PDA

View Full Version : Orange OR 120 vs pedals



AMkrisis
15 mei 2005, 18:46
Hallo

Ik heb een orange OR120, en dus ... 1 kanaal

mijn vraag is... wat doe ik het beste

hem op clean zetten en oversturen met pedaal? (welke raad je aan?)

of hem al op overdrive zetten en het volume terugtrekken met een (volume)pedaal (hier krijg je wel geen mooie clean denk ik)

up-guitarman
15 mei 2005, 20:34
Heeft die bak een mooie clean ???
In dat geval zou ik voor je eerste optie gaan. Als hij geen mooie clean heeft en je vind de OD van de amp echt vet dan zou ik voor de 2de optie gaan vermits je er dan zowiezo geen mooie clean uit kan hale.

AMkrisis
15 mei 2005, 20:39
hij heeft een orange clean ;)

beetje speciaal, maar het smaakt me wel :)

vinni
15 mei 2005, 21:09
Mooi OCDtje ervoor en gaan!!!!!
Wel cleane kanaal gebruiken.
Moet volgens mij meesterlijk klinken.

Vinni

MatthijsBlom
30 juli 2005, 22:52
Een OR120, heeft die het woord "overdrive" op de voorkant staan? Ikzelf heb ook een Orange. Bij deze Orange staat het woord "overdrive" op de voorkant. En ik krijg het niet voor elkaar dat ding clean geluid te laten geven.


hij heeft een orange clean

Zou je dat wat meer kunnen uitleggen?

Krijg jij de Orange wel normaal clean? Of heb je het woord "overdrive" helemaal niet op de voorkant staan?

http://www.kevinchilcott-luthier.co.uk/images/or-120hd.JPG

Debaser
31 juli 2005, 10:46
of heb je deze

http://www.vintageamps.com/va/orange/images/or1.jpg

of deze

http://cgi.ebay.com/1970s-Orange-OR-120-Amplifier_W0QQitemZ7338671769QQcategoryZ10171QQssP ageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem#ebayphotohosting



volgens mij heb je ook een versie waar geen 'overdrive' op staat.

ik heb de Emma Reezafratitz (ofzo) getest op een AD140 en op mijn
Rockerverb, en dat klinkt ook masterlijk !!!

die staat stiekem ook op mijn GAS list

Mitch
31 juli 2005, 14:43
Die Emma kan inderdaad een puike, heavy scheur geven op een cleane bak. Als de Orange echter, zoals ik denk te lezen, makkelijk is in te stellen qua oversturing/geen oversturing, zou ik het liever zoeken in een clean boost. Stel je je versterker zó in dat -ie op een lichte oversturing staat, dan hoef je voor clean maar een klein stukje terug met je volume en voor vette scheur trap je de boost in: de licht oversturende buizen geven dan een zwaardere oversturing.
Absolute aanrader is de Catalinbread Sagrado Poblano, een clean boost met een extra zet in het laag. Krijg je een heel lekkere attack van op de bassnaren zonder defintie in het hoog te verliezen. Zeker op een amp met mooi, rond laag als een Orange een ideale combinatie.

Goose
31 juli 2005, 16:51
Check gelijk ook een Zvex SuperHardOn of een SuperDuper 2in1 (dat is eigenlijk een SHO maal 2). Bij die 2in1 heb je 4 geluiden dan, clean, boost1, boost2, boost1+2.

Unicron
3 augustus 2005, 21:23
Een OR120, heeft die het woord "overdrive" op de voorkant staan? Ikzelf heb ook een Orange. Bij deze Orange staat het woord "overdrive" op de voorkant. En ik krijg het niet voor elkaar dat ding clean geluid te laten geven.


hij heeft een orange clean

Zou je dat wat meer kunnen uitleggen?

Krijg jij de Orange wel normaal clean? Of heb je het woord "overdrive" helemaal niet op de voorkant staan?



Ik heb ook een Orange Overdrive, dit is een andere dan de gewone OR120, die geen master volume heeft. De Overdrive is inderdaad moeilijk op clean te krijgen.

Je moet de versterker daarvoor anders benaderen, je moet het volume op maximaal zetten en vervolgens de gain knop als volumeknop gebruiken. Ook de FAC knop wat meer naar rechts draaien helpt. Het laag en de gain vermindert dan wat, laag kun je makkelijk met de bass knop toevoegen. Als ik zelf de top voluit zet heb ik de bas sowieso ook maar op 2 staan.

Succes ermee, en als het niet lukt dan wil ik je top graag van je overnemen :roll: , ik zoek nog een tweede namelijk. Hoewel ik liever een gewone OR120 heb, die kan ik als "slave" amp gebruiken.

MatthijsBlom
4 augustus 2005, 02:53
Ik heb ook een Orange Overdrive, dit is een andere dan de gewone OR120, die geen master volume heeft. De Overdrive is inderdaad moeilijk op clean te krijgen.

Je moet de versterker daarvoor anders benaderen, je moet het volume op maximaal zetten en vervolgens de gain knop als volumeknop gebruiken.

Yep...dat is in feite een duidelijk antwoord op mijn vraag. "Niet normaal clean te krijgen dus"...net als mijn eigen OD120. Je kan de master wel op 10 zetten en het volume met de gain regelen, maar dan nog is het voor "cleane begrippen" een rotzooitje.

Desalniettemin is de Orange OD120 mijn pronkstuk! Hoe kan dat toch??

Unicron
4 augustus 2005, 10:11
Omdat het gewoon een zeer fijne versterker is, met een gaaf uiterlijk. Voor clean zou je altijd een Fender kunnen kopen.

Ik gebruik deze versterker met alle gain open en dan nog een booster ervoor (TS-9, ofzo) en dan scheurt ie heerlijk.

Wat ik ook zo fijn vind, is dat de volume knop "eerlijk" is. Bij de meeste versterkers houdt de toename in volume na stand 3 of 5 wel op, deze blijft evenredig harder gaan tot het maximum.

Welke buizen heb je erin? Het type voorbuis maakt ook veel uit voor de mate van vervorming. De Chinese groovetubes (GT12AX7C) maakten deze top veel cleaner dan gewone GT12AX7.

MatthijsBlom
4 augustus 2005, 10:57
Dat die volume knop "eerlijk" is zoals jij dat noemt is inderdaad een heel fijne eigenschap. Je kan eigenlijk in elke tent wel lekker makkelijk je volume bepalen. Als hij op 9 staat kan je hem nog op 10 zetten en gaat hij inderdaad ook echt harder.

Ik weet niet wat voor buiz er in de voortrap zit. Volgens mij mesa-boogies (gewoon 12ax7).

Maar overall ben in dik tevreden hoor. Waarom zou ik deze amp clean willen gebruiken als er met dikke letters "overdrive" op geschreven staat? :D
Voor cleane sounds gebruik ik inderdaad een Fender versterker. Die 2 amp gebruikte ik live als combinatie met een footswitch ertussen.