PDA

View Full Version : programmeren van geluiden



edje kadetje
17 mei 2005, 10:24
ik ben een echte newby. Verontschuldigingen daarvoor.

Ik dacht dat ik een nieuw onderwerp had aangesneden:

hoe maak ik met apparatuur zus en zo, het geluid van gitarist enz enz.

Maar het lijkt erop dat ik nadat ik eerst een post vijf keer had verstuurd het hele item maar weer heb gedelete. Dat was niet de bedoeling.

Enfin. Ik ben dus op zoek . . .

Ik heb een blade strat (actief)
een GP100
die stuur ik direct naar het mengpaneel of mijn computer (ja, dat klinkt echt lekker met de speakersim aan) of ook wel naar een mesa 50/50 met meestal 2x12" marshall erachter.

Het gaat mij vooral om de instellingen van de GP 100. Misschien kunnen ook niet-kenners van de GP100 wel helpen door meer algemene aanwijzingen en tips over de instellingen van de pre-amp, de comp/lim en de effecten.

Het geluid wat ik er zelf nog niet uit heb kunnen halen is van David Gilmour. Zeg maar zijn solo-geluid. Niet het overstuurde maar het lead-geluid dat wat cleaner is, maar wel heel lekker met veel sustain. Bijvoorbeeld de lead van another brick in the wall en ook bij shine on komt het geluid voor.

Tips als: doe de GP100 weg en koop vier hi watt stacks en een speaker-rotator en koop alle pedalen en apparatuur van david gilmour zelf zijn natuurlijk helemaal waar. Maar daar heb ik het minst aan. Ik zal het moeten doen met de apparatuur die ik al heb.

Nocki
21 mei 2005, 08:39
Hoi.

het spijt me dat ik zijn geluid neit zo goed ken (wat een schande he...) wat je het beste kunt doen is met de handleiding erbij erg veel experimenteren. dan kom je erachter wat een effect doet en wat de extreme settings zijn. in het begin zou ik nog niet teveel spelen met compressors en limmiters dat komt later wel...

Nocki

Raffel
23 mei 2005, 09:54
compressor is nou net zo belangrijk voor Gilmour's solo geluid :)

Ik snap zelf ook niet veel van compressors maar ja, die van mij hangt ook na de pre-amp dus dat is sowieso fout :)

BramVersteeg
23 mei 2005, 11:52
Beetje compressie, wat mudulatie effecten misschien (delay, reverb, chorus). Verder op het neckelement spelen en dan moet je een heel eind komen.

srv-man
23 mei 2005, 20:56
Misschien heb je hier wat aan, staat in ieder geval een Gilmour patch bij:
http://greenoak.com/gp100/gp100patches.html
of deze
http://users.chariot.net.au/~gmarts/gp-patch.htm