PDA

View Full Version : penta over majeur



paranoid android
17 mei 2005, 11:33
beste gitaristen,

ik heb een kort vraagje over pentatonische ladders in combinatie met een majeurladder.

is het zo dat als ik een liedje in de gmajeur ladder heb(G A B C D E F# G)
dat ik dan een maj pentatonisch op de i iv v trap kan gebruiken en een min pentatonisch op de ii iii vi trap? ( de f# (vii) laat ik buiten beschouwing) m.a.w kan dezelfde soort pentatonische ladder gespeeld worden als het akkoord? (maj min min maj maj min ? maj).
en hoe zit het dan met het verminderde akkoord op de viide trap?
moet ik ook rekening houden met het feit dat trap v een dominant akkoord is?

voor de duidelijkheid: ik wil met de pentaladders over de majeurladder soleren

oke, het waren 3 korte vragen

bij voorbaat dank,
jan

taylor
17 mei 2005, 11:48
penta ladder op een majeur akkoord bedoel je of schema?

er bestaan 5 penta ladders over de hele hals zeg maar, weet niet of je daar bekend mee bent? normaal spel je de 3e penta loopje(vanaf e snaar) een het 1e penta loopje vanaf de A-snaar over majeur akkoorden als basis begin dan.

daar zit namelijk een grote terst(majeur maker) in.

als je die 5 loopjes niet kent moet je ff zoeken op het net staat vast wel ergens.ieder geval loopje 3 en 1 (vanaf de A-snaar) voor majeur.

voor mineur: loopje 2( de standaard penta) en 5 vanaf de A-snaar

paranoid android
17 mei 2005, 12:45
ik bedoelde of het mogelijk was mineur majeur pentatonische ladders over een progressie in (g)majeur te spelen.
ik nam aan dat je dan de gehele ladder kan spelen en niet slechts 2 van de 5 loopjes(voor majeur)
als je 1 loopje kan spelen over een progressie kan je toch elk loopje spelen want de noten blijven toch gelijk?

bedoel je misschien dat het niet uitmaakt in welke majeur penta je zit( c, d, e, f enz.) maar dat je altijd het 1e en 3e loopje kan spelen over een majeur akkoord. hier had ik zelf nog niet aan gedacht.

ik heb op de site www.looknohands.com de pentatonische ladders gevonden(onder advanced guitar) en die strekken zich uit over de gehele toets. daarom nam ik aan dat de c penta over de hele toest zit. evenals de d penta en de e penta( de loopjes schuiven telkens de vakjes naar boven toe)


dank voor de snelle reactie

Soulflyhigh
17 mei 2005, 13:33
Over G maj kan je volgens mij prima Emin pentatonische en de G m pentatonische ladder spelen. In principe zitten in een maj ladder gewoon wat meer tonen dan in een pentatonische(5) maj ladder (7)

guitarmonk
17 mei 2005, 14:48
Het kost mischien wat meer tijd, maar je kunt ook gewoon de kerktoonladders oefenen. Heb je dat gelijk ook gehad.

Als de toonsoort G groot is:

I- G Ionisch (gewoon majeur)
II- A Dorisch (mineur met grote 6)
III- B Phrigisch (mineur met kleine 2)
IV- C Lydisch (majeur met overmatigde 4)
V- D Mixolydisch (majeur met kleine 7)
VI- E Aeolisch (gewoon mineur)
VII- F#Locrisch (mineur met kleine 2 en een verminderde 5)

is ff lastig, maar je hebt er zeker wat aan.

paranoid android
17 mei 2005, 15:04
kerktoonladders, tja

het is me afgeraden door mijn muziekleraar om aandacht te besteden aan de modi. ik heb hier ook geen ide wat het allemaal inhoud(ja iets van majeurladders met een andere root noot ofzo).

over een g ionisch zou dus een B Phrigisch gespeeld kunnen worden?
evenveel noten als in de ionische ladder alleen vanaf een ander punt bekeken.

zou ik dit effect ook niet kunnen bereiken door niet in box positions te denken (of loopjes) maar de toonladders zien als een aaneenschakeling van noten die zich uitstrekt over de hele toets?


misschien dat mij iemand duidelijkheid kan verschaffen over het gebruik en nut van modi?

