PDA

View Full Version : EMG's wel/niet op strat?



DiffusionX
19 augustus 2002, 12:07
Ik zit met het volgende; Ik heb een USA Strat. Ik speel daarmee in een coverband, maar mis soms een humbucker-sound. Ik heb nu geen zin om te investeren in nieuwe gitaar. Ik zit eraan te denken om de elementen van mijn strat te vervangen, echter ik wil wel graag de strat sound zoveel mogelijk behouden hebben.

Een van de mogelijke combinaties is bv de combinatie van EMG: 89-SA-SA. Hierbij kan de 89 naar SA gesplit worden, en wordt het strat geluid behouden. Heeft iemand ervaring met deze combinatie?

Omdat niet iedereen van EMG elementen te spreken is wou ik graag weten of iemand misschien een alternatieve oplossing heeft met passieve elementen?

b.v.d.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: DiffusionX op 2002-08-19 12:19 ]</font>

JV
19 augustus 2002, 12:10
je kan toch ook gewoon alleen het brugelement vervangen? en gewoon de midden en neck zo laten

A-ToXiC
19 augustus 2002, 12:13
Nee, want dan zit je weer met het Actief/passief probleem

JV
19 augustus 2002, 12:14
dan zet je een 85 erin :smile:

DiffusionX
19 augustus 2002, 12:21
een EMG 89 heeft het geluid van een 85 in humbucker mode.

Thomasvv
19 augustus 2002, 12:24
Kan je niet zo'n HB in singlecoil behuizing proberen? Seymour Duncan maakt er een paar... zijn goeie dingen...

DiffusionX
19 augustus 2002, 12:26
De reden waarom ik ook andere elementen wil is dat mijn single-coil elementen gaan piepen/zingen wanneer ik het volume opschroef in overdrive/ditortion modes. En dat op alle versterkers die ik probeer (zowel buizen als transistor).
Ik las echter dat iemand anders als oplossing daarvoor gaf om je elementen in de wax te zetten. Werkt dit echt??

JV
19 augustus 2002, 12:29
waxpotten werkt wel, maar het blijft een singlecoil, die geeft altijd brom op een distortion, dan kan je beter een SD hotrails erin zetten, is een humbucker in singlevorm en die hebben vrijwel geen brom

DiffusionX
19 augustus 2002, 12:29
Op 2002-08-19 12:24, schreef Thomasvv:
Kan je niet zo'n HB in singlecoil behuizing proberen? Seymour Duncan maakt er een paar... zijn goeie dingen...


Ik vind het niet erg om een humbucker op mijn strat te monteren. Ik zoek dus eigenlijk een veelzijdige humbucker.
Ik zie die HB in single-coil uitvoering als een vreemd alternatief om humbucker geluid te krijgen, terwijl het toch niet "je-van-het" is

DiffusionX
19 augustus 2002, 12:38
Maar heeft iemand ervaring met EMG's, en met name met de SA of S serie als strat elementen?? Kan men met EMG's nog steeds goeie funck-klanken maken??

Lacrymosa
19 augustus 2002, 12:39
In de fender Fat strats zit een seymour duncan Pearly Gates toch????

Ik heb trouwens een lil'59 in mn strat kopie, klinkt best goed hoor, alleen jammer dat de gitaar nie super is, maar hij klinkt nou echt lekker

en dan moet je in je neck en middel een Vintage Flat nemen, deze zijn echt super.

en anders gewoon de Steve Lukather set van EMG.

CheerS!!

Rectifier
19 augustus 2002, 12:44
Ik heb een Luke met 85-SLV-SLV
Klinkt geweldig, ruisvrij en vrijwel nooit feedback op de single coils.
Alleen positieve feedback natuurlijk.
Daarmee kun je alle stijlen aan.

DiffusionX
19 augustus 2002, 12:58
Op 2002-08-19 12:44, schreef Rectifier:
Ik heb een Luke met 85-SLV-SLV
Klinkt geweldig, ruisvrij en vrijwel nooit feedback op de single coils.
Alleen positieve feedback natuurlijk.
Daarmee kun je alle stijlen aan.


