat ik m'n halzen ook consqeuent met Carbon Fibre versterk, loop ik soms de kans dat de halzen te stijf zouden zijn. Dan heb ik toch liever een dual action rod in de hand, zegmaar.

Orpheo
31 mei 2005, 00:00
is dit mijn eerste post hier nu? op dit topic??

nou ja. boeit niet. grandioos om te zien hoe iemand gewoon ff zijn eigen gitaren in elkaar klust, en nog wel mooi ook!!!! echt supermooi!! chapeau!

wat ik altijd wel jammer vind van strats is die slagplaat....ga jij dat ook doen, mattia? of doe je t meer a la jackson/charvel?

Mattia
31 mei 2005, 08:20
Yep, met slagplaat. Ik hou daar toch best wel van, eigenlijk. Ben niet echt weg van de Jackson/Charvel hoek. Deze worden redelijk 'traditioneel', puur omdat ik sinds m'n eerst 'goede gitaar' (een Mexi strat) geen gitaar met slagplaat, of zelfs met single coils, in handen heb gehad. Hoort er gewoon bij, vinnik, ookal bedek je er heel wat hout mee.

Orpheo
31 mei 2005, 18:06
aha.....


ik vind t alsnog zonde.....maar ja. smaken verschillen!:D

geef mij maar, als t per se single moet zijn, iets met p90's oid......ben geen echte singlecoil fan nl.....

maar dan nog: je projects zien er GOEEED uit!!

Mattia
31 mei 2005, 18:21
Ik wil binnenkort ook maar iets met P-90s bouwen. Misschien een single pickup LP junior achtig iets. Bij deze twee wilde ik het toch wat traditioneler houden, want een strat en tele geluid, da's nooit echt mis..

Mattia
31 mei 2005, 20:14
Wat is er vandaag gebeurt? Iets, maar niet echt genoeg. Toen ik tijd had om flink wat de doen (s'ochtends), was 't weer klote, later had ik weinig tijd (wat werk enzo...grr. Argh.)

Dus, de halzen. Eerst even de toetsen met m'n japanse trekzaag ingekort (http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele48.jpg) (tot op de hals, zeg maar. En wat is Japans gereedschap toch fijn!), dan met een rasp het stukje dat over het randje zat weggeraspd:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele49.jpg

Darnaa m'n kolomboor met een drum sander gepakt, en allerlei losse stukjes MDF, etc. zo ingesteld dat de kop er precies doorheen paste zonder wat aan te raken. Zo dus:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele50.jpg

Dan schuren maar, om die transitie kop/toets mooi glad te laten verlopen. Gaat heel snel, en er komt erg veel stof vrij. Eerste keer zag het er zo uit (http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele51.jpg), en na wat meer geschoemel (paar blaadjes fineer om de 'fence' waar de kop tegenaan zit iets dichter bij de drum sander te brengen) zo:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele52.jpg
De rechtse is even afgevlakt en mooi geschuurd met een blokje vlak hout en wat korrel 80 en 220 shuurpapier. Moeten nog een paar kleine krasjes uit, maar het scheelt niet veel meer. Duurt maar een paar minutjes, wel voorzichtig zijn, en zorgen dat alles vlak blijft. ALTIJD met blokjes schuren, anders krijg je een oneven oppervlak. Darnaa even wat schellac op de koppen, zodat deze niet vuil worden als ik (morgen?) de toetsen wat bijschuur. Ziet de nerf er meteen mooi uit. Een van de twee halzen heeft een iewat gevlamdere kop; die gaat op de Tele, die een wat wilder patroon op de body heeft.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele53.jpg
De transitie van opzij. Zoals je ziet is de toets nog steeds aan de wat dikke kant. Moet een dikke mm vanaf. Het nog niet besloten of ik er een compound radius van maak, of 'gewoon' op 12" houd. 12" is wel makkelijker.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele54.jpg

Dan de body. Niet erg veel gebeurt. Laat vanmiddag even naar buiten met een microplane rasp en een japanse zaagrasp, om de countours erop te zetten. Ziet er ongeveer zo uit:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele55.jpg

Moet nog wat geschuurd worden, alles verfijnd, maar in wezen is de body op de pickup routes redelijk 'af'. Nu de Tele, met een plaatje van de MicroPlane (oa bij Baptist in Arnhem verkrijgbaar). Negeer dat gedoe bij de hals. Ik dacht eraan om een kleine 'recess' te maken voor de bolts, maar dat doe ik toch maar niet, denk. Misschien wel dat 'countoured heel' gedoe, a la Warmoth, maar ik denk dat ik het 'gewoontjes' hou. De Tele krigt wel een beetje Belly Cut, puur omdat het comfortabel is.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele56.jpg

Hier de belly cut op de Tele. (http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele57.jpg) Halzen er even op de bodies geklemd (http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele58.jpg). Dan even de potlood gepakt, papieren versies van de pickguards gemaakt, en de pickup locaties gemarkeerd. Misschien morgen maar eens wat pickup cavities en trem cavities frezen.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele59.jpg

Tele, idem ditto:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele60.jpg

Fumi SG
31 mei 2005, 20:24
okee! Wanneer ga je de halzen 'vormen' (rond maken)?? Dat vind ik het meest interessant!! :)

Trouwens... is die neck-pocket van de Tele niet wat raar gevormd, of ligt dat aan mij??
EDIT... never mind, da's de achterkant :oops:

Orpheo
31 mei 2005, 20:31
dat het zo immens snel gaat, de bouw van een strat! echt supermooi!!!

Mattia
31 mei 2005, 20:42
okee! Wanneer ga je de halzen 'vormen' (rond maken)?? Dat vind ik het meest interessant!! :)

Trouwens... is die neck-pocket van de Tele niet wat raar gevormd, of ligt dat aan mij??
EDIT... never mind, da's de achterkant :oops:

Heh. Wilde 't net vragen. Ik gok dat ik morgen, maar waarschijnlijk eerder overmorgen aan de halzen begin. Morgen wordt waarschijnlijk een 'er wordt niet gebouwd' dag, omdat ik vanaf 12:00 in Uutreeg moet zijn, wat dingetjes doen. Misschien tijd om de toets te bewerken (dat moet eerst gebeuren, want dat bepaalt deels de dikte en het 'gevoel' van de hals), maar meer niet. Het worden licht asymmetrische halzen, zoals ik altijd bouw. A la 'van halen' asymmetric carve, staat op de Warmoth website als optie, ik doe 't al sinds de eerste gitaar. Wel een beetje 'chunky' hals, moet niet te iel worden.

Fumi SG
31 mei 2005, 21:19
asymmetrische halzen??

ToTaL FaKe
31 mei 2005, 21:39
mattia ook ik kan maar geen genoeg krijgen van je bouw-kunsten, bij deze geef ik je alvast nog 1000 complimentjes :-D

ik blijf het topic volgen tot het klaar is en dan hoor je wel weer verder :)

Ik vind het echt knap dat je in zo'n korte tijd EVEN een strat en een tele weet te bouwen.

ga zo door! 8-)

Orpheo
31 mei 2005, 21:56
asymmetrische halzen??

jep. net als srv. ongeveer......speelt wel lekker!


dan is ie gewoon aan de ene kant dikker dan aan de andere :)

Mattia
31 mei 2005, 23:16
Inderdaad, a la SRV.

Fumi: kijk hier maar even voor asymmetrische back countours (http://www.warmoth.com/guitar/necks/necks.cfm?fuseaction=back_profiles). Werkt echt perfect, volgt de vorm van je hand als je 'thumb over' speelt. Beetje ronder aan de baszijde, vlakker op de treble kant. Alleen ga ik wel wat 'vlakker' aan de treble kant, toetsen niet helemaal 'haaks' op de oppervlakte. Voelt 't wat ronder aan, in z'n geheel.

angus
2 juni 2005, 08:43
ahoi Mattia,

Prachtig werk verricht je hier. Leuk zo iemand te hebben op het forum. Waarschijnlijk steek je er al veel tijd in, maar 't zou misschien leuk zijn als je van die bouwprojecten een soort van tutorial maakte? Bijvoorbeeld ook voor dien inlegprojecten... Als je dat zelf ziet zitten trouwens...
'k Blijf je threat volgen, 't is mn favoriet geworden :cool:

grtzz angus

Mattia
3 juni 2005, 15:50
Nou, de afgelopen twee dagen heb ik dus even helemaal niets aan de gitaren gedaan. Domweg geen tijd gehad, dus m'n planning van 'binnen 1 week alles afhebben' gaat helaas niet door. Als ik alleen de gewerkte dagen tel, heb ik vandaag nog, maar dat gaat dus niet helemaal lukken, denk ik zo. Als ik als een idioot door zou werken misschien, en ik denk dat ik de bodies wel gefreesd krijg (pickup cavities enzo), maar 'ready to finish', nee, helaas. Als 't een gitaar was geweest misschien. Enfin, ik verwacht ze wel eind van het weekend klaar voor het spuiten te hebben, dus iets meer dan een weekje is niet mis, toch?

