PDA

View Full Version : Welke Telecaster?



mruiter
17 mei 2005, 00:58
Ik speel voornamelijk rock muziek zoals: Status Quo, Beatles, Queen, AC/DC, Rolling Stones.

Op dit moment heb ik een Burns Red Special (Brian May) en een Vox AD120VT versterker waar ik zeer goed mee uit de voeten kan.

Ik wil graag een Telecaster erbij, heb een budget van ongeveer 800 euro.
Het maakt mij niet uit, of het een nieuwe gitaar of een tweede hands is.

Graag wil ik weten,

- Welk type Telecaster moet ik nemen?
- Wat houdt het type vintage precies in?
- Wat is het voordeel/ extra van de humbucker?
- Waar moet ik op letten als ik een Tele koop?

Kan iemand mij hierbij helpen? (Thx)

Harry
17 mei 2005, 11:37
heb je alle die topics over telecasters al gelezen die op dit forum staan? Daar staat alle info in. En dan hoef je ze echt niet allemaal te lezen.... :)

Cubensis
17 mei 2005, 11:43
voor 800 moet je makkelijk een 2e hands usa telecaster kunnen vinden.
de beatles tele sound zal je er denkik niet perfect uithalen (george harrison had er eentje die helemaal (body, neck, fretboard) van rosewood was, en dat zie je niet vaak) maar stones enzo moet wel lukken
de humbucker is leuk, maar niet erg tele, dus als je echt een tele om het tele geluid zoekt zou ik er niet een met humbucker nemen

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/46014.htm?ret=%2Fnieuw_zoek.php3%3Fm%3D0%26d%3D0%2 6show_thumbnails%3D1%26q%3Dfender%2Btelecaster%26b %3D0

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/45975.htm?ret=%2Fnieuw_zoek.php3%3Fm%3D0%26d%3D0%2 6show_thumbnails%3D1%26q%3Dfender%2Btelecaster%26b %3D0

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/44655.htm?ret=%2Fnieuw_zoek.php3%3Fm%3D0%26d%3D0%2 6show_thumbnails%3D1%26q%3Dfender%2Btelecaster%26b %3D0

en vele anderen :)

maar als je aan een mex zat te denken ipv een usa zou ik dat niet doen, dan zou ik eerder zo'n richwood vintage model nemen, die zijn een stapje beter dan fender mex

Droffie
17 mei 2005, 12:50
maar als je aan een mex zat te denken ipv een usa zou ik dat niet doen, dan zou ik eerder zo'n richwood vintage model nemen, die zijn een stapje beter dan fender mex

Nog even en je gaat 't zelf geloven :roll:

wytz
17 mei 2005, 12:58
richwood is leuk, maar je kan ook overdrijven... :)

BartL
17 mei 2005, 13:00
maar als je aan een mex zat te denken ipv een usa zou ik dat niet doen, dan zou ik eerder zo'n richwood vintage model nemen, die zijn een stapje beter dan fender mex

Nog even en je gaat 't zelf geloven :roll:
Fijn dat MENINGEN hier zo geaccepteerd worden :-?

Raytheman
17 mei 2005, 13:08
Voor dat geld zou ik een highway 1 tex kopen. Ga ik trouwens ook doen. Je hebt dan een nieuwe amerikaan met goeie pickups die zn waarde behoud.
Die Richwoods zie je meer en meer te koop aangeboden op marktplaats en da's niet voor niks natuurlijk..
(Heb er zelf ook eentje maar speel er nauwelijks op...)

Mitch
17 mei 2005, 13:13
de beatles tele sound zal je er denkik niet perfect uithalen (george harrison had er eentje die helemaal (body, neck, fretboard) van rosewood was, en dat zie je niet vaak)


Toevallig heb ik er pas één zien staan bij Maximum Guitar in Den Haag. Geil ding.....die hals was ook echt super-sexy.
Hij had er ook één staan van de nieuwere serie, die zijn niet volledig Rosewood, maar die was wel 800E en had een heerlijke twang !

Van het niveau "het-is-dat-ik-nu-het-geld-niet-heb-anders-kocht-ik-'m"
:D

mruiter
17 mei 2005, 13:24
Heb net met een gitaarwinkel gebeld uit Enschede, die adviseren mij een Highway 1 Texas Telecaster.

