PDA

View Full Version : printplaat + wat andere vragen



johanh
15 mei 2005, 19:49
Hallo

Ik ben de afgelopen weken druk op zoek geweest naar een printplaat voor mijn 18 watt zelfbouw versterkertje.

Nu zien ik op een helboel foto's verschillende soorten printplaten

Ik zie de gaatjes printplaat, een kale printplaat met soldeer puntje's (kleine soldeereilandjes lijken het wel en printplaten met turrets erop.

Maar waar ik ook kom (ik ben langs 5 winkels geweest in Alkmaar, Zaandam, Beverwijk, Haarlem en Heemstede ik kan dat spul nergens vinden.

Weet iemand waar ik dit kan kopen.


Ten tweede had ik nog een vraagje met betrekking tot de hoge spanningen binnen een Tube Amp en dat is hoe ontlaad ik het geheel zodat ik zeker weet dat ik veilig kan werken.

Ik zal gelijk mijn andere vragen hier ook maar stellen.

Wat voor soort houtylijm gebruiken jullie bij het monteren van de houten delen van een cabinet en wat voor vebinding wordt er gebruikt.

Weer bedankt voor jullie tijd

nicoverduin
15 mei 2005, 20:58
Johan,

Gezien de locaties waar je geweest bent:
- BACO (langs de weg naar de Zuidpier van IJmuiden verkoopt afval printplaat; Deze kan je schoon etsen of eilandjes erop tekenen en de rest etsen. Kosten 50 eurocent tot een euro. Komt nog wel etsmiddel erbij (hebben ze ook).
- Je had/kunt even een mailtje geven naar mij (info@verelec.com in Heemskerk). Had je mogelijk verder kunnen helpen.
- Turrets worden evt. verkocht bij RS components in haarlem (kan alleen via een bedrijf)
- Eyelets (Ik dacht dat FNS www.marbleamps.com ze had) of anders bij www.mouser.com (USA).
- Amroh vermocht ze vroeger. Maar die dingen worden al jaren niet meer verkocht. En volgens mij zeker niet in onze omgeving.

Nico

ChrisMW
15 mei 2005, 21:18
Hallo

Ik ben de afgelopen weken druk op zoek geweest naar een printplaat voor mijn 18 watt zelfbouw versterkertje.

Nu zien ik op een helboel foto's verschillende soorten printplaten

Ik zie de gaatjes printplaat, een kale printplaat met soldeer puntje's (kleine soldeereilandjes lijken het wel en printplaten met turrets erop.

Maar waar ik ook kom (ik ben langs 5 winkels geweest in Alkmaar, Zaandam, Beverwijk, Haarlem en Heemstede ik kan dat spul nergens vinden.

Weet iemand waar ik dit kan kopen.


Ten tweede had ik nog een vraagje met betrekking tot de hoge spanningen binnen een Tube Amp en dat is hoe ontlaad ik het geheel zodat ik zeker weet dat ik veilig kan werken.

Ik zal gelijk mijn andere vragen hier ook maar stellen.

Wat voor soort houtylijm gebruiken jullie bij het monteren van de houten delen van een cabinet en wat voor vebinding wordt er gebruikt.

Weer bedankt voor jullie tijd

Contact gewoon even Nick at www.Ceriatone.com , mooie boards voor 'n ok-je prijs.

Succes/soldeer ze!

nicoverduin
15 mei 2005, 21:32
Hallo

Ik ben de afgelopen weken druk op zoek geweest naar een printplaat voor mijn 18 watt zelfbouw versterkertje.

Nu zien ik op een helboel foto's verschillende soorten printplaten

Ik zie de gaatjes printplaat, een kale printplaat met soldeer puntje's (kleine soldeereilandjes lijken het wel en printplaten met turrets erop.

Maar waar ik ook kom (ik ben langs 5 winkels geweest in Alkmaar, Zaandam, Beverwijk, Haarlem en Heemstede ik kan dat spul nergens vinden.

Weet iemand waar ik dit kan kopen.


Ten tweede had ik nog een vraagje met betrekking tot de hoge spanningen binnen een Tube Amp en dat is hoe ontlaad ik het geheel zodat ik zeker weet dat ik veilig kan werken.

Ik zal gelijk mijn andere vragen hier ook maar stellen.

Wat voor soort houtylijm gebruiken jullie bij het monteren van de houten delen van een cabinet en wat voor vebinding wordt er gebruikt.

