PDA

View Full Version : delay/reverb vraagje



guvnor
19 augustus 2002, 09:33
Ik sta op het punt een klein versterkertje te kopen. Gewoon voor oefenen in de huiskamer. Er zit echter geen reverb op en die gebruik ik op mijn huidige versterker eigenlijk altijd. Nu kan ik mijn oude basgitaar (fender telecasterbas-kloon bouwjaar'74)) ruilen voor een Boss BE5 multi FX pedaal. Hierin zit een digitale delay en dus geen reverb....De kortste delay van die bak is 3,5 milliseconde.

Bereik ik hiermee ongeveer hetzelfde effect of is dit niet te vergelijken?

De BE5 heeft trouwens nog wat extra effecten als compressor, chorus, noise limiter en distortion. Die laatste zal ik niet aanraken (heb al 3 pedalen die daar beter geschikt voor zijn).

Ik zit nu zelf hevig te twijfelen...Ik kan natuurlijk ook 80 euro meer uitgeven en een amp kopen met een reverbveer ingebouwd, maar ik heb een beetje mijn zinnen gezet op de amp zonder reverb (kleiner, minder vermogen...)

skanky
19 augustus 2002, 10:00
Delay is niet hetzelfde als reverb, delay is een herhaling van het geluid, reverb is galm(akoestiek toevoegen).

je zou kunnen overwegen een reverbpedaal aan te schaffen, maar die zijn ook niet altijd even goed. Ik zou als ik jou was een amp met reverb aanschaffen

Fluffy
21 augustus 2002, 00:45
inderdaad ik heb een H&K Tour reverb, en de reverb functie erop is wel handig :grin:

guvnor
21 augustus 2002, 08:26
Hmmm, ik dacht altijd dat het verschil tussen reverb en delay eigenlijk alleen de vertragingstijd was...galm is toch ook een herhaling (weerkaatsing) van het geluid?

skanky
21 augustus 2002, 13:25
nee, bij galm klinkt de noot door, echo is herhaling van het geluid

dml
21 augustus 2002, 15:18
Beide heren hebben gelijk. Delay is een eenduidige herhaling of weerkaatsing van het gespeelde terwijl reverb een complexere weerkaatsing is. Ofwel Reverb bestaat uit gigantisch veel Delays. Je kunt het ook makkelijk proberen: in dure FX-processors zitten vaak zgn. tapdelays, sommige hebben zelfs 20 taps. Als je elke tap steeds 4 msec meer tijd meegeeft dan de vorige tap dan ontstaat bijna een reverb.

Maar goed, doe maar een versterker met galmveer, ben je van het hele gezeur af.

BluesJR
21 augustus 2002, 16:37
Ik gebruik mijn Delay ook als een soort van echo. Ik zet hem heel zacht aan en laat hem redelijk lang doorgaan. Persoonlijk vind ik het lekkerder klinken dan reverb. Het grote verschil voor het gehoor is alleen dat bij het gebruik van een Reverb het geluid verder weg lijkt te gaan. Alsof je in een grote ruimte staat te spelen en verder weg staat van je versterker. Bij delay heb je dat niet, maar het geeft wel heel veel meer diepte aan je sound.