Zij laten zelf ook Telecasters maken in America met de look en feel van de Blonde Vintage '52 en elementen van de echte Amerikaanse Fender voor een prijs van € 1299,--

Ligt wel boven mijn budget, maar ga daar binnenkort langs om eens te proberen. Kan beter meer geld uitgeven voor iets dat super is als voor iets wat het net niet heeft.

Toch?

Droffie
17 mei 2005, 13:32
maar als je aan een mex zat te denken ipv een usa zou ik dat niet doen, dan zou ik eerder zo'n richwood vintage model nemen, die zijn een stapje beter dan fender mex

Nog even en je gaat 't zelf geloven :roll:
Fijn dat MENINGEN hier zo geaccepteerd worden :-?

Meningen niets mis mee, hij verkoopt 't als waarheid. Daar heb ik wel problemen mee...

Droffie
17 mei 2005, 13:36
Heb net met een gitaarwinkel gebeld uit Enschede, die adviseren mij een Highway 1 Texas Telecaster.

Zij laten zelf ook Telecasters maken in America met de look en feel van de Blonde Vintage '52 en elementen van de echte Amerikaanse Fender voor een prijs van € 1299,--

Ligt wel boven mijn budget, maar ga daar binnenkort langs om eens te proberen. Kan beter meer geld uitgeven voor iets dat super is als voor iets wat het net niet heeft.

Toch?

+1 heel goed. Je zal voor merkhoer uitgemaakt worden en nog veel meer omdat je voor een Fender gaat. Niets aantrekken van die afgunst :wink:

edwinfe
17 mei 2005, 20:34
Is het niet wat om een Esquire te nemen en daar bv betaalbare David Barfuss in zetten

http://www.harmony-central.com/Guitar/Data2/David_Barfuss/Tele-Blues-Tone-01.html

Die USA zijn wel oke, maar ook weer niet alles natuurlijk. ZElf denk ik er over om eens een goedkope tweede handse tele erbij te kopen en dan daar goede pick-ups in te zetten.

edwinfe
17 mei 2005, 20:36
Is het niet wat om een Esquire te nemen en daar bv betaalbare David Barfuss in zetten

http://www.harmony-central.com/Guitar/Data2/David_Barfuss/Tele-Blues-Tone-01.html

Die USA zijn wel oke, maar ook weer niet alles natuurlijk. ZElf denk ik er over om eens een goedkope tweede handse tele erbij te kopen en dan daar goede pick-ups in te zetten.

vulvasonic
17 mei 2005, 20:47
Waarom zou je in vredesnaam een Esquire kopen als je een Telecaster wil hebben? Een Telecaster is er in vele varianten en niveau's, maar de Esquire begint pas een stuk hoger.

edwinfe
17 mei 2005, 21:03
esquire is toch een soort b merk en maakt die geen tele's dan?? Het kan natuurlijk zo zijn dat ik lekker uit mijn nek zit te l#llen. Oke! Ik bedoel een fender tele die niet in uit de USA komt. Dat deze waardevast zijn oke. Wat is eigenlijk he tverschil van de USA met bv een japanner buitendat de elementen en stemmechanieken verschillen. Gebruiken de USAers ook ander hout??

vulvasonic
17 mei 2005, 21:11
esquire is toch een soort b merk en maakt die geen tele's dan?? Het kan natuurlijk zo zijn dat ik lekker uit mijn nek zit te l#llen. Oke! Ik bedoel een fender tele die niet in uit de USA komt. Dat deze waardevast zijn oke. Wat is eigenlijk he tverschil van de USA met bv een japanner buitendat de elementen en stemmechanieken verschillen. Gebruiken de USAers ook ander hout??

Aaaaach soooo!
Flauw van me, ik had al een vermoeden... :D

Neen, je bent abuis. Een Esquire is een Telecaster met slechts een element in de brugpositie (en dus geen halselement). Wat jij bedoelt is een Squier. En Squier is inderdaad het goedkopere broertje van Fender.

Cubensis
17 mei 2005, 21:11
squier is een B merk.
Esquire is gewoon een fender tele met alleen een brugelement (grof gezien)

groovyB3
17 mei 2005, 21:41
+1 heel goed. Je zal voor merkhoer uitgemaakt worden en nog veel meer omdat je voor een Fender gaat. Niets aantrekken van die afgunst :wink:

Das bullshit Droffie en dat weet je zelf ook. Ik heb Fenders van enkele duizenden Euro's, maar een Richwood kan ik ook prima op spelen.
Je bent de laatste tijd een beetje snobbistisch aan het doen.

edwinfe
17 mei 2005, 21:57
esquire is toch een soort b merk en maakt die geen tele's dan?? Het kan natuurlijk zo zijn dat ik lekker uit mijn nek zit te l#llen. Oke! Ik bedoel een fender tele die niet in uit de USA komt. Dat deze waardevast zijn oke. Wat is eigenlijk he tverschil van de USA met bv een japanner buitendat de elementen en stemmechanieken verschillen. Gebruiken de USAers ook ander hout??

Aaaaach soooo!
Flauw van me, ik had al een vermoeden... :D

Neen, je bent abuis. Een Esquire is een Telecaster met slechts een element in de brugpositie (en dus geen halselement). Wat jij bedoelt is een Squier. En Squier is inderdaad het goedkopere broertje van Fender.

Nah weer wat geleerd dan!

Mitch
17 mei 2005, 22:16
Zij laten zelf ook Telecasters maken in America met de look en feel van de Blonde Vintage '52 en elementen van de echte Amerikaanse Fender voor een prijs van € 1299,--


Da's grappig: zoals ik al zei, ik was bij Maxguitar en die hebben naast de beide rosewood Teles dus ook zo'n import Amerikaanse......een Esquire dan, dus alleen halselement, maar dikke kans dat 't van diezelfde Yank is ! Zelfde prijsklasse ook.
Check ze anders hier: www.maximumguitars.com, bij de sectie gitaren >500E.

edwinfe
17 mei 2005, 22:44
London city. Ik dacht dat er alleen maar amps gemaakt werden...

199 Euro

http://www.maximumguitars.com/instore/electrics/londoncity.jpg

Cubensis
17 mei 2005, 23:03
London city. Ik dacht dat er alleen maar amps gemaakt werden...

199 Euro

http://www.maximumguitars.com/instore/electrics/londoncity.jpg
die amps worden allang niet meer gemaakt (iig niet zoals toen) het london city van nu heeft weinig meer met dat van toen te maken ;)

Droffie
18 mei 2005, 10:05
+1 heel goed. Je zal voor merkhoer uitgemaakt worden en nog veel meer omdat je voor een Fender gaat. Niets aantrekken van die afgunst :wink:

Das bullshit Droffie en dat weet je zelf ook. Ik heb Fenders van enkele duizenden Euro's, maar een Richwood kan ik ook prima op spelen.
Je bent de laatste tijd een beetje snobbistisch aan het doen.

Met welke gitaren ga je 't podium op Sash? Als je je uit je naad gewerkt hebt om je droomgitaar te kopen stap je toch niet met je cheap ass RW de buhne op...Kom zeg, dát is bullshit en weet jij ook.
Ik ben verre van snobbistisch. Ik heb 13 jaar op een Jap Strat en Valvestate halfstackie gespeeld en daar schaam ik me helemaal niet voor. Integendeel, ik klonk vaak beter dan de meeste gitaristen om heen. Ik erger me gewoon groen en blauw over dat merkhoer gezeik van die RW nazi's. Krankzinnig gewoon. Laat mensen die een Fender willen kopen dat lekker doen....Wellicht heb jij een goed RW exemplaar in je bezit maar 95% is regelrecht brandhout...Of niet?

Droffie
18 mei 2005, 10:09
London city. Ik dacht dat er alleen maar amps gemaakt werden...

199 Euro

http://www.maximumguitars.com/instore/electrics/londoncity.jpg
die amps worden allang niet meer gemaakt (iig niet zoals toen) het london city van nu heeft weinig meer met dat van toen te maken ;)

London City gitaren wordt in opdracht door JIC music in China gemaakt. Zijn kwalitatief zeer goede gitaren en klinken erg lekker.