Enfin, vandaag ben ik met de halzen aan de slag gegaan. Fumi, let je even goed op? :wink:

Even het gereedschap langslopen: Raspen (halfrond, microplane), schraapstaaltjes in verschillende vormen, schuurblokje (stuk overgebleven mahonie met korrel 80 schuurpapier), potlood, lineaal. Klaar.

Dus, laat vanochted begonnen met het simpele werk: toetsen wat dunner schuren. Radiussed schuurblokje (deze van Craft Supplies in de UK, StewMac heeft ze ook), korrel 80 schuurpapier, hup, milimeter eraf schuren. Misschien 10 minuten per hals:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele61.jpg

Toen de dikte op een egale 6mm (midden van de toets) zat, was het tijd voor het carven van de neck shafts. Zo zagen de halzen er rond een uur of 12:00 vanmiddag (of is dat nou vanochtend? Enfin..) uit:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele62.jpg

Ten eerste: markeren! Middenlijn erop, markeren waar de heel zit (waar de schroeven komen), waar de kop ophoud, transities. Gewoon met potlood, simpel:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele63.jpg

Dan bij zowel de nut als de heel uitendes, de hals op dikte brengen met een rasp (in dit geval een microplane. Heerlijk ding. In feite een boel kliene mesjes die het hout wegsnijden ipv raspen). Ik laat het een beetje aan de 'dikke' kant, totale dikte rond de 22mm bij de nut, 24mm bij de heel:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele64.jpg

Dan, wederom met rasp de twee uiteindes van elke hals grofweg afgerond tot de vorm die ik wilde. Gewoon een beetje op gevoel, en laat alles aan de wat ruime/grote kant; er kan altijd wat vanaf, maar nooit wat bij.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele65.jpg

Als je heel goed kijkt zie je nu al dat ze licht asymmetrisch zijn; the treble zijde (links in beeld) is iets 'vlakker' dan de baszijde (rechts in beeld):
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele66.jpg

Dan het vormen van de hals zelf. Het is eigenlijk een redelijk simpel proces: je markeert facetten, zodat je overtollig hout weghaalt tussen de twee rond gevormde uiteindes, en dan op de manier die jij wil weghalen. De primaire facetten zijn hieronder gemarkeerd. Je ziet weer de asymmetrie:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele67.jpg

Dan met de rasp de facetten wegwerken (http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele68.jpg). Nadat de eerste hals af is, ziet het er zo uit, met de tweede hals ter vergelijking ernaast:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele69.jpg

En dan zo door. Weer wat facetten markeren (http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele70.jpg), rasp erbij, en vooral controlleren dat de hals recht blijft! (http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele71.jpg) Als het gros van alle overtollige hout tussen de twee afgeronde uiteindes weg is, is het tijd voor het op dikte brengen van de achterkant van de hals. Er steekt immers nog een paar mm uit:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele72.jpg

Dat stuk er grof afraspen, en dan met een redelijk lang (zeg 20cm) schuurblokje de boel vlakschuren. Zo weet je zekerder dat het recht blijft, maar controlleer het ALTIJD. Dit is het resultaat:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele73.jpg

Dan meteen de middenlijn er weer op tekenen, en met een rasp de laatste kleine uitsekende, hoekige delen mooi afronden. De middenlijn moet je vooral niet aanraken! Die is nu mooi op dikte, dus daar wil je niet aankomen. Rechts de hals voor het afronden van de hoeken, links de mooi afgeronde hals. (http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele74.jpg) En hier beide 'grofweg' afgeronde halzen.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele76.jpg

Dan wordt de hals zo vastgeklemd dat 'ie met schuurpapier en een schraapstaal van alle kanten bewerkt kan worden:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele77.jpg

Het schuurpapier, bij voorkeur een redelijk lange strook, wordt gebruikt alsof je een schoen aan het poetsen bent; twee uitendes vasthouden, over de hals trekken, en heen en weer bewegen. Dit helpt om kleine bobbeltjes de verwijderen. Schraapstaal en raspen worden gebruikt om de halsvorm iewat bij te werken. Na wat geschuur, gerasp en geschraap ziet het er zo uit. M'n hand zit erbij om duidelijk de asymmetrische halsvorm te laten zien. Het wordt nog iets asymmetrischer, maar je begrijpt waar het naartoe gaat:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele78.jpg

Dan de headstock trasition. (http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele79.jpg) Beetje raspen, en met het schraapstaal, eventeel wat grof schuurpapier, een mooie transitie maken:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele80.jpg

Darnaa min of meer hetzelfde voor de heel. Hier een plaatje van een hals die ongeveer 'af' is (morgen of overmorgen er weer even naar kijken, eventueel iets bijwerken), en de andere waarbij nog wat werk te verrichten is. Is nogal vermoeiend werk, dus dat wordt denk ik morgen. Vandmiddag maar wat body gefrees uithalen, of gewoon hangen. Ik zie wel.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele81.jpg

sickpunk
3 juni 2005, 16:02
erg, maar dan ook echt ERG GAAF! ben benieuwd naar het resultaat!

Dirk W
3 juni 2005, 17:41
zozo netjes hoor, mijn grote voorbeeld ^^

Fumi SG
3 juni 2005, 19:06
!! :o !!


Enfin, vandaag ben ik met de halzen aan de slag gegaan. Fumi, let je even goed op?

jep :)

Ritch
4 juni 2005, 12:30
HEEL leerzaam, thanks Mattia! :)

Mattia
5 juni 2005, 18:44
Zo, beetje lui weekend achter de rug (nouja, bijna dan). Het weer zit me niet echt mee; als het al een klein beetje regent, kan ik niet werken, dus dat helpt niet direct. De halzen liggen nog onveranderd op hun plekkie, als 't weer morgen meezit worden ze netjes afgewerkt, side dots erin, misschien inlays uitzagen (logo 'V' op de 12de fret, en basta, denk. Niets op de kop, want inleggen in maple is gewoon irritant), beetje frezen, verlijmen.

Enfin, gisteren het meeste werk gedaan: pickup cavities en trem cavity gefreesd. Laat vanmiddag (dagje uit huis enzo, moet ook kunnen) ben ik aan de slag gegaan met wat schuurwerk, en de strat is bijna af, maar kwam tot de ontdekking dat ik geen shuurschijfjes meer heb voor m'n schuurmachine. En met de hand schuren? Mooi niet. Morgen even naar de Praxis/Gamma ofzo, kijken wat ze hebben.

Maargoed, pickups. Ik ben dus lui, en heb wat routing templates gekocht bij StewMac. Zo duur zijn ze niet, en de routes zijn standard, dus het kan vaker gebruikt worden. Zijn uit plexiglas or lexan, zien er zo uit:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele82.jpg[img]

Maargoed, m'n template bitje voor pickup cavities is dus kapot/kwijt (kogellager was uiteen gespat, bitje kan ik niet vinden), en m'n enige template bits zijn veelst te lomp groot voor pickup cavities en dergelijke. Dan maar met een recht bitje de templates kopieren (shacht volgt de template, zeg maar), duplicaten uit triplex maken. Die kan ik dan verneuken, maakt niet uit, de 'master template' heb ik dan nog. Even kopietjes gemaakt, dus, alles prima, alleen de rear trem template is een beetje vernachelt geraakt, doordat het plastic een beetje is gesmolten door de hitte de gegenereert werd. Bah. Niks aan de hand, verder, maargoed.

Next step: forstner bitje, gemarkeerde pickup cavities, hout beetje grof wegboren. Zo'n ding, dus (http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele83.jpg). Resultaat, grofweg, ziet er zo uit:
[img]http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele84.jpg

Dan de templates met wat dubbelzijdig plakband op de body plaatsen, heel voorzichtig centreren, en met de bovenfrees de boel opruimen. Uitendelijke diepte van de pickup cavities is zo'n 19mm.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele85.jpg

Dan de tremolo. Eerst voorzichtig 'freehand' met een forstner bitje helemaal door de body heen geboord. Kan best zonder kolomboor, maar als je eentje hebt die bij de brug kan (ik niet), dan is dat het beste.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele86.jpg

Dan met de template van boven alles uitgefreesd, tot aan de achterkant toe. Body omgedraaid, achterste template erop gezet, en de boel weer uitgefreesd. Trem claw gedeelte wordt zo'n 16mm diep, en de holte voor de trem wordt naar achtere uitgebreid, zeg maar, ongeveer 6mm. Het stukje net achter de trem route op de top is maar zo'n 5-6mm dik, uiteindelijk. Dat geeft de trem meer beweginsvrijheid. Als volgende, de control cavity. Weer met Forstner bit het overtollig hout weggeboord (http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele87.jpg), dan gewoon 'freehand' met een redelijk grote, rechte frees, de rest allemaal netjes uitgehold tot de gemarkeerde lijnen, tot op een diepte van zo'n 38mm.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele88.jpg

Voor de Tele is 't nog makkelijker; hoeft allen een rechthoeking stuk met wat afgerond uiteindes uit, zo gepiept. Dan nog de wiring kanalen gefreesd/geboord, en klaar is kees:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele89.jpg

Vandaag heb ik helaas geen fototjes gemaakt, maargoed, valt niet veel te zien als je het hebt over through-body gaten boren voor de snaren op de Tele, of over het kleine beetje schuren waar ik aan toe ben gekomen met m'n laatste schijf gebruikt schuurpapier. Enfin, morgen hopelijk wat plaatjes van mooi egaal geschuurde, zo ongeveer complete bodies, en halzen die klaar zijn voor wat inlay. We zien wel.

