PDA

View Full Version : Waar moet ik op letten bij het testen van een buizenbak?



Lacrymosa
19 augustus 2002, 12:43
Ik ga morgen ff een dagje feedbacken, en ff alle buizenbakken in de prijsklasse 1600 euro testen.

Heeft er iemand dingen waarvan je zegt......let daar ff op?

bvd

CheerS!!

BLOK182
19 augustus 2002, 12:59
Dat alle knopjes het goed doen. Verder let op rammeltjes, kraakjes, en vraag de verkoper de hemd van het lijf over settings. Niet dat je er na de aankoop achterkomt dattie iets "niet" kan. Check verder ook ff offie het doet, ik had eerst een Nomad waar gewoon geen geluid uit kwam :wink:

poeyerke
19 augustus 2002, 13:05
Wat is het verschil in geluid van een dicht speakercabinet en een open cabinet?

Vervormd een speaker minder snel als het cabinet gesloten is?

BLOK182
19 augustus 2002, 13:16
Nou bij een open cabinet dan heb je wat meer "surround" sound. Kortom, het geluid gaat meer alle kanten op. Bij een closed cabinet gaat het er alleen maar aan de voorkant uit. Drukt wel meer.

Raffel
19 augustus 2002, 13:19
ik hou persoonlijk het meest van gesloten achterkant bij luidsprekerkasten en open bij combo's. Maar dat vinden de meesten denk ik of niet?!

poeyerke
19 augustus 2002, 13:23
Hmm, volgens mij is mijn vraag een beetje verkeerd terecht gekomen.


Sorry ībout that ;o)

Lacrymosa
19 augustus 2002, 13:26
Geeft niet, want dat is ook iets wat ik moet weten voor dak zon ding koop

CheerS!!

Robbert
19 augustus 2002, 16:34
Volgens mij kun je niet eens gesloten combo's kopen...?

SchaapOpJeHoofd
19 augustus 2002, 16:36
Het belangrijkste om op te letten is natuurlijk de klank. KLinkt het zoals hij het wil en is het mogelijk om er veel verschillende geluiden uit te halen (zoals al gezegd is).
Luister ook even of ie op een redelijk volume ook goed klinkt, zeker met en buizenversterker. Straks koop je een fantastisch ding dat je op 10 moet zetten voordat het echt lekker klinkt. Zullen je buren leuk vinden.

Lacrymosa
19 augustus 2002, 16:51
Ik heb trouwens al een klein lijstje van de gene die ik ga testen, weet iemand de pro/cons (voors en tegens) van deze amps?
Koch Multitone
Engl Sovereign
Mesa Nomad
Rivera (weet nie precies welk model)

Ik ik weet dak et zelf moet horen, daarom ga ik morgen ook feedbacken, maar wat vinden jullie er van?

eventuele voor/nadelen?

CheerS!!

lord bean
20 augustus 2002, 11:54
wij horen graag de resultaten:)

BLOK182
20 augustus 2002, 12:35
Rivera Thirty-Twelve denk ik zo?

Lacrymosa
20 augustus 2002, 16:55
Ben vandaag naar de feedback geweest (en wederom tot de concusie gekomen dat et een anale HIV-zaak is)

Ik heb even alle 4 die amps op een rij gezet en mijn menig is als volgt:

Mesa: Te duur voor de kwaliteit die je krijgt en niet mijn sound

Rivera: Veel te weinig Gain

Engl: Lekker scheur, alleen een te grof/hard (duits) clean, nie echt lekker warm

Koch: Man.......wat een clean kanaal..kwijl.....
Alleen vin ik de scheur wat te modderig.

Maar zit nu dus nog af te wegen wat wil ik, ga ik voor een extreem mooi clean, en een goede scheur

Of ga ik voor een super scheur en een "wel te pruimen" clean.

Ik denk dat ik nu meer naar het mooie clean toe neig........wat jullie?

CheerS!!

BLOK182
20 augustus 2002, 17:08
Tis ook nooit goed he Lacrymosa? :wink:

sash
20 augustus 2002, 17:27
Wat dacht je van een Marshall half-stack? Lekkere buizentop erop en knallen maar.

Soulman
20 augustus 2002, 17:36
Ga voor een goed clean geluid.
Scheur en andere tering herrie kun je later altijd nog toevoegen, andersom niet :wink:

Lacrymosa
21 augustus 2002, 00:28
Denk ook dat ik dan voor die Koch ga.....

Nu alleen nog ff op vakantie, hopen dat ik genoeg over houd, anders papa heel lief aankijken......

CheerS!!

pimmetje
21 augustus 2002, 01:27
In die Multitone kunnen toch ook 6L6 buizen worden gepropt ipv EL34? Je zou 'ns kunnen kijken of ze dat bij de Feedback (of elders) ff kunnen ritselen. Koch heeft toch van die buizenpakketjes die niet meer gebiassed hoeven te worden... dan is 't voor hen ook geen overdreven grote moeite.

sash
21 augustus 2002, 01:47
Volgens mij kan dat alleen vanaf de fabriek en dan heb je de keuze tussen 6550 en el34's (heb ik het goed?). Zoals eerder al beschreven werd, clean geluid behoudt je amp altijd, overdrive kan je oplossen met pedaaltjes (zelf geeneens aan gedacht :smile: ).

pimmetje
21 augustus 2002, 02:26
Ik heb ff op de Koch-site gekeken voor dat gedoe met andere buizen:

The MULTITONE-50 accepts either 2xEL34 or 4x6V6.