Cubensis
18 mei 2005, 11:45
London city. Ik dacht dat er alleen maar amps gemaakt werden...

199 Euro

http://www.maximumguitars.com/instore/electrics/londoncity.jpg
die amps worden allang niet meer gemaakt (iig niet zoals toen) het london city van nu heeft weinig meer met dat van toen te maken ;)

London City gitaren wordt in opdracht door JIC music in China gemaakt. Zijn kwalitatief zeer goede gitaren en klinken erg lekker.
...en dat wist ik nog niet?
weet ook wel dat t prima gitaartjes zijn, zeg alleen dat t weinig meer met de amps van vroegâh te maken heeft zoals iemand eerder dacht

Droffie
18 mei 2005, 11:58
Zat niet op te letten, had de verkeerde gequote.

My bad... :D

edwinfe
18 mei 2005, 14:19
London city. Ik dacht dat er alleen maar amps gemaakt werden...

199 Euro

[
die amps worden allang niet meer gemaakt (iig niet zoals toen) het london city van nu heeft weinig meer met dat van toen te maken ;)

Dat die amps niet meer gemaakt was ik inmiddels ook wel achter.

Maar ik ga wel evn langs die zaak in Den Haag. Deze tele eens bekijken en proberen.

Svenson
18 mei 2005, 15:48
maar als je aan een mex zat te denken ipv een usa zou ik dat niet doen, dan zou ik eerder zo'n richwood vintage model nemen, die zijn een stapje beter dan fender mex

Nog even en je gaat 't zelf geloven :roll:
Fijn dat MENINGEN hier zo geaccepteerd worden :-?

Dat is geen pure mening, dat is een advies. En als advies niet correct wordt gevonden door anderen (waaronder mijzelf) mag daar best wat over gezegd worden.

Cubensis
18 mei 2005, 16:47
London city. Ik dacht dat er alleen maar amps gemaakt werden...

199 Euro

[
die amps worden allang niet meer gemaakt (iig niet zoals toen) het london city van nu heeft weinig meer met dat van toen te maken ;)

Dat die amps niet meer gemaakt was ik inmiddels ook wel achter.

Maar ik ga wel evn langs die zaak in Den Haag. Deze tele eens bekijken en proberen.

trouwens...pijnacker :D
hier berkel+R ;)

punkydude
18 mei 2005, 17:15
Als ik jou was zou ik voor de squier gaan. Heb al een paar keer op zo'n model gespeeld, en was echt nog aardig voor z'n prijs!

Cubensis
18 mei 2005, 17:16
Als ik jou was zou ik voor de squier gaan. Heb al een paar keer op zo'n model gespeeld, en was echt nog aardig voor z'n prijs!
niet vergeleken met de andere genoemde merkjes...

punkydude
18 mei 2005, 17:24
Sry, 'k was gemist van topic. Eigenlijk had dit in de "welke tele" topic enkele lager moeten staan :oops:

Goede tele voor 800€?

Fender Mex Classic serie...

dejohan
18 mei 2005, 17:45
Dit is een rare topic. Men komt hier af met richwoods, london city's en Squiers bij iemand met een budget van 800€!!! Daar kan hij vier van die gitaren mee kopen.

vulvasonic
18 mei 2005, 17:58
800 euri? Ach soooo, dat had ik even gemist.

Nou, koop een Fender American Telecaster, tweedehands. En als het niet vet genoeg is, dan pleur je er een Little '59 in bij de brug. Klaar. Heb je de gitaar van de leven, geschikt voor zo'n beetje alles wat je ooit zou willen spelen.

dejohan
18 mei 2005, 18:06
800 euri? Ach soooo, dat had ik even gemist.

Nou, koop een Fender American Telecaster, tweedehands. En als het niet vet genoeg is, dan pleur je er een Little '59 in bij de brug. Klaar. Heb je de gitaar van de leven, geschikt voor zo'n beetje alles wat je ooit zou willen spelen.

Dit vind ik dus ook. Beter een tweedehands echte USA dat van die Highway dingen nieuw.
Maarja, ik ben dan ook een snob :razz: .

