PDA

View Full Version : Pro Junior - probleem: humm bij koude start



Mischa den Haring
17 mei 2005, 04:23
Mijn Pro Junior heeft kuren...wanneer ik de amp aanzet en er meteen op speel hoor ik met name in de lage frequenties een licht vervormde brom (ja, zoals een bromvlieg). Nadat de amp een half uurtje heeft warm gedraaid (met of zonder geluid) is de brom weg. De brom is apart, want ze sterft niet normaal uit maar verdwijnt zodra de toon bijna uitgestorven is in een bijna rechte curve naar beneden. Gek genoeg gaat het laatste restje toon ook mee.

Ik heb er onlangs nieuwe JJ's ingezet die mijn probleem van microfonische eindbuizen gelukkig hebben opgelost, maar dit probleem is er nog wel.

Ik baal een beetje want ik moet volgende maand de studio in, en dit is DE amp om mee op te nemen voor mij.

Wie o wie, weet wat het euvel kan zijn? :-( Ik heb het dus niet over het gewraakte "rinkeltje" want dat is een ander probleem (vaak kaduke buizen of meerammel-zaken als backplate enzo).

SteavisSmokin
18 mei 2005, 18:00
Hey Mischa, Tof..nog een bluesgitarist erbij op het forum..! 8-) Er zijn hier een aantal mensen die een hele hoop verstand hebben van amps dus die kunnen je vast helpen. Ik zou zeggen -> probeer in eerste instantie eens de preamp buisjes te vervangen anders lijkt het probleem mij ergens in een elco te zitten. Maar wahct maar even tot mrJay, Al of Pleun hier hun licht over laten schijnen want die weten er veel meer van. :-D

ciao,
Steven

PeeVee
18 mei 2005, 18:38
Hallo Mischa, ik heb op het moment een soortgelijk effect in mijn '65 Super Reverb. Wel eerder gehad maar was altijd te verhelpen met buisjes wisselen (lekker makkelijk)... Vaak was de fasedraaier de boosdoener. Deze keer had ik het op beide kanalen. De gemeenschappelijke buisjes (reverb recovery & mix en de fasedraaier) verwisselen hielp niet. Eindbuizen zijn vrij nieuw dus denk niet dat het daar zit (sluit niets uit)... Ik hoop dat ik het verschijnsel thuis kan reproduceren op een dummy load met een toongenerator, dan moet het wel te zien zijn op de scope en dan is het een kwestie van meten; van achteren naar voren totdat het signaal er weer goed uitziet. Je weet dan dat het probleem zich manifesteert tussen de plek van vorige meeting (met rare sinus) en de plek waar je een mooie sinus krijgt... meestal is het dan wel vrij vlot gevonden. Volgens mij is het een soort nare oscilatie, ik verdenk toch de preamp, nu nog even achter zien te komen waar het precies zit. Ik heb zelf toevallig ook al vraag uitstaan bij Al en Jay; die hebben wat meer ervaring dus dit verschijnsel waarschijnlijk al vaker tegengekomen.

Mischa den Haring
18 mei 2005, 19:27
Hallo PV en Steavis,

Bedankt voor jullie reacties. Zowel de voor- en eindbuizen zijn gloedje nieuwe JJ's en om te vergelijken heb ik de oude er ook weer in gehad en het bleek ook daarmee te brommen.

Maar ik heb ondertussen Al uitvoerig gesproken en die heeft het op afstand al een vermoelijke diagnose kunnen stellen:
"dat lijkt sterk op een probleem met de filtercondensatoren die in de voeding van de amp zitten". Dus ik heb een afspraak staan voor maandag. Of hij de PJ helemaal gaat openleggen is de vraag, maar to be continued.

Bedankt voor je aanbod PeeVee!

Tof forum dit trouwens.

Mr.Jay
18 mei 2005, 21:09
Ik baal een beetje want ik moet volgende maand de studio in, en dit is DE amp om mee op te nemen voor mij.


Hoi Mischa !! Uiteindelijk es op het forum i.p.v. backstage :P
Als je AL reeds hebt geraadpleegd komt 't wel goed. Ik begrijp a) héél goed waaorm je een klein ampie zo tof vind bij opnamen, b) begrijp ik de keuze van een PJ niet goed. Ik heb er al div. hier gehad en vind ze voor geen meter klinken. Met name het cheapo MDF kastje en de matige 10"speaker zijn mede de oorzaak. Verder is het circuit zo simpel, kan weinig fout gaan. hetzijn inderdaad buizenvreters, de meeste 2xEL84 ampies sowieso.
Heb je nooit es een ( goeie ) TweedDeluxe geprobeerd ?
Als je tóch naar AL gaat, heb je misschien de kans.

See you
JAY

Mischa den Haring
19 mei 2005, 03:27
Hey Mr. Jay Boogaboo Tang!

Inderdaad leuk je hier ook te treffen.

Tja...weet je wat het is met die PJ's? In de studio willen we zo zacht mogelijk opnemen om overspraak te vermijden maar ik wil een goede sound hebben. Ik heb al van alles geprobeerd, m'n oude deluxe reverb, m'n oude super, twee verschillende bassman's, en zelfs een tweed custom shop bassman met twee x 10 inch maar het is niet vet genoeg vanwege het lage volume waar het op moet draaien of de mikes pikken het gewoon niet lekker op. Ik heb mijn vorige twee albums bijna allebei opgenomen met mijn PJ die echt ongelooflijk goed klinkt (ik heb er meerdere gehoord die inderdaad wat shit klonken maar ik heb strontmazzel gehad denk ik (een alnico speakertje he!)). Maarre...als je iets hebt staan wat beter klinkt op een laag volume en die ik mag gebruiken voor de opnames dan hou ik me altijd aanbevolen :wink:

PS: ff serieus: heb je site gezien, prachtige amps!

heavy-metal-thunder
19 mei 2005, 09:09
Kijk eens uit naar een Princeton Reverb. Zelf gebruik ik een VibroChamp, maar die speaker kan niet echt goed mee. Een Princeton R vind ik gewoon veel volwassener klinken.

Mr.Jay
19 mei 2005, 13:06
weet je wat het is met die PJ's? In de studio willen we zo zacht mogelijk opnemen om overspraak te vermijden

Kun je de gitaaramp niet apart zetten dan ?


maar ik wil een goede sound hebben.
tuurlijk, wie niet. In studio vind ik toch al altijd moeilijker dan live. Vak ongunstige, gedempte akoestiek ook nog es.


Ik heb al van alles geprobeerd, m'n oude deluxe reverb, m'n oude super, twee verschillende bassman's, en zelfs een tweed custom shop bassman met twee x 10 inch maar het is niet vet genoeg vanwege het lage volume waar het op moet draaien of de mikes pikken het gewoon niet lekker op.

Klopt, mijn ervaring is ook met amps met meer speakers dat je de sound die je instelt niet terughoort op tape, mede omdat de mike slechts (ligt aan e tech natuurlijk ) 1 speaker oppikt en geen ruimte. 'n amp met 1 speaker is dan het eerlijkst. Mijn laatste studioervaring was hierbij mijn TweedDLX die dus ene 12"heeft en voller klinkt dan 'n 10" speakertje, ik had de SR bij me, maar tech zei al meteen laat die maar uit.
---> Tweed CustomshopBassman met 2 x10"??? die ken ik niet.


Ik heb mijn vorige twee albums bijna allebei opgenomen met mijn PJ die echt ongelooflijk goed klinkt (ik heb er meerdere gehoord die inderdaad wat shit klonken maar ik heb strontmazzel gehad denk ik (een alnico speakertje he!)).

Exemplarisch zit er misschien best een leuke tussen, en inderdaad die met de alnico EMI erin klinken nog iets beter dan die met de ceram. De sound van de buisjes is bij deze ampies ook belangrijk.
Wacht maar es even af als de PJ weer in orde is.

JaY

Mischa den Haring
19 mei 2005, 21:57
weet je wat het is met die PJ's? In de studio willen we zo zacht mogelijk opnemen om overspraak te vermijden

Kun je de gitaaramp niet apart zetten dan ?

Nee, helaas niet, wel afgeschermd maar dat is vaak niet genoeg.


maar ik wil een goede sound hebben

tuurlijk, wie niet. In studio vind ik toch al altijd moeilijker dan live. Vak ongunstige, gedempte akoestiek ook nog es.

Precies! Tis lastig.


Ik heb al van alles geprobeerd, m'n oude deluxe reverb, m'n oude super, twee verschillende bassman's, en zelfs een tweed custom shop bassman met twee x 10 inch maar het is niet vet genoeg vanwege het lage volume waar het op moet draaien of de mikes pikken het gewoon niet lekker op

Klopt, mijn ervaring is ook met amps met meer speakers dat je de sound die je instelt niet terughoort op tape, mede omdat de mike slechts (ligt aan e tech natuurlijk ) 1 speaker oppikt en geen ruimte. 'n amp met 1 speaker is dan het eerlijkst. ..

Inderdaad, maar ik zal je vertellen dat we voor een bepaalde gitaardub mijn oude super wilden gebruiken. Die klinkt normaliter ontzettend vet. We hebben de amp op verschillende volumeniveau's, verschillende plekken in de studio en ook nog eens verschilende microfoonopstellingen geprobeerd! Sowieso nemen we gitaar met meerdere mic's op: eentje dichtbij, een paar meter er vanaf en een aan de achterkant. En het klonk allemaal superdun. Zelfs met volume op 8 (terwijl als ik hem live op 5 heb staan iedereen incluis mijzelf gek wordt van de herrie). PJ op 2 en het klonk op tape 10 keer vetter. Dus ik denk dat amps met meerdere speakers niet geschikt zijn voor in de studio. Zouden ze elkaar tegenwerken of zo? Vreemd eigenlijk. Interressante vraag eigenlijk.

..
Mijn laatste studioervaring was hierbij mijn TweedDLX die dus ene 12"heeft en voller klinkt dan 'n 10" speakertje, ik had de SR bij me, maar tech zei al meteen laat die maar uit...[/quote]

Heb net even op jullie Bugaboo site gekeken en geluisterd. Klinkt erg goed zeg! Het is een beetje moeilijk te ontwaren wie welke gitarist is, maar ik heb het idee dat jij de gitarist bent die de fills speelt onder de zang bij Lonesome Train? Dat is een fijne sound (die van de andere gitarist ook overigens al klinkt hij wat muddier . Heb je bij die opnames die 1 x 12 Tweed gebruikt? Had je em hard staan, of viel dat mee?

[/quote]--> Tweed CustomshopBassman met 2 x10"??? die ken ik niet..[/quote]

Ik vergiste me iets...het was 2 x 12 inch. En heb het even opgezocht, het ging om een Fender Bassbreaker.


Ik heb mijn vorige twee albums bijna allebei opgenomen met mijn PJ die echt ongelooflijk goed klinkt (ik heb er meerdere gehoord die inderdaad wat shit klonken maar ik heb strontmazzel gehad denk ik (een alnico speakertje he!)).

Exemplarisch zit er misschien best een leuke tussen, en inderdaad die met de alnico EMI erin klinken nog iets beter dan die met de ceram. De sound van de buisjes is bij deze ampies ook belangrijk.
Wacht maar es even af als de PJ weer in orde is.

Ja ben ook heel benieuwd. Maar in feite is het alleen die ghostnote die me dwarszit. En die verdwijnt na een half uurtje vanzelf. Maar het is wat irritant. Ik weet dat het versterkers zijn die niet zo netjes gebouwd zijn met slechte materialen. Maar ik heb veel Amerikanen gesproken die juist allemaal met die PJ's opnemen. Steve Earl speelt of speelde live altijd met twee van die ampsjes, verder niets.

SteavisSmokin
20 mei 2005, 00:36
Mischa, je weet wel zeker dat je speakers in je super allemaal goed zijn aangesloten? Stel dat er 1 verkeerd om is aangesloten en hij daardoor uit fase staat met de rest zou het dunne geluid kunnen verklaren. Echter lijkt het me dat je dat live ook zou moeten horen dan... Ik heb mijn super reverb gebruikt in de studio en klinkt erg lekker, stond wel in een apart hok waarin hij flink kon blazen. ook met meerder mics gemiked.

Zit je bij evert in de studio? nieuwe cd aan het opnemen voor T99?



Maar ik heb veel Amerikanen gesproken die juist allemaal met die PJ's opnemen.
Ik weet dat kid ramos bijna een compleet album met een PJ heeft opgenomen...reverb unit ervoor en klaar..! En wel klinken die zooi..haha.

grtz,
Steven

SteavisSmokin
20 mei 2005, 00:39
sj#t...doet het forum het nou weer? Ik krigj echt de meest vage foutmeldingen en deze hele thread was ook ineens weg (weer opgezocht met de zoekfunctie..) :-( :evil:

Mischa den Haring
20 mei 2005, 01:25
Hey Steven,

Ja, weer bij Evert, en Teddy Morgan komt er voor over om de bups weer in goede banen te leiden.

Speakers verkeerd om lijkt me wel zeer onwaarschijnlijk...het zou nog de ruimte kunnen zijn...maar jij bent er ook wel es geweest toch? Zo'n vreemde acoustiek is het nou toch ook weer niet...

Anyway, ik ken er nog meer die het met een PJ doen, Dave Gonzales bijvoorbeeld en Teddy, Walter van The Seatsniffers.....

Dus het komt wel goed als Al me kan helpen dan, anders wordt het wel irritant.

Forum doet zeker raar....krijg ook steeds foutmeldingen...maar het staat er steeds wel op :roll:

Mr.Jay
20 mei 2005, 10:26
Anyway, ik ken er nog meer die het met een PJ doen

KINKY !!!!!!!! :-D
JaY

Mr.Jay
20 mei 2005, 10:42
Nee, helaas niet, wel afgeschermd maar dat is vaak niet genoeg.

Alleen afgeschermd is jammer inderdaad > plus krijg je vaak zo;n "ingepakt" soundje > en dát is nl. eerder bij gebruik van een grotere amp. ( Trouwens Steven > zó hoorde ik jouw SR ook terug bij die opnamen in het hokje )


Inderdaad, maar ik zal je vertellen dat we voor een bepaalde gitaardub mijn oude super wilden gebruiken. Die klinkt normaliter ontzettend vet. We hebben de amp op verschillende volumeniveau's, verschillende plekken in de studio en ook nog eens verschilende microfoonopstellingen geprobeerd! Sowieso nemen we gitaar met meerdere mic's op: eentje dichtbij, een paar meter er vanaf en een aan de achterkant. En het klonk allemaal superdun. Zelfs met volume op 8 (terwijl als ik hem live op 5 heb staan iedereen incluis mijzelf gek wordt van de herrie). PJ op 2 en het klonk op tape 10 keer vetter. Dus ik denk dat amps met meerdere speakers niet geschikt zijn voor in de studio. Zouden ze elkaar tegenwerken of zo? Vreemd eigenlijk. Interressante vraag eigenlijk.

Een SR op 8 wil niet zeggen VET, een SR kan behoorlijk dun klinken --> als ik mij niet vergis had jij R.I. P10R's in jouw amp. Niet bepaald dikke soundspeakert.
Maar inderdaad een mike luistert anders naar een speaker dan een menselijk oor. Misschien dat juist een HARDE versterker de mic. eerder doet "dichtklappen" dan een kleiner ampje.[/quote]


Heb net even op jullie Bugaboo site gekeken en geluisterd. Klinkt erg goed zeg! Het is een beetje moeilijk te ontwaren wie welke gitarist is, maar ik heb het idee dat jij de gitarist bent die de fills speelt onder de zang bij Lonesome Train? Dat is een fijne sound

haha grappig > dat was juist mijn blackface SuperReverb, gebruikt vanwege de reverb die ik nodig had > slechts 1 mic vlak bij één van de CTSalnico's die er 2 inzitten. Echter gespeeld op 'n Gretsch met enkelspoels, de amp vrij hard, maar clean door die p.u.'s Alle andere nrs. zijn met de TweedDLX. [/quote]


(die van de andere gitarist ook overigens al klinkt hij wat muddier
Klopt > R.I. Bassman loeihard in een klein hokje. Zijn Gretsch met HB's laat die sound snel dichtslippen( slibben..? ) Dat hokjesgeluid hoor ik ook terug bij de opnamen die Steven bedoelde. De kleine ruimte zorgt voor een ingepakter/minder luchtig geluid.


Ja ben ook heel benieuwd. Maar in feite is het alleen die ghostnote die me dwarszit. En die verdwijnt na een half uurtje vanzelf.

klinkt inderdaad als een filtercap.
Voor live zou ik zo'n ampie dus nooit gebruiken, veel te onbetrouwbaar, klein, snel overhit dus ook snel je sound kwijt vrees ik.


JaY

Mr.Jay
20 mei 2005, 10:46
Ik weet dat kid ramos bijna een compleet album met een PJ heeft opgenomen...reverb unit ervoor en klaar..! En wel klinken die zooi..haha.

Denk je ook niet dat die lui misschien betere opnamenfasciliteiten hebben, dan wel meerdere uren kunnen uittrekken voor het uitzoeken van het beste geluid op tape ?
En wie weet of die PJ's nog wel origineel zijn ?
Misschien waren het wel PODS met een Tweedgeluidje :wink:

JaY

Mr.Jay
20 mei 2005, 10:53
Ik weet dat kid ramos bijna een compleet album met een PJ heeft opgenomen...reverb unit ervoor en klaar..! En wel klinken die zooi..haha.

en.........een buizenREVERB vóór een Tweed doet wonderen.
( wilde dit bijwerken in mijn vorige antwoord, maar "bewerken" schijnt ook weer niet meer te lukken, klotegedoe hiero )

JaY

Mischa den Haring
20 mei 2005, 20:56
Een SR op 8 wil niet zeggen VET, een SR kan behoorlijk dun klinken --> als ik mij niet vergis had jij R.I. P10R's in jouw amp. Niet bepaald dikke soundspeakert.
Maar inderdaad een mike luistert anders naar een speaker dan een menselijk oor. Misschien dat juist een HARDE versterker de mic. eerder doet "dichtklappen" dan een kleiner ampje.

Goed onthouden van die P10R's! Je hebt volkomen gelijk denk ik, al is het wel zo dat we de amp eerst op een veel lager volume hebben laten draaien, toen was het nog minder!


Heb net even op jullie Bugaboo site gekeken en geluisterd. Klinkt erg goed zeg! Het is een beetje moeilijk te ontwaren wie welke gitarist is, maar ik heb het idee dat jij de gitarist bent die de fills speelt onder de zang bij Lonesome Train? Dat is een fijne sound

haha grappig > dat was juist mijn blackface SuperReverb, gebruikt vanwege de reverb die ik nodig had > slechts 1 mic vlak bij één van de CTSalnico's die er 2 inzitten. Echter gespeeld op 'n Gretsch met enkelspoels, de amp vrij hard, maar clean door die p.u.'s Alle andere nrs. zijn met de TweedDLX. [/quote]

Hmm....soort speakers maakt dus veel uit is dan mijn conclusie.


(die van de andere gitarist ook overigens al klinkt hij wat muddier
Klopt > R.I. Bassman loeihard in een klein hokje. Zijn Gretsch met HB's laat die sound snel dichtslippen( slibben..? ) [/quote]

Ja dat is vaker het probleem met humbuckers op een bassman die hard staat. Te muddy.


Dat hokjesgeluid hoor ik ook terug bij de opnamen die Steven bedoelde. De kleine ruimte zorgt voor een ingepakter/minder luchtig geluid.

Gewoon niet in hokjes denken :lol: Dat is trouwens de reden waarom ik graag zacht wil opnemen, want dan valt het namelijk mee met die hokjesgeesten. Maar het moet wel vet :o


Ja ben ook heel benieuwd. Maar in feite is het alleen die ghostnote die me dwarszit. En die verdwijnt na een half uurtje vanzelf.

klinkt inderdaad als een filtercap.
Voor live zou ik zo'n ampie dus nooit gebruiken, veel te onbetrouwbaar, klein, snel overhit dus ook snel je sound kwijt vrees ik.


JaY[/quote]
Voor grote dingen gebruik ik hem altijd bij mijn Super Reverb. En alleen maar een randje. Kleine gigs kan ie prima hebben hoor, en nog nooit wat gebeurt (...ff afkloppen...) Ik gbruik hem dan altijd in combi met een reverbtankje (klinkt inderdaad lekkerder, zie je laatste post)

Mischa den Haring
20 mei 2005, 21:04
Ik weet dat kid ramos bijna een compleet album met een PJ heeft opgenomen...reverb unit ervoor en klaar..! En wel klinken die zooi..haha.

Denk je ook niet dat die lui misschien betere opnamenfasciliteiten hebben, dan wel meerdere uren kunnen uittrekken voor het uitzoeken van het beste geluid op tape ?
En wie weet of die PJ's nog wel origineel zijn ?
Misschien waren het wel PODS met een Tweedgeluidje :wink:

JaY

Valt wel mee hoor...vaak gewoon inprikken en gaan...er zij er weinig die een Pod gebruiken vanwege de toch wat mindere dynamiek (in tegenstelling tot Rick Holstrom trouwens). Misschien een wat omstreden gedachte, maar ik heb persoonlijk het gevoel dat 110 volt anders klinkt en dat een warm en vochtig klimaat vaak een veel mooiere toon geeft, maar bewijzen kan ik het niet...

andy
21 mei 2005, 22:43
Hey Mischa,

Doe Martin de groeten van me. Alhoewel ik zie hem donderdag zelf. :wink:

Andor

Mischa den Haring
21 mei 2005, 23:12
Hey Andor,

Zal ik doen, jullie spelen ook in Simplon las ik. Jammer, zou er wel bij willen zijn maar kan helaas niet.

Groet,
Mischa

Mr.Jay
23 mei 2005, 09:32
Toevallig heb ik van 'n bandcollega een Tweed PJ hier voor reparatie, kraken was 't probleem. Dit is al de 3e in korte tijd die ik hier krijg met de zelfde klacht.
De jack en de pots betitel ik dan ook als speelgoed, ik kan dit spul echt niet serieus nemen. De volumepotmeter draait gewoon totaal rond met een flink knal steeds over de 0 heen. De jack zit weer es los .
De 2 pots zitten sowieso óók los op de print, allee soldering zijn losgetrild. Dit ervaar ik dus geregeld vij deze amps. De zaak trilt te hard in dat kleine kastje ( komt toch flink volume lawaai uit ), dus breken de solderingen vaak af, met kraken ten gevolge.
Het zijn ook n og speciale potjes die je niet zomaar hebt liggen ( gelukkig ! ), echte cheapo troep.

Klank > dit is ene met ceramschie 30W EMI, klinkt wel aardig, zit bepaald soundje waar je voor kan gaan blijkbaar zie deze topic verder. Hard gaat ie beslist.

