PDA

View Full Version : taboe?



edje kadetje
17 mei 2005, 09:15
Ik ben nieuw op het forum. Ik heb nog maar weinig vragen gezien als:

Ik heb gitaar x, pre-amp en effecten y en versterker z. Wie heeft een tip voor het geluid van gitarist a op nummer b en solo c.

Is dat soort vragen op dit forum not done, ongewenst, taboe?

Lord Abortion
17 mei 2005, 09:21
stel je vraag maar hoor

edje kadetje
17 mei 2005, 09:50
OK, het mag :P

Ik heb een blade strat (actief)
een GP100
die stuur ik direct naar het mengpaneel of mijn computer (ja dat klinkt echt lekker met de speakersim aan) of ook wel naar een mesa 50/50 met meestal 2x12" marshall erachter.

Maar het gaat mij om de instellingen van de GP 100.

Het geluid wat ik er zelf nog niet uit heb kunnen halen is van David Gilmour. Zeg maar zijn solo-geluid. Niet het overstuurde maar het lead-geluid dat wat cleaner is, maar wel heel lekker met veel sustain. Bijvoorbeeld de lead van another brick in the wall en ook bij shine on komt het geluid veel voor.

Tips als: doe de GP100 weg en koop vier hi watt stacks en een speaker-rotator en koop alle pedalen en apparatuur van david gilmour zelf zijn natuurlijk helemaal waar. Maar daar heb ik het minst aan. Ik zal het moeten doen met de apparatuur die ik al heb.

edje kadetje
17 mei 2005, 09:51
OK, het mag :P

Ik heb een blade strat (actief)
een GP100
die stuur ik direct naar het mengpaneel of mijn computer (ja dat klinkt echt lekker met de speakersim aan) of ook wel naar een mesa 50/50 met meestal 2x12" marshall erachter.

Maar het gaat mij om de instellingen van de GP 100.

Het geluid wat ik er zelf nog niet uit heb kunnen halen is van David Gilmour. Zeg maar zijn solo-geluid. Niet het overstuurde maar het lead-geluid dat wat cleaner is, maar wel heel lekker met veel sustain. Bijvoorbeeld de lead van another brick in the wall en ook bij shine on komt het geluid veel voor.

Tips als: doe de GP100 weg en koop vier hi watt stacks en een speaker-rotator en koop alle pedalen en apparatuur van david gilmour zelf zijn natuurlijk helemaal waar. Maar daar heb ik het minst aan. Ik zal het moeten doen met de apparatuur die ik al heb.

edje kadetje
17 mei 2005, 09:51
OK, het mag :P

Ik heb een blade strat (actief)
een GP100
die stuur ik direct naar het mengpaneel of mijn computer (ja dat klinkt echt lekker met de speakersim aan) of ook wel naar een mesa 50/50 met meestal 2x12" marshall erachter.

Maar het gaat mij om de instellingen van de GP 100.

Het geluid wat ik er zelf nog niet uit heb kunnen halen is van David Gilmour. Zeg maar zijn solo-geluid. Niet het overstuurde maar het lead-geluid dat wat cleaner is, maar wel heel lekker met veel sustain. Bijvoorbeeld de lead van another brick in the wall en ook bij shine on komt het geluid veel voor.

Tips als: doe de GP100 weg en koop vier hi watt stacks en een speaker-rotator en koop alle pedalen en apparatuur van david gilmour zelf zijn natuurlijk helemaal waar. Maar daar heb ik het minst aan. Ik zal het moeten doen met de apparatuur die ik al heb.

edje kadetje
17 mei 2005, 09:53
OK, het mag :P

Ik heb een blade strat (actief)
een GP100
die stuur ik direct naar het mengpaneel of mijn computer (ja dat klinkt echt lekker met de speakersim aan) of ook wel naar een mesa 50/50 met meestal 2x12" marshall erachter.

Maar het gaat mij om de instellingen van de GP 100.

Het geluid wat ik er zelf nog niet uit heb kunnen halen is van David Gilmour. Zeg maar zijn solo-geluid. Niet het overstuurde maar het lead-geluid dat wat cleaner is, maar wel heel lekker met veel sustain. Bijvoorbeeld de lead van another brick in the wall en ook bij shine on komt het geluid veel voor.

Tips als: doe de GP100 weg en koop vier hi watt stacks en een speaker-rotator en koop alle pedalen en apparatuur van david gilmour zelf zijn natuurlijk helemaal waar. Maar daar heb ik het minst aan. Ik zal het moeten doen met de apparatuur die ik al heb.

edje kadetje
17 mei 2005, 10:02
OK, het mag :P

Ik heb een blade strat (actief)
een GP100
die stuur ik direct naar het mengpaneel of mijn computer (ja, dat klinkt echt lekker met de speakersim aan) of ook wel naar een mesa 50/50 met meestal 2x12" marshall erachter.

Maar het gaat mij om de instellingen van de GP 100. Maar misschien kunnen ook niet-kenners van de GP100 wel helpen door meer algemene aanwijzingen en tips over de instellingen van de pre-amp, de comp/lim en de effecten.

Het geluid wat ik er zelf nog niet uit heb kunnen halen is van David Gilmour. Zeg maar zijn solo-geluid. Niet het overstuurde maar het lead-geluid dat wat cleaner is, maar wel heel lekker met veel sustain. Bijvoorbeeld de lead van another brick in the wall en ook bij shine on komt het geluid voor.

Tips als: doe de GP100 weg en koop vier hi watt stacks en een speaker-rotator en koop alle pedalen en apparatuur van david gilmour zelf zijn natuurlijk helemaal waar. Maar daar heb ik het minst aan. Ik zal het moeten doen met de apparatuur die ik al heb.