Weer bedankt voor jullie tijd
Mbt je andere vragen:
A) Als je de versterker uitzet met de standby nog aan dan ontladen de condensatoren zichzelf door een een jetzer op de snaren te geven.
Ook kan je even een weerstand van 200k (2 watt of hoger tussen B+ en ground doen en deze gedurende enkele minuten na uitschakelen erop houden totdat je uitgewijzigd ben).

B) Ik gebruik peurlijm om houtverbindingen te maken. Verder evt. doorgslagen duvels of halfblinde zwaluwstaart verbindingen.

Nico

Frits van Mourik
16 mei 2005, 00:42
Hoi Johanh,

eyelets & turrets zijn gewoon te koop bij dirk:
http://www.tubetown.de/ttstore/index.php/cPath/118

Maar waarom al die moeite voor zo'n onderdelenbordje?
Gewoon RPTP bedraden lijkt iets meer werk, maar modden/troubleshooten wordt een stuk eenvoudiger...

Waar Nico V. "peurlijm" aangeeft, bedoelt hij waarschijnlijk "PUR" (polyurethaan)-lijm.
Hier in de buurt bekend als "bruislijm", omdat het enigszins expandeert.
Is ongelofelijk sterk & lijmt ècht alles aan alles.

Geronimo
16 mei 2005, 02:50
He Johan, ditch het printplatenidee, want als je een ontwerpfout maakt kan je weer opnieuw beginnen. Ik kan het weten want ik heb een 5150 gekopieerd, met een abominabel resultaat en dagen gekloot om er achter te komen dat de printplaat het hele eiereten was... en toen kon ik weer helemaal opnieuw beginnen.

Teken een goede PTP layout met een turret board of een klemmenstrook van de conrad ofzo en dan kan je idd tenminste makkelijk wat veranderen.

Floris

Check de pics.

http://home.casema.nl/hartm294/

nicoverduin
16 mei 2005, 05:58
Hoi Johanh,

eyelets & turrets zijn gewoon te koop bij dirk:
http://www.tubetown.de/ttstore/index.php/cPath/118

Maar waarom al die moeite voor zo'n onderdelenbordje?
Gewoon RPTP bedraden lijkt iets meer werk, maar modden/troubleshooten wordt een stuk eenvoudiger...

Waar Nico V. "peurlijm" aangeeft, bedoelt hij waarschijnlijk "PUR" (polyurethaan)-lijm.
Hier in de buurt bekend als "bruislijm", omdat het enigszins expandeert.
Is ongelofelijk sterk & lijmt ècht alles aan alles.

BACO heeft vaak mooie steunen liggen voor RPTP (real point to point). Kosten weinig (dacht 6 voor 1.80 euro) met 6 of 8 aansluitpunten.

En we praten inderdaad over dezelfde lijm :-D :-D

Nico

Squier4ever
16 mei 2005, 21:29
He Johan, ditch het printplatenidee, want als je een ontwerpfout maakt kan je weer opnieuw beginnen. Ik kan het weten want ik heb een 5150 gekopieerd, met een abominabel resultaat en dagen gekloot om er achter te komen dat de printplaat het hele eiereten was... en toen kon ik weer helemaal opnieuw beginnen.

Teken een goede PTP layout met een turret board of een klemmenstrook van de conrad ofzo en dan kan je idd tenminste makkelijk wat veranderen.

Floris

Check de pics.

http://home.casema.nl/hartm294/

dude ziet er vet uit en klinkt ook errug okee! :-D :-D :o :o

Squier4ever
16 mei 2005, 21:30
He Johan, ditch het printplatenidee, want als je een ontwerpfout maakt kan je weer opnieuw beginnen. Ik kan het weten want ik heb een 5150 gekopieerd, met een abominabel resultaat en dagen gekloot om er achter te komen dat de printplaat het hele eiereten was... en toen kon ik weer helemaal opnieuw beginnen.

Teken een goede PTP layout met een turret board of een klemmenstrook van de conrad ofzo en dan kan je idd tenminste makkelijk wat veranderen.

Floris

Check de pics.

http://home.casema.nl/hartm294/

dude ziet er vet uit en klinkt ook errug okee! :-D :-D :o :o

Frits van Mourik
17 mei 2005, 00:31
BACO heeft vaak mooie steunen liggen voor RPTP (real point to point). Kosten weinig (dacht 6 voor 1.80 euro) met 6 of 8 aansluitpunten.