JaY

Mischa den Haring
23 mei 2005, 10:43
Toevallig heb ik van 'n bandcollega een Tweed PJ hier voor reparatie, kraken was 't probleem. Dit is al de 3e in korte tijd die ik hier krijg met de zelfde klacht.
De jack en de pots betitel ik dan ook als speelgoed, ik kan dit spul echt niet serieus nemen. De volumepotmeter draait gewoon totaal rond met een flink knal steeds over de 0 heen. De jack zit weer es los .
De 2 pots zitten sowieso óók los op de print, allee soldering zijn losgetrild. Dit ervaar ik dus geregeld vij deze amps. De zaak trilt te hard in dat kleine kastje ( komt toch flink volume lawaai uit ), dus breken de solderingen vaak af, met kraken ten gevolge.
Het zijn ook n og speciale potjes die je niet zomaar hebt liggen ( gelukkig ! ), echte cheapo troep.

Klank > dit is ene met ceramschie 30W EMI, klinkt wel aardig, zit bepaald soundje waar je voor kan gaan blijkbaar zie deze topic verder. Hard gaat ie beslist.

JaY

Hey Jay,

Ja, het zijn echte brulapen. Op 2 geeft de mijne al een behoorlijke over-de-top-sound. Ben dankzij jullie verhalen veel wijzer geworden over deze ampjes; dank daarvoor. Maar ik ben toch wel gecharmeerd van de sound van het ding. Wat bedoel je met: "Het zijn ook n og speciale potjes die je niet zomaar hebt liggen ( gelukkig ! ), echte cheapo troep."?

Bouke
23 mei 2005, 10:48
Even nog over het speakerverhaal... (sorry dat ik even inbreek in je topic Mischa :D)

Een paar weken geleden werden er liveopnames gemaakt tijdens een gigje. De tech vroeg voor welke speaker ik de mic wilde hebben. Ik had eigenlijk geen flauw idee welke ik moest nemen, dus ik koos voor een van de bovenste twee. Zaalgeluid vanuit de amp was prima, beetje teveel gain uit een bakkie gehaald bij sommige nummers jammergenoeg, maar ik had te weinig tijd (genomen) om een echt mooi ampgeluid in te draaien. Maar het geluid was in de zaal verder best oke.

De opname van mijn amp (ik kreeg later de losse 9 tracks) klonken echter erg dun en schel. Waarschijnlijk (ik heb er niet echt op gelet) heeft de tech dus recht op de conus gemic'd (on-axis) en misschien ook wel op de verkeerde speaker. Wat is jullie ervaring cq. oplossing voor zoiets? Ze wilden uiteraard close mic'en ivm overspraak, maar ik had liever iets meer 'ruimte' in m'n opgenomen sound gehad.

Jay, welke speaker liet jij mic'en bij live opnames en op welke manier? Mischa, Steven, Pleun, jullie ook nog ervaringen met liveopnames?

Thanks alvast!!

Bouke

PS

De betreffende opnames staan op onze site www.lbbb.nl, onder 'Music' de Tynaarlo-gig. Het eerste nummer begint met opnames van een videocam, omdat de tech de recorder te laat startte :D vandaar het ietwat afwijkende geluid in het eerste nummer. Verder heb ik behoorlijk moeten kloten met eq om mijn gitaartrack om het niet als een afgeknepen varken te laten klinken :D Nog steeds is het geen mooi geluid, maar vooruit. Volgende keer gebruik ik zowieso minder gain uit een bakkie en ik wil meer amp horen.

Mr.Jay
23 mei 2005, 12:58
Wat bedoel je met: "Het zijn ook n og speciale potjes die je niet zomaar hebt liggen ( gelukkig ! ), echte cheapo troep."?

Die 2 potmeters zijn van het ergste soort, speelgoed ! Een plastice lange as in een superklein en dun vierkant bakkie wat flink staat te wankelen en ook nog op de print vastgesoldeerd zit. Je draait em zó door over zijn 0-punt heen, kan niks hebben. Dit vraagt gewoon om troubles. Aangezien het asje speciaal is vanwege de knop die erop gedrukt wordt, is het een "speciaal" potmeterjte, dus een niet gangbaar model, lastig. Vervanging is nóg lastiger.
De bluesde***-series hebben zelfs nog betere pots. Foute bezuiniging weer es bij Fender.

JaY

Mr.Jay
23 mei 2005, 13:48
Een paar weken geleden werden er liveopnames gemaakt tijdens een gigje. De tech vroeg voor welke speaker ik de mic wilde hebben. Ik had eigenlijk geen flauw idee welke ik moest nemen, dus ik koos voor een van de bovenste twee. Zaalgeluid vanuit de amp was prima, beetje teveel gain uit een bakkie gehaald bij sommige nummers jammergenoeg, maar ik had te weinig tijd (genomen) om een echt mooi ampgeluid in te draaien. Maar het geluid was in de zaal verder best oke.

Teveel Gain i.c.m. closemiking is al moeilijker verhaal > mic's klappen vaak dicht. Heb je zélf het geluid in de zaal gehoord via de PA ?


De opname van mijn amp (ik kreeg later de losse 9 tracks) klonken echter erg dun en schel. Waarschijnlijk (ik heb er niet echt op gelet) heeft de tech dus recht op de conus gemic'd (on-axis) en misschien ook wel op de verkeerde speaker. Wat is jullie ervaring cq. oplossing voor zoiets? Ze wilden uiteraard close mic'en ivm overspraak, maar ik had liever iets meer 'ruimte' in m'n opgenomen sound gehad.

Beetje schuin en aan de rand van de speaker is beter, maar dan nog > de mike ( heb het hiervóór ook al vermeld ) neemt slechts 1 x 10"op > trek voor de gein es 3 speakers UIT van de je SR ( was toch mijn ex- of niet ? ) en speel zachtjes ( i.v.m. vermogen ) op de ene die overblijft > luister dan es hoe dun/iel dat klinkt ! JOUW sound komt uit 4 speakers + de kast + de ruimte > 3 faktoren die de MIC niet hoort.
DAARBIJ > kun je natuurlijk met E.Q. achteraf best wat verbeteren aan die sound > is dat wel gebeurt ? Alles recht op de tafel klinkt toch flink stuk minder met closemiking, je zult denk ik moeten bijkleuren.


Jay, welke speaker liet jij mic'en bij live opnames en op welke manier? Mischa, Steven, Pleun, jullie ook nog ervaringen met liveopnames?Thanks alvast!! Bouke

Beste vind ik nog een 1x 12" speaker voor opnamen, smaakkwestie denk ik ook, en vooral omstandighedenm bij opnamen.

JaY

Mr.Jay
23 mei 2005, 18:12
Even nog over het speakerverhaal... (sorry dat ik even inbreek in je topic Mischa :D)
Een paar weken geleden werden er liveopnames gemaakt tijdens een gigje. De tech vroeg voor welke speaker ik de mic wilde hebben. Ik had eigenlijk geen flauw idee welke ik moest nemen, dus ik koos voor een van de bovenste twee.

Effe geluisterd, ik vind het niet verkeerd, maar inderdaad wat je al zegt ( Mary had a little lamb bv. ) veel pedaaltje.
Welke speakers heb je boven/onder ?

JaY

Mischa den Haring
24 mei 2005, 02:26
Ben vandaag bij Al geweest, erg aardige vent en veel knowhow maar dat even terzijde, blijkt dat m'n speaker stuk was. Waarschijnlijk doordat de speaker warmer wordt dat er iets uitzet waardoor de humm verdwijnt. In ieder geval is het mistery opgelost en heb ik er over een paar dagen een nieuwe speaker in. Al heeft mijn Deluxe Reverb ook even heel kort onder handen genomen en die klinkt al weer 300% beter door een paar simpele ingrepen dus wellicht ga ik die amp gebruiken voor de opnames volgende week.

Al liet me een paar kleine oude Fender amps horen waaronder een Tweed Deluxe en heren...inderdaad mijn Pro Junior klinkt kloten! Hahaha. Ben nu echt overtuigd. Dank!

Bouke zie mijn antwoord hieronder....

Mischa den Haring
24 mei 2005, 02:48
Even nog over het speakerverhaal... (sorry dat ik even inbreek in je topic Mischa :D)

Een paar weken geleden werden er liveopnames gemaakt tijdens een gigje. De tech vroeg voor welke speaker ik de mic wilde hebben. Ik had eigenlijk geen flauw idee welke ik moest nemen, dus ik koos voor een van de bovenste twee. Zaalgeluid vanuit de amp was prima, beetje teveel gain uit een bakkie gehaald bij sommige nummers jammergenoeg, maar ik had te weinig tijd (genomen) om een echt mooi ampgeluid in te draaien. Maar het geluid was in de zaal verder best oke.

De opname van mijn amp (ik kreeg later de losse 9 tracks) klonken echter erg dun en schel. Waarschijnlijk (ik heb er niet echt op gelet) heeft de tech dus recht op de conus gemic'd (on-axis) en misschien ook wel op de verkeerde speaker. Wat is jullie ervaring cq. oplossing voor zoiets? Ze wilden uiteraard close mic'en ivm overspraak, maar ik had liever iets meer 'ruimte' in m'n opgenomen sound gehad.

Jay, welke speaker liet jij mic'en bij live opnames en op welke manier? Mischa, Steven, Pleun, jullie ook nog ervaringen met liveopnames?

Thanks alvast!!

Bouke

PS

De betreffende opnames staan op onze site www.lbbb.nl, onder 'Music' de Tynaarlo-gig. Het eerste nummer begint met opnames van een videocam, omdat de tech de recorder te laat startte :D vandaar het ietwat afwijkende geluid in het eerste nummer. Verder heb ik behoorlijk moeten kloten met eq om mijn gitaartrack om het niet als een afgeknepen varken te laten klinken :D Nog steeds is het geen mooi geluid, maar vooruit. Volgende keer gebruik ik zowieso minder gain uit een bakkie en ik wil meer amp horen.

Hey Bouke,

Je speelt lekker man, en helemaal verkeerd staat je gitaar naar mijn smaak er nou ook weer niet op. Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt, het mist een beetje de warmte en volheid die je op het podium waarschijnlijk wel ervaarde. Mijn ervaring is dat inderdaad de mike pal op de conus richten niet echt goed werkt, dan liever zo'n 5-10 cm. er naast. Bij 4 x 10's is een (goeie) mike verder van de kast af plaatsen en gericht op het midden misschien zelfs nog iets beter, maar dat moet ik zelf nog eens proberen. Wat goed werkt om het geluid vetter en breder te maken is door ook een mike ACHTER de kast te plaatsen. Ik doe het tegenwoordig steeds vaker als we met onze eigen geluidsman werken (anderen snappen er geen hout van vaak) en het resultaat is verbluffend. Probeer maar eens uit. Ik had het er toevallig vanmiddag nog over met Al.

Enne, om even de bluespurist uit te hangen: Palace of the King is van Leon Russell die veel voor Freddie King schreef en niet van die dikke Popa, Looking back is ook zeker niet van hem maar ik geloof van Johnny Guitar Watson. Maarre trek het je niet aan, ik ben een pietlut in die dingen. Zoals al gezegd, jullie hebben een lekker bandje en daar gaat het uiteindelijk allemaal om...

Mr.Jay
24 mei 2005, 07:33
[quote="Mischa den Haring"]
Al liet me een paar kleine oude Fender amps horen waaronder een Tweed Deluxe en heren...inderdaad mijn Pro Junior klinkt kloten! Hahaha. Ben nu echt overtuigd. Dank!
quote]

REST MY CASE :-D

JaY

Bouke
24 mei 2005, 10:18
Welke speakers heb je boven/onder ?

http://members.home.nl/boukejanssen/SR_achter.jpg

Hey Jay,

Al heeft het me wel verteld, maar ik ben eerlijk gezegd vergeten wat de exacte merken/types zijn :oops:, vandaar de foto :D

Ik ben zowieso op zoek naar een kleiner ampje voor erbij, de SR drie keer per week ergens naar toe sjouwen is ook niet alles :D Moet ook maar eens op zoek naar een Tweed Deluxe oid :D

Thanks!

