PDA

View Full Version : Epiphone Les Paul standard (Plus); hoe goed of slecht?



Speeddemon
17 mei 2005, 16:04
test

Speeddemon
17 mei 2005, 16:06
aangezien zoekmachine niet werkt...

is een 2e hands Epiphone rond de 300-400 waard?
Zijn ze goed na een pickup upgrade?

Ik wil een Les Paul, maar heb geen zin in Gibson prijzen. Hij moet goed klinken ('t liefst ook een beetje helder clean, zonder muddyness) en vlot spelen.
En ik wil zo dichtbij 't originele ontwerp blijven (dus geen Agile of Dillion).

ToTaL FaKe
17 mei 2005, 16:09
in hardewijk(correct me if i'm wrong) zit een gast die verkoopt nieuwe epiphone les paul standard plus voor 375 euro. Kijk maar is op marktplaats of stuur Reel Big Fis is een pm! :)

Ik vind het zelf kwalitatief erg goede gitaren, en heb ook een tijdje erover nagedacht eentje te kopen. Spijt van dat ik dat niet gedaan heb toen.

Veel sucses met vinden! :)

DaveItUp
17 mei 2005, 16:10
Ik zou zeggen check m'n Ibanez Artist topic. Wel een double cut, maar ach dat speelt gewoon makkelijker :razz:

Baker
17 mei 2005, 17:22
dat heeft toch geen reet met de vraag te maken? :???:

Droffie
17 mei 2005, 17:23
Lijkt me wel. Een Epiphone Std. is gewoon een Mahony solid body gitaar. Na een pup upgrade zal die waanzinnig klinken.
Wil je een humbucker die erg mooi helder clean klinkt moet je burstbuckers maar eens proberen.

Speeddemon
17 mei 2005, 18:56
Ik neem aan dat de combinatie rosewood toets, maple neck, alder/mahogany body zorgt voor een ietwat donkere toon met veel definitie?

Als je dit geheel nou wat opener en feller wil laten klinken? Pearly Gates of een Jeff Beck erin? Andere opties?

Negative K3 fan
17 mei 2005, 21:15
je kunt dan ook gaan kijken naar van die oude of minder oude japanse klonen, tokai love rock, burny en dat soort merken, er lopen wel wat lui hier rond die er verstand van hebben


en trouwens, het enige wat niet klopt aan mijn agile is de headstock en die is nog altijd mooier dan die van een epikut.

Speeddemon
17 mei 2005, 21:27
en trouwens, het enige wat niet klopt aan mijn agile is de headstock en die is nog altijd mooier dan die van een epikut.
de cutaway van de Agile heeft toch ook een veel minder puntige vorm?

Ik heb idd gekeken naar die ouwe Japanse dingen, maar die gaan zo'n beetje standaard rond de 600-800 euro, en dat vind ik best wel prijzig voor een cloon.

Cubensis
17 mei 2005, 21:27
vooraf: ik beweer hier NIET wat beter of slechter is en vraag ook niet andermans mening over richwood, wil alleen ff tegen speeddemon zeggen: zoek ook eens een richwood-dealertje op (tenzij je een merkhoer bent, maarja, dan zou je ook geen epi nemen) en probeer t gewoon voor de gein eens...

Negative K3 fan
17 mei 2005, 21:30
en trouwens, het enige wat niet klopt aan mijn agile is de headstock en die is nog altijd mooier dan die van een epikut.
de cutaway van de Agile heeft toch ook een veel minder puntige vorm?

Ik heb idd gekeken naar die ouwe Japanse dingen, maar die gaan zo'n beetje standaard rond de 600-800 euro, en dat vind ik best wel prijzig voor een cloon.

dat zijn de nieuwe agiles, die van mij is eenv an de laatste uit de reeks met de correcte horn shape.

en tja, voor die clones betaal je niet voor niets zoveel!

anders kun je kijken naar een elitist.