Nico

Dat zijn inderdaad de steunen, die ik ook graag gebruik!

http://www.studiohetpand.nl/pics/tn_pic1%20015.jpg

Tip: Het hedendaagse snelvloeiende soldeer wil nogal eens van de aansluitlippen naar beneden "zakken".
Door de aansluitlippen wat
horizontaal te buigen blijft het soldeer mooi liggen.

Frits

Geronimo
17 mei 2005, 02:34
Ziet er netjes uit frits!

Globetrotter
18 mei 2005, 23:14
Hoi!

Ik ben ook druk in de weer met mijn 18 watter. Ik ben aan de slag gegaan met een universele printplaat (met aparte eilantjes). Ik heb deze wel doormidden gezaagd om een stuk de lay out van de meeste nabouw 18 watters te kunnen volgen. Werkt op zich ook wel handig, alleen dat de gaatjes soms wat aan de kleine kant zijn (maar met een dremmel en een klein freesje of boortje is dit zo op te lossen). Hij staat nog niet in elkaar, dus kan je nog niet echt zeggen of het goed werkt of niet, maar je kan alles wel volgen in mijn topic... http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=53408&highlight=. Foto 's vind je trouwens op mijn webshots!
Cheers,

Bart

Globetrotter
18 mei 2005, 23:14
Hoi!

Ik ben ook druk in de weer met mijn 18 watter. Ik ben aan de slag gegaan met een universele printplaat (met aparte eilantjes). Ik heb deze wel doormidden gezaagd om een stuk de lay out van de meeste nabouw 18 watters te kunnen volgen. Werkt op zich ook wel handig, alleen dat de gaatjes soms wat aan de kleine kant zijn (maar met een dremmel en een klein freesje of boortje is dit zo op te lossen). Hij staat nog niet in elkaar, dus kan je nog niet echt zeggen of het goed werkt of niet, maar je kan alles wel volgen in mijn topic... http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=53408&highlight=. Foto 's vind je trouwens op mijn webshots!
Cheers,

Bart

Geronimo
19 mei 2005, 02:01
Jo Globetrotter, dat gaat wel werken denk alleen wel in een keer goed bouwen want als je die print te veel moet aanpassen wordt het een gore bende en dat zou zonde zijn!

He wat zie ik daar? Je gebruikt toch niet van die Piher-potmeters van de onderdelenzaak op de hoek? Dat zijn echt rukdingen ik heb ze ook gehad, Piep ruis kraak herrie binnen twee weken gebruik. Ik raad je aan Alpha of CTS pots (redelijke kwaliteit voor een lage prijs) of als je er aan kan komen Clarostat of Allen Bradley RV4 potmeters. (Goed snuffelen op elektro-dumps)

Die Alpha dingen zijn erg ok. Je kan ze bestellen bij o.a. www.fns-tubetech.nl en bij vele anderen.

Succes ermee!

Dirk_Hendrik
19 mei 2005, 12:43
Over het gebruik van printplaat en het eventueel gezeik daarmee:
Op het moment dat je weet hoe je met PCB ontwerpsoftware moet omgaan en je een correct schema hebt kun je geen fouten meer maken. Wanneer je dus een fout in je print hebt zitten ligt dat aan jou en niet aan het wel of niet gebruiken van printplaat.

Over het gebruik van Alpha vs CTS vs Piher etc.
Vergeet niet dat CTS en Alpha ongeveer net zulke volksfietsmerken als Piher zijn. Het is binnen dit rijtje dus niet zo dat het ene merk ineens heel goed is en die andere heel ruk. Ik heb ook vanaf het begin krakende CTS-es gezien/gehoord.

Dirk_Hendrik
19 mei 2005, 12:43
Over het gebruik van printplaat en het eventueel gezeik daarmee:
Op het moment dat je weet hoe je met PCB ontwerpsoftware moet omgaan en je een correct schema hebt kun je geen fouten meer maken. Wanneer je dus een fout in je print hebt zitten ligt dat aan jou en niet aan het wel of niet gebruiken van printplaat.