BartL
18 mei 2005, 18:11
maar als je aan een mex zat te denken ipv een usa zou ik dat niet doen, dan zou ik eerder zo'n richwood vintage model nemen, die zijn een stapje beter dan fender mex

Nog even en je gaat 't zelf geloven :roll:
Fijn dat MENINGEN hier zo geaccepteerd worden :-?

Meningen niets mis mee, hij verkoopt 't als waarheid. Daar heb ik wel problemen mee...
Jij doet precies hetzelfde.





maar als je aan een mex zat te denken ipv een usa zou ik dat niet doen, dan zou ik eerder zo'n richwood vintage model nemen, die zijn een stapje beter dan fender mex

Nog even en je gaat 't zelf geloven :roll:
Fijn dat MENINGEN hier zo geaccepteerd worden :-?

Dat is geen pure mening, dat is een advies. En als advies niet correct wordt gevonden door anderen (waaronder mijzelf) mag daar best wat over gezegd worden.
En dus gaat het WEL om een mening :???:

Maar even voor de duidelijkheid. Als ik voor zoveel geld een tele zou kunnen uitzoeken zou ik denk ik op zoek gaan naar zoiets als een LAG ofzo. Laatst stond er eentje op marktplaats. Ook lijkt een Mexican Deluxe me wel leuk, alleen zit je dan weer onder de 800 :razz:

Of misschien een goede 2dehands Fender USA zoeken?

Overigens zou ik me nog niet laten adviseren door gitaarwinkels zelf. Zij lullen altijd zo dat de gitaren die zij 'toevallig' verkopen het allerbeste zijn.

BartL
18 mei 2005, 18:21
De LAG staat er nogsteeds. Lijkt me wel een vette plank. Heb alleen geed idee of hij dat geld ook waard is :)
http://fotos.marktplaats.nl/fotos/muziek/elektrgitaren/2/45417.jpg

vulvasonic
18 mei 2005, 18:28
De LAG staat er nogsteeds. Lijkt me wel een vette plank. Heb alleen geed idee of hij dat geld ook waard is :)
http://fotos.marktplaats.nl/fotos/muziek/elektrgitaren/2/45417.jpg

Zelfs van deze afstand is te zien dat die gasten van LAG de verkeerde jaren 70 bodyvorm hebben gebruikt. Als er al zo weinig gelet wordt op dit soort 'details' dan vrees ik het ergste voor de rest.

BartL
18 mei 2005, 23:08
Hoe bedoel je? Moeten ze de gitaar exact namaken naar 'grootmoeders recept'? Of zit er ergens een erge fout in de plank?

Diedo
19 mei 2005, 10:31
wat is er dan precies anders aan? ik zie hier gewoon een telecaster model eigenlijk...

telecastermaster
19 mei 2005, 11:02
Rockinger 5 minuten pakkket

www.rockinger.de

hou je nog geld over ook

groovyB3
19 mei 2005, 11:32
Met welke gitaren ga je 't podium op Sash? Als je je uit je naad gewerkt hebt om je droomgitaar te kopen stap je toch niet met je cheap ass RW de buhne op...Kom zeg, dát is bullshit en weet jij ook.


Waarschijnlijk niet, want ik gebruik m'n RW Tele onstage...

mruiter
20 mei 2005, 17:50
ik heb een gitaar gevonden, maar is dit een goeie gitaar?

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=41278

graag jullie mening...

mruiter
20 mei 2005, 17:50
ik heb een gitaar gevonden, maar is dit een goeie gitaar?

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=41278

graag jullie mening...

mruiter
20 mei 2005, 17:51
is dit wat?

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=41278

Mitch
20 mei 2005, 19:51
Heb 'm ook gezien. Dat 'inruil gitaar of combo mogelijk' trekt mij wel :D

mruiter
20 mei 2005, 21:07
Kan iemand zien of dit een USA deluxe, ash, etc is?

Als ik iets koop wil ik geen miskoop doen.

Het is een telecaster uit 1988, misschien kan iemand mij hier meer over vertellen over deze series?

Waar moet ik op letten?

