PDA

View Full Version : gitaar laten afstellen?



Rock n' sad
16 mei 2005, 21:24
wim is vandaag naar zijn tuin geweest !

ToTaL FaKe
16 mei 2005, 21:24
cool 8-)

BassAgent
16 mei 2005, 21:25
Heeft Wim nog leuke nieuwe plantjes in zn tuin gesodemieterd en ze daar laten wegrotten?

Rock n' sad
16 mei 2005, 21:28
hey , ik heb mijn gitaar ( prs santana SE ) nu al een jaartje ( was al 2de hands ) ze is nu in totaal 7 jaartjes oud, maar ik vraag mij af , of het tijd is voor een afstelbeurt , De actie is niet overdreven laag , ze is dus hoger dan m'n squier of m'n evo ( te koop :-D ) Maar speelt wel nog lekker , over de hoogte van m'n pick ups trek ik me niet veel aan ...

Zou het tijd zijn voor een afstelbeurt ?

Waar zou ik het beste gaan voor zo'n taak , In mijn beurt zijn alleen kleine winkeltjes , en voor de rest kan ik naar piens , keymusic en leo cearts , maar ik wil m'n gitaar niet langer missen als mijn bezoek aan de winkel , dus moet ik m'n gitaar dezelfde dag nog kunnen meenemen ! Hoe lang duurt zo'n afstelbeurt en hoeveel kost zo'n sessie ? :razz:

RS-Rik
16 mei 2005, 21:41
Ik ben bezig me strat te intoneren... maar het wil nog niet helemaal lukken..

RS-Rik
16 mei 2005, 21:51
Ik ben bezig me strat te intoneren... maar het wil nog niet helemaal lukken..

Het intoneren is wel gelukt maar de snaren liggen niet helemaal precies op een lijn qua actie (niet zo'n probleem) en hij's erg onvergeefelijk qua fretbuzz, je moet alles echt heel goed fretten...

Daniel Ten-13
16 mei 2005, 21:55
Misschien niet het antwoord dat je hebben wil maare... als je ff op internet zoekt vindt je vanzelf wel een site waar precies op staat wat je allemaal zelf aan je gitaar kan sleutelen (dus ook afstellen). Probeer eerst ff op een goedkoop gitaartje en als dat lukt kan je je main axe onderhanden nemen...

Zo kan je wat geld besparen en kan je ten alle tijden zelf iets aanpassen als iets je niet zint.

pimmetje
16 mei 2005, 21:56
Probeer 't eerst 'ns zelf... 't zal je verbazen hoe gemakkelijk 't is.
De informatie is hier op 't forum echt wel te vinden met de zoekfunctie. Er is al achterlijk veel over geluld hier.

Zet er een setje nieuwe snaren in en speel ze ff een dagje in om zeker te zijn dat alle rek eruit is en al het gekletter is opgehouden. Misschien twee dagen... ligt een beetje van hoe veel en intensief je speelt. Je kan ook met spartelverse snaren aan de slag, maar de kans is dat je 't dan een dag later nog 's kan doen.

Als eerste gewoon ff zelf intoneren. Da's een goede opwarm-oefening :D en je hebt er alleen maar een stem-apparaat, snoer en schroevendraaier voor nodig.

Als dat is gelukt, kan je wat gaan kloten aan je action. Ik neem aan dat je dat kleine imbusje voor je zadels nog wel hebt... anders ff een goedkoop setje imbusjes van een paar euro bij de gamma/fixet/whatever kopen. Wel ff opnieuw intoneren als je je action hebt bijgesteld.

Je kan dan ook nog kijken naar je hals en je elementen... maar als je er nog ff niet om geeft, kan je met alleen intonatie en zadels al een heel eind komen.

iam
16 mei 2005, 22:34
http://www.westerhaven.nl/afstel/onderdelen/zelfafstellen.htm

dit is een héél dankbare en bruikbare site...

heb nu alles zoals instructed gedaan...
speelt lekker,
maar ik heb zo zo laag mogelijk afgesteld en ik vind het nog niet écht laag (2mm aan 17de fret)