Over het gebruik van Alpha vs CTS vs Piher etc.
Vergeet niet dat CTS en Alpha ongeveer net zulke volksfietsmerken als Piher zijn. Het is binnen dit rijtje dus niet zo dat het ene merk ineens heel goed is en die andere heel ruk. Ik heb ook vanaf het begin krakende CTS-es gezien/gehoord.

nicoverduin
19 mei 2005, 16:27
Over het gebruik van printplaat en het eventueel gezeik daarmee:
Op het moment dat je weet hoe je met PCB ontwerpsoftware moet omgaan en je een correct schema hebt kun je geen fouten meer maken. Wanneer je dus een fout in je print hebt zitten ligt dat aan jou en niet aan het wel of niet gebruiken van printplaat.


Volgens mij bedoelde hij een print zoals in de Fenders cq. Marshalls. Dus lege print met eyelets cq turrets. Ik denk dat we de printen met printsporen al voldoende de grond in hebben geboort in het verleden :-D :-D :-D :-D :-D
Nico

Dirk_Hendrik
19 mei 2005, 18:26
Agreed,
Ik ga er echter niet van uit dat hij een 5150 clone heeft gemaakt met eyelets, turrets en andere zaken.

Franc
19 mei 2005, 18:41
Agreed,
Ik ga er echter niet van uit dat hij een 5150 clone heeft gemaakt met eyelets, turrets en andere zaken.

Ik geloof het toch wel....check zijn site maar eens:

http://home.casema.nl/hartm294/

Petje af hoor.

Franc.

nicoverduin
19 mei 2005, 18:45
Jullie hebben beide gelijk :-D :-D :-D :-D :-D Hij snoept van twee walletjes:
a) de voeding is wel degelijk een printplaat met koperbanen
b) de versterker is met printstrook met soldeer lippen (ok ok :-D :-D :-D geen turrets of eyelets...)

Overigens wel indrukwekkend.
Nico

Negative K3 fan
19 mei 2005, 19:03
wat ik me trouwens afvraag bij die 5150 clone... welk doel dient die gigantische weerstand eigenlijk?

Geronimo
20 mei 2005, 01:39
Over het gebruik van printplaat en het eventueel gezeik daarmee:
Op het moment dat je weet hoe je met PCB ontwerpsoftware moet omgaan en je een correct schema hebt kun je geen fouten meer maken. Wanneer je dus een fout in je print hebt zitten ligt dat aan jou en niet aan het wel of niet gebruiken van printplaat.

Ik denk niet dat zo'n banentrekker rekening houdt met aardlussen, overspraak, hf interferentie en ander moeilijk gedoe. Een versterker is best een complex ding wat heel gauw allemaal vervelende kuren kan gaan vertonen.
En als je tegen de software moet zeggen waar het allemaal rekening mee moet houden om dat te voorkomen weet je al eigenlijk al zoveel dat je de layout zo uit je hoofd kan tekenen. Ik geloof niet dat er software is die er bijvoorbeeld rekening mee houdt dat roosterstopweerstanden zo dicht mogelijk bij het rooster zelf moeten zitten en dat die zo ver mogelijk uit de buurt van de gloeidraden moeten blijven. Dat is allemaal veel te specifiek voor een buizenversterker en ik denk niet dat daar specifieke software voor is. En als dat wel zo zou zijn heeft Randall Smith er vast een monopolie op!

En ook van die eilandjesprint ben ik niet zo gecharmeerd want als je wat wilt omleggen moet je de hele print omdraaien om de onderdelen los te solderen en dan krijg je weer dat eilandjes loslaten als je ze te heet maakt en zo. Ik heb het ook wel gebruikt maar dat was wegens ruimtegebrek op de klemmenstrook en ik heb er maar weinig onderdeeltjes op, dus er kan weinig mee misgaan.


Over het gebruik van Alpha vs CTS vs Piher etc.
Vergeet niet dat CTS en Alpha ongeveer net zulke volksfietsmerken als Piher zijn. Het is binnen dit rijtje dus niet zo dat het ene merk ineens heel goed is en die andere heel ruk. Ik heb ook vanaf het begin krakende CTS-es gezien/gehoord.

Kan best, maar ik heb alleen maar nare ervaringen met die Piher dingen. Er zit naar mijn mening echt wel een kwaliteitsverschil tussen. Ze voelen niet consistent aan, allemaal verschillend draaimoment en zo. Ik hoef ze in ieder geval niet meer. Je hebt fietsen en je hebt fietsen.