Dirk W
5 juni 2005, 20:19
netjes, maar ik begrijp het nog niet 100%, hoe zit het nu met die templates? die van het body had je zelf toch gemaakt? wat is het nut en hoe werkt het?
Sorry voor mijn traagheid van begrip
Dirk

Dirk W
5 juni 2005, 20:21
netjes, maar ik begrijp het nog niet 100%, hoe zit het nu met die templates? die van het body had je zelf toch gemaakt? wat is het nut en hoe werkt het?
Sorry voor mijn traagheid van begrip
Dirk

Fumi SG
5 juni 2005, 20:37
die templates zorgen ervoor dat je exacte sleuven krijgt voor je pick-up. Zo passen je pick-ups altijd, en is je sleuf nooit te breed of te smal.

Ze werken heel simpel. Je freest op zo'n diepte dat de schacht (het niet scherpe deel) van je freesbitje de template raakt. Dan 'volg' je de template gewoon, et voilà.... je hebt een pick-up hole!!

Noid
5 juni 2005, 21:31
Ha! Mooi om te zien hoe je gestaag vordert. Man, als jij een goede werkplaats had en dus geen last had van het weer, was je vast al klaar geweest. :P

Oh ja, je templates even zichtbaar gemaakt:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele82.jpg

Ziet er mooi uit dat spul, handig zeg. Maar dan moet je zeker wel zo'n standaard strat-tremoloblock monteren? (ik haat die dingen)

JoostBaksteen
5 juni 2005, 21:56
Cool, hij is al bijna klaar. Je gaat echt snel :)

En wat een topic is dit zeg _o_

Mattia
5 juni 2005, 22:46
netjes, maar ik begrijp het nog niet 100%, hoe zit het nu met die templates? die van het body had je zelf toch gemaakt? wat is het nut en hoe werkt het?
Sorry voor mijn traagheid van begrip
Dirk

Fumi heeft 't al uitgelegd, idd. Het zijn templates voor de pickup sleuven en dergelijke.

Fumi SG
5 juni 2005, 22:49
netjes, maar ik begrijp het nog niet 100%, hoe zit het nu met die templates? die van het body had je zelf toch gemaakt? wat is het nut en hoe werkt het?
Sorry voor mijn traagheid van begrip
Dirk

Fumi heeft 't al uitgelegd, idd. Het zijn templates voor de pickup sleuven en dergelijke.

ik ben je (bijna) iedere keer voor :razz: (jij mag straks in mijn topic alles uitleggen, keej?? :wink: )

Mattia
5 juni 2005, 22:50
Ha! Mooi om te zien hoe je gestaag vordert. Man, als jij een goede werkplaats had en dus geen last had van het weer, was je vast al klaar geweest. :P

Ziet er mooi uit dat spul, handig zeg. Maar dan moet je zeker wel zo'n standaard strat-tremoloblock monteren? (ik haat die dingen)

Tja, als ik een 'echte' werkplaats had, zou 't allemaal inderdaad wat sneller gaan, ja. s'winters krijg ik dus ook nauwelijks wat gedaan. Nouja, voor electrische gitaren tenminste. Akoestisch kun je ook binnen bewerken, als je alleen met schaaf en beitel (Geen schuren!) bezig bent. Best wel 'zen'.

Die templates zijn inderdaad best wel handig om te hebben, ja. Kosten ook niet al teveel. Deze setup is voor een standard strat trem (vintage 6 screw, US 2 post) of een Wilkinson trem. Ze maken er ook een voor Floyd Rose trems, die ik weer niet echt uit kan staan. Ben zwz niet zo'n grote trem gebruiker, maar een trem, en de veren, dat heeft wel effect of de 'strat tone' die we allemaal kennen. Dus het moest er wel in. Volgende keer probeer ik denk ik een Hipshot (op aanraden van Fred Dons).

Fumi SG
5 juni 2005, 22:53
wat is een Hipshot... tremolo??

Mattia
5 juni 2005, 23:20
wat is een Hipshot... tremolo??

Yep.

Hipshot tremolo.. (http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailpieces/Electric_guitar_tremolos/1/Hipshot_Tremolo/Pictures.html#details)

Mattia
5 juni 2005, 23:21
netjes, maar ik begrijp het nog niet 100%, hoe zit het nu met die templates? die van het body had je zelf toch gemaakt? wat is het nut en hoe werkt het?
Sorry voor mijn traagheid van begrip
Dirk

Fumi heeft 't al uitgelegd, idd. Het zijn templates voor de pickup sleuven en dergelijke.

ik ben je (bijna) iedere keer voor :razz: (jij mag straks in mijn topic alles uitleggen, keej?? :wink: )

Hehe..

Nou, gewoon bouwen. Heb je minder tijd om forumpje te surfen :-D

Orpheo
6 juni 2005, 00:21
wat is een Hipshot... tremolo??

Yep.

Hipshot tremolo.. (http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailpieces/Electric_guitar_tremolos/1/Hipshot_Tremolo/Pictures.html#details)

wat maakt hipshot dan zo geweldig tegenover floyds of wilkinsons?

nickbongers
6 juni 2005, 00:37
behalve dat ze er slick uit zien en niet zo duur zijn als wilkinson of FR?

Mattia
6 juni 2005, 08:31
Ze zijn net ietsjes duurder dan een Wilkinson, maar eigenlijk zo ongeveer hetzelfde. Non-locking, dus geen competite met Floyd Rose, en kennelijk van goede kwaliteit. Hipshot staat wel bekend om z'n kwaliteitsproducten, eigenlijk.

Orpheo
6 juni 2005, 12:12
Ze zijn net ietsjes duurder dan een Wilkinson, maar eigenlijk zo ongeveer hetzelfde. Non-locking, dus geen competite met Floyd Rose, en kennelijk van goede kwaliteit. Hipshot staat wel bekend om z'n kwaliteitsproducten, eigenlijk.

als je nu een trem hebt met locking tuners en grafieten topkam? kan je dan wel divebombs maken met een wilkinson/hipshot?

fred dons
6 juni 2005, 13:10
de hipshot is massief messing en heeft een betere klank (akoustisch) dan de wilkinson, verder werkt de hipshot met een lager ipv met een mes
en daardoor werkt hij stabieler dan de wilkinson (zeker na een jaartje spelen)
en nee een wilkinson of hipshot zal nooit zoals een floyd kunnen werken, dit is een combinatie van de plek van de trem arm en de locking nut
(ik heb ook gitaren met een floyd in de brug en locking tuners en je kunt daarmee niet zo ver " dive-bommen" als met een floyd en locking nut)
Op een floyd set up heb je ook maar 2 plekken waar de snaar kan ontstemmen en bij set up met locking tuners komt daar de topkam nog eens bij (maar qua stemvastheid kun je wel in de buurt komen van een original floyd)

Orpheo
6 juni 2005, 15:54
de hipshot is massief messing en heeft een betere klank (akoustisch) dan de wilkinson, verder werkt de hipshot met een lager ipv met een mes
en daardoor werkt hij stabieler dan de wilkinson (zeker na een jaartje spelen)
en nee een wilkinson of hipshot zal nooit zoals een floyd kunnen werken, dit is een combinatie van de plek van de trem arm en de locking nut
(ik heb ook gitaren met een floyd in de brug en locking tuners en je kunt daarmee niet zo ver " dive-bommen" als met een floyd en locking nut)
Op een floyd set up heb je ook maar 2 plekken waar de snaar kan ontstemmen en bij set up met locking tuners komt daar de topkam nog eens bij (maar qua stemvastheid kun je wel in de buurt komen van een original floyd)

en kahlers zijn dan weer nog beter dan floyds d8 ik, omdat die niet zo'n immens gat DOOR het body hebben, right..?