Speeddemon
17 mei 2005, 21:32
vooraf: ik beweer hier NIET wat beter of slechter is en vraag ook niet andermans mening over richwood, wil alleen ff tegen speeddemon zeggen: zoek ook eens een richwood-dealertje op (tenzij je een merkhoer bent, maarja, dan zou je ook geen epi nemen) en probeer t gewoon voor de gein eens...
ik ben in dusverre een merkhoer dat ik
a) me zou schamen met een gitaar waar Richwood op staat ;-)
b) regelmatig wat spul getest heb van Richwood, Stagg en Silvertone en elke keer moet vaststellen dat het het nèt niet is. Met name de afwerking en de pickups laten te wensen over.

vandaag heb ik een witte Epi LP Custom getest en daarvan was ik erg gecharmeerd.
Is het trouwens niet zo dat de echt mooie Richwoods ook al richting de 400-500 kruipen? All jokes aside, maar zo'n bedrag voor een Richwood, hoe goed ie ook is, kan toch niet?
Dan koop ik liever een 2e hands USA Kramer ofzo (niet die Musicyo dingen).

Cubensis
17 mei 2005, 21:34
de picxkups vervangen.....heb je ooit de pickups van epiphone gehoord, hoef je die niet te vervangen?
en niet perfecte afwerking, als je mij een nieuw uit de doos perfect afgewerkte gibson lp std laat zien krijg je een tientje van me (meer heb ik ff niet ;) )

Speeddemon
17 mei 2005, 21:41
de picxkups vervangen.....heb je ooit de pickups van epiphone gehoord, hoef je die niet te vervangen?

kun je die zin herformuleren? Ik vat 'm nie helemaal.

@N3K, van al die Japanse merken, wat zijn de beste? Burny, Edwards?
In hoeverre tellen Greco, Aria en Ibanez mee? En zijn de enige interessanter Ibanezzen uit die tijd degene met de lawsuit headstocks?

Negative K3 fan
17 mei 2005, 21:43
sorry, daar heb ik geenv erstand van, maar genoeg anderen op dit forum (jay cal onder andere, al post hij nooit meer) wel en epiphone elementen moet je ook heel hard vervangen, dat bedoelt sinis.

Fumi SG
17 mei 2005, 21:45
hij bedoeld... zijn die Epi elementen wèl goed genoeg voor je??

DaveItUp
17 mei 2005, 21:57
dat heeft toch geen reet met de vraag te maken? :???:

Je vergist je. :)

Jeanken
17 mei 2005, 22:03
Ik heb nog een Epiphone Les Paul Slash Signature staan, als je voor de looks bent is dat een heel goede gitaar voor zijn prijsklasse vind ik persoonlijk. Ik herinner mij nog dat op de elementen plakkertjes hingen van Gibson USA, het zijn er met Alnico V magneten. Al om het even welk merk, daar zou je niet meteen nieuwe in moeten stoppen geloof ik. Ik wil je hem wel laten voor een prijsje als je interesse hebt..

Cubensis
17 mei 2005, 23:05
de picxkups vervangen.....heb je ooit de pickups van epiphone gehoord, hoef je die niet te vervangen?

kun je die zin herformuleren? Ik vat 'm nie helemaal.



dat een van de redenen voor jou om geen richwood te gaan testen het feit is dat de pickups niet goed zijn, en ik zei dus: die van epiphone zijn netzogoed crap :)

Speeddemon
17 mei 2005, 23:28
de picxkups vervangen.....heb je ooit de pickups van epiphone gehoord, hoef je die niet te vervangen?

kun je die zin herformuleren? Ik vat 'm nie helemaal.



dat een van de redenen voor jou om geen richwood te gaan testen het feit is dat de pickups niet goed zijn, en ik zei dus: die van epiphone zijn netzogoed crap :)
ik HEB Richwoods getest en vond ze op meerdere punten niks.
En de Epi Custom (wit, met gouden hardware) vond ik best lekker klinken door een H&K Edition Tube.

Cubensis
17 mei 2005, 23:32
de picxkups vervangen.....heb je ooit de pickups van epiphone gehoord, hoef je die niet te vervangen?

kun je die zin herformuleren? Ik vat 'm nie helemaal.



dat een van de redenen voor jou om geen richwood te gaan testen het feit is dat de pickups niet goed zijn, en ik zei dus: die van epiphone zijn netzogoed crap :)
ik HEB Richwoods getest en vond ze op meerdere punten niks.
En de Epi Custom (wit, met gouden hardware) vond ik best lekker klinken door een H&K Edition Tube.

ok :), wat jij wil, geef alleen advies ;)
heb in mn leven genoeg epi's en een aantal richwoods bespeeld en ben blij dat ik mij niet voor 98% door een merknaampje laat leiden zoals velen (dan heb ik het nu niet alleen over richwood, maar bijvoorbeeld ook over mn Shadow of mn Arirang en andere gitaren die ik bezit/bezat) heeft me vele honderden euro's gescheeld sinds ik gitaar speel ;)

mayniac
18 mei 2005, 00:17
ik HEB Richwoods getest en vond ze op meerdere punten niks.