Due to special bias control circuitry the MULTITONE-100 accepts almost any type of power tube for example: EL34, 6CA7, 6L6, 6550, KT66, KT77, KT88, KT90, KT100. Also the MULTITONE-100 is provided with two seperate bias control trimmers (on the PC board), one for the inner two power tubes and one for the outer two power tubes, thus enabling the use of mixed sets of power tubes (two + two). So for example the two outer tubes may be EL34's while the two inner tubes are 6L6's or 6550's.

Het verhaaltje lijkt me te zeggen dat je dit evt. zelf thuis kan regelen... niet per se in de fabriek. Maar 100% zeker weet ik 't niet.

pimmetje
21 augustus 2002, 02:38
Over dat toevoegen van overdrive en andere teringzooi... dat kan idd later met pedaaltjes en zo, maar op die manier KAN je een boel van het oh zo mooie buizengeluid juist ook verliezen.

Je zal dan wellicht wel een flink bedrag moeten uittrekken voor de juiste scheur-shit. Dan zou ik liever nog ff doorzoeken naar die ene perfecte amp (ook tussen de wat minder bekende merken en de 2e hands bakken).

BLOK182
21 augustus 2002, 13:06
idd wat pimmetje zegt klopt. Ik bedoel, je kan natuurlijk straks wel een metalzone voor je versterker zetten, maja, dat scheurt toch "niet echt" if you know what i mean.

Soulman
21 augustus 2002, 13:16
Op 2002-08-21 13:06, schreef BLOK182:
idd wat pimmetje zegt klopt. Ik bedoel, je kan natuurlijk straks wel een metalzone voor je versterker zetten, maja, dat scheurt toch "niet echt" if you know what i mean.


Is waar, maar andersom lukt een stuk minder.
Zet bijv. een goed OD pedaal, evt een buizenpedaal voor een goed clean geluid en je weet niet wat je hoort.

BLOK182
22 augustus 2002, 19:41
Binnenkort krijg ik tijdelijk een koch twintone, feedback laat mijn mesa ophalen omdat er een potmetertje (waarschijnlijk) kapot is. Iemand nog leuke settings voor een twintone?

Lacrymosa
23 augustus 2002, 13:16
Ik ben er wel achter dat DE amp voor mij niet bestaat in deze prijsklasse, dus ik ga maar voor de Multitone, die ik echt mega von klinken en als de scheur me gaat tegenstaan(begrijp me niet verkeerd, ik von de scheur super, alleen niet helemaal wat ik wilde, maar dat kan ook aan mn gitaar liggen)dan koop ik er wel een lekker scheurpedaal bij.

Iemand suggesties?
Iemand leuke setting voor de multitone?

CheerS!!

SchaapOpJeHoofd
23 augustus 2002, 13:49
Iemand suggesties?
Iemand leuke setting voor de multitone?


Tja, alle settings klinken op dat ding goed. Als je een "bepaald" geluid zoekt, wil het wel eens helpen om het in je hoofd te hebben en kijken hoeveel bass, mid, treble etc er in zit, dat afstellen, dan luisteren en aanpassingen maken.

pimmetje
23 augustus 2002, 14:24
In de handleiding van de twintone stonden een paar settings voor o.a. blues, metal, rock, etc.. Ik denk dat ze die ook wel in de handleiding van de multitone hebben staan. Zo niet... ff de handleiding van de twintone downloaden van de koch-site.

Die settings zijn uiteraard bij lange na niet heilig, maar wel een aardig uitgangspunt voor eigen geluids-instellingen.

Maiden Michiel
24 augustus 2002, 12:59
Wat is half en full stack?

BLOK182
24 augustus 2002, 13:05
half stack = top + 1 kast (4x12)
full stack = top + 2 kasten (4x12)

Maiden Michiel
24 augustus 2002, 17:29
Thanks! Dan ben ik nog maar half stack...

BLOK182
24 augustus 2002, 17:31
Wat heb je dan voor versterker?

Maiden Michiel
25 augustus 2002, 11:59
JCM 800

BLOK182
25 augustus 2002, 17:16
Das wel een fijn ding, we hebben er eentje in de oefenruimte staan.

Kitaarhiero
26 augustus 2002, 10:19
Op 2002-08-24 17:29, schreef Maiden Michiel:
Thanks! Dan ben ik nog maar half stack...


er zijn weinig mensen die een full-stack hebben, dat zijn meestal de grote rock-artiesten die regelmatig voor een publiek van 2000+ mensen optreden.

BLOK182
26 augustus 2002, 10:44
En zet thuis in je eentje maar eens de ene 4x12" op de andere :wink:

Kitaarhiero
26 augustus 2002, 13:03
p-sies. en mocht je als punkband op een openlucht festival terecht komen... er is altijd nog een PA, en daarbij, een toren is duur en je moet er 3 van hebben wil het er cool uit zien!
1 enkele fullstack ziet er eigenlijk niet uit.

BLOK182
26 augustus 2002, 13:04
Ziet er idd nogal instabiel uit, 2 naast elkaar is al beter, maja, als je die ook nog eens moet opstapelen!

Ibanez RuleZ
2 september 2002, 17:35
wat ik wel lollig vind, is dat, als ik dit alles moet geloven, veel mensen hun versterker op clean kopen. Ik zelf heb een keer die fout gemaakt, en dat doe ik niet nog een keer. dat foutje heb ik onderhand wel recht gezet, heb nu mesa, maar dat heeft me klauwen met geld gekost. Dus een tip voor alle metalheads: nooit op clean kopen!
en ik weet dat het wat overbodig is, maar het is om deze thread wat extra dimensie te geven :grin:

harrald