Orpheo
6 juni 2005, 15:55
de hipshot is massief messing en heeft een betere klank (akoustisch) dan de wilkinson, verder werkt de hipshot met een lager ipv met een mes
en daardoor werkt hij stabieler dan de wilkinson (zeker na een jaartje spelen)
en nee een wilkinson of hipshot zal nooit zoals een floyd kunnen werken, dit is een combinatie van de plek van de trem arm en de locking nut
(ik heb ook gitaren met een floyd in de brug en locking tuners en je kunt daarmee niet zo ver " dive-bommen" als met een floyd en locking nut)
Op een floyd set up heb je ook maar 2 plekken waar de snaar kan ontstemmen en bij set up met locking tuners komt daar de topkam nog eens bij (maar qua stemvastheid kun je wel in de buurt komen van een original floyd)

en kahlers zijn dan weer nog beter dan floyds d8 ik, omdat die niet zo'n immens gat DOOR het body hebben, right..?

Noid
6 juni 2005, 22:43
Ze zijn net ietsjes duurder dan een Wilkinson, maar eigenlijk zo ongeveer hetzelfde. Non-locking, dus geen competite met Floyd Rose, en kennelijk van goede kwaliteit. Hipshot staat wel bekend om z'n kwaliteitsproducten, eigenlijk.

als je nu een trem hebt met locking tuners en grafieten topkam? kan je dan wel divebombs maken met een wilkinson/hipshot?


[off-topic mode]
Hmmm.... zal ik even meedoen aan de vervuiling van het topic:

Van een Hipshot zou ik het niet weten, maar ik heb 2 gitaren met Wilkinson's en man: Ik ben echt dol op die dingen !!! Ik neem aan dat een divebomb= de trem helemaal tegen de body drukken, zodat de snaren helemaal los komen te liggen of zo (en dan ineens de trem loslaten zodat de spanningen er met een lekker "twang"weer op staat)??? Dat kan er echt goed mee, je kunt echt heftig tekeer gaan met de trem, maar hij onstemt echt niet (op beide gitaren met snaren .10). Had vroeger een floyd en die was eigenlijk minder stabiel + veel lastiger met stemmen en snaren verwisselen ...

Als die Hipshot zoals Fred zegt ipv een mes een lager heeft, dan lijkt me dat een goede zaak. Alhoewel die messen van de wilkinson wel erg hard zijn en op mijn gitaren (ouder dan 10 jaar!) nog in goede toestand. Ik weet ook niet wat beter zal zijn voor de sustain: die messen, of die lagers?
[/off-topic mode)
[on topic mode]

Maar wat ga je er nu inzetten Mattia? Een Wilkinson neem ik aan?

Noid
6 juni 2005, 22:43
Ze zijn net ietsjes duurder dan een Wilkinson, maar eigenlijk zo ongeveer hetzelfde. Non-locking, dus geen competite met Floyd Rose, en kennelijk van goede kwaliteit. Hipshot staat wel bekend om z'n kwaliteitsproducten, eigenlijk.

als je nu een trem hebt met locking tuners en grafieten topkam? kan je dan wel divebombs maken met een wilkinson/hipshot?


[off-topic mode]
Hmmm.... zal ik even meedoen aan de vervuiling van het topic:

Van een Hipshot zou ik het niet weten, maar ik heb 2 gitaren met Wilkinson's en man: Ik ben echt dol op die dingen !!! Ik neem aan dat een divebomb= de trem helemaal tegen de body drukken, zodat de snaren helemaal los komen te liggen of zo (en dan ineens de trem loslaten zodat de spanningen er met een lekker "twang"weer op staat)??? Dat kan er echt goed mee, je kunt echt heftig tekeer gaan met de trem, maar hij onstemt echt niet (op beide gitaren met snaren .10). Had vroeger een floyd en die was eigenlijk minder stabiel + veel lastiger met stemmen en snaren verwisselen ...

Als die Hipshot zoals Fred zegt ipv een mes een lager heeft, dan lijkt me dat een goede zaak. Alhoewel die messen van de wilkinson wel erg hard zijn en op mijn gitaren (ouder dan 10 jaar!) nog in goede toestand. Ik weet ook niet wat beter zal zijn voor de sustain: die messen, of die lagers?
[/off-topic mode)
[on topic mode]

Maar wat ga je er nu inzetten Mattia? Een Wilkinson neem ik aan?

fred dons
7 juni 2005, 07:50
ik ben niet zo'n van van Kahlers, tis op zich prachtig ge-engineerd maar het is een flink blok metaal wat je in je body gooit en ondanks dat je geen cavity hoeft uit te frezen voor de veren krijg je toch een behoorlijk gat in je gitaar. Qua klank vind ik Kahlers helemaal niets (ik spreek nu over de flatmounts, niet de spyders e.d.) het zijn echte tonesuckers 8)

Mattia
7 juni 2005, 08:20
Maar wat ga je er nu inzetten Mattia? Een Wilkinson neem ik aan?

Een Gotoh licensed Wilkinson, inderdaad. Ik vind 't mooie dingen, fijn om te zien, fijn om te gebruiken. 'nuff said, toch?

Orpheo
7 juni 2005, 09:55
ach, trems zijn wel leuk....

maar gebruik je het nu ook echt veel?? ik nl niet....vandaar dat ik mijn charvel wegdoe, maar ok...boeit niet..


mattia, hoever staat t met je strat+tele??

Mattia
7 juni 2005, 10:31
ach, trems zijn wel leuk....

maar gebruik je het nu ook echt veel?? ik nl niet....vandaar dat ik mijn charvel wegdoe, maar ok...boeit niet..


mattia, hoever staat t met je strat+tele??

Ik gebruik die dingen ook redelijk zelden, maar het heeft wel effect op die 'strat tone', zo'n trem. Hardtail strat is gewoon niet hetzelfde :-)

Strat+Tele gaan iewat traag. Gisteren een beetje geschuurd, beetje regen gehad, weinig gedaan gekregen, ook omdat ik wat werk aan de winkel had. Vandaag wilde ik ze eigenlijk 'lakklaar' krijgen, maar heb net een flinke lap werk gekregen, dus dat wordt tot diep in de nacht en vanaf morgen ochtend vroeg vertalen, dus er zal weinig komen van m'n 'snel afhebben' plan. Of het weer zit tegen, of het werk. Figures ;-)

amon
8 juni 2005, 18:10
Zit er nog schot in? Ik kijk elke dag een paar keer of er al nieuwe foto's en informatie is, maar de laatste paar dagen: niets....

Mattia
8 juni 2005, 18:34
Niet echt veel, en vooral niet echt veel waar foto's veel extra's bieden. Ben vandaag tot laat in de middag bezig geweest met werken, en ben net klaar met het verfijnen van de hals profielen. Morgen hoop ik de inlays te doen, dan heb ik weer wat om te laten zien, denk ik zo. Voor de rest zit ik op de electrosocket dingen van Rockinger te wachten (dom geweest; jacks die ik heb zijn niet echt handig voor deze gitaren), en moet ik de boel netjes schuren. Als je de dingen in handen hebt is het wel duidelijk, maar fototjes, tja, zien ze er quasi hetzelfde uit.

Maargoed, de planning is morgen:

- Dremel router base zoeken. Is weer eens pleite. Grr. Moet wat georganiseerder tewerk gaan.
- 'V' logos uitzagen, wsch. Paua abalone
- 'V' logos inleggen, 12de fret
- Abalone side dots. Boren, lijmen, schuren.
- Halzen schuren tot 220.
- Pickguards uitzagen
- Pickup/control gaten boren
- Trem post gaten in de strat boren.
- Bodies af-schuren, tot 220-320 korrel, zorgen dat alles goet 'vloeit', geen vreemde bobbeltjes. Wordt nog leuk, in de cutaways schuren

Als dat allemaal 'klaar' is zijn die dingen klaar om te lakken. Dus als 't meezit, zijn ze over een kleine week 'afgelakt', dan nog een weekje of anderhalf uitharden (waterbasis, ik ga geen supergiftige nitro lak spuiten) polishen en assembleren die hap. Maargoed, morgen of overmorgen moet 't houtwerk af zijn. Heeft 't twee weekjes geduurd ipv 1 week, maargoed, het zij zo.

ToTaL FaKe
10 juni 2005, 20:27
en mattia, hoe staat het er nu mee? :-D

Mattia
11 juni 2005, 02:46
Nog steeds hetzelfde. Weer werk gekregen, dan weer uit huis geweest. Weekend is en blijft vrij, dus dat moet echt gewoon lukken, nu. Bah, wat ben ik lui zo af en toe ;-)

iam
11 juni 2005, 09:53
wat doe je van werk?
vertaler?

Mattia
11 juni 2005, 11:27
Ben eigenlijk medisch student, maar voor de zakcentjes vertaal ik, ja. NL -> Engels.

iam
11 juni 2005, 11:34
Ben eigenlijk medisch student, maar voor de zakcentjes vertaal ik, ja. NL -> Engels.

moest je ooit met een overvloed aan werk zitten, ik wil best wel wat werk overnemen ;)
(ik studeer regent engels/muziek, das leraar sec. onderwijs)

Mattia
12 juni 2005, 23:17
EINDELIJK wat gedaan. Niet veel, omdat het weer me de kans niet geeft om naar buiten te gaan en de bodies af te schuren als voorbereiding voor het lakken, dus nog steeds niet veel, maarja, enfin, zo gaat dat.

Dus, inlays gedaan, en side dots gelijmd. Van de side dot procedure heb ik weinig fotos, maarja, meer dan 'gat boren, dot erin, beetje secondenlijm erop' is het niet. Anyway, de inlays worden zeer simpel. Gewoon abalone side dots, en een abalone 'logo' V (staat op al m'n gitaren) op de 12de fret. Meer niet. Ik daar ook wel van, understated. Ook wel van groots en ingewikkeld, maar niet bij deze gitaren. Dus, logotjes getekend (moet echt eens een 'master logo' maken, digitaal), gefotocopieerd, uitgeknipt, groot stukkie (beetje saai) abalone uitgekozen:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele90.jpg

Met een simpel pritt stiftje erop gelijmd:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele91.jpg

Met jewellers zaagje uitgezaagd:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele92.jpg

De boel een beetje natmaken, valt het papier er zo af, en dan met wat schuurpapier (gele spul, rechts) alles een beetje egaliseren. Ze zijn niet precies hetzelfde, maarja, dat maakt weinig uit. Ik overweeg wel om heel wat van die logo's te laten maken, omdat ik ze toch op iedere gitaar gebruik.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele93.jpg

Dan de stukjes op de toets gehoeden, met een scherp #11 mesje (scalpel) eromheen gescribed, en dan die lijn met een rose 'ink gel' pen omlijnd. Ink gel pennen = super handig om op donkere houtsoorten te schrijven.
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele94.jpg

Dan de boel uitgefreesd, dremel tooltje, inlay erin, secondenlijm erbij, extra rosewood dust om kleine gaatjes te vullen, en dan nog eens wat meer secondenlijm:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele95.jpg

Dan de achterkanten van de halzen even ge-schellac'd, zodat ze tegen eventuele druppels secondenlijm weg te houden van het hout. Voordeel: je zien de mooi gevlamde stukkies maple:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele96.jpg

Dan de side dot posities gemarkeerd (ook weer met roze stift):
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele97.jpg

Dan de gaatjes geboord (3mm), en de dots erin. En geen foto's gemaakt. Oeps. Enfin, dan de boel een beetje gevijld, en alles vlakgeschuurd, met dit als resultaat:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele98.jpg

Orpheo
13 juni 2005, 12:33
wat een mooi pallisander :o

en mooi spul hoor! die inleg is ook mooi. simpel, charmant.

maar uhm..op een strat horen toch dots?:D

Mattia
13 juni 2005, 13:31
wat een mooi pallisander :o

en mooi spul hoor! die inleg is ook mooi. simpel, charmant.

maar uhm..op een strat horen toch dots?:D

Bah, dots. Doe ik niet aan ;-)

Indisch Palissander is ook lekker goedkoop (deze blanks na shipping en BTW waren zo'n 4-5 euro per stuk) vergeleken met goed ebben (eerder rond de 15). Het is ook nog eens redelijk traditioneel, he..

Orpheo
13 juni 2005, 13:36
ok! tja, soms zie je van dat lelijke grauwe pallisander. ik vind dat spul dat jij hebt mooier dan ebben vaak. en veelal beter klinken/spelen, maar das smaak...

ToTaL FaKe
13 juni 2005, 22:26
zo... word mooi mattia....

ik denk dat ik je eens een zak geld ga geven ofzo :-D

hou ons op de hoogte..! :)

Lightner
14 juni 2005, 15:04
Ik volg 't ook met grote belangstelling, aangezien ik een soortgelijk iets wil gaan starten (een strat maken, maar dan koop ik de body en de hals, heb ik geen apparatuur en kennis voor om zelf te maken).

Die donkerbruine vlekken op je hals als je inleg er net op hebt, da's de secondelijm wat je later wegvijlt?

Mattia
14 juni 2005, 15:33
Die donkerbruine vlekken op je hals als je inleg er net op hebt, da's de secondelijm wat je later wegvijlt?

Yep. P'cies.

moos
15 juni 2005, 14:03
Groot compliment voor je bouw en hoe je dit forum erover voorlicht :-D
Het heeft mij in ieder geval aangezet om ook te beginnen.

Ik heb ff een vraag over de halsinzet, hoe hoog moet de toets uitsteken boven de body? M.a.w. hoe diep moet je frezen? :???:

Mattia
15 juni 2005, 17:13
Groot compliment voor je bouw en hoe je dit forum erover voorlicht :-D
Het heeft mij in ieder geval aangezet om ook te beginnen.

Ik heb ff een vraag over de halsinzet, hoe hoog moet de toets uitsteken boven de body? M.a.w. hoe diep moet je frezen? :???:

Standard (gemeten op m'n Warmoth Strat) zo'n 16mm. 5/8", dus. Toets steekt dus in het midden zo'n 9mm uit, denk ik (uit m'n hoofd. Maple hals = 19mm, toets 6mm)

Mattia
18 juni 2005, 20:24
UPDATE:

Ik heb het de laatste tijd bizar druk gehad (en omstandigheden/het weer werkten vaak ook niet mee). moet eigenlijk alleen nog maar 'finish sanden', sealen, vullen en lakken, maar ik heb er even de tijd niet voor. Ik ben vanaf maandag zo'n 2 weken weg, en darnaa kan ik pas overgaan op het lakwerk. Loopt allemaal een beetje uit, vrees ik, maargoed, het zij zo. Morgen voor de leuk een paar laatste fototjes van de bodies plaatsen (zijn echt af, de Tele is ge-schellakt, maar heb wat nieuwe krasjes ontdekt, dus meer schuurwerk, maar dan kun je de 'eindkleur' zien).

AART
27 juni 2005, 23:52
nog nieuws?

Kim Wilson
28 juni 2005, 07:44
18 juni:
UPDATE:

... Ik ben vanaf maandag zo'n 2 weken weg, en darnaa kan ik pas overgaan op het lakwerk...

Denk het niet :roll: .

:razz:

Dirk W
28 juni 2005, 18:48
Hij heeft ook echt een bizarre timing.
hij loopt zes pagina's te zeggen dat het weer er niet goed voor is. Dan komt er lekker weer en dan gaat hij weg. verdacht... :roll:
Dirk

Kim Wilson
29 juni 2005, 09:54
Ja echt wel! Alhoewel...




zo... word mooi mattia....

ik denk dat ik je eens een zak geld ga geven ofzo :-D

hou ons op de hoogte..! :)











Zou Total Fake zijn geld al overgemaakt hebben?

Die kan wel fluiten naar zijn Mattia Custom Shop gitaartje...




:razz: :-D

Gitaarbouwer
29 juni 2005, 22:12
Hij heeft ook echt een bizarre timing.
hij loopt zes pagina's te zeggen dat het weer er niet goed voor is. Dan komt er lekker weer en dan gaat hij weg. verdacht... :roll:
Dirk

Geeft niets. Dan kan ik hem msschien inhalen: wij zijn vorig jaar ongeveer tegelijk begonnen met het bouwen van een akoustische gitaar. Het verschil nu is dat ik er nog steeds mee bezig ben en Mattia er al meerdere (elek. en akoust.) klaar heeft :-D

Mattia
30 juni 2005, 00:14
Hehe...nee, ik zit nog op (werk)vakantie, in Italie. Dus geen gebouw. Ik ga morgen waarschijnljik wel beginnen aan wat inlay uitzagen voor een (nieuwe) akeostische gitaar, omdat ik dat hier wel kan doen. En, tja, Dirkie van me, het feit dat ik of werk kreeg, of het weer niet meewerkte (en ronduit on-zomers bezig was), daar kan ik zelf weinig aan doen. Enneh, werk == meer gitaren kunnen bouwen.

Zaterdag ben ik terug, en als 't ff mee zit, kan ik zondag de boel afschuren, een eerste laag porienvuller erop/erin, en dan lakken die handel. En ergens daar tussenin halzen opschuren, fretten, etc.

ToTaL FaKe
6 juli 2005, 22:30
ondertussen blijven we nog wachten :-D

Mattia
6 juli 2005, 23:17
wordt weer iets langer. Morgen weer het land uit, helpen met een verhuis, zaterdag weer terug. En heb je gelet op het wederom bizar slecht weer?

hoofd
12 juli 2005, 16:59
Smoesjes, het is heerlijk weer nu!

marc_o
14 juli 2005, 12:17
superruig topic!!!!!!!!!!!!!

jeroen rommens
14 juli 2005, 21:25
En heb je nog iets gedaan? (nou kan je het niet op het weer steken)


Trouwens mooi hoor :o

Mattia
14 juli 2005, 21:33
En heb je nog iets gedaan? (nou kan je het niet op het weer steken)


Trouwens mooi hoor :o

Nope. Werk, en dan op het strand geweest :-)

Morgen als het goed is verder...

strattie
17 juli 2005, 15:00
en en en en?

strattie
17 juli 2005, 15:01
en en en en?

