PDA

View Full Version : Vastleggen auteursrecht



mailmanjohn
19 augustus 2002, 16:53
Beste mensen,

Ik heb met mijn band Mailman John onlangs een demo'tje opgenomen. We zijn van plan deze te verspreiden, en verder zullen een paar nummers te downloaden zijn op de website. Er is ons aangeraden deze nummers wel eerst vast te laten leggen. Echter voor het geld dat je voor de buma/stemra betaald schrijf ik liever nieuwe nummers. Na wat onderzoek is de goedkoopste manier via een of ander merkregistratie bureau gebleken; ongeveer 55 euro. Das op zich nog wel te betalen, maar weet iemand een goedkopere manier?? We zouden het graag weten en wellicht zijn er meer mensen in geinteresserd. Dankuwel,

Hessel
http://www.mailmanjohn.tk

basswasp
19 augustus 2002, 17:05
Is het niet mogelijk om deze demo's 'streamend' om het internet te zetten. Dan zijn ze niet te downloaden, maar enkel direct vanaf de website af te spelen. Voor het afspelen is dan weer wel het programma 'Real Player' nodig :sad:

Deze methode is overigens niet volledig veilig, het is wel mogelijk om de computer de demo tegelijk op te nemen en af te spelen, maar dit zal vrijwel altijd kwaliteitsverlies met zich meebrengen...

Noctiis
19 augustus 2002, 17:31
je moet de cd in een envelop doen en naar jezelf opsturen. Dan heb je een verzegelde 1e copy ervan met de datum erop gestempeld.
Dit is dus het bewijs dat jij het eerste exemplaar hebt.
Copyright heet dat

MAY
19 augustus 2002, 17:37
Maar is dit opsturen van je cd naar jezelf een wettige regel, ik bedoel heb je dan even veel rechten/plichten als dat je het bij buma/stembra doet?

Noctiis
19 augustus 2002, 17:40
als je echt 100% zeker wilt zijn zou ik toch registreren.
Maar dit is volgens mij een best standaard copyright systeem wat vaak word toegepast voor demo's.
Een stempel van de PTT (of hoe dat nu ook moge heten) is volgens mij prima 'bewijsmateriaal'

sleep_to_saturate
20 augustus 2002, 10:02
Die methode werkt alleen goed als gemoedsrust of als eventueel afschrikmiddel voor plagiarissen.
In de rechtbank is het niks waard als bewijs.
Je kan bij de belastingdienst documenten registreren voor zo'n 6 euro. Helaas nemen ze geloof ik geen geluidsdragers aan. Dus zal je het moeten uitschrijven als je de goedkoopste manier zoekt. Voor teksten wel heel handig trouwens.
Helaas is het in Amerika beter geregeld dan hier, het kan trouwens wel, je muziek registreren bij een copyrightkantoor in Amerika, maar ja dat wordt ook een dure aangelegenheid met het versturen enzo.
In Nederland is het voor geluidsdragers of Buma/Stemra of niks volgens mij.

Noctiis
20 augustus 2002, 10:12
komt goed uit dat niemand mijn muziek wil plagiateren :smile:

Neo Groove Zystem
30 augustus 2002, 12:33
Volgens mij kun je het ook verzegeld naar een notaris sturen. Dat maakt het meteen wetsgeldig. Ik weet niet wat het kost en of het ook echt zo is maar ik heb het een keer horen zeggen.

philbee
2 september 2002, 11:30
idd de belastingdienst. stuur een CD of tape, MD maakt niet uit, je krijgt het verzegeld van ze terug. (ff belle aan welke dienst precies). Dat is het bewijs dat jij de eesret bent die het geregistreerd heeft. Als je meer gaat doen gewoon aansluiten bij de BUMA

StoneCourt
2 september 2002, 14:46
Een paar weken geleden heb ik op dezelfde vraag dit antwoord gegeven (in een post onder "electrische gitaren"):

Muziek valt onder de bescherming van het zogenaamde auteursrecht. Volgens de wet ontstaat auteursrecht op een "werk" op het moment van schepping van dat werk. Zodra je dus een stuk muziek hebt geschreven, heb je dus van rechtswege het auteursrecht (copyright) op dat stuk.

Het verkrijgen van het auteursrecht is dus niet zo'n probleem, het beschermen ervan is veel belangrijker. Om te voorkomen dat anderen met je muziek aan de haal gaan, is het verstandig deze te registreren. Als je je muziek hebt uitgeschreven, kan je de bladmuziek laten registreren bij de Belastingdienst. De Belastingdienst zet er dan een stempel op met een datum.

Als je muziek alleen maar op CD gebrand is, kan je overwegen om deze CD te deponeren bij een notaris.

Op deze manieren kan je aantonen dat de muziek in ieder geval op de datum van registratie of depot bestond en het auteursrecht op je muziek beschermen. Iedereen die daarna claimt dat de muziek door hem of haar is geschreven, zal dan moeten bewijzen dat zij de muziek al vóór die datum hebben geregistreerd of gedeponeerd.