Bouke

Bouke
24 mei 2005, 10:36
Hey Bouke,

Je speelt lekker man, en helemaal verkeerd staat je gitaar naar mijn smaak er nou ook weer niet op. Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt, het mist een beetje de warmte en volheid die je op het podium waarschijnlijk wel ervaarde. Mijn ervaring is dat inderdaad de mike pal op de conus richten niet echt goed werkt, dan liever zo'n 5-10 cm. er naast. Bij 4 x 10's is een (goeie) mike verder van de kast af plaatsen en gericht op het midden misschien zelfs nog iets beter, maar dat moet ik zelf nog eens proberen. Wat goed werkt om het geluid vetter en breder te maken is door ook een mike ACHTER de kast te plaatsen. Ik doe het tegenwoordig steeds vaker als we met onze eigen geluidsman werken (anderen snappen er geen hout van vaak) en het resultaat is verbluffend. Probeer maar eens uit. Ik had het er toevallig vanmiddag nog over met Al.

Enne, om even de bluespurist uit te hangen: Palace of the King is van Leon Russell die veel voor Freddie King schreef en niet van die dikke Popa, Looking back is ook zeker niet van hem maar ik geloof van Johnny Guitar Watson. Maarre trek het je niet aan, ik ben een pietlut in die dingen. Zoals al gezegd, jullie hebben een lekker bandje en daar gaat het uiteindelijk allemaal om...

Hey Mischa,

Ik heb behoorlijk wat moeten klooien met eq om er uberhaupt iets van te maken, het was zo superdun wat ik als track kreeg. Met eq, een tape-sim (voor saturatie en 'dikte') en.... truck speciaal, het zaalgeluid van de video :D kreeg ik toch nog een beetje leven in het geheel. Ik zal bij volgende liveopnamen eens proberen om de amp met meerdere mic's (achterkant dus begrijp ik) op tape te krijgen.

Het probleem met de gain uit bakkies... We spelen nogal kriskras door alle bluesstijlen heen, van het wat traditionelere spul naar heftige bluesrock. Ik kan helaas niet een hele avond met één sound werken, daarvoor wijken de nummers te veel van elkaar af. Een probleem bij bluesnummers coveren in de breedte. Tevens heb ik die avond niet genoeg tijd genomen om de SR er even lekker in te draaien qua afstelling. Kwartiertje wissel tussen de bands, je kent het wel en licht opgefokt door al het gedoe er omheen. Ik ging dus ook veel te veel leunen op de bakkies (twee verschillende gain pedaaltjes en een losse eq als boost) en dat hoor je dus terug. Live ook al een beetje maar op de trackopname krast het erover. Behoorlijk tophoog en prescence moeten knijpen en onderin wat moeten toevoegen. Het leek wel een soort speelgoed transistorbakkie :D

Ik zal de eigenaren van de liedjes even aanpassen op de site, thanks! :D Soms is het niet geheel duidelijk wat van wie is in bluesland. We spelen ongeveer de helft van de 'Booty and the beast'-cd van Papa Guppy, die cd is wel oke, met elke cd die hij daarna uitbracht ging het bergafwaarts (op dirty lie na dan). Eigenlijk wil ik veel meer eigen werk gaan spelen, maat op de een of andere manier krijg ik het niet echt van de grond met de band.

Ik ben benieuwd wat je ervaringen gaan worden met een Deluxe oid, ik wil iets kleiners erbij om niet altijd de dikke SR mee te hoeven zeulen.

Thanks voor je commentaar!

Bouke

Bouke
24 mei 2005, 10:36
Hey Bouke,

Je speelt lekker man, en helemaal verkeerd staat je gitaar naar mijn smaak er nou ook weer niet op. Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt, het mist een beetje de warmte en volheid die je op het podium waarschijnlijk wel ervaarde. Mijn ervaring is dat inderdaad de mike pal op de conus richten niet echt goed werkt, dan liever zo'n 5-10 cm. er naast. Bij 4 x 10's is een (goeie) mike verder van de kast af plaatsen en gericht op het midden misschien zelfs nog iets beter, maar dat moet ik zelf nog eens proberen. Wat goed werkt om het geluid vetter en breder te maken is door ook een mike ACHTER de kast te plaatsen. Ik doe het tegenwoordig steeds vaker als we met onze eigen geluidsman werken (anderen snappen er geen hout van vaak) en het resultaat is verbluffend. Probeer maar eens uit. Ik had het er toevallig vanmiddag nog over met Al.

Enne, om even de bluespurist uit te hangen: Palace of the King is van Leon Russell die veel voor Freddie King schreef en niet van die dikke Popa, Looking back is ook zeker niet van hem maar ik geloof van Johnny Guitar Watson. Maarre trek het je niet aan, ik ben een pietlut in die dingen. Zoals al gezegd, jullie hebben een lekker bandje en daar gaat het uiteindelijk allemaal om...

Hey Mischa,

Ik heb behoorlijk wat moeten klooien met eq om er uberhaupt iets van te maken, het was zo superdun wat ik als track kreeg. Met eq, een tape-sim (voor saturatie en 'dikte') en.... truck speciaal, het zaalgeluid van de video :D kreeg ik toch nog een beetje leven in het geheel. Ik zal bij volgende liveopnamen eens proberen om de amp met meerdere mic's (achterkant dus begrijp ik) op tape te krijgen.

Het probleem met de gain uit bakkies... We spelen nogal kriskras door alle bluesstijlen heen, van het wat traditionelere spul naar heftige bluesrock. Ik kan helaas niet een hele avond met één sound werken, daarvoor wijken de nummers te veel van elkaar af. Een probleem bij bluesnummers coveren in de breedte. Tevens heb ik die avond niet genoeg tijd genomen om de SR er even lekker in te draaien qua afstelling. Kwartiertje wissel tussen de bands, je kent het wel en licht opgefokt door al het gedoe er omheen. Ik ging dus ook veel te veel leunen op de bakkies (twee verschillende gain pedaaltjes en een losse eq als boost) en dat hoor je dus terug. Live ook al een beetje maar op de trackopname krast het erover. Behoorlijk tophoog en prescence moeten knijpen en onderin wat moeten toevoegen. Het leek wel een soort speelgoed transistorbakkie :D

Ik zal de eigenaren van de liedjes even aanpassen op de site, thanks! :D Soms is het niet geheel duidelijk wat van wie is in bluesland. We spelen ongeveer de helft van de 'Booty and the beast'-cd van Papa Guppy, die cd is wel oke, met elke cd die hij daarna uitbracht ging het bergafwaarts (op dirty lie na dan). Eigenlijk wil ik veel meer eigen werk gaan spelen, maat op de een of andere manier krijg ik het niet echt van de grond met de band.

Ik ben benieuwd wat je ervaringen gaan worden met een Deluxe oid, ik wil iets kleiners erbij om niet altijd de dikke SR mee te hoeven zeulen.

Thanks voor je commentaar!

Bouke

Mr.Jay
24 mei 2005, 11:32
k heb behoorlijk wat moeten klooien met eq om er uberhaupt iets van te maken, het was zo superdun wat ik als track kreeg. Met eq, een tape-sim (voor saturatie en 'dikte') en.... truck speciaal, het zaalgeluid van de video :D kreeg ik toch nog een beetje leven in het geheel. Ik zal bij volgende liveopnamen eens proberen om de amp met meerdere mic's (achterkant dus begrijp ik) op tape te krijgen.Bouke

Oko een probleem is wellicht geweest > de persoon achter de mengtafel zal waarschijnlijk gemixt/e.q.-ed hebben op het ZAALgeluid, en niet de opnamen.

JaY

Mr.Jay
24 mei 2005, 11:35
[quote=Mr.Jay]Welke speakers heb je boven/onder ?

Boven EMI blue alnico, en odner ouwe CTS alnico > DIE moet je Miken !!
klinken véél dikker in het midden, de EMI;s hebben daar noppes, alleen laag en wat schriller hoog.

JaY

Bouke
24 mei 2005, 15:02
Ha Jay,

Ja, de volgende keer pak ik die onderste. Zou best kunnen dat er alleen is ge -eq'd voor zaalgeluid inderdaad. Ik weet niet of er rechtstreeks (droog, zonder eq) is doorgestekkerd van de tafel naar de recorder, alles was heel droog, geen effecten etc. Ik denk eigenlijk dat dit een track was zonder eq. Ik heb zelf met verbjes etc, gespeeld.

Thanks!

Bouke

Al
28 mei 2005, 01:14
Al heeft mijn Deluxe Reverb ook even heel kort onder handen genomen en die klinkt al weer 300% beter door een paar simpele ingrepen dus wellicht ga ik die amp gebruiken voor de opnames volgende week.

Amp was niet op de speaker getuned. Sf DR met eminence speaker, type weet ik niet meer. Speaker pakte niet lekker uit, veel te schel. Kon gemakkelijk bijgetuned worden. Brightcapje doorknippen. Amp miste nog wat punch. Buis 1 eruit, toon wordt al wat levendiger en ook nog vibr. los.

Soms is tunen wel wat minder eenvoudig.

Ook de bfSR komt niet tot zijn volle recht, geen goed geadviseerde speakers die P10R RI. Persoonlijk vind ik dat verkeerde speakers voor zo'n amp, je hebt bijna niks aan het feit dat je een bf hebt... twee goede CTS alnico (warm) met een (of twee) P10Q (onderin) en evt een emi blue (voor cut through) is een goede werkbare en mooi klinkende optie. Ook daar geldt dat de amp misschien even op de speakers bijgetuned moet worden. Het is vaak niet 'zomaar' helemaal goed.

Al

Al
28 mei 2005, 01:20
Ha Jay,

Ja, de volgende keer pak ik die onderste. Bouke

Yesss, goede optie of met enige afstand alle 4 pakken. Of twee mic's, een boven en een onder. Zet je versterker evt. andersom, dan ben je priemend hoog kwijt.

Jay heeft volkomen gelijk --> 12" (icm kleine amp) werkt uitstekend voor opnames. Je kan daarbij voor een sensitieve speaker kiezen omdat je weinig vermogen hebt. Low power speakers hebben vaak voordelen wat betreft feel en texture van de toon.

Al

bert k
28 mei 2005, 12:38
Let wel op bij het gebruik van meerdere mics dat je voor je het weet faseproblemen hebt. Daar wordt je geluid pas echt dun van. Dus een centimeter dichterbij kan al alle verschil van de wereld maken. En met vier mics is die kans natuurlijk nog veel groter. Als je ze op aparte tracks zet is het tijdens het mixen nog wel te corrigeren, maar het blijft een punt van aandacht.

Mr.Jay
28 mei 2005, 12:46
Let wel op bij het gebruik van meerdere mics dat je voor je het weet faseproblemen hebt. Daar wordt je geluid pas echt dun van. Dus een centimeter dichterbij kan al alle verschil van de wereld maken. En met vier mics is die kans natuurlijk nog veel groter. Als je ze op aparte tracks zet is het tijdens het mixen nog wel te corrigeren, maar het blijft een punt van aandacht.

Helemaal mee eens, meer dan 1 mic wordt uitkijken geblazen. Bij LIVE-opnamen zoals die van Bouke, zul je dit ook niet vaak gebruiken ( uitgezonderd mischien een mic aan de achterkant ), je staat vaak langs de drums o.i.d. en dan heb je meteen km.'s overspraak.
ALS je op 2 sporen met 2 mic's op hebt genomen, kun je heel gemakkelijk een superkorte delay met mixen gebruiken, het minimale tijdsverschil tussen de tracks zorgt al voor juiste fase.

