PDA

View Full Version : wie weet......



Berko
11 oktober 2001, 21:11
Ik ben nog niet zolang bezig met gitaar spelen. Heb les van een zeer muzikale gozer die behoorlijk kan spelen. Hij heeft al diverse keren uitgelegd hoe je uit kan tellen hoe je het cijfer achter een accoord kan spelen.
BV. E7 enz.. Maar ik snap het nog steeds niet. Het zal waarschijnlijk ook wel aan mij liggen maar weet er iemand misschien een simpel ezelsbruggetje om het te onthouden.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Berko op 2001-10-11 20:12 ]</font>

Ditmar
12 oktober 2001, 01:05
Tja, een (normale) toonladder bestaat uit 7 verschillende tonen.... bijvoorbeeld C Majeur bestaat uit: C D E F G A B

De C is dan de eerste, en bijvoorbeeld de F is dan de vierde, en de B de zevende.

De 7 achter bijvoorbeeld Cmaj7 wil zeggen dat het een C Majeur akkoord is, waar een 7 in gepropt is.

Beter kan ik het op een forum ook niet uitleggen.

taylor
12 oktober 2001, 12:18
om dat te onthouden moet je het verschil weten tussen de akoorden bv wat en maj precies inhoud.

dus vraag aan die gast of die dat uitlegt.

die cijfers is niks anders dan en naam aan het beestje geven,je moet eigenlijk de intervallen(dus die cijfers) kunnen onderscheiden op gehoor.

dus simpel gezegd je moet ze nie onthouden in je kop(met die cijfers) maar je moet ze echt kunnen onderscheiden op gehoor,een emaj7 is echt wat anders dan en e7.dat hoor je gelijk.
dus vraag om specifieke dingen als je naar les gaat.als die dat nie kan uitleggen dan andere leraar.

anoniem
19 oktober 2001, 22:47
Kijk, als je nog niet zo lang speelt, en je les hebt van een hele goeie, dan is het logisch dat niet alles blijft hangen.
No worries mate, komt vanzelf.
Laat je niet imponeren door je teacher en vraag hem begrijpelijke lessen en accoorden te geven.
Begin bij standaard spul en ga dan pas moeilijk doen.
Ik ken gitaristen die de sterren van de hemel spelen met de messt ingewikkelde accoorden. Maar vraag ze niet waarom een C9 zo heet en uit welke tonen die opgebouwd is.
Gewoon je gitaar starten en gassen met die handel. Laat moeilijk doen maar aan je leraar over. Enehh... een vragend mens is te helpen nietwaar?

anoniem
20 oktober 2001, 02:01
het gehoor is toch belangrijker dan het kunnen benoemen van akkoorden(hoe ze zijn opgebouwd).

wat als je het verschil hoort dan hoef je nie te weten van hoe en wat al is dat natuurlijk ook belangrijk maar sommige kunnen echt alles op gehoor zonder te weten wat voor naam of iets maar die zijn echt in de minderheid.

evh enzo maakt zich helemaal niet druk omdat soort dingen.(die ziet alles vanuit de chromatische lader)

taylor
20 oktober 2001, 16:10
euh die laaste was ik dus

bv allan holtor ziet alles van uit de ladders die weet die akkoorden ook nie te benoemen.

maar weet dus wel donders goed wat het inhoud.(op zijn manier)

moretel
30 oktober 2001, 16:11
Toch is theorie erg belangrijk, ga ik nu merken op mijn veertigste. Dus als je nu in de gelegenheid bent om je kennis te vergroten door een leraar, direkt doen.
Eens komt de tijd dat je daar de vruchten van plukt. Je hoeft niet constant met theorie bezig te zijn, maar wel integreren in je spel. Dan ga je bv. merken dat een en dezelfde toonladder gespeelt t.o.v. diverse accoorden een heel andere sound geven. Dan ga je de modes begrijpen en dat zijn zaken die voor topgitaristen als Vai en Satriani gesneden koek zijn. Ik vind het nog steeds lastig maar dat zal wel door mijn leeftijd komen, ouderdom komt met gebreken, hoewel John Lee Hooker nog lang heeft doorgespeeld.