Thom TK
17 mei 2005, 15:50
kerktoonladders, tja

het is me afgeraden door mijn muziekleraar om aandacht te besteden aan de modi. ik heb hier ook geen ide wat het allemaal inhoud(ja iets van majeurladders met een andere root noot ofzo).

over een g ionisch zou dus een B Phrigisch gespeeld kunnen worden?
evenveel noten als in de ionische ladder alleen vanaf een ander punt bekeken.

zou ik dit effect ook niet kunnen bereiken door niet in box positions te denken (of loopjes) maar de toonladders zien als een aaneenschakeling van noten die zich uitstrekt over de hele toets?


misschien dat mij iemand duidelijkheid kan verschaffen over het gebruik en nut van modi?

Ja dat kan perfect.

Kijk, modi vin ik vooral handig om een bepaalde sfeer weer te geven in een nummer.
Elke mode heeft een bepaalde sfeer.
En nut ervan...tjah ik vind het gewoon noodzakelijke theorie voor een gitarist, omdat het steeds terugkomt en handig is.

taylor
18 mei 2005, 00:57
[quote="paranoid android"]
bedoel je misschien dat het niet uitmaakt in welke majeur penta je zit( c, d, e, f enz.) maar dat je altijd het 1e en 3e loopje kan spelen over een majeur akkoord. hier had ik zelf nog niet aan gedacht.

ja dat bedoel ik.dat is de basis verhaal achter de penta voor majeur en mineur er is natuurlijk meer mogelijk een volgende stap zou zijn bv opgevuld pentatonisch spelen,combinatie met gewone ladders ect

loopje 1(majeur) bv vanaf de A -snaar is omdat als je vanaf de E-snaar begint je dan eigenlijk geen majeur speelt maar het kan wel als je er maar niet op begint of eindigt.

in G majeur als je dan gewoon een I IV V hebt dan kun je dat voor elk akkoord uitzonderlijk toepassen snapje?
speel maar is bv Amajeur(open akkoord) dan gelijk loopje(of lick) 1 er over gelukkig zit die nou net in de zelfde possitie als het akkkoord, dan hoor je gelijk dat je dat akkkoord aan het duidelijk maken bent,zeer veel gebruikt in rock,blues,shouthern rock.

je moet eigenlijk voorbeelden horen en zien in text zo zegt het misschien niet zo veel

Daevren
18 mei 2005, 11:28
Paranoid Android, volg het advies van je leraar op. Voordat het te laat is.

sneez0r
18 mei 2005, 14:57
Paranoid Android, volg het advies van je leraar op. Voordat het te laat is.
Zoveel drama hoef je er ook niet in te leggen! :)

guitarmonk
18 mei 2005, 15:31
kerktoonladders, tja

maar de toonladders zien als een aaneenschakeling van noten die zich uitstrekt over de hele toets?


zo gebruik ik ze nu ook, in het begin speel je voor in die verschillende posities, maar nu vind ik het gewoon fijn om niet te denken in 1 bepaalde manier om een toonladder te spelen maar idd gewoon de hele hals te gebruiken. Blijf je niet steeds in die ene positie.

paranoid android
18 mei 2005, 15:37
Paranoid Android, volg het advies van je leraar op. Voordat het te laat is.

moet hier enig sarcasme in bespeuren of zijn er werkelijk gitaristen die er bewust voor kiezen om de modi buiten beschouwing te laten?

p.s. van het meelezen op dit forum weet ik dat daerven verstand heeft van muziektheorie en weet waarover hij praat, vandaar dat ik zijn advies zo serieus neem

Daevren
18 mei 2005, 20:05
Het was wel grappig bedoelt. Maar modes is een concept dat om een of andere rede heel populair is onder gitaristen en erg slecht begrepen wordt. En modes zijn ook helemaal niet zo belangrijk.

Als je les volgt en je gitaarleraar vind dat je het op dit moment beter nog niet kunt leren zou ik dit advies gewoon volgen. (je betaalt er niet voor niets voor :) ) Als je het echt per se wil weten vraag dan of je gitaarleraar het toch uit wil leggen. (Er vanuit gaande dat deze dat goed uit kan leggen)

Ja, er zijn echt mensen die bewust kiezen modi buiten beschouwing te laten. Ze weten vaak wel hoe het zit, maar ze vinden in termen van modes denken alleen maar ingewikkeld en onlogisch.

paranoid android
18 mei 2005, 21:49
als ik van akkoord wissel, bijvoorbeeld van min9 naar dom7.
moet ik dan ook van modi wisselen? (van dorian naar mixolydian)

ik had namelijk opinternet gevonden dat een modi bij een bepaald soort akkoord hoort. (bijvoorbeeld mixolydian bij dominante akkoorden)

het wordt behoorlijk ingewikkeld dan als akkoorden elkaar snel opvolgen (iedere tel een ander akkoord), of is er een handigheidje in te vinden?

sneez0r
18 mei 2005, 22:47
Bij elke modus hoort inderdaad een akkoord. De modus beschouw je dan als 'chord scale' die het akkoord en de mogelijke toevoegingen bepaalt.
Je kan ook zeggen dat bij elk akkoord een modus hoort. Bij een dom7 impliceer je mixolydisch, bij een m7b5 locrisch, bij een maj7 ionisch of lydisch.