In hoeverre zijn de SLV te vergelijken met vintage strat elementen??? Dus is het goed te doen om er funcky mee te spelen??

WesMontgomery
19 augustus 2002, 13:04
Op 2002-08-19 12:44, schreef Rectifier:
Ik heb een Luke met 85-SLV-SLV
Klinkt geweldig, ruisvrij en vrijwel nooit feedback op de single coils.
Alleen positieve feedback natuurlijk.
Daarmee kun je alle stijlen aan.


Het grote probleem met Hum-sing-sing. combinaties vind ik, is het grote volume verschil tussen de humbucker en de single coils. Is dit nou ook zo met de EMG's?

Robs
19 augustus 2002, 13:58
Quote: De reden waarom ik ook andere elementen wil is dat mijn single-coil elementen gaan piepen/zingen wanneer ik het volume opschroef in overdrive/ditortion modes.

Ehm, misschien een domme vraag, maar speelde Hendrix niet met single coils? Of gebeurde bij hem hetzelfde maar is dat inherent aan zijn speelstijl?

DiffusionX
19 augustus 2002, 18:48
Op 2002-08-19 13:58, schreef Robs:
Ehm, misschien een domme vraag, maar speelde Hendrix niet met single coils? Of gebeurde bij hem hetzelfde maar is dat inherent aan zijn speelstijl?


Ik denk dat Hendrix wel betere elementen gebruikte dan ik nu heb :smile:

Het zingen komt overigens niet wanneer ik speel, maar wanneer ik de gitaar stil hou. Heel vervelend als ik moet wachten in een nummer wanneer ik weer mag. Ik moet dan het volume op mijn gitaar omlaag draaien, en vlak voordat ik weer mag snel open draaien. Vervelend ge-hannes

poeyerke
19 augustus 2002, 21:29
Waarschijnlijk gebruik je veel gain, en dan krijg je dat rondzingen snel met single coils.

Zelf heb ik een set Kinman Elementen op mijn strat zitten (de AVn Blues set) deze klinken lekker als een opgevoerde single coil, maar je behoudt ook je strat geluid.

Ik heb ooit eens een SD lil '59 mini humbucker in de brug gehad maar ik wilde toch terug naar een enkel spoels element, dat miste ik toch echt wel.

Ik spaar nu toch maar voor een extra gitaar ;o) een strat is een strat. Maar als je het brug element niet mist kun je die best voor een lil '59 vervangen, die klinkt namelijk erg goed vind ik (beetje Les Paul achtig, natuurlijk wat minder vet).

Ook kun je de lil'59 splitten om een single coil geluid te krijgen, maar die stand klinkt wat modderig en zwak vind ik.

Anders Destium
19 augustus 2002, 22:28
Piepen is vaak een tijdje te verhelpen met waxen maar daar verander je het element niet mee, als je 81/85's of wat voor andere kwaliteits elementen op je gitaar zet die gemaakt zijn op stevig spelen verhelp je het probleem van piepen voor eeuwig, en je geluid verbetert significant (en ik weet wat dat betekent!)

srv-man
19 augustus 2002, 23:03
Ik heb een strat met 3x EMG S. Klinkt geweldig, is veelzijdig en vrijwel brom- en ruisvrij. Ze klinken wel iets warmer dat echte vintagestrat elementen, maar ik ben er zeer te spreken over. Funk, SRV, zelfs met zeer zware oversturing klinken ze zeer goed (al is het natuurlijk geen 81). Ik heb ook nog een setje SLV-SLV-85 liggen, maar die moeten nog worden gemonteerd. Zeker weten dat dat ook goed klinkt, ik heb al een MM Luke geprobeerd.

taylor
20 augustus 2002, 11:16
zelf heb ik ook zo'n emg setje op een strat.

tis wel mooi maar echt fender is het dan niet meer.dus ligt eraan wat voor 1 sound je zoekt.

zelf denk ik dat ik weer wat anders ga kopen obl setje of misschien kinman ofzo.

DiffusionX
20 augustus 2002, 12:33
He mensen, bedankt zeg, hier heb ik wat aan!! Ik kan me weer iets beter orienteren.