Welke punten zoal? Je hebt het toch wel over de Richwood LP's?

Speeddemon
18 mei 2005, 00:28
ok :), wat jij wil, geef alleen advies ;)
heb in mn leven genoeg epi's en een aantal richwoods bespeeld en ben blij dat ik mij niet voor 98% door een merknaampje laat leiden zoals velen (dan heb ik het nu niet alleen over richwood, maar bijvoorbeeld ook over mn Shadow of mn Arirang en andere gitaren die ik bezit/bezat) heeft me vele honderden euro's gescheeld sinds ik gitaar speel ;)
ik laat me op zich ook niet heel erg leiden door een naam getuige mijn Cort Artisan NA-4 bas, Crafter GAE36 semi acoustische gitaar en een GrassRoots Horizon achtig iets (waar nu 2 SD's in liggen).

Maar Richwood, Silvertone en Stagg is voor mij toch echt 'bottom of the barrel' zeg maar.
Is er hier iemand dan die zo'n Richwood LP direct heeft kunnen vergelijken met een Agile, een Epi of zelfs een echte Les Paul?

Bij Richwood ben ik gewoon bang dat het hout niet je-van-het is (meestal basswood of erger... agathis, plywood etc.)

Droffie
18 mei 2005, 00:40
Ik heb een echte LP Std. Maar ik ben dan ook een merkhoer net als iedereen die Gibson, prs of andere bekende merken speelt.

Ik heb meerdere Epi's bespeeld ik vond ze helemaal niet slecht klinken. Goed zelfs. Ik snap niet waar die epi haat vandaan komt. Het zal wel nalullen zijn.

@Cubensis: ik krijg een tientje van je, want die van mij kwam onberispelijk uit de doos.

woody
18 mei 2005, 00:45
Wel, ik heb zo'n Epi Les Paul Standard Plus, heb 'm een half jaartje nu, daarvoor speelde ik op een strat-cloon van Yamaha.

Ik vind de afwerking meer dan prima, natuurlijk is het niet hetzelfde als bij een gitaar van 3.000Euro ofzo, maar voor z'n geld heb je best veel gitaar in je handen. Ik kan 'm zeker aanraadden, al moet ik wel vertellen dat ik dus nooit zo'n richwood-LP heb geprobeerd.

Die pickups klinken nog wel goed, maar zou ze nu ook wel willen vervangen. Iemand tips over welke? Ik dacht aan SD Alnico Pro II, zowel in de bridge als neck, en dan met push/pull ze coil-split maken, of zijn er betere opties? (het is voor gewone Rock, met clean en wat distortion, maar geen metal-toestanden.)

wytz
18 mei 2005, 07:58
no offense; richwoods zijn leuke gitaren. voor het geld. maar epiphone is toch echt beter... :)

en ja, ik heb op meerdere richwoods gespeeld

Fuhgawz
18 mei 2005, 09:16
no offense; richwoods zijn leuke gitaren. voor het geld. maar epiphone is toch echt beter... :)

en ja, ik heb op meerdere richwoods gespeeld
+1. Ik heb ook meerdere Richwoods en Epi LP's in handen gehad en de Epi's zijn toch echt wel beter.