Mattia
17 juli 2005, 16:06
Updateje:

Heb wat gedaan, beetje geschuurd, beetje gesealed, maar niet donders veel. Ik ga even een bouwpauze inlassen voor deze twee; hoe lang die gaat duren hangt er vanaf hoe snel ik de akoestische bariton die al tijden 'bijna' af is af krijg. Ik gok dat ik dan alledrie gitaren (Tele, Strat, Akoestische baritone) samen aflak, ergens in augustus. Ik ben vanaf morgen avond ook nog eens 2 weken weg, misschien krijg ik wat inlay gezaagd, maar veel meer zit er niet in, vrees ik.

Raar is dat, zodra de zomer er echt is, hoe minder tijd ik lijk te hebben...

prs
18 juli 2005, 01:48
Mattia (of anderen). Wat is de naam van het bitje voor de bovenfrees waarmee je de scherpe kanten van de body ronder kunt maken?
(ik bedoel de zijkanten van de body zoals op onderstaande foto)

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele84.jpg

Mattia
18 juli 2005, 09:47
Roundover of rouding over bit heet zoiets in het engels. Op z'n hollands weet ik het niet. Ziet er zo uit:

http://www.routerbits.com/2009.GIF

prs
18 juli 2005, 11:00
Dank je!

Mafkees
27 juli 2005, 11:16
wat is het hier in een keer stil :cry:

MrGroove
2 augustus 2005, 21:19
Ik vind dit een ontzettende goede thread. 8-)

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Het lijkt je allemaal zo simpel af te gaan, respect hoor.

amon
10 augustus 2005, 11:05
De vaart zit er nog altijd goed in....

Mattia
12 augustus 2005, 11:55
De vaart zit er nog altijd goed in....

:-p

Ik ben grofweg 80% van de afgelopen maand niet thuis geweest, dus voortgang op deze projecten (en op de baritone die eerst af moet) zit er niet echt goed in. Irritant, misschien ironish (de zomer komt, en de tijd is weg), maar het is nu eenmaal zo.

Arjo
12 augustus 2005, 15:11
ziet er goed uit!!!!! Ben benieuwd naar de rest.
Als ik dit eerder had gezien had me een hoop hoofdpijn gescheeld :wink: Ben zelf ook bezig met een tele :-D

Theo
14 augustus 2005, 20:37
Geweldig wat Mattia hier allemaal laat zien.
Met veel plezier heb ik de thread gelezen en heeft het mij voldoende inspiratie gegeven om ook eens een eigen gitaar te gaan bouwen. IN eerste instantie zal ik de hals kopen en de rest zelf doen. Een tele lijkt me aardig model om eens mee te beginnen.

oknarb180
22 september 2005, 00:57
Hallo Mattia,

Ik volg je strat en tele project al even en heb inmiddels een hoop ideeen opgedaan voor de bouw van m'n eigen gitaar. Je modelletje om het fret-board te frezen vind ik onwijs. Ik ga proberen 'm nog iets aante passen en er dan een scalloped neck mee te maken. Daarna Jumbo fretten erop etc. Tevens ga ik een compoundradius proberen te maken van 10" naar 16"en dan nog eens gescalloped ook. Ik ben momenteel begonnen de nodige mallen te maken.

Wat ik eigenlijk graag van je wil weten, is waar je de robo-sander vandaan hebt. Is die zo bij een bouwmarkt te bestellen? heb je misschien een adresje voor me?

Groeten,

Branko

Rw
2 oktober 2005, 12:43
hee mattia super vet! erg handig voor mn H/H strat project...

vraagje:hoe kan ik zonder zo'n afrond vrrees de randen van mn body toch goed gelijk afronden?

Mattia
2 oktober 2005, 23:31
Branko: Robo Sander is uit de VS, van StewMac besteld. Hier nog nergens gezien.

Rammer: met oefening? Als je een bovenfrees hebt, gewoon bitje kopen, klaar. Verreweg het minste werk, en het meest betrouwbare. Anders zou ik het ongeveer net zo aanpakken als bij de hals: markeren, eerst 45 graden hoek eraf, dan twee kleinere vlakke stukken ertussening, en met wat schuurpapier afwerken. Of 'gewoon' met een vijl.

Enfin, hopelijk komt het deze maand allemaal af. We zien wel. Het weer zit nu echt niet meer mee, maar er is ook niet zo gek veel meer werk te doen.

B_2_the_a
13 oktober 2005, 20:31
ey jij gebruik de japanse boomzaag

die dingen ruleren zwaar


vooral die kataba mini fine(restorers saw) is super

Jeanken
19 februari 2006, 18:07
Deze is al aardig verouderd ondertussen, hoe is het nu eigenlijk afgelopen?

Mattia
19 februari 2006, 20:08
Ik wacht op het weer; ik werk alleen buiten, en als het koud en nat is kan ik niet lakken. Ik hoop dat ik de boel in Maart afkrijg, met een beetje mazzel zit het weer dan mee. Ik heb dan de strat, de tele en een akoestische gitaarbody om in de lak te zetten.

jan jansen
1 april 2006, 20:27
Geweldige serie van foto`s van dit bouwproces.Ik heb alleen gemist hoe dik dat hout is voor de body.Ik heb ergens op het net gelezen 44 mm voor een standaard tele maar of dit correct is?

jan jansen

Robin747
2 april 2006, 00:40
Kan ik die strat van je kopen? :satisfie:
Echt heel vet. Waar heb je dit geleerd? Dit moet toch voldoening geven als ze af zijn...

Mattia
2 april 2006, 11:40
Jan: Tele+Strat = 1.75", dus 44.5mm. Dus, ja, begonnen met 45mm dik hout, na schuren enzo wellicht een halve mm ervanaf!

Robin: Bedankt! het internet, Melvyn Hiscock's 'Make Your Own Electric Guitar', en hup, gewoon doen! Leer je vanzelf heel veel.

Voor de rest: ik ga deze week op vakantie, maar ben van plan om deze twee in de tweede helft van April eindelijk eens goed af te werken.

JoostBaksteen
2 april 2006, 12:44
maar ben van plan om deze twee in de tweede helft van April eindelijk eens goed af te werken.

Oe, vet :) Ben zeer benieuwd :)

Letsgo21
2 april 2006, 17:53
Manmanman...als je dit uit een boekje geleerd heb, mag je jezelf wel handig noemen hoor ;-)
Je topic is supercool, zeker met alle foto's erbij en de uitgebreide uitleg!

KNAP werk !!!!

jan jansen
20 april 2006, 18:23
Voor de rest: ik ga deze week op vakantie, maar ben van plan om deze twee in de tweede helft van April eindelijk eens goed af te werken.[/QUOTE]


Ben benieuwd hoe het er mee staat?update?

:rockon: :rockon: :rockon:

jan

Mattia
20 april 2006, 21:55
Voor de rest: ik ga deze week op vakantie, maar ben van plan om deze twee in de tweede helft van April eindelijk eens goed af te werken.


Ben benieuwd hoe het er mee staat?update?

:rockon: :rockon: :rockon:

jan[/QUOTE]

Net terug van vakantie, dit weekend wil ik weer verder als het even meezit (stortbuien daargelaten enzo..).

jan jansen
22 april 2006, 22:13
Net terug van vakantie, dit weekend wil ik weer verder als het even meezit (stortbuien daargelaten enzo..).[/QUOTE]


Mattia,

zag in een oude topic dat je hout over had(essen).Nog steeds?

jan

Mattia
22 april 2006, 22:50
Net terug van vakantie, dit weekend wil ik weer verder als het even meezit (stortbuien daargelaten enzo..).


Mattia,

zag in een oude topic dat je hout over had(essen).Nog steeds?

jan[/QUOTE]


Geen stukken van gitaarformaat, nee; de beste 'match' was niet direct het beste wat betreft efficient gebruik van hout, maar ik ga waarschijnlijk binnenkort wat extra swamp ash kopen. Denk ik.

jan jansen
30 april 2006, 11:30
Geen stukken van gitaarformaat, nee; de beste 'match' was niet direct het beste wat betreft efficient gebruik van hout, maar ik ga waarschijnlijk binnenkort wat extra swamp ash kopen. Denk ik.[/QUOTE]

Ik heb wat aanbiedingen gehad voor swamp ash met tijgerstripe waarbij de prijzen varieren van 88 tot 150 euro,vandaar.Wat ben je/jullie zoal kwijt zijn aan een goed stuk essen hout voor een body?
Oke....maar mischien wat hout om een (tele)hals van te bouwen,heb je dat nog liggen?
En ja 2 weekenden verder met mooi weer ...ben benieuwd naar je vorderingen.

jan jansen

Mattia
30 april 2006, 19:01
Ik heb wat aanbiedingen gehad voor swamp ash met tijgerstripe waarbij de prijzen varieren van 88 tot 150 euro,vandaar.Wat ben je/jullie zoal kwijt zijn aan een goed stuk essen hout voor een body?
Oke....maar mischien wat hout om een (tele)hals van te bouwen,heb je dat nog liggen?
En ja 2 weekenden verder met mooi weer ...ben benieuwd naar je vorderingen.

jan jansen

Flamed swamp ash? Klinkt interessant...80 euro is het misschien nog net waard, maar 150 is echt van den zotte. Zoals gezegd, voor 50-65 euro moet het wel te doen zijn, denk ik.