Jullie hebben beide gelijk :-D :-D :-D :-D :-D Hij snoept van twee walletjes:
a) de voeding is wel degelijk een printplaat met koperbanen
b) de versterker is met printstrook met soldeer lippen (ok ok :-D :-D :-D geen turrets of eyelets...)

:D Yep, het verhaal is dat ik dus een 5150 print heb 1 op 1 heb gekopieerd en zo precies mogelijk heb nagemaakt (ik heb er helaas geen foto's van).

Toen ie eenmaal af was en ik hem aanzette bleek ie zwaar ruk te klinken! :cry: Noway 5150! Zo'n Pignose meeneemding klonk nog beter!
Toen ben ik dus maanden bezig geweest met onderdelen vervangen door betere, schakeling veranderen enz... Alles zonder resultaat... Het werd alleen maar een gore bende... Toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken, een zaag gepakt en het ding in tweeen gezaagd en het verterkergedeelte in de vullisbak geflikkerd. Het enige wat gespaard bleef was de voeding.

Ik ben toen op de oldschool manier opnieuw begonnen en toen ik klaar was kon ik mijn oren niet geloven. Hij klonk nog beter dan het origineel!!
(ik heb wel van alles wat gepakt dat wel, voeding+eindtrap 5150, voorversterker SLO100 (scheurgedeelte identiek aan de DR en de 5150, alleen hebben meneer Smith en PV het van Michael Soldano gejat) toonregeling en fxloop DR) Conclusie: de fucking printplaat was het probleem!! Ik heb het de hele tijd in de verkeerde hoek gezocht! Ook al heb ik zo mijn best gedaan om hem netjes te kopieren, blijkbaar als het ene spoortje een halve mm te dicht naast zijn buurman ligt klinkt het al niet meer.

Misschien hebben jullie nu ook een beetje begrip voor mijn afkeer van PCB's... :-?


welk doel dient die gigantische weerstand eigenlijk?

Dat is een surrogaat smoorspoel. Doet hetzelfde, alleen wat minder effectief. Maar er zit zoveel capaciteit aan elco's in de voeding dat je het verschil toch niet merkt. (scheelt weer een dure spoel. Dat heeft ie van de 5150 geërft. (ik heb toch gezegd toch dat Pievie een Elcheapo merk was... :wink: )

Negative K3 fan
20 mei 2005, 11:21
een choke is nog geen 30 euro man! Ik weet niet waar je dan op wilt besparen... En een populaire mod voor 5150s is het toevoegen van een choke.

In mijn zelfbouw amp (single ended) heb ik de hele B+ gefilterd met een choke en veel capaciteit, de choke is even dik als m'n OT maar was 25 euro geloof ik (hammond van tube town) en filtert de shit uit alles :)

Geronimo
20 mei 2005, 12:06
Ja misschien moet ik het maar eens proberen, maar ik denk dat ik pas het verschil merk als ie op vol vermogen staat te blazen en dan hoor ik sowieso niks meer, want dan ben waarschijnlijk al doof.

Ook heb ik niet zoveel ruimte meer in de kast en om 'm nou bovenop te zetten vind ik ook weer zo zonde.

Als ik weer eens wat nieuws ga maken denk ik dat ik er wel een gebruik

Geronimo
20 mei 2005, 12:10
een choke is nog geen 30 euro man! Ik weet niet waar je dan op wilt besparen... En een populaire mod voor 5150s is het toevoegen van een choke.

In mijn zelfbouw amp (single ended) heb ik de hele B+ gefilterd met een choke en veel capaciteit, de choke is even dik als m'n OT maar was 25 euro geloof ik (hammond van tube town) en filtert de shit uit alles :)

Ken jij mensen die dat gedaan hebben? Wat zijn hun bevindingen? Kijk als er echt een verbetering is, wil ik misschien nog wel wat opofferen.

Negative K3 fan
20 mei 2005, 13:21
hoe wou je zon choke binnenin zetten en wat is er zonde aan om hem boven op te plaatsen?