jules
18 mei 2005, 09:36
Tja wat zal ik er over zeggen. Ten eerste ik ben absoluut geen merkhoer. Ik speel een Cort x-11 en een olp mm1tje. Ik heb een epiphone gehad die op zich goed speelde en klonk. Laatst ben ik met Jeroenz (komt hier ook wel eens) een gibson lespaul gaan kopen we hebben er zon twaalf bespeeld en vergleken met epiphone. Mijn bevinden was dat zelfs de studio en de verschillende smartwoods beter waren als de duurdere epiphones (custom en de zak wylde). Wel waren de elite series van de epiphone erg goed maar voor dat geld heb je ook een Gibson lp reisue of een standard. Waar het aan ligt weet ik niet precies maar het voelt gewoon beter als je het in je handen hebt het klinkt beter. zeker als je gaat kijken naar bijvoorbeeld de supreme. Het is toen een toen een customshop geworden maar goed dan leg je wel 8000 euro neer vind ik ook belachelijk veel ik zou zelf gewoon voor een luxere studio gaan, maar goed als je de centjes hebt waaromm ook niet he :roll:

hier wat wazige picies er van

http://www.psychology.unimaas.nl/images/Jules_spullen/fotootjes/custom.jpg


http://www.psychology.unimaas.nl/images/Jules_spullen/fotootjes/IMAGE_00036.jpg

http://www.psychology.unimaas.nl/images/Jules_spullen/fotootjes/IMAGE_00037.jpg

http://www.psychology.unimaas.nl/images/Jules_spullen/fotootjes/marshall_jeroen_in_repetite_ruimte_2.jpg

jules
18 mei 2005, 09:36
Tja wat zal ik er over zeggen. Ten eerste ik ben absoluut geen merkhoer. Ik speel een Cort x-11 en een olp mm1tje. Ik heb een epiphone gehad die op zich goed speelde en klonk. Laatst ben ik met Jeroenz (komt hier ook wel eens) een gibson lespaul gaan kopen we hebben er zon twaalf bespeeld en vergleken met epiphone. Mijn bevinden was dat zelfs de studio en de verschillende smartwoods beter waren als de duurdere epiphones (custom en de zak wylde). Wel waren de elite series van de epiphone erg goed maar voor dat geld heb je ook een Gibson lp reisue of een standard. Waar het aan ligt weet ik niet precies maar het voelt gewoon beter als je het in je handen hebt het klinkt beter. zeker als je gaat kijken naar bijvoorbeeld de supreme. Het is toen een toen een customshop geworden maar goed dan leg je wel 8000 euro neer vind ik ook belachelijk veel ik zou zelf gewoon voor een luxere studio gaan, maar goed als je de centjes hebt waaromm ook niet he :roll:

hier wat wazige picies er van

http://www.psychology.unimaas.nl/images/Jules_spullen/fotootjes/custom.jpg


http://www.psychology.unimaas.nl/images/Jules_spullen/fotootjes/IMAGE_00036.jpg

http://www.psychology.unimaas.nl/images/Jules_spullen/fotootjes/IMAGE_00037.jpg

http://www.psychology.unimaas.nl/images/Jules_spullen/fotootjes/marshall_jeroen_in_repetite_ruimte_2.jpg

Speeddemon
18 mei 2005, 09:40
damn, da's zo'n beetje mijn droom LP!
transamber/honey burst, met een custom neck/headstock. :o

Alleen ik was van plan 'm door Shamray te laten bouwen voor 1/4e van de prijs. :wink:

jules
18 mei 2005, 10:24
4000 euro ?? das nog veel geld als je het mij vraagt

Cubensis
18 mei 2005, 11:36
ok :), wat jij wil, geef alleen advies ;)
heb in mn leven genoeg epi's en een aantal richwoods bespeeld en ben blij dat ik mij niet voor 98% door een merknaampje laat leiden zoals velen (dan heb ik het nu niet alleen over richwood, maar bijvoorbeeld ook over mn Shadow of mn Arirang en andere gitaren die ik bezit/bezat) heeft me vele honderden euro's gescheeld sinds ik gitaar speel ;)
ik laat me op zich ook niet heel erg leiden door een naam getuige mijn Cort Artisan NA-4 bas, Crafter GAE36 semi acoustische gitaar en een GrassRoots Horizon achtig iets (waar nu 2 SD's in liggen).

Maar Richwood, Silvertone en Stagg is voor mij toch echt 'bottom of the barrel' zeg maar.
Is er hier iemand dan die zo'n Richwood LP direct heeft kunnen vergelijken met een Agile, een Epi of zelfs een echte Les Paul?

Bij Richwood ben ik gewoon bang dat het hout niet je-van-het is (meestal basswood of erger... agathis, plywood etc.)

ik heb ze niet naast elkaar bespeeld maar wel ervaring met epi's en gibsons en richwoods (en 1 keer op de agile van lennart eventjes gespeeld, maar dat was niet lang genoeg om echt te kunnen oordelen)
richwood vind ik zeker minstens zo goed (dus absoluut niet slechter) dan epi, gibson kwaliteit is en wordt t niet, maar dat is logisch (al vind ik gibson wel belachelijk overpriced voor wat je krijgt, maar da's een andere discussie)
sash is met die richwood van hem naar feedback geweest zie ie eerst en heeft m naast epi's getest, dus voor 't directe testen moet je bij hem zijn.

en over het hout:
stagg is idd plywood, maar richwood zeker niet, is nato, een hout verwant aan mahonie, ze gebruiken dus wel goedkoper hout, maar wel alleen de goede stukken voorzover ik heb kunnen oordelen, nato is qua klank en uiterlijk vrijwel identiek aan mahonie.
en voor het fretboard gebruiken ze sonokelin, wat weer nauw verwant aan rosewood is (zie: het is gewoon een soort rosewood, zelfde familie)
maar als jij een epi wil (vind de richwood headstock minder lelijk dan de epi headstock) moet je dat vooral doen, maar zou toch ook eens een richwoodje gaan testen als je toevallig langs een winkel die ze heeft wandelt ;)

Cubensis
18 mei 2005, 11:39
Jules: 1/4 van 8000 is 2000 ;)

Negative K3 fan
18 mei 2005, 11:55
[quote=Cubensis]
Is er hier iemand dan die zo'n Richwood LP direct heeft kunnen vergelijken met een Agile, een Epi of zelfs een echte Les Paul?

richwood van Franc vergeleken met mijn agile

mijn agile had naar mijn mening een betere nek (voelde veel lekkerder, de richwood had een wat grotere radius etc) maar de richwood elementen zijn een stuk beter dan die stock op mijn agile zaten.

Negative K3 fan
18 mei 2005, 12:02
en over het hout:
stagg is idd plywood, maar richwood zeker niet, is nato, een hout verwant aan mahonie, ze gebruiken dus wel goedkoper hout, maar wel alleen de goede stukken voorzover ik heb kunnen oordelen, nato is qua klank en uiterlijk vrijwel identiek aan mahonie.
en voor het fretboard gebruiken ze sonokelin, wat weer nauw verwant aan rosewood is (zie: het is gewoon een soort rosewood, zelfde familie)
maar als jij een epi wil (vind de richwood headstock minder lelijk dan de epi headstock) moet je dat vooral doen, maar zou toch ook eens een richwoodje gaan testen als je toevallig langs een winkel die ze heeft wandelt ;)

mijn agile heeft wel 'echt' mahonie etc. maar wel een esdoorn hals. Je hebt ook richwood met echt mahonie en echt rosewood, maar daar betaal je dan 400 voor... misschien de meerprijs wel waard, want op een nato gitaar gaat niemand hard :D

Neals
18 mei 2005, 16:04
Ik heb een Epi G-400 nu, en diverse merkeloze rommel in het kader van richwood in me handen gehad.
Dat merkeloze spul ging wel eens mee om wat op te prutsen, mijn G400 vervangt ondertussen mijn SZ als main-guitar hoewel ik deze laatste toch een erg fijne/goede gitaar vind.

Heb ook een zooi Gibson sg's naast mijn epi gehad, en laten we zeggen dat de Gibson toch wel beter klinkt!

Dees
21 mei 2005, 23:09
Ik bezit zelf een Epiphone Les Paul, en ik moet zeggen dat het schitterende gitaren zijn. Zelf ben ik een bassist, maar ik speel ook wel wat gitaar. voor dat geld (ik denk dat ik er indertijd 500 euro voor heb betaald) vind je echt geen betere gitaar!
En de constructie is ook schitterend, Gibson kwaliteit. goed afgesteld, nooit problemen gehad met de nek (die gelijmd is btw; niet met schroeven dus). Nek voelt ook fantastisch aan, en speelt schitterend, geen last van scherpe randjes aan de randen van het fretboard ofzo.
De finish is ook schitterend, in mijn geval sunburst, is die finish gemaakt speciaal voor LP ofzo, ziet er nl schitterend uit!
Elementen en electronics zijn ook van zeer goede kwaliteit, je zult ze niet snel veranderen denk ik