JaY

Mischa den Haring
28 mei 2005, 23:24
Ook de bfSR komt niet tot zijn volle recht, geen goed geadviseerde speakers die P10R RI. Persoonlijk vind ik dat verkeerde speakers voor zo'n amp, je hebt bijna niks aan het feit dat je een bf hebt... twee goede CTS alnico (warm) met een (of twee) P10Q (onderin) en evt een emi blue (voor cut through) is een goede werkbare en mooi klinkende optie. Ook daar geldt dat de amp misschien even op de speakers bijgetuned moet worden. Het is vaak niet 'zomaar' helemaal goed.

Al

Zo leren we iedere dag weer meer! Nogmaal bedankt Al!

Mischa den Haring
28 mei 2005, 23:35
Let wel op bij het gebruik van meerdere mics dat je voor je het weet faseproblemen hebt. Daar wordt je geluid pas echt dun van. Dus een centimeter dichterbij kan al alle verschil van de wereld maken. En met vier mics is die kans natuurlijk nog veel groter. Als je ze op aparte tracks zet is het tijdens het mixen nog wel te corrigeren, maar het blijft een punt van aandacht.

Ook helemaal mee eens! Volgens mij heb je als je een mike voor en een mike achter de amp hebt staan niet zo snel last van fase-problemen, zowel live als in de studio klinkt het meestal erg puik. Twee microfoons aan de voorkant in dezelfde straal of in elkaars buurt is vaak wel een probleem en Jays delay-oplossing werkt inderdaad erg goed. In de studio werk ik vaak met drie mikes:

1 mike net naast de conus, 1 aan de achterkant en 1 een paar meter voor de amp. Kans op fase is daardoor klein en je registreert zo een heel breed spectrum en krijgt veel "ruimte" in je opname.

Mr.Jay
29 mei 2005, 11:25
Let wel op bij het gebruik van meerdere mics dat je voor je het weet faseproblemen hebt. Daar wordt je geluid pas echt dun van. Dus een centimeter dichterbij kan al alle verschil van de wereld maken. En met vier mics is die kans natuurlijk nog veel groter. Als je ze op aparte tracks zet is het tijdens het mixen nog wel te corrigeren, maar het blijft een punt van aandacht.

Ook helemaal mee eens! Volgens mij heb je als je een mike voor en een mike achter de amp hebt staan niet zo snel last van fase-problemen, zowel live als in de studio klinkt het meestal erg puik. Twee microfoons aan de voorkant in dezelfde straal of in elkaars buurt is vaak wel een probleem en Jays delay-oplossing werkt inderdaad erg goed. In de studio werk ik vaak met drie mikes:

1 mike net naast de conus, 1 aan de achterkant en 1 een paar meter voor de amp. Kans op fase is daardoor klein en je registreert zo een heel breed spectrum en krijgt veel "ruimte" in je opname.

Dat "faseprobleem" gebeurt ook pas als je die opgenomen sporen MONO gaat zetten of dicht in de buurt van het midden pannen. Als je ze extreem stereo pant b.v. heb je nergens last van.
3 mic's is natuurlijk optimaal Mischa , maar welke geluidsman doet dit LIVE ? zijn op 1 hand te tellen waarschijnlijk :wink:

JaY

Mischa den Haring
29 mei 2005, 11:56
Let wel op bij het gebruik van meerdere mics dat je voor je het weet faseproblemen hebt. Daar wordt je geluid pas echt dun van. Dus een centimeter dichterbij kan al alle verschil van de wereld maken. En met vier mics is die kans natuurlijk nog veel groter. Als je ze op aparte tracks zet is het tijdens het mixen nog wel te corrigeren, maar het blijft een punt van aandacht.

Ook helemaal mee eens! Volgens mij heb je als je een mike voor en een mike achter de amp hebt staan niet zo snel last van fase-problemen, zowel live als in de studio klinkt het meestal erg puik. Twee microfoons aan de voorkant in dezelfde straal of in elkaars buurt is vaak wel een probleem en Jays delay-oplossing werkt inderdaad erg goed. In de studio werk ik vaak met drie mikes:

1 mike net naast de conus, 1 aan de achterkant en 1 een paar meter voor de amp. Kans op fase is daardoor klein en je registreert zo een heel breed spectrum en krijgt veel "ruimte" in je opname.

Dat "faseprobleem" gebeurt ook pas als je die opgenomen sporen MONO gaat zetten of dicht in de buurt van het midden pannen. Als je ze extreem stereo pant b.v. heb je nergens last van.
3 mic's is natuurlijk optimaal Mischa , maar welke geluidsman doet dit LIVE ? zijn op 1 hand te tellen waarschijnlijk :wink:

JaY

Lol, helemaal mee eens Jay, ik bedoelde dat de 3 mikes-opstelling zoals ik beschreef in de studio perfect werkt. Live inderdaad -zoals je ook al eens schreef- heeft het niet eens zin om een mike een paar meter voor de amp neer te zetten vanwege te veel overspraak.

Leukste zijn die geluidsmensen die denken dat het geluid prima wordt geregistreerd als het snoer van de mike aan het handvat wordt vastgeknoopt en de mike ergens naar beneden bungelt...hahaha
Helemaal hilarisch: als ze je reverbtankje voor een kleine versterker aanzien en die ook gaan miken...du-uh.... :-D

Mr.Jay
29 mei 2005, 12:23
Helemaal hilarisch: als ze je reverbtankje voor een kleine versterker aanzien en die ook gaan miken...du-uh.... :-D

:-D :-D :-D Die kende ik nog niet, goeie !

JaY

bert k
29 mei 2005, 16:42
[Dat "faseprobleem" gebeurt ook pas als je die opgenomen sporen MONO gaat zetten of dicht in de buurt van het midden pannen. Als je ze extreem stereo pant b.v. heb je nergens last van.
JaY
Hier ben ik het dus niet mee eens. Ten eerste zou ik van die drie sporen een mix willen maken om zo tot een lekker geluid te willen komen. Extreem links/rechts pannen met verschillende klinkende signalen vind ik niet zo mooi.
En ten tweede blijft het faseprobleem. Als je in het midden zit te luisteren dooft er toch van alles uit.
Dat wil niet zeggen dat ik een tegenstander ben van multimics in de studio, je moet alleen veel tijd steken in de plaatsing, en je fasemeter en vooral je oren goed in de gaten houden.

PeeVee
29 mei 2005, 17:03
Leukste zijn die geluidsmensen die denken dat het geluid prima wordt geregistreerd als het snoer van de mike aan het handvat wordt vastgeknoopt en de mike ergens naar beneden bungelt...hahaha

Wat is daar mis mee dan?!?!... 8-)

Lekker verstopte dynamische ouwe AKG werkt prima (niet midden voor de cunos natuurlijk)... Slaat niet dicht, pakt mooit alles wat ie moet pakken!

Mr.Jay
29 mei 2005, 17:19
Hier ben ik het dus niet mee eens. Ten eerste zou ik van die drie sporen een mix willen maken om zo tot een lekker geluid te willen komen. Extreem links/rechts pannen met verschillende klinkende signalen vind ik niet zo mooi.

Het zijn echter niet echt verschillend klinkende signalen, de klankkleur is tikkie anders. Als je deze extremm stereo pant en er zit géén delay o.i.d. tussen klinken ze toch alsof ze uit het midden komen omdat het dezelfde gespeelde partij is zonder tijdsvertraging. Ik snap wat je bedoelt dat je 3 sporen op één hoop zou willen, maar dat zal lastiger mixen zijn en misschien nog steeds nietbreed genoeg klinken.
Leuke is wel dat wanneer je 3 sporen hebt je eindeloos kunt experimenteren qua mix van dat ene gitaarpartijtje.


Dat wil niet zeggen dat ik een tegenstander ben van multimics in de studio, je moet alleen veel tijd steken in de plaatsing, en je fasemeter en vooral je oren goed in de gaten houden.

klopt helemaal. Die tijd is vaak een probleem als je in een duur betaalde studio zit op te nemen. Plaatsing en keuze van mic-type kan alles uitmaken, wordt vaak op beknibbelt. Mooie is dat tegenwoordig veel thuis of in de repetitieruimte mogelijk is. Blijft een hobby apart.

JaY

Mr.Jay
29 mei 2005, 17:25
Leukste zijn die geluidsmensen die denken dat het geluid prima wordt geregistreerd als het snoer van de mike aan het handvat wordt vastgeknoopt en de mike ergens naar beneden bungelt...hahaha
Wat is daar mis mee dan?!?!... 8-)
Lekker verstopte dynamische ouwe AKG werkt prima (niet midden voor de cunos natuurlijk)... Slaat niet dicht, pakt mooit alles wat ie moet pakken!

Er is alles mis mee als het de vaak gebruikte SM57 of 58 is die daar hangt te bungelen. Die pikt aan zijkant van de bol alleen een dun, pinnig geluidje op. Hetgeluid waait er a.h.w. overheen.
Ik ken de door jouw bedoelde AKG natuurlijk niet, als hij zijn membraan aan de zijkant(en) heeft zitten lukt dat prima, net als de Senh.MD409-types b.v.voor een amp hangend, maar dat kom je helaas weinig tegen bij een ingehuurd P.A.

JaY

Lucluc
29 mei 2005, 18:36
Helemaal hilarisch: als ze je reverbtankje voor een kleine versterker aanzien en die ook gaan miken...du-uh.... :-D

Dat heb ik al TWEE keer meegemaakt. Was ik effe van het podium gestapt en had de geluidsman er een mic tegenaan gezet. Na uitleg kreeg ik toch nog de vraag hoe er dan geluid komt uit dat kastje als er geen speaker inzit.... Nou vraag ik je....

Mischa den Haring
29 mei 2005, 18:45
[Dat "faseprobleem" gebeurt ook pas als je die opgenomen sporen MONO gaat zetten of dicht in de buurt van het midden pannen. Als je ze extreem stereo pant b.v. heb je nergens last van.
JaY
Hier ben ik het dus niet mee eens. Ten eerste zou ik van die drie sporen een mix willen maken om zo tot een lekker geluid te willen komen. Extreem links/rechts pannen met verschillende klinkende signalen vind ik niet zo mooi.
En ten tweede blijft het faseprobleem. Als je in het midden zit te luisteren dooft er toch van alles uit.
Dat wil niet zeggen dat ik een tegenstander ben van multimics in de studio, je moet alleen veel tijd steken in de plaatsing, en je fasemeter en vooral je oren goed in de gaten houden.

Maar als je 1 mike 4 meter voor de amp hebt staan en 1 net naast de conus, dus dichtbij heb je door het tijdsverschil toch geen last van een faseprobleem? Of ben ik nou gek? En volgens mij (vanuit de praktijk en niet vanuit de theorie gezien) maakt een mike achter de amp ook geen problemen, sterker nog het geeft alleen maar meer breedte. Ben het wel volkomen met je eens dat iedere centimeter telt voor de klank. En het vraagt zeker aandacht om de boel goed te plaatsen.

PeeVee
29 mei 2005, 18:59
Er is alles mis mee als het de vaak gebruikte SM57 of 58 is die daar hangt te bungelen. Die pikt aan zijkant van de bol alleen een dun, pinnig geluidje op. Hetgeluid waait er a.h.w. overheen.
Zo'n mike heeft volgens mij niervormig patroon en pikt aan de zijkant wel degelijk wat op alleen (natuurlijk) niet hetzelfde als aan de voorkant en da's nou PRECIES wat ik zoek. Ik heb juist slechte ervaring (via ons krukke zang PA-tje) met microfoons met membraan recht voor de speaker; slaat dicht, rare compressie die ik helemaal niet wel (zit al in de amp). Wij hebben 20 jaar oude AKG D1200's met zo'n schuifje met laag-af filter. Zitten aardig verstopt; heeeel wollig (dof) klinkende mikes; inmiddels niet echt bruikbaar meer voor zang (missen de sprankel) maar te gek voor gitaar vermits (!) bungelend voor de speaker. Heb er vaker mee opgenomen zo (je kent die laatste opnames); wat ik "opvang" klinkt zeer dicht bij wat ik uit de amp hoor. Ik doe het al een jaar of vijf zo en bevalt me uitstekend. Is misschien de uitzondering op de regel. Kan overigens ook alleen met die AKG microfoons; bij toeval / noodgedwongen ontdekt; te weinig standaards & mikes bij ons (want dat zou er al staan); had die twee ouwe microfoons nog in de "rommelkist" liggen, nou, bungel de bungel en spielen maar... Geluid viel me zeer mee, later nog wat meer mee geëperimenteerd en verdomd het klinkt goed; niet dat nare / schelle hoog en ook niet die vervelende compressie (wil ik niet, doet de amp wel) c.q. dat dichtgedrukte effect.