Dirk_Hendrik
20 mei 2005, 14:21
Ik denk niet dat zo'n banentrekker rekening houdt met aardlussen, overspraak, hf interferentie en ander moeilijk gedoe. Een versterker is best een complex ding wat heel gauw allemaal vervelende kuren kan gaan vertonen.
En als je tegen de software moet zeggen waar het allemaal rekening mee moet houden om dat te voorkomen weet je al eigenlijk al zoveel dat je de layout zo uit je hoofd kan tekenen. Ik geloof niet dat er software is die er bijvoorbeeld rekening mee houdt dat roosterstopweerstanden zo dicht mogelijk bij het rooster zelf moeten zitten en dat die zo ver mogelijk uit de buurt van de gloeidraden moeten blijven. Dat is allemaal veel te specifiek voor een buizenversterker en ik denk niet dat daar specifieke software voor is. En als dat wel zo zou zijn heeft Randall Smith er vast een monopolie op!


Dit hele bovenstaande verhaal vertelt me dus 1 ding. Dat je geen flauwe notie hebt van het gebruik van PCB ontwerpsoftware. Alléén het feit dat je het denigrerend een "banentrekker" noemt illustreert dat al.

De fout die je maakt is dat je automatisch aanneemt dat de software het schema voor je naar een print vertaalt en dus wel even een kant en klare print voor je ontwerpt.. Dat kan inderdaad maar er is geen enkele CAD fabrikant die zal beweren dat dat de meest optimale manier is. PCB ontwerpsoftware is een stuk gereedschap om, in elk geval verbindingstechnisch, de juiste verbindingen te leggen en te verifieren dat er geen verbindingsfouten inzitten. Dat scheelt je een hoop tijd en modificaties naderhad.

Verder is een buizenversterker ook niet zo uniek. Een gemiddelde computer heeft al complexer print.

Geronimo
20 mei 2005, 15:17
hoe wou je zon choke binnenin zetten en wat is er zonde aan om hem boven op te plaatsen?

Check dit een SLO100:

http://www.aikenamps.com/SLO100.gif

Dat zwarte ding is de choke. En dan moet ik in mijn mooie chassis gaan boren, en ja ik vind het gewoon niet mooi.

bert k
20 mei 2005, 15:22
Je moet er ook een mooi kapje omheen verzinnen. Een choke lijkt op een trafo, en daar staan er al twee van. Dus eentje meer is op zich niet echt storend.
Maar dat zwarte ding is idd lelijk :-D

Negative K3 fan
20 mei 2005, 19:29
ik vind veel trafo's bovenop wel imposant staan, bij marshall, fender, guyytron etc. staan ze er ook allemaal bovenop.

wat een dikke elco's trrouwens in die slo...

Geronimo
20 mei 2005, 20:13
Ik denk niet dat zo'n banentrekker rekening houdt met aardlussen, overspraak, hf interferentie en ander moeilijk gedoe. Een versterker is best een complex ding wat heel gauw allemaal vervelende kuren kan gaan vertonen.
En als je tegen de software moet zeggen waar het allemaal rekening mee moet houden om dat te voorkomen weet je al eigenlijk al zoveel dat je de layout zo uit je hoofd kan tekenen. Ik geloof niet dat er software is die er bijvoorbeeld rekening mee houdt dat roosterstopweerstanden zo dicht mogelijk bij het rooster zelf moeten zitten en dat die zo ver mogelijk uit de buurt van de gloeidraden moeten blijven. Dat is allemaal veel te specifiek voor een buizenversterker en ik denk niet dat daar specifieke software voor is. En als dat wel zo zou zijn heeft Randall Smith er vast een monopolie op!


Dit hele bovenstaande verhaal vertelt me dus 1 ding. Dat je geen flauwe notie hebt van het gebruik van PCB ontwerpsoftware. Alléén het feit dat je het denigrerend een "banentrekker" noemt illustreert dat al.

De fout die je maakt is dat je automatisch aanneemt dat de software het schema voor je naar een print vertaalt en dus wel even een kant en klare print voor je ontwerpt.. Dat kan inderdaad maar er is geen enkele CAD fabrikant die zal beweren dat dat de meest optimale manier is. PCB ontwerpsoftware is een stuk gereedschap om, in elk geval verbindingstechnisch, de juiste verbindingen te leggen en te verifieren dat er geen verbindingsfouten inzitten. Dat scheelt je een hoop tijd en modificaties naderhad.

Verder is een buizenversterker ook niet zo uniek. Een gemiddelde computer heeft al complexer print.