DiffusionX
20 augustus 2002, 12:34
P.s. ik ben vandaag jarig!!!!!!!!! JEEEEE!!!

PeArLjAm
20 augustus 2002, 13:15
Gefeliciteerd!!

Rectifier
20 augustus 2002, 15:18
Je kan wel iets volume verschil merken tussen de singles en de humbucker in de Lukather set, maar t'is niet drastisch.
Maar ja, speel eens met een Les Paul op een amp, en wissel dan naar een standard strat.
Dan moet je ook je amp bijstellen.

In ieder geval kunnen de SLV's lekker funcken. Ik had hiervoor Gold Lace Sensors op een strat. Die zijn ook lekker stil, maar minder gedefinieerd dan EMG's. Maar ik was daar ook erg tevreden over. Het voordeel van EMG's vind ik dat elke snaar gewoon even hard klinkt. Bij goedkope elementen wil het nogal eens dat bv. de dunne e snaar erg iel en zacht klinkt.

Anders Destium
20 augustus 2002, 15:57
Gefeliciteerd en succes er mee, mijn ervaring is dat hums altijd qua volume overheerschen over singles, maar het is ook afhankelijk van de plaatsing (daarom zie je denk ik nooit een hum bij de neck en verder singles!)

DiffusionX
20 augustus 2002, 16:29
Oke das mooi om te horen over de SLV's!!
En ik was ook alleen van plan om de humbucker in de brug positie te zetten

DiffusionX
20 augustus 2002, 16:31
Op 2002-08-20 15:18, schreef Rectifier:
Je kan wel iets volume verschil merken tussen de singles en de humbucker in de Lukather set, maar t'is niet drastisch.
Maar ja, speel eens met een Les Paul op een amp, en wissel dan naar een standard strat.
Dan moet je ook je amp bijstellen.

In ieder geval kunnen de SLV's lekker funcken. Ik had hiervoor Gold Lace Sensors op een strat. Die zijn ook lekker stil, maar minder gedefinieerd dan EMG's. Maar ik was daar ook erg tevreden over. Het voordeel van EMG's vind ik dat elke snaar gewoon even hard klinkt. Bij goedkope elementen wil het nogal eens dat bv. de dunne e snaar erg iel en zacht klinkt.


Rectifier, heb je ook ervaring met SA elementen, en dan vooral in vergelijking met de SLV's???

dml
21 augustus 2002, 10:15
Nadeel van EMG vind ik het gebrek aan dynamiek, ze klinken behoorlijk hard en weinig karakter, da's mijn mening. De 85-SLV-SLV-set is alleen te krijgen inclusief slagplaat onder typenummer SL20. Een SLV is een gemodificeerde SV, de SV is weer afgeleidt van de SA en ziet eruit als een normale pickup, dus met zichtbare polepieces. Voor een nog meer vintage toon zou je ook kunnen kiezen voor de SAV. Of de DG20-set, dit is ook een complete afgemonteerde slagplaat met 3x SA erin, met toevoeging van SPC en EXG, de SPC maakt het geluid vetter, richting humbucker sound en de EXG voegt meer laag en hoog toe voor een dikke twinkel. Kijk gewoon even op http://www.emginc.com.
Zelf heb ik voor Seymour Duncan Livewire Classic gekozen, is ook actief en vele malen dynamischer dan alle EMG's bij elkaar. De Livewires hebben een meer vintage toon, zijn erg helder en klinken niet zo hard als EMG.

Rectifier
21 augustus 2002, 15:55
Ik heb geen ervaring met de EMG SA's.

Ik denk dat je gewoon zelf moet proberen wat je de lekkerste humbucker vind.
Ook dit wordt weer zo'n oneindige discussie met is EMG beter of is Seymour beter.
Ik hoef EMG niet te promoten, ik vind ze zelf lekker klinken. De SLV's zijn vetter dan gewone single's op een strat.
Meningen blijven toch altijd verdeeld over EMG. Ze laten gewoon goed horen hoe de gitaar van zichzelf klinkt.

Kijk naar de gebruikers:
Steve Lukather, Mark Knopfler, Dave Gilmore,
Vince Gill, Kirk Hammet. En alle andere stijlen.