Mitch
20 mei 2005, 21:51
Ash is -ie niet, er staat duidelijk in de advertentie 'alder'. Het zal geen bijzonder model zijn, want hij is voor de rest ook erg goed in zijn beschrijvingen en zoiets vergeet je niet: komt de verkoop ten goede.
Dit ziet er uit als een normale USA Tele.
Voor bijna hetzelfde geld vond ik de Rosewood Re-issue die ik gehoord heb een stuk aantrekkelijker, maar da's persoonlijk:

http://www.maximumguitars.com/menu04i_e.htm
(effe naar beneden scrollen naar Tele Limited Edition, ónder de Tele All Rosewood, direct linken lukt niet.)

mruiter
21 mei 2005, 01:20
Stel je kan kiezen: een Telecaster Highway Texas Deluxe
of een Telecaster Standard (2de hands)?

Wat zou je doen?

vulvasonic
21 mei 2005, 01:31
wat is er dan precies anders aan? ik zie hier gewoon een telecaster model eigenlijk...

Neen. Toen Fender in 1970 (meen ik) nieuwe machines kreeg om de body uit te zagen, bleken deze niet in staat de exacte vorm van het origineel te maken. Pas in het begin van de jaren 80 zijn ze daar weer iets aan gaan doen. Daarom zijn de jaren 70 teles zo lelijk. De bovenste 'hoorn' maakt een veel minder sierlijke curve naar binnen toe en bovendien komt het uiteinde ervan een hele fret lager op de hals uit (gelijk met de hiel van de gitaar).
Als je dat een keer is opgevallen blijf je je er voor altijd aan storen.

vulvasonic
21 mei 2005, 01:43
Fout en goed:
http://www.provide.net/~cfh/tnotch.jpg

groovyB3
21 mei 2005, 02:04
Stel je kan kiezen: een Telecaster Highway Texas Deluxe
of een Telecaster Standard (2de hands)?

Wat zou je doen?

Ik neem aan dat je American Standard bedoelt.

Alsnog zou ik voor de Highway Texas uitvoering gaan. De Highway series klinken stukken beter dan de American Standards. Niet zo klinisch, maar weer een echte houttoon.

mruiter
21 mei 2005, 02:16
ik bedoel

als je de keuze hebt om deze gitaar te kopen (advertentie)

Fender Telecaster USA 1988 Z.G.A.N Body alder ,kleur ocean turquis, neck/toets vol maple met mooie nerf ,gitaar is heel weinig bespeeld { krasvrij },alles origineel en incl org Fender hardcase. Inruil mog gitaar of buizen combo. prijs 825 euro.


of een Highway 1 Telecaster Deluxe (nieuw)

???

Raytheman
21 mei 2005, 09:37
Dan kies ik de highway 1 tex. je hebt dan sowieso een nieuwe met garantie. Kan zelf de kleur kiezen ( 2 tone sunburst of honey blonde) Verdere specificaties die voor mij doorslaggevend waren: 21 frets ( the real thing :D ), géén polyester body- daar krijg je een krant nog mee in model dus kan je nagaan hoe de houtkwaliteit is die eronder zit-. De essenhouten Body is afgewerkt met satin mitrocellulose laqauer (sncl). Vintage tuners, one ply slagplaat en brass saddles. Als je het goed bekijkt is de highway one nog duurder dan de standard. Dáár zit namelijk nog een koffer bij ( die uiteindelijk ook door jou wordt betaald) en bij de highway zit 'slechts' een gigbag.
Overigens komt de mijne over 2 weekjes binnen :-D

mruiter
21 mei 2005, 19:48
Heb een mooie deal gesloten met de American Guitar Store.
Had nog wat spul om in te ruilen en heb nu een Fender Telecaster USA Sunburst gekocht

Raytheman
5 juni 2005, 23:17
Mijn nieuwe highway1 texas telecaster. Daarnaast een 1974 stratocaster USA en daar weer naast een stratocaster contemporary uit Japan 1986.
http://img212.echo.cx/img212/5389/fenderverzameling31tg.jpg
Let ook op de bijpassende koffers :-D

grayfink
5 juni 2005, 23:51
Mooi man! 't Is natuurlijk geen Richwood, maar goed, er moet ook wat te dromen blijven :wink:

Raytheman
6 juni 2005, 00:01
Laat ik nou ook een richwood hebben: http://img140.echo.cx/img140/9487/richwoodtelezb6af6yx.jpg

Maar die ligt in de geconditioneerde kluis uiteraard :-D