Dat is een systeem dat je *kan* gebruiken. Je kan het ook volledig negeren of ten dele gebruiken. Als arrangeur zal je het op een andere manier gebruiken dan als improvisatiemuzikant.

Het wordt inderdaad lastig als akkoorden elkaar snel opvolgen. Dat vereist *veel* handigheid met dit systeem. Je moet alle boxen goed kennen en alle modi kunnen spelen in elke box. Je kan namelijk niet zomaar elke twee tellen 7 frets opschuiven.

Een praktijkvoorbeeld. Ik neem aan dat je jazz wil gaan spelen, anders zijn modi eigenlijk een zinloze bezigheid. "The Girl from Ipanema" begint met de akkoorden ||: Fmaj7 / G7 / Gm7 / Gb7 :||
Die Gb7 kan je het beste zien als een substitutiedominant voor C7 (vraag dat anders aan je leraar). Je zou kunnen besluiten de modi f ionisch, g mixolydisch, g dorisch en gb mixolydisch te gebruiken.
(Over een m7-akkoord wordt in de jazz vaak een dorische modus gebruikt, zeker als het een ii-functie vervult. Hier is dat het geval: in F: iim7 - SubV7 - Imaj7.)
Je kan ook andere modi kiezen. Daarmee kan je een andere harmonie impliceren, of een bijzondere stijl aan je solo geven. Het gebruik van de lydische modus over maj7-akkoorden is daar een voorbeeld van.
Dit is typisch een manier van akkoord-gericht improviseren. In datzelfde straatje hoort ook de nadruk leggen op akkoordtonen of juist de 2, 4 of 6 van elke modus. Dat noem je allemaal 'verticaal' spelen.

Een andere manier van soleren is 'horizontaal'. Je beschouwt het hele intro en couplet als F majeur. Nu richt je je meer op melodische ideeën in plaats van harmonische ideeën.

Uiteindelijk is het doel dat je zonder al te veel geestelijke inspanning je ideeën naar je gitaar weet over te dragen. Lang niet iedereen werkt echt met dit soort methodes. Gewoon 'blind' spelen werkt vaak ook goed. Echte fouten maak je niet, dat kan je met slides goedmaken. Voorwaarde is wel dat je goed luistert en behoorlijk vrij bent op de gitaar, dat wil zeggen je weet welke noot je moet spelen om een bepaald interval te krijgen (relatief gehoor).

KYUSS
5 juni 2005, 14:25
ik was hier dus ook mee bezig! Ik kom er niet uit, ook niet met www.looknohands.com

Ik speel veel rock n roll en gebruik daarbij de pentatonische mineur of bluesladder.

Als ik een BLUES solo in A speel dan zou ik de majeur of Ionische in C moeten kunnen spelen (D Dorisch etc etc). Maar een aantal tonen klinken dan niet!

Wie kan me concreet vertellen hoe ik die blues uit kan breiden?

KYUSS
5 juni 2005, 14:26
ik was hier dus ook mee bezig! Ik kom er niet uit, ook niet met www.looknohands.com

Ik speel veel rock n roll en gebruik daarbij de pentatonische mineur of bluesladder.

Als ik een BLUES solo in A speel dan zou ik de majeur of Ionische in C moeten kunnen spelen (D Dorisch etc etc). Maar een aantal tonen klinken dan niet!

Wie kan me concreet vertellen hoe ik die blues uit kan breiden?

sneez0r
5 juni 2005, 15:53
Dat klopt.

De blues is altijd een geval apart. Met minor pentatonics speel je een m7-toonladder over een dom7-akkoord. In de blues is het gebruik (de 'klank') daarvan volledig geaccepteerd en eigenlijk de norm geworden. De 'tonale' aanpak werkt niet altijd, zoals je opgevallen was. Wat wel altijd kan: de mixolydische modus van het akkoord spelen en de minor pentatonic toonladder.

Dit artikel (http://www.ibreathemusic.com/article/36) is wel nuttig. Al was het maar het idee van die 'country pentatonics'.