Ik ken de door jouw bedoelde AKG natuurlijk niet
Is ouwe meuk, 70's gok ik... Ik zal even zoeken of ik plaatje kan vinden...

Ah... deze is het...

http://www.oaktreeent.com/web_photos/microphones/AKG_D-1200E_D-1200_D1200_Dynamic_Microphone_Mic_collage.jpg

Bron:
http://www.oaktreeent.com/microphones.htm
Ha... coool... hij staat zelfs al tussen de vintage en antique microphones... Ben benieuwd wat ie gekost heeft... wij hebben er ooit 50 Oud-Hollandsche guldens voor betaald, een rib uit ons lijf (c.q. dat van de "band kas") hihi... those were the days!

AKG D-1200E D1200 D-1200 DYNAMIC-CARDIOD MICROPHONE
A bit of a classic and a GREAT performer. Out performs a Shure SM-57 as it goes to 25-17,000 Hz and a '57 a more limited frequency range of 50Hz-15Khz. The mic also features a 3-position bass Roll Off selector filtered at 25, 50 and 100 Hz. Unidirectional "Cardiod" pattern enables high "gain before feedback". Maximum SPL of 128 db. Great for vocals and general purpose instrument mic'ing. Integrated wind screen. Standard XLR connection. Champaign finish. Works and sounds great!!! This one comes with all the original accessories including box (a bit worn), foam lined case, official AKG rubber clip, European stand adaptor and spec. sheet. Mic is in NEW condition. Cond. 10. SOLD 2/25/04

Mr.Jay
29 mei 2005, 19:10
Zo'n mike heeft volgens mij niervormig patroon en pikt aan de zijkant wel degelijk wat op alleen (natuurlijk) niet hetzelfde als aan de voorkant en da's nou PRECIES wat ik zoek.

Ik zei ook dat ie wat oppikt, maar geen vol geluid, pinnig en dun omschrijf ik 't maar. Zeker een veelgebruikte SM57, de 58 pikt iets breder op, maar ik vind dat nog steeds niet erg jofel klinken.


Ik heb juist slechte ervaring (via ons krukke zang PA-tje) met microfoons met membraan recht voor de speaker; slaat dicht, rare compressie die ik helemaal niet wel (zit al in de amp).

Nu noem je ook het andere uiterste. Nooit een mic recht op de speaker zetten, ga er zelf maar es met je oor voor staan, dat geluid gun je niemand. Ten eerste schuin, ten tweede meer aan de rand, maar juist die plek is erg kritisch en zou je es op je gemak moeten uittesten.


Wij hebben 20 jaar oude AKG D1200's met zo'n schuifje met laag-af filter. Zitten aardig verstopt; heeeel wollig (dof) klinkende mikes; inmiddels niet echt bruikbaar meer voor zang (missen de sprankel) maar te gek voor gitaar vermits (!) bungelend voor de speaker. Heb er vaker mee opgenomen zo (je kent die laatste opnames); wat ik "opvang" klinkt zeer dicht bij wat ik uit de amp hoor. Ik doe het al een jaar of vijf zo en bevalt me uitstekend. Is misschien de uitzondering op de regel. Kan overigens ook alleen met die AKG microfoons

Je zegt 't al, eerder uitzondering wellicht, die zijn er altijd gelukkig. Ik ga even uit van het spul dat de huidige PA-bedrijven zoal gebruiken. In goeie studio's hebben ze meestal wat meer keuze.

JaY

PeeVee
29 mei 2005, 19:14
Deze hang ik er ook wel eens voor alstie niet in de bassdrum ligt... Hebben we toen samen met die D1200e's gekocht, deze kostte toen 75 piek, veel plezier van gehad, geeft nog zo'n lekker ouderwets dof basdrum geluidje...

http://www.blastingroomstudios.com/gfx/stacie2/images/AKG%20D12%20(1).jpg

Ik vind zo'n D112 zo'n overdreven "klick" geven, lijkt soms wel alsof er een sample-tje wordt getriggerd... Ook onze D12 is vrij dichtgeslipt dus zeker niet veel hoog; prima om recht voor zo'n knetter P10R te hangen... ROCK & ROLL!

http://www.akg.com/mediadatabase/pspic/image/15/image1079363395_d1124055c743041bf.jpg

bert k
29 mei 2005, 22:12
[Maar als je 1 mike 4 meter voor de amp hebt staan en 1 net naast de conus, dus dichtbij heb je door het tijdsverschil toch geen last van een faseprobleem? Of ben ik nou gek? En volgens mij (vanuit de praktijk en niet vanuit de theorie gezien) maakt een mike achter de amp ook geen problemen, sterker nog het geeft alleen maar meer breedte. Ben het wel volkomen met je eens dat iedere centimeter telt voor de klank. En het vraagt zeker aandacht om de boel goed te plaatsen.
Dat maakt niet uit, die afstand. (Ik praat nu alleen even over die mic vlak voor en de andere op 4 meter. Dat ding aan de achterkant is voor mij ook nieuw.) Als een mic 4 meter verder staat dan de andere zal hij het geluid wat later horen; ongeveer tien milliseconden later. Maar het gaat bij faseproblemen om de golfvorm. Als de ene mic een golf hoort die helemaal positief is, op de top van de golf zeg maar, en de andere helemaal negatief , in het dal, dan doven ze elkaar uit. In dit geval hoort de verste mic in feite dniet dezelfde golf, maat een paar golven later., maar die lijken erg veel op elkaar, dus als die in tegenfase staan dooft het net zo hard. Wat je vooral merkt is dat sommige frequenties harder uitdoven dan anderen, vandaar dat meerdere mics zo tricky is.

Mischa den Haring
30 mei 2005, 01:47
[Maar als je 1 mike 4 meter voor de amp hebt staan en 1 net naast de conus, dus dichtbij heb je door het tijdsverschil toch geen last van een faseprobleem? Of ben ik nou gek? En volgens mij (vanuit de praktijk en niet vanuit de theorie gezien) maakt een mike achter de amp ook geen problemen, sterker nog het geeft alleen maar meer breedte. Ben het wel volkomen met je eens dat iedere centimeter telt voor de klank. En het vraagt zeker aandacht om de boel goed te plaatsen.
Dat maakt niet uit, die afstand. (Ik praat nu alleen even over die mic vlak voor en de andere op 4 meter. Dat ding aan de achterkant is voor mij ook nieuw.) Als een mic 4 meter verder staat dan de andere zal hij het geluid wat later horen; ongeveer tien milliseconden later. Maar het gaat bij faseproblemen om de golfvorm. Als de ene mic een golf hoort die helemaal positief is, op de top van de golf zeg maar, en de andere helemaal negatief , in het dal, dan doven ze elkaar uit. In dit geval hoort de verste mic in feite dniet dezelfde golf, maat een paar golven later., maar die lijken erg veel op elkaar, dus als die in tegenfase staan dooft het net zo hard. Wat je vooral merkt is dat sommige frequenties harder uitdoven dan anderen, vandaar dat meerdere mics zo tricky is.

Ok dan! Nou, weer wat geleerd en ik zal er volgende week extra op letten! Bedankt in ieder geval (ben ik dus toch gek 8) )

PeeVee
30 mei 2005, 11:59
Dat maakt niet uit, die afstand. (Ik praat nu alleen even over die mic vlak voor en de andere op 4 meter. Dat ding aan de achterkant is voor mij ook nieuw.) Als een mic 4 meter verder staat dan de andere zal hij het geluid wat later horen; ongeveer tien milliseconden later. Maar het gaat bij faseproblemen om de golfvorm. Als de ene mic een golf hoort die helemaal positief is, op de top van de golf zeg maar, en de andere helemaal negatief , in het dal, dan doven ze elkaar uit. In dit geval hoort de verste mic in feite niet dezelfde golf, maar een paar golven later., maar die lijken erg veel op elkaar, dus als die in tegenfase staan dooft het net zo hard. Wat je vooral merkt is dat sommige frequenties harder uitdoven dan anderen, vandaar dat meerdere mics zo tricky is.

Klopt... Dat is de (correcte) theorie maar daarbij ga je voor het gemak en begrip uit van 1 sinus golf die min of meer vanuit 1 punt van de speaker komt (het midden) en op 1 punt van de microfoon aankomt (het midden?). Het is prima om een verschijnsel te verklaren wat onder ongelukkige omstandigheden op zou kunnen treden. Je kunt wel eens faseproblemen krijgen (ook b.v. bij opname van drums >> overhead mikes!).

Zendamateurs rekenen en beredeneren ook graag met een zgn. "isotroop straler"; een soort virtuele antenne ter grootte van een miniscuul stipje die precies even hard alle kanten uitstraalt. Da's makkelijk om de materie te begrijpen, maar de praktijk is helaas nog even complexer.

Een speaker heeft een vrij breed "strooiveld" en ook de meeste microfoons hebben een vrij brede "openingshoek". Er gaat niet 1 golf op van speaker naar microfoon maar een hele bundel van golven (om nog maar te zwijgen over de indirecte / gereflecteerde golven).

Snelheid van geluid in lucht ligt ergens tussen de 330 en 340 m/s afhankelijk van de temperatuur. De golflengte (hele sinus) van b.v. een 1000 Hz toon is dus 1000/333 = ong. 30 cm, die van een 500 Hz toon ong. 60 cm, die van een 333 Hz toon precies een meter. Om een fase verschil te creëren moet je zoals Bert al zei inderdaad een "halve golf opschuiven" (180 graden) dus denk aan de helft van voorgenoemde golflengtes. Ik heb ook wel eens rare dingen gehad met meerdere microfoons (was m.n. bij drums en dan rare phaser achtige gesis in de bekkens), microfoon een paar centimeter verschuiven was dan vaak de oplossing... vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan...

Zendamateurs gebruiken simulatieprogramma's voor afstralingspatronen van antennes (al dan niet gestackt) en dat is zeer complexe materie en overigens ook nooit echt 100% te voorspellen; zijn zoveel factoren die een rol spelen (ondergrond, reflectie, invloeden van buitenaf etc. etc.)...

Wat Jay zegt is zondermeer waar en zo heb ik ook al wat dingen opgenomen. De klank kleur is wat anders maar het is geen "totaal ander signaal". Ik pan meestal niet helemaal links / rechts maar toch wel flink stereo en dat geeft een geweldig ruimtelijk geluid en klinkt veel meer zoals ik het zelf ook hoor / ervaar in de ruimte. Met 1 microfoon klinkt het heel plat. Ik gebruik voor opnames vaak een dynamische microfoon wat dichter bij de speaker, schuin naar het midden van de conus gericht en dan nog een grootmembraancondensatormicrofoon (phfew... 3 x woordwaarde!) op een meter afstand, beetje schuin zodat "de wind" niet recht het membraan in waait. Geeft erg goede resultaten maar is wel heel lastig met overspraak (m.n. drums). Nu spelen wij muziek toch vrijwel helemaal live in dus meer een "control" probleem bij afmixen.