Lees mijn post eens goed dan. Het zal best handig zijn, maar uiteindelijk moet je het ding testen en dat kan bij een print alleen als ie helemaal af is.
En als er dan wat mis is, bijvoorbeeld de dingen die ik noemde, dan kan je mooi weer helemaal opnieuw beginnen. En modificeren gaat toch wel gebeuren want fouten maak je nu eenmaal, vooral met (buizen) versterkertjes. Daarom zijn prints gewoon niet handig.

En een computer en een buizenversterker kan je ook helemaal niet met elkaar vergelijken. Ik denk niet dat jij buizenversterkertjes bouwt, maar eerder modeling-amps.

Als je dat

Dirk_Hendrik
20 mei 2005, 20:48
Inderdaad bouw ik geen buizenversterkertjes. Buizen blijven bij mij beperkt tot het gebruik in pedaalmeuk.

De punten die je aanbrengt als het kort houden van hoogohmige verbindingen, aardlussen, overspraak e.d zijn geen zaken die je van een PCB Cad programma mag verwachten. Dat zijn exact (afgezien van aardlussen, dat is een eitje) de zaken waar de expertise van de ontwerper om de hoek komt kijken. Die bepaalt hoe de plaatsing van componenten het meest optimaal wordt gekozen voor de korst mogelijke verbindingen etc. Daarna gaat diezelfde ontwerper handmatig (vergeet die autorouter) de sporen leggen zodat deze zo optimaal mogelijk liggen. Er is inderdaad geen software die (een aantal) van je punten meeneemt. Er is wel software die een ervaren elektronicus een grote hoeveelheid tijd en irritatie bespaart. Verbinding vergeten te leggen? Met de connectivity check was dat je niet overkomen. Een print die niet werkt door invlied van parasitaire capaciteiten, overspraak etc etc zegt mijn inziens dus meer over de ontwerper dan over de software .

Je argument van Randall Smith gaat me ook niet op. Meneer Smith plakt nog steeds zijn PBC ontwerpen met van dat zwarte tape. Datzelfde kan hij op een computer op het moment dat hij de durf zou hebben. Minder arbeidsintensief, sneller klaar, en sneller aan te passen bij een revisie van het ontwerp.

Een computer en een buizenversterker zijn idd niet te vergelijken. Een Buizenversterker werkt met hoogspanning en partieel met wisselspanningen. Daarna is elk vergelijk weg. Een computer werkt met logische poorten die, op het moment de de verbindingen naar ingangen te lang zijn gevoelig zijn voor storingen. Net als je roosteringangen. Een computer werkt evenzo met hoge frequenties. Veel hoger dan bij een buizenversterker. Vandaar dat de gevoeligheid van koperbanen voor overspraak ook veel groter wordt...... get the drift?

Tenslotte,
Inderdaad is het gemakkelijker aanpassingen te maken zonder print.Ook op een print kun je nog eeen hoop tweaken om in je volgende revisie mee te nemen. Op het moment dat je nog 5 van die grappen moet bouwen kun je kiezen tussen een extreem hoge kostprijs voor het weer helemaal op steuntjes opbouwen van een eerder ontwerp of gaan werken met die PCB waarvan je het ontwerp al had liggen. Wie werkt goedkoper, wie is eerder klaar??

Tenslotte een projectje uit de effcectenrubriek waar ik nu mee bezig ben. Stel je het formaat even voor op steuntjes, turrets of whatever.

http://www.exaudio.nl/board.jpg
http://www.exaudio.nl/LTC_pcb.jpg

Alle door jou aangedragen punten van wat met een CAD programma moeilijk zou zijn zijn hier in meegenomen.

Geronimo
22 mei 2005, 16:32
Nee inderdaad, als ik mijn versterkertje zou willen gaan verkopen en ze daarom in serie zou moeten produceren dan kan ik a) zo doorgaan en ze voor 4000 euro per stuk verkopen of b) idd een goede print ontwerpen en ze voor de helft van die prijs verkopen.
Het is een efficiency kwestie.

Maar dat is niet mijn doel, ik bouw er alleen eentje voor mezelf en héél misschien voor een goede vriend, maar meer ook niet. Ik vind het leuk om te prutsen, en met een print is dat toch moeilijker.

Nee zo'n effectpedaal is idd geen doen ptp, ik zie al al die ICtjes aan elkaar gesoldeerd dat wordt een bende.

Maar het ziet er strak uit. Mooi werk!

Wat is het voor effect?

Dirk_Hendrik
23 mei 2005, 10:22
Lovetone Wobulator clone