Halshout heb ik misschien nog wel een stukkie van liggen, zelfde plank waar die twee halzen vandaan kopen. PM me maar voor wat details. Verder, tja, ben bezig geweest met schuren (saai, traag, maar noodzakelijk), en het uittekenen van templates voor de pickguards. Alleen geen foto's gemaakt, want er valt niet zo veel te zien. Ben verder aan het wachten op een digitale weegschaal om de System3 epoxy goed te mengen, voor de grain filler (luistert kennelijk erg nauw), dus dat laat op zich wachten. Van de week neem ik wel wat foto's voor de lol ofzo, goed?

rinaldo
30 april 2006, 19:04
hey jan heb je al eens gekeken bij de houtzagerij in akkrum? heeft een heleboel leuke houtsoorten staan en is lekker dichtbij voor jou. ik weet alleen niet zeker of hij essen heeft maar hij heeft zeker mahonie, en ik meende dat hij ook esdoorn had staan ideaal voor halsjes. mast mar es sjen.

buter brea en griene sjippe......
wa dat net sizze kin dy hat in hasselippe

jan jansen
30 april 2006, 19:17
hey jan heb je al eens gekeken bij de houtzagerij in akkrum? heeft een heleboel leuke houtsoorten staan en is lekker dichtbij voor jou. ik weet alleen niet zeker of hij essen heeft maar hij heeft zeker mahonie, en ik meende dat hij ook esdoorn had staan ideaal voor halsjes. mast mar es sjen.

buter brea en griene sjippe......
wa dat net sizze kin dy hat in hasselippe

Ja ...nooit aan gedacht....in het verleden wel eens wat eiken planken gehaald voor weinig.Laat het weten of ie wat heeft...voor de friezen alhier...,

jan

jan jansen
30 april 2006, 19:26
[QUOTE=Mattia]Flamed swamp ash? Klinkt interessant...80 euro is het misschien nog net waard, maar 150 is echt van den zotte. Zoals gezegd, voor 50-65 euro moet het wel te doen zijn, denk ik.

Halshout heb ik misschien nog wel een stukkie van liggen, zelfde plank waar die twee halzen vandaan kopen. PM me maar voor wat details.


Pm verzonden..! :rockon: :rockon: :rockon:

Rutger-peer
19 mei 2006, 17:41
Hee, hele tijd geleden alles al gelezen, ga je er nog verder mee ? :)

Mattia
19 mei 2006, 22:16
Momenteel idioot druk in het echte leven, en m'n gitaarbouwactiviteiten zal ik denk ik pas weer oppikken als ik intrek in mijn nieuwe 'werkplaats': schuur bij nieuw huis van mij/mijn ouders in Purmerend, heb ik de ruimte om te lakken.

Rutger-peer
20 mei 2006, 10:57
Mmm, dan zullen we nog even moeten wachten ;) Ik houd het in de gaten hoor ;)

jan jansen
24 mei 2006, 19:52
hey jan heb je al eens gekeken bij de houtzagerij in akkrum? heeft een heleboel leuke houtsoorten staan en is lekker dichtbij voor jou. ik weet alleen niet zeker of hij essen heeft maar hij heeft zeker mahonie, en ik meende dat hij ook esdoorn had staan ideaal voor halsjes. mast mar es sjen.



eindelijk eens tijd gehad...helaas heeft ie geen Essen maar wel Esdoorn,jammer dus.Op wat kleine dingen na heb ik nu alles om mn eerste tele te maken.Gelukkig hoef ik totaal geen gereedschap aan te schaffen.
Op mn werk (kazerne) hebben ze nog een ouderwetse hout hobbyclub met alle machines die je zoal kan bedenken.En voor de te printen bouwtekening hbben ze op een andere afdeling autocad en een plotter!

Nu alleen nog een goed stuk Essen :rockon: :rockon: :rockon:

top gear
27 mei 2006, 20:56
Mattia, Wat gebruik je voor porienvuller? 2K Epoxy van Vox Humana? Heb je nog andere redenen (behalve giftig) om geen nitro-lak te gebruiken? Ben zeer benieuwd hoe je werkt qua lakken.

jan jansen
3 juni 2006, 10:05
Ha! Mooi om te zien hoe je gestaag vordert. Man, als jij een goede werkplaats had en dus geen last had van het weer, was je vast al klaar geweest. :P

Oh ja, je templates even zichtbaar gemaakt:
http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele82.jpg

Ziet er mooi uit dat spul, handig zeg. Maar dan moet je zeker wel zo'n standaard strat-tremoloblock monteren? (ik haat die dingen)


Van welk materiaal zijn deze templates gemaakt?Handig dat transparante materiaal zodat je meer kan zien

jan

Mattia
3 juni 2006, 10:58
Het giftige is de enige reden dat ik geen nitro gebruik. Nu ik binnenkort een 'shop' heb (dwz, een tuin), overweeg ik om het toch weer te gaan gebruiken, misschien Rustin's plastic coating proberen, ik zie het nog wel. Ik heb wat System3 epoxy van LMI liggen, dus dat ga ik gebruiken.

Joost: die templates zijn van Acryl, bij StewMac gekocht. Nadeel: ze kunnen 'branden' en smelten als je bitje te heet wordt. Ik maak er houten templates van, uiteindelijk, deze blijven gewoon als 'master template' liggen.

Dirk W
3 juni 2006, 16:40
Nadeel: ze kunnen 'branden' en smelten als je bitje te heet wordt. Ik maak er houten templates van, uiteindelijk, deze blijven gewoon als 'master template' liggen.

Roger that! Ik had een humbucker template waar ik gewoon doorheen brande met mn bitje.
Ik gebruik dan ook een bitje dat geen lagertje heeft maar een net zon dikke schacht heeft als de freesbreedte, dus er ontstaat flink wat warmte.

jan jansen
3 juni 2006, 17:08
Roger that! Ik had een humbucker template waar ik gewoon doorheen brande met mn bitje.
Ik gebruik dan ook een bitje dat geen lagertje heeft maar een net zon dikke schacht heeft als de freesbreedte, dus er ontstaat flink wat warmte.


is het dan niet beter om het uit te freezen gedeelte af te tekenen aan de hand van de template en dan frezen zonder template?

jan

Mattia
3 juni 2006, 17:33
is het dan niet beter om het uit te freezen gedeelte af te tekenen aan de hand van de template en dan frezen zonder template?

jan

Euh, nee. NOOIT frezen zonder template als je een mooie, strakke, precieze lijn wil. Of je zit dingen in te leggen, maar dat is pas echt monnikenwerk, en je vult de gaten op met zaagsel en lijm.

Enige dat ik zonder templates doe, nu ik m'n frees 'begrijp' en in de hand heb, is het uithollen van bodies. Waar niemand het kan zien, en waar het niks uitmaakt. Dit was freehand:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics/pat_body_13.jpg

De control cavity voor de strat ook (eerst uitgeboort, dan 'freehand' opgeschoond), maar zelfs de control cavities voor de tele zijn met behulp van rechte geleiders gedaan. Alle andere 'gaten' (pickups, neck pocket, body vorm, etc.) van de gitaar niet.

no 1 hops
4 juni 2006, 16:40
waar ik vroeger heb gewerkt gebruikten wij een trespa plaat als freesmal
nooit problemen mee gehad, alleen die perfect krijgen.

jan jansen
26 juni 2006, 22:22
Mattia,

ben je hier nog mee bezig geweest?Hoopjes mooi weer geweest....ben benieuwd :rockon: :rockon:

oknarb180
12 september 2006, 13:16
Hey mattia,

Heb je al weer eens tijd om met je strat en tele verder te gaan?

vr.gr.

Branko

jorgen
23 november 2006, 19:54
wat is da maximale lengte van een fender telecaster? van aan de kop tot aande onderkant van de body?

oknarb180
27 november 2006, 23:07
Hey Mattia,

Even een vraagje over een aantal pagina's terug:
Hoe heb je grafietstrips in de hals gezet?
Zitten die gewoon los? Of heb je ze gewoon met titebond gelijmd?
Of met een andere lijm misschien?

vr.gr.

Branko

Mattia
19 december 2006, 09:29
Hey Mattia,

Even een vraagje over een aantal pagina's terug:
Hoe heb je grafietstrips in de hals gezet?
Zitten die gewoon los? Of heb je ze gewoon met titebond gelijmd?
Of met een andere lijm misschien?

vr.gr.