Mischa den Haring
31 mei 2005, 02:12
Interessante uiteenzetting PeeVee! Het is dus een kwestie van spingervitzengefuhl :wink: met die mikes. Ik vind in ieder je gitaargeluid op die opnames van jullie echt heel goed klinken. Vet en veel definitie. Mooi man.

jozum
31 mei 2005, 08:53
Dat zou ik dan wel eens graag willen horen, die opnames van PV... kan ik die ergens onlijn vinden?

j.

PeeVee
31 mei 2005, 11:19
Interessante uiteenzetting PeeVee! Het is dus een kwestie van spingervitzengefuhl :wink:
Inderdaad... en die dan evt. een halve golflengte verschuiven als de finger te spitz klinkt ;-)


Ik vind in ieder je gitaargeluid op die opnames van jullie echt heel goed klinken. Vet en veel definitie. Mooi man.
Welke opnames bedoel je? Die Let's Buzz demo uit 2001 toch niet?! Volgens mij heb je de verkeerde voor hoor hihi :lol:

Die sound is meer "Gretsch au naturel" en "Gretsch medium rare" hehe... In de LB demo hoor je bij 1e nummer een '65 Gretsch Anniversary met Hilotrons (low-output single coils, beetje Tele achtig maar minder output) op MusicMaster Bass ampje en een Boss delaytje (zo'n halve 19" unit uit 90's), tweede nummer is '64 Gretsch 6120 (muf ding) op mijn tamelijk schelle sf SR met een TS10 (die beetje te hoog stond want vergeten te "verdraaien", stond nog ingesteld op de '65 Annie). De rest is ook met die gitaren gespeeld, weet niet zeker meer. Meeste gewoon op de sf SR al dan niet met echo. Meeste heb ik ingezongen op zondag ochtend (met kater) in m'n kamerjas in de huiskamer hahaha... errug he? Muziek is in twee repetitieavonden opgenomen (6 sporen!)... was eigenlijk proefopname en niet bedoeld als demo maarja... Vind je dat "vet en veel definitie"? Kan het niet geloven... Ik vind het zelf ook wel wat hebben hoor, maar niet veel mensen delen die mening met mij vrees ik ;-)

Effe spammen maar ik vind T99 (samen met Cuban Heals, The Strikes en LBTB) on-Nederlands goed trouwens, mag best wel een keer gezegd worden, te gek dat je hier schrijft! Die "stereo" opnames die ik gemaakt heb hebben nooit het "daglicht" gezien in een definitieve versie van een nummer op de demo... Waren vaak maar proefjes en testopnames. Bij "echte" opnames zit ik met beperkt aantal sporen dat ik tegelijk op kon/kan nemen; was met de DPS12 standaard 6 (en met een hoop gedoe 8 maar dan moesten er 2 sporen via MD recorder met zeer matige AD converter). Tegenwoordig kan ik met AW16G wel gewoon 8 sporen tegelijk opnemen maar aangezien we nu ook wat nummers met blazers doen kom ik weer sporen te kort; 2 gitaar, 1 bas, 2 sax en dan houd ik nog maar 3 over voor drums (kick, snare, enkele OH). Als we zonder blazers spelen is de verleiding wel groot om zelf nog een spoortje in te pikken en dan dubbele OH... Wij nemen de muziek graag in één keer live op, vandaar. Komt nieuw materiaal aan... ook weer met ouwe Gretsches gespeeld... is wat harder werken en noten vallen dood voor het podium neer (qua sustain) maar toch heeft het wel wat...

Mischa den Haring
1 juni 2005, 12:52
Hey Peevee, je hebt geen reden om zo bescheiden te zijn vind ik! Je sound en spel zijn echt zeer de moeite waard, je hebt ook een goeie voice (en dat voor een ochtendjas-sessie :razz: ). Bedankt voor je complimenten trouwens, ik voel me vereerd. Misschien de volgende keer een paar eigen songs?

Mischa den Haring
1 juni 2005, 12:56
Dat zou ik dan wel eens graag willen horen, die opnames van PV... kan ik die ergens onlijn vinden?

j.

Jozum, check PeeVee's profiel, daar staat z'n website.

mathe
1 juni 2005, 22:08
Snelheid van geluid in lucht ligt ergens tussen de 330 en 340 m/s afhankelijk van de temperatuur. De golflengte (hele sinus) van b.v. een 1000 Hz toon is dus 1000/333 = ong. 30 cm.....
Peevee, je zit er een beetje naast :lol:
De golflengte is gedefinieerd als de golfsnelheid gedeelt door de frequentie (in MHz), waarbij voor de golfsnelheid in den regel 330m/s wordt aangehouden. Hieruit volgt dan dat de golflengte van een 1000Hz signaal 330km bedraagt.
Marginaal verschil :D

Marc

Antoon
1 juni 2005, 23:32
nee joh, 1000Hz zijn duizend volledige trillingen per seconde en in 1 seconde reist het geluid 300m ==> 0.3 m. Bedoel je geen radio signaal dat met lichtsnelheid reist? dat is 330km

nicoverduin
1 juni 2005, 23:51
nee joh, 1000Hz zijn duizend volledige trillingen per seconde en in 1 seconde reist het geluid 300m ==> 0.3 m. Bedoel je geen radio signaal dat met lichtsnelheid reist? dat is 330km

Bijna goed. Geluid reist met een snelheid van 340 m /s in lucht bij normale kamer temperatuur (heb ik ook net gelezen hoor :-D :-D ).

Bij electromagnetische golven (dus bijv. radio) is de snelheid die van het licht (ongeveer 300.000 km /sec).

dus : bij 1000 hz duurt een trilling 0.001 sec. De snelheid van geluid in lucht is 340 m/s dus de afstand is dus 0.34 meter = 34 cm.

Zie verder:

http://www.bbemg.ulg.ac.be/NL/2Basis/freqlengte.html
en
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluid#Geluidssnelheid

Nico

PeeVee
2 juni 2005, 01:07
Snelheid van geluid in lucht ligt ergens tussen de 330 en 340 m/s afhankelijk van de temperatuur.
Peevee, je zit er een beetje naast :lol: De golflengte is gedefinieerd als de golfsnelheid gedeelt door de frequentie (in MHz), waarbij voor de golfsnelheid in den regel 330m/s wordt aangehouden.
Marc, je zit er een beetje naast :lol:

Frequentie van electromagnetische stralen mag je delen door door MegaHerzen omdat die zich voortplanten met de snelheid van het licht oftewel (bij benadering, kijken niet op een metertje meer of minder) 300,000,000 meter / seconde oftewel 300,000 km/s. Als je beiden deelt door een miljoen (10^6) is de formule wat makkelijker; 300/[f in MHz]. M.a.w. de golflengte van 50 MHz electromagnetische stralen is 6 meter.

De snelheid van geluid (lees; trillingen in lucht) is echt 300 m/s. Hier deel je gewoon door de frequentie in Herz. De snelheid van geluid is beetje afhankelijk van de temparatuur, doorgaans rekent men met 330 m/s. Frequentie van 1000 Hz heeft dus een golflengte van 0,33 m oftewel 33 cm.


Hieruit volgt dan dat de golflengte van een 1000Hz signaal 330km bedraagt.
Eeeh... neen, u gaat niet door voor de koelkast ;-) Dat zou ook niet in de huiskamer passen enzo en dat luistert weer zo lastig. Ik heb precies hetzelfde foutje ook al eens gemaakt trouwens hoor... Dat krijg je als radiozendamateur he? 73 es gd dx om sk

--... ...--

Mischa den Haring
2 juni 2005, 01:37
Jongens wat is het nou? :razz: Wie wint de halve kip?

Vandaag eens over die opstelling gesproken met onze engineer (vandaag was het klaarzetdag in de studio, morgen gaan we "los") en die zei dat ie in het verleden bijna altijd naast een closemike een mike op een paar meter afstand plaatste. Hij zei dat zijn ervaring was dat hij in de meeste gevallen bij het mixen die laatste mike amper gebruikte. Het leverde niet zoveel meerwaarde op volgens hem. De ruimte waar wij in opnemen is ook wel behoorlijk droog (veel vloerbedekking) dus dat zal er ook mee te maken hebben. Echter de overhead-ruimtemikes die hij gebruikt leveren vaak wel een mooie mix op samen met de ampmike. En natuurlijk weer het succesvolle "achter-de-amp-een-mike".

mathe
2 juni 2005, 17:09
Peevee, stom hè, ik had het dus echt verkeerd :lol:
Ik zit geloof ik wat teveel in de hoge frequenties de laatste tijd...

Marc

PeeVee
2 juni 2005, 17:15
Peevee, stom hè, ik had het dus echt verkeerd :lol:
Ik zit geloof ik wat teveel in de hoge frequenties de laatste tijd...
HAHAHA... Nouja... je had mij tuk m.b.t. de output trafo's (niet alleen de wikkelverhouding van belang maar werkgebied van primaire kant moet wel degelijk "matchen" met de uitgangsimpedantie van de buizen) dus staan we kiet...

Bij mij is het trouwens precies andersom, laatste tijd veeeel te weinig met HF bezig tot groot ongenoegen van onze QSL manager... Jij bent toch ook radiozendamateur Mathe?

73 de PA3HHO (jaja... pieperdepiep gedaan HI)

mathe
2 juni 2005, 21:09
Jij bent toch ook radiozendamateur Mathe?
Nee, maar heb wel ooit een C licentie behaald. Echter nooit een roepnaam aangevraagd (lang verhaal). Wel veel in ontwikkeling van telemetrie gezeten (vandaar de interesse).

Marc

Mischa den Haring
10 juni 2005, 10:08
Leuk...deze topic neemt allerlei wendingen aan...weer even een flauwe bocht terug naar het begin:

ik ben net klaar met het inspelen van de basistracks voor onze nieuwe CD en guess what: ik heb de ProJunior uiteindelijk maar 1x gebruikt! :-D Doordat ik vorige week, dus vlak voor de opnames een Bassman uit 1960 kon overnemen van onze producer is die Bassman uiteindelijk voor vrijwel elke track gebruikt. Wat een sound, echt ongelooflijk :o Vooral in combinatie met mijn Guild X-175 met Franz pickups is het de beste sound die ik ooit heb gehad. Dit is nu mijn 3e Bassman, de vorige twee, een reissue en een reissue LTD zijn kinderspeelgoed vergeleken bij deze amp (logisch, maar nu zo overduidelijk!). Ik vreesde voor teveel overspraak met de Bassman maar dat viel uiteindelijk reuze mee....ben happy :lol: Bedankt nog voor jullie kritieken en hulp!

Mr.Jay
10 juni 2005, 10:18
Doordat ik vorige week, dus vlak voor de opnames een Bassman uit 1960 kon overnemen van onze producer is die Bassman uiteindelijk voor vrijwel elke track gebruikt. Wat een sound, echt ongelooflijk :o Vooral in combinatie met mijn Guild X-175 met Franz pickups is het de beste sound die ik ooit heb gehad. Dit is nu mijn 3e Bassman, de vorige twee, een reissue en een reissue LTD zijn kinderspeelgoed vergeleken bij deze amp (logisch, maar nu zo overduidelijk

In hoeverre zitten er nog de originele parts in ?

JaY

PeeVee
10 juni 2005, 11:09
Nee, maar heb wel ooit een C licentie behaald.
Marc, je weet toch wel dat je daar inmiddels mee op HF uit mag komen he? Je hebt feitenlijk dezelfde toegang als wat voorheen alleen voorbehouden was aan A amateurs (goede zaak overigens). Ik heb daar nog wel dat piep examen voor af moeten leggen, onzin natuurlijk want behoort inmiddels (en toen ook al) tot de categorie kantklossen en klompen maken (oude ambachten) maargoed, ik vond het toch wel leuk om te doen, soort digitale communicatie avant la lettre.