Epic
17 mei 2005, 11:25
volgens mij is die solo in another brick in the wall gespeeld op een les paul met p90 elementen (single coils), die via een aantal compressoren zonder versterker opgenomen is.

Vraag me niet hoe ze dat gedaan hebben :???: want het is wel een fantastisch geluid.

wytz
17 mei 2005, 11:56
solo van another brick in the wall is opgenomen met idd een les paul met p90, ik dacht over een hiwatt of marshall stack, brits iig. hij gebruikt vaak delay, reverb, en heeft ie niet ook vrij zware emg elementen in zn strat ? veel mid gebruiken ook...

.ChiefRebelAngel.
17 mei 2005, 14:14
hoe hard wil ik dat nummer coveren? (rethorisch...) Krijg jammer genoeg de bandleden niet overtuigd....

edje kadetje
18 mei 2005, 13:43
OK, bedankt zover.

Nu dan meer voor de details:

Heeft iemand tips voor de instellingen van de compressor van m'n GP100, zoals bedoeld door epic (natuurlijk ik begrijp dat het niet hetzelfde wordt, maar wat zou ik moeten doen om het te benaderen)
Veel reverb: wat voor soort reverb en welke tijd?
Veel delay: wat voor soort tijd?
Veel mid: aan welke frequentie denk je dan?

nla0079
19 mei 2005, 19:25
'k Heb de GP-100 ook ooit gehad, en hij was zijn tijd ver vooruit. Ik speel nu op Mesa, maar moet misschien toch maar eens uitkijken naar de GT-Pro... Oh ja, en hier heb ik indertijd veel aan gehad: http://greenoak.com/gp100/gp100patches.html

amon
19 mei 2005, 19:58
Oh ja, en hier heb ik indertijd veel aan gehad: http://greenoak.com/gp100/gp100patches.html


Kom ik er nu dus pas achter dat je ook presets kunt downloaden...
(gp100 net een week geleden verkocht)

edje kadetje
20 mei 2005, 23:02
Ik realiseer me steeds meer hoezeer ik een digibeet ben geworden.

Ik zou niet weten hoe ik die sysex files zou moeten downbloaden. De toelichting is grieks voor me.

Toen ik jaren geleden op een roland gp100 forum (jawel een worldwide forum alleen voor gp100 gebruikers) werden de patches ook gewoon als tekst uitgewisseld. Is er een manier om die sysexen gewoon te lezen en vervolgens handmatig in de gp100 te programmeren?

alvast bedankt.

nla0079
21 mei 2005, 12:32
Is er een manier om die sysexen gewoon te lezen en vervolgens handmatig in de gp100 te programmeren?

Ja, je kan die sysex-bestanden omzetten naar "leesbaar" ASCII-formaat. Heeft meteen het voordeel dat je geen hele bank moet spenderen aan een sysex-file waarin misschien maaar één bruikbare patch zit. Met dit (http://users.chariot.net.au/~gmarts/download/gp100.exe) programma. Je gaat waarschijnlijk een foutmelding krijgen dat VBRUN300.dll in je C:\Windows\System ontbreekt. Die vind je hier (http://download.microsoft.com/download/vb30/Utility/1/W9XNT4/EN-US/VB3Run.exe). ALs je nog problemen hebt, PM me dan maar.

edje kadetje
23 mei 2005, 09:29
Bedankt NLA0079.

Het is me allemaal gelukt, precies zoals je aangaf.

Ik kan de sysex nu gewoon aflezen, printen en handmatig invoeren in de geep. Heb daarvoor nog geen tijd gehad, maar goed.

Nu maar hopen dat het gilmour-geluid inderdaad in de buurt is van wat ik zoek.

edje kadetje
6 juni 2005, 12:07
nu gaan we echt de diepte in.

Ik heb de gilmour-patch met de hand ingevoerd in mijn GP100. ontdekte een fenomeen waarvan ik het bestaan theoretisch kende. De parameters die in de sysex voorkomen, zijn niet geheel identiek met die van mijn GP100.

Waar in de patch zowel parameters voor de limiter als de compressor voorkomen, moet ik in mijn gp100 een keuze maken tussen beide. Ik kan niet en een compressor en een limiter tegelijkertijd gebruiken. Ik denk dat mijn software ouder is dan die van de gp100 waarop deze patch is gebaseerd.

Ik krijg zelf de beste resultaten met de compressor. Na wat tweaken met diverse parameters, kom ik al redelijk in de buurt van mijn wensgeluid. Zij het dat ik nog steeds iets meer oversturing nodig heb voor de sappigheid/sustain dan gilmour zelf gebruikt. Maar goed, het begin is er.

nla0079
6 juni 2005, 12:28
Da's normaal: als je die SYSEXen print, komen alle parameters erop te staan - ook die paren waarvan je er normalerwijze maar één tegelijkertijd kan activeren.
Je moet alleen diegenen gebruiken, die vet/cursief/... afgedrukt staan (weet het niet uit m'n hoofd, en ik heb het programma hier even niet voor me).

nla0079
6 juni 2005, 12:29
Dubbel... :roll:

edje kadetje
7 juni 2005, 13:42
Dat zou het inderdaad kunnen zijn, vanavond kijk ik daar naar.

Wel is het zo dat in de patch staat
mode: limiter

bij mij klinkt het beter met de mode op compressor. Maar goed dat kan. Ik had ook niet verwacht dat ik met de patch gelijk helemaal klaar zou zijn. Er zal nog wel wat tweaken voor nodig zijn om het helemaal voor elkaar te krijgen. Misschien ontdek ik zelfs wel verschillende typische gilmourgeluiden op basis van deze ene patch.

Enfin I'll keep you posted