PDA

View Full Version : Spanning van de snaren afstellen?



Mauser
16 mei 2005, 14:12
Ik ben laatst weer van 010 overgestapt naar 011 omdat ik weer in D ben gaan spelen, maar ik merk dat m'n snaren veel losser zitten dan als ik vroeger 011 gebruikte. Ligt dit aan de afstelling, en zo ja, wat moet ik dan afstellen?

Swan
16 mei 2005, 14:33
zit tussen je oren waarsch

Mauser
16 mei 2005, 20:08
Misschien wel.. Maar ik heb toch echt het gevoel dat als ik 'm vroeger zelfs in C# stemde met 011 dat de snaren nog strakker stonden dan nu in D :???:

Swan
16 mei 2005, 20:14
kan alleen als je nu n andere gitaar hebt met n andere scale nek

Mauser
16 mei 2005, 20:38
Hmm.. Dan zal het inderdaad tussen m'n oren zitten :) Ik speelde namelijk met 010 in E en D# en dat stond behoorlijk strak..

In ieder geval bedankt :wink:

FruscianteFan
16 mei 2005, 20:59
dan gooi je er toch een setje .012 of .013 ofzo op?

Ik vind zelf de .011's op mijn Jackson wel fijn, alleen hangt het allemaal veel te slap als ik em in C# stem (My Dying Bride).

Negative K3 fan
16 mei 2005, 21:20
gewoon een weerstandje er bij tussen solderen, dat verlaagt de spanning... als je de spanning wat hoger wilt kun je je snaren parallel aansluiten!

Ic3gl0vE
16 mei 2005, 22:34
Lennart heeft gelijk.

Je zou ook je gitaar een octaaf hoger kunnen stemmen. In een diep verstopt verleden had ik mijn akoestische gitaar een octaaf te laag staan nadat ik er nieuwe snaren op had gezet... en ik me maar afvragen waarom die snaren zo los zaten :oops:

JvD.
17 mei 2005, 00:15
bij een tuneomatic kun je tog het tail pice omdraaien? [don't mind my spelling]

Mischa den Haring
17 mei 2005, 00:30
Sorry JvD, maar een tailpiece omdraaien? Maakt voor de spanning niets uit. Oplossing: dikkere snaren, of: de brug iets hoger zetten, als je nu met dunnere snaren speelt kan je gitaar dat sowieso wel hebben....bovendien betere sound...is namelijk vetter...

Droffie
17 mei 2005, 14:35
Sorry JvD, maar een tailpiece omdraaien? Maakt voor de spanning niets uit. Oplossing: dikkere snaren, of: de brug iets hoger zetten, als je nu met dunnere snaren speelt kan je gitaar dat sowieso wel hebben....bovendien betere sound...is namelijk vetter...

Sorry Mischa, JvD heeft gelijk. Tailpiece omlaag geeft grotere snaarspanning. Net zo goed als dat een tailpiece wrap minder spanning geeft.

Mattia
17 mei 2005, 14:52
Sorry JvD, maar een tailpiece omdraaien? Maakt voor de spanning niets uit. Oplossing: dikkere snaren, of: de brug iets hoger zetten, als je nu met dunnere snaren speelt kan je gitaar dat sowieso wel hebben....bovendien betere sound...is namelijk vetter...

Sorry Mischa, JvD heeft gelijk. Tailpiece omlaag geeft grotere snaarspanning. Net zo goed als dat een tailpiece wrap minder spanning geeft.

De spanning aan zich blijft gelijk, voor een bepaalde diameter snaar op een bepaalde toon. Anders zou de toon veranderen.

Het 'gevoel' van de snaar, dus hoe makkelijk je een bend maakt, dat kan wel veranderen. Als je meer snaar achter het 'stoppunt' hebt (zij het nut of saddle), kan dat makkelijker verder 'uitgerekt', of beter, aangespannen worden.

Het positioneren, omhoog of omlaag, omgedraaid, wat dan ook, van een tailpiece kan ook de neerwaartse kracht op de zadel veranderen (je verandert de 'break angle' over de brug zelf; scherpere/stijlere hoek geeft meer neerwaartse druk) maar de snaar spanning verandert geen iota. Je verandert gewoon de manier waarop deze verdeelt wordt.

Droffie
17 mei 2005, 15:57
Klopt ja dat de spanning gelijk blijft anders zou die ontstemmen. Wél bend die beter en speelt de gitaar aanzienlijk lichter.
Achter de nut gebeurd idd ook van alles.

Mischa den Haring
17 mei 2005, 22:54
Ben het volkomen met jullie eens dat verlaging van een tailpiece een andere druk geeft, maar JvD had het over de tailpiece omdraaien. Hij bedoelde dus naar beneden draaien. Verkeerd begrepen door mij.

Diedo
17 mei 2005, 23:00
of hij bedoelde dat je de tailpiece omdraait zodat je snaren en zegmaar een halve (of een hele) slag omheen gedraaid zitten. naja boeiend :)

Droffie
18 mei 2005, 12:02
Oh ok...ik heb JvD ook verkeerd begrepen. ik dacht idd omlaag draaien...
Leuk al die verwarring...

Uiteindelijk hebben wel allemaal gelijk, JvD na dan... :razz: