PDA

View Full Version : nagels en fingerpicking



lostsoul
15 mei 2005, 13:07
Hoe belangrijk zijn lange nagels voor het fingerpicking?

Ik heb zelf nogal korte nagels, en ik bak er dus niks van.. ligt dit nu aan mij of is het normaal, en moet ik gewoon wachten tot ze langer zijn?

Daevren
15 mei 2005, 18:54
Nagels zijn er voor geluid op een klassiek gitaar. Ze hebben niet met techniek te maken.

Om op een klassiek geluid een goed geluid te krijgen moet je de snaar met zowel de vinger als de nagel raken. Teveel vinger en het geluid wordt te dof. Teveel nagel en het geluid wordt te kort.

Ik weet niet of je het nu over een klassiek gitaar hebt. Maar het maakt niet zoveel uit hoe lang je nagels zijn. Als je korte nagels gebruikt dan gebruik je een techniek die daar rekening mee houdt. Idem voor lange nagels.

Het gaat er dus om dat je uiteindelijk de snaar in zo een verhouding( tussen vingertop en nagel) raakt dat het geluid goed is.

Ik kan zelf ook niet zo goed met mijn vingers aanslaan. Sterker nog, ik heb mijn gitaar al heel lang niet meer aangeraakt. Dus hiermee kan ik je niet echt helpen. Zoek een leraar dus.

Azrael
15 mei 2005, 19:02
'k Speel niet graag met nagels. Vind ik vreselijk. Op klassiek zul je het vast nodig hebben maar elektrisch/western echt niet.

lostsoul
15 mei 2005, 21:38
Vergeef me, ben nog niet zo lang bezig en ik ken al die termen nog niet zo goed :oops:
Ik bedoelde eigenlijk met fingerpicken dat je de snaren plukt (travis style picking ofzo?)

Mijn probleem is een beetje dat ik vaak de snaren naast de snaar die ik 'pluk' aanraakt, en dat geeft een lelijk geluid.

lostsoul
15 mei 2005, 21:40
ik speel op een spaanse trouwens.

sneez0r
15 mei 2005, 22:44
Travis picking? Dat is iets anders dan gewoon fingerstyle spelen. Travis picking komt uit de country/western-hoek.

Als ik je probleem bekijk, denk ik dat het meer aan coördinatie ligt. Je moet echt de goede houding aannemen voor de Spaanse gitaar, je vingers/pols/arm/schouder ontspannen. Dat is de basis. Als je gewoon gaat plukken, kom je na een tijdje in de problemen.
Het is het beste om in ieder geval te beginnen met les, zodat je dit soort problemen kan oplossen. Als je leraar tenminste gekwalificeerd is.

rienvan
17 mei 2005, 16:11
Mijn probleem is een beetje dat ik vaak de snaren naast de snaar die ik 'pluk' aanraakt, en dat geeft een lelijk geluid.


dat is een kwestie van precizie en timing. je fijne motoriek is niet eenvoudig fine te tunene dat duurt jaren.

vingertoppen zo recht mogelijk op de snaren laten komen en l a n g z a a m instuderen snelheid pas later opvoeren..

takes time
rien

Negative K3 fan
17 mei 2005, 16:45
'k Speel niet graag met nagels. Vind ik vreselijk. Op klassiek zul je het vast nodig hebben maar elektrisch/western echt niet.

met klassiek heb je ook zeker niet te veel nagel nodig.