Echter nooit een roepnaam aangevraagd (lang verhaal)
Je kunt nu ook zelf roepnaam aanvragen hebt keuze uit vele varianten, misschien ook wel leuk om te weten. En je mag met alleen de C-vergunning ook gewoon met 0,4 kW op hele HF band uitzenden... misschien leuke impuls om de hobby nieuw leven in te roepen? Wel geinig beetje blazen op HF hoor, zeker met een buizenkachel HI (lekker warm in de winter).

Mischa den Haring
10 juni 2005, 22:21
Doordat ik vorige week, dus vlak voor de opnames een Bassman uit 1960 kon overnemen van onze producer is die Bassman uiteindelijk voor vrijwel elke track gebruikt. Wat een sound, echt ongelooflijk :o Vooral in combinatie met mijn Guild X-175 met Franz pickups is het de beste sound die ik ooit heb gehad. Dit is nu mijn 3e Bassman, de vorige twee, een reissue en een reissue LTD zijn kinderspeelgoed vergeleken bij deze amp (logisch, maar nu zo overduidelijk

In hoeverre zitten er nog de originele parts in ?

JaY

Bijna alles nog! Op een paar caps na dan en behalve de speakers: 3x reissue Fender Alnico's (80-ies geloof ik) en 1 oudere Fender alnico speaker maar die klinken uitstekend. Tweed was afgesleten dus zit nu zwart tolex overheen maar dat zit er volgens mij al zeker 25 jaar op net als het speakerdoek. Hij ziet er niet bepaald mooi uit, maar klinkt als een klok en daar gaat het om...kzal kan wel ff een paar plaatjes schieten als je benieuwd bent Jay.

Mr.Jay
10 juni 2005, 23:23
Bijna alles nog! Op een paar caps na dan en behalve de speakers: 3x reissue Fender Alnico's (80-ies geloof ik) en 1 oudere Fender alnico speaker maar die klinken uitstekend. Tweed was afgesleten dus zit nu zwart tolex overheen maar dat zit er volgens mij al zeker 25 jaar op net als het speakerdoek. Hij ziet er niet bepaald mooi uit, maar klinkt als een klok en daar gaat het om...kzal kan wel ff een paar plaatjes schieten als je benieuwd bent Jay.

En de uitgangstrafo dan ?
R.I.Fender Alnico's kunnen alleen vanaf 1990 zijn.
Pic's altijd welkom

JaY

Mischa den Haring
11 juni 2005, 00:23
Ja, 100% originele uitgangstrafo. De powertrafo schijnt echter niet meer origineel te zijn maar uit een 60-er bassman of SR te komen, maar als ik het goed begrepen heb (ben niet zo technisch als jullie en soms wat vergeetachtig) wordt die binnenkort door Al vervangen voor een 220-volt trafo.

Alnico speakers zijn die blauwe reissues, dacht dat het eind 80-er waren maar je zult ongetwijfeld gelijk hebben.

Foto's volgens snel (zit nu nog in de studio wat tijd te doden maar heb m'n snoertje van de camera hier niet...)

Mr.Jay
11 juni 2005, 09:40
Ja, 100% originele uitgangstrafo.

Mooi. Die OT, de Astroncaps, de origin. pots en jammergenoeg dan de origin. Jensens ( liefst p10Q's ) maken dè 5F6A-sound.


Alnico speakers zijn die blauwe reissues, dacht dat het eind 80-er waren maar je zult ongetwijfeld gelijk hebben.

Ze zaten pas als eerste in de R.I.Bassman, die is in 1990 uitgebracht.
Als de stikker er nog op zit kun je het jaar zien. Niet echt geweldige speakers, maar misschien compenseren ze nét wat in jouw amp. Ik vind ze heel bruikbaar in de mix van 'n 4x10.

JaY

Mischa den Haring
11 juni 2005, 17:16
http://www.t-99.com/Bassman1.jpg
http://www.t-99.com/Bassman2.jpg
http://www.t-99.com/Bassman3.JPG

Helaas (nog) geen geen tijd gehad om de binnenkant te schieten en een beetje snel geschoten maar ja...zoals al gezegd geen schoonheid qua uiterlijk maar wel hoe ze klinkt.

Ik vind het ook jammer dat het niet de originele speakers zijn maar een mens kan niet alles hebben...

Mr.Jay
11 juni 2005, 18:03
Ik vind het ook jammer dat het niet de originele speakers zijn maar een mens kan niet alles hebben...

zo is dat, voor een compleet originele betaal je ook erg veel cash.
De ouwe P10Q's zou ik niet mee durven spelen, blaas je wellicht op als je hard gaat, daarbij heb ik er es gehoord en twijfel of ik ze zou willen ( gebruiken dan, hebben zéker ).

Zit er geen rect.buis in ? ik zie alleen 2 eindbuizen.

JaY

Mischa den Haring
12 juni 2005, 03:25
Inderdaad, er zit een diode in de amp zelf. Het verhaal is, dat omdat de amp van zichzelf vrij donker klinkt, een tuberectifier het nog donkerder zou maken. Deze amp breekt bovendien zoals ie nu is al heel snel op dus dit is voor nu uitstekend. Ik zit er wel aan te denken om het idee van Al te volgen om de diode er uit te laten halen en er een solid staterect. in te zetten, zo zou ik makkelijker kunnen switchen. Maar ben eigenlijk wat huiverig om dingen intern te veranderen, hij klinkt zo goed nu...heb jij een idee of het de sound beinvloed; een solidstate of diode?

Mr.Jay
12 juni 2005, 10:48
Inderdaad, er zit een diode in de amp zelf. Het verhaal is, dat omdat de amp van zichzelf vrij donker klinkt, een tuberectifier het nog donkerder zou maken.

Ben ik het niet mee eens > een GZ34 vs. SS maakt in sound weinig uit, wel in "feel". heb hier genoeg mee geAb-ed in mijn Bassman. De spanningen blijven ook bijna net zo hoog. Je hebt alleen wat meer sag met die buis.


Deze amp breekt bovendien zoals ie nu is al heel snel op dus dit is voor nu uitstekend. Ik zit er wel aan te denken om het idee van Al te volgen om de diode er uit te laten halen en er een solid staterect. in te zetten,

dat is hetzelfde. Niet goed begrepen denk ik.
Als ie snel opbreekt met een SSrect. is er wat anders aan de hand, misschien de speakers die vroeg opbreken ? > of héél lage spanningen in de pre-amp, lowpower eindbuizen o.i.d.


zo zou ik makkelijker kunnen switchen. Maar ben eigenlijk wat huiverig om dingen intern te veranderen, hij klinkt zo goed nu...heb jij een idee of het de sound beinvloed; een solidstate of diode?

nogmaals, is hetzelfde. Ik plaats liefst ( ook noodgedwongen eigenlijk, want ik heb toevallig steeds PT's met GZ34specs. ) een 5U4 in een Bassman, is wel afhankelijk van de PT en de spanningen die nodig.

JaY

Al
12 juni 2005, 22:32
solidstate of diode

Jay zei het al, dat is hetzelfde. Het is of solid state (SS)/diodes of buizen rectifiers. Je kan dan wat meer kanten op --> SS vs GZ34-5U4.

Al

PS De Astrons in de PI zaten er nog in. In de eerdere stages en tonestack waren ze vervangen.

Mischa den Haring
13 juni 2005, 01:28
Bedankt mannen,

@Jay: klein misverstandje over die diode/SS: ik wist al dat dat hetzelfde was (Al zei het al) maar vroeg me toch af of een interne diode of externe SS misschien toch nog een miniem verschil zou opleveren (punt waar die geschakeld wordt of verschil in kwaliteit of i.d.) maar ik begrijp nu dat dat niets uitmaakt (had ik Al ook kunnen vragen, maar we hadden het er hier nu toch toevallig over....dus). En dat vind ik een fijne gedachte, ben nu zo ontzettend tevreden over die amp namelijk, dat ik er even niet aan moet denken als ie binnenkort opeens anders zou gaan klinken; misschien ken je het gevoel wel: never change a winning team.
Overigens ben ik zeer blij met het vroege opbreken van de amp.
En tot slot: met "het verhaal" bedoel ik niet dat Al dat zei, maar degene van wie ik de amp heb gekocht, die vertelde mij dat de amp van zichzelf wat "dark" klinkt en dat hij er destijds voor gekozen heeft om een diode te gebruiken. Of het ook zo is zullen we binnenkort ervaren.

@AL: Hey die Al! Bedankt voor de aanvulling (was dus een paar details vergeten (Astrons?) :oops: ) Enne, trafootje werkt prima, bewaak m met m'n leven. 'K zie je snel weer voor de powertrafo! Thanks!

Mr.Jay
13 juni 2005, 09:30
maar vroeg me toch af of een interne diode of externe SS misschien toch nog een miniem verschil zou opleveren (punt waar die geschakeld wordt of verschil in kwaliteit of i.d.)

een pot nat


ben nu zo ontzettend tevreden over die amp namelijk, dat ik er even niet aan moet denken als ie binnenkort opeens anders zou gaan klinken; misschien ken je het gevoel wel: never change a winning team.


afblijven inderdaad. Misschien ben je al niet meer tevreden als er een 220V PT in komt :lol: Ik gebruik mijn '65US-SR ook nog altijd met een omvormer.

JaY

PeeVee
13 juni 2005, 12:32
maar vroeg me toch af of een interne diode of externe SS misschien toch nog een miniem verschil zou opleveren (punt waar die geschakeld wordt of verschil in kwaliteit of i.d.)
Zo'n "insteek" SS gelijkrichter is gewoon een buisvoet met daarin vier (2 x 2 in serie of) diodes, hoogstwaarschijnlijk dezelfde die nu aan de binnenkant van gelijkrichter socket zitten gesoldeerd. Het "schakelpunt" is dus exact hetzelfde en de diodes die hiervoor gebruikt worden zijn doorgaans ook hetzelfde.


never change a winning team.
Helemaal mee eens, pas gaan veranderen als ze gaan verliezen (en er komt een dag, dat geef ik je op een briefje... dat is de bekende gitaristen neurose waar wij allemaal voor in therapie zijn... Is feitenlijk alleen te behandelen met nieuwe (ouwe/vintage) spullen ;-)

Triest maar waar... :-D

Bouke
17 juni 2005, 12:24
Hey,

Gisteravond Mischa's 'nieuwe' ampje even live gehoord en dat klinkt inderdaad erg lekker. Mooie tone, zelfs op wat lagere volumes. En zeker een lekkere combi met de Guild.

@Mischa: Je stond af en toe wel een beetje te zacht tijdens je begeleiding, of Teddy stond te hard :D, maar het totaalvolume viel best lekker. Solo's waren erg lekker enduidelijk. Teddy had ook best een lekker geluid, heel anders dan jouw sound uiteraard (andere amp en een tele). Hij speelt erg lekker en makkelijk. Te gek dat je nummers helemaal minimaal kunt laten klinken in zo'n kleine toko, het sfeerwerk van Teddy's spel werkte daar ook lekker bij. Jammer dat er niet wat meer mensen waren. Maar goed, spelen voor enkel liefhebbers is natuurlijk ook wel leuk.

Groets,

Bouke

Mischa den Haring
26 juni 2005, 00:15
Hee Bouke,

Leuk dat je er was en om eens kennis met je te maken. Het was inderdaad wel wat rustig in tegenstelling tot onze andere shows, maar ik vind de Witte Bal altijd wel een heerlijke plek om te spelen. Ik voel me er thuis en er komen echte muziekliefhebbers...heel prettig