Branko

Dit had ik even gemist, sorry. Ze zitten met polyurethaan lijm vast, je kan ook epoxy gebruiken.

rebulie
4 januari 2007, 23:26
:o


Gaat lekker!


Nu weet ik waar die carbon fibre dingen voor zijn.... Ik had die oit besteld om een binding rond de hals mee te maken: resultaat was prima, maar het is erg irritant spul als je het schuurt, net zoiets als glaswol isolatie materiaal.

Ik heb dit verhaal eens een beetje doorgenomen, maar ik denk dat ik ergens iets mis, want begrijp niet echt waar die carbon fibre dingen voor zijn:???:
Is dit een soort van betonyzer idee?

oknarb180
5 januari 2007, 00:45
Dit had ik even gemist, sorry. Ze zitten met polyurethaan lijm vast, je kan ook epoxy gebruiken.

Beter laat dan nooit!!! Bedankt voor de reactie!!!

vr.gr.

Branko

Mattia
5 januari 2007, 10:07
Ik heb dit verhaal eens een beetje doorgenomen, maar ik denk dat ik ergens iets mis, want begrijp niet echt waar die carbon fibre dingen voor zijn:???:
Is dit een soort van betonyzer idee?

Carbon fibre heeft een aantal voordelen: het is stijver dan het hout dat het vervangt, wel iets zwaarder (echter voor zijn gewicht sterker dan staal), en het heeft vooral een andere belangrijke eigenschap: geen ' geheugen'. Hout is plastisch, dus als je het hout onder spanning brengt (snaarspanning, dus), zal het in de loop der tijd die vorm wat vasthouden, en niet helemaal teruggaan naar de oude positie: het buigt altijd wat.

Nu heb je een truss rod (twee richtingen) voor aanpassingen, maar CF verstevigt het geheel, het wordt een stuk stijver, en de resonantie wordt geegaliseerd (geen 'dead spots') omdat er een egaal stuk stijfheid in zit gebouwd.

Bref, ik gebruik ze in al mijn halzen, omdat ik dat extra beetje stijfheid wel wat vind hebben, en het voegt nauwelijks gewicht toe.

oknarb180
5 januari 2007, 13:09
Carbon fibre heeft een aantal voordelen: het is stijver dan het hout dat het vervangt, wel iets zwaarder (echter voor zijn gewicht sterker dan staal), en het heeft vooral een andere belangrijke eigenschap: geen ' geheugen'. Hout is plastisch, dus als je het hout onder spanning brengt (snaarspanning, dus), zal het in de loop der tijd die vorm wat vasthouden, en niet helemaal teruggaan naar de oude positie: het buigt altijd wat.

Nu heb je een truss rod (twee richtingen) voor aanpassingen, maar CF verstevigt het geheel, het wordt een stuk stijver, en de resonantie wordt geegaliseerd (geen 'dead spots') omdat er een egaal stuk stijfheid in zit gebouwd.

Bref, ik gebruik ze in al mijn halzen, omdat ik dat extra beetje stijfheid wel wat vind hebben, en het voegt nauwelijks gewicht toe.

Ook kun je door de fiber rods een plattere snel spelende hals maken. Haal je meer hout weg van de hals en blijft ie toch strak. Tenminste als je platte halzen lekker vind spelen (ik wel!), maar dat is persoonlijk.

vr.gr.

Branko

rebulie
5 januari 2007, 16:35
Had ik nog nooit van gehoord, maar ik kom hier ook nog niet zo lang:)

Mooie projecten trouwens Mattia en Branko:rockon:
groeten Roel

Mattia
6 januari 2007, 00:08
Ook kun je door de fiber rods een plattere snel spelende hals maken. Haal je meer hout weg van de hals en blijft ie toch strak. Tenminste als je platte halzen lekker vind spelen (ik wel!), maar dat is persoonlijk

Klopt inderdaad. Alleen vind ik platte halzen juist minder fijn, dus daar doe ik het niet voor. Maargoed, een langere hals (diepe carve, geen hiel, body join bij 22ste fret) van een relatief zachtere houtsoort (mahonie is mijn favoriet, en het is geen maple, zeg maar), daar helpt het ook bij.

Rebulie: het is niet echt gek dat je er nooit van hebt gehoord. Bij fabrieksgitaren wordt 't nooit gebruikt, bij mijn weten, en verder alleen bij handgebouwde gitaren en high-end bassen.

oknarb180
6 januari 2007, 03:02
Had ik nog nooit van gehoord, maar ik kom hier ook nog niet zo lang:)

Mooie projecten trouwens Mattia en Branko:rockon:
groeten Roel

Thanx!!

vr.gr.

branko

Mattia
6 juni 2008, 23:48
Euh, ja. Dus. Deze twee zijn nog niet af, eigenlijk sinds de laatste post blijven hangen op een plankje, toen meeverhuised, en toen had ik het heel erg druk met vanalles en nogwat, ook andere gitaren voor anderen. Maargoed, aan ieder project moet een eind komen, en ik heb nu dus vier gitaren (deze twee, de archtoppy dinges en de Kelly) die bijna richting lak gaan.

Wat er is gebeurt:
1) bodies even door de vandikteschuurmachine. Waren net niet perfect vlak genoeg voor me
2) hals pockets met fineer bijgevormd zodat de halzen mooi strak zitten
3) alles mooi geschuurd tot 220 korrel, met de nerf mee
4) houten pluggen gedraaid en gelijmd in de stud gaten voor de strat, want de halzen zijn wat aan de nauwe kant, (precies goed, zeg maar), maar de brug was 1.5 mm te ver naar de treble kant geboord (de 'centreer' stud, tenminste). Jammer, dus.
5) Neck pockets ietsjes dieper gemaakt, meer voor strat dan voor tele (brug heeft een iets lager profiel), zodat de actie hopelijk precies goed uitkomt
6) Nog eens geschuurd, met handschoenen aan (geen huid vettigheid op de mooi geschuurde gitaren, was eigenlijk de reden om ze niet mee te nemen naar de DGBM. En, tja, een strat en een tele body, daar valt niet zo gek veel aan te beleven, zo los).

Vanavond heb ik het eerste laagje Z-Poxy (een finishing resin, epoxy dat dun opgebracht kan worden omdat het vloeibaar is, en goed te schuren is. Wordt voor modelbouw/polyesterwerk gebruikt) eropgesmeerd met een oude pinpas, even laten inwerken, meeste overtollige weggehaald, morgen ga ik flink schuren en nog een laagje doen, want 1 laag als porienvuller voor swamp ash is wat optimistisch. Heb nu alleen de achterkant gedaan, in totaal is dat zo'n 10 gram epoxy, wat op zich genoeg is voor een hele gitaar:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/strattele/strat_tele01.jpg

pueblo
7 juni 2008, 11:34
Euh, ja. Dus. Deze twee zijn nog niet af, eigenlijk sinds de laatste post blijven hangen op een plankje, toen meeverhuised, en toen had ik het heel erg druk met vanalles en nogwat, ook andere gitaren voor anderen. Maargoed, aan ieder project moet een eind komen, en ik heb nu dus vier gitaren (deze twee, de archtoppy dinges en de Kelly) die bijna richting lak gaan.

Wat er is gebeurt:
1) bodies even door de vandikteschuurmachine. Waren net niet perfect vlak genoeg voor me
2) hals pockets met fineer bijgevormd zodat de halzen mooi strak zitten
3) alles mooi geschuurd tot 220 korrel, met de nerf mee
4) houten pluggen gedraaid en gelijmd in de stud gaten voor de strat, want de halzen zijn wat aan de nauwe kant, (precies goed, zeg maar), maar de brug was 1.5 mm te ver naar de treble kant geboord (de 'centreer' stud, tenminste). Jammer, dus.
5) Neck pockets ietsjes dieper gemaakt, meer voor strat dan voor tele (brug heeft een iets lager profiel), zodat de actie hopelijk precies goed uitkomt
6) Nog eens geschuurd, met handschoenen aan (geen huid vettigheid op de mooi geschuurde gitaren, was eigenlijk de reden om ze niet mee te nemen naar de DGBM. En, tja, een strat en een tele body, daar valt niet zo gek veel aan te beleven, zo los).

Vanavond heb ik het eerste laagje Z-Poxy (een finishing resin, epoxy dat dun opgebracht kan worden omdat het vloeibaar is, en goed te schuren is. Wordt voor modelbouw/polyesterwerk gebruikt) eropgesmeerd met een oude pinpas, even laten inwerken, meeste overtollige weggehaald, morgen ga ik flink schuren en nog een laagje doen, want 1 laag als porienvuller voor swamp ash is wat optimistisch. Heb nu alleen de achterkant gedaan, in totaal is dat zo'n 10 gram epoxy, wat op zich genoeg is voor een hele gitaar:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/strattele/strat_tele01.jpg

ziet er prachtig uit

Boyvs
15 juni 2008, 20:11
Goed bezig! Houd hem in de gaten.