PDA

View Full Version : contact spray



Baker
15 mei 2005, 13:01
:D

Baker
15 mei 2005, 13:02
Hey

Ik heb mij Gibson les Paul studio nu 5 jaar en gebruik hem dagelijks...
du is het niet zo raar dat de volume potmeters nu een beetje kraken,

de element switch trouwens ook.

Nu is daar de oplossing contact spray....
Maar goed, ik durf het toch niet helemaal aan... kan dat zomaar?

en zo ja, hoe doe je dat? gewoon een beetje eromheeb spuiten of moet ik de gitaar openmaken?

JvD.
15 mei 2005, 14:16
Het is waarschijnlijk slijtage van de hardware. Met contact spray doe je alleen maar aan uitstel van executie.
Het vervangen van de pots en de switch gaat niet zo duur zijn als je het zelf doet, maar als je het door een winkel laat doen tikt het aardig aan[arbeidskosten].

Ik heb me ook laten vertellen dat contact spray in een potmeter het ding alleen maar sloopt. In de switch kan het wel goed doen denk ik.
Ik zou het gewoon van boven af inspuiten en een aantal keer heen en weer bewegen.

Ik gebruik altijd contact spray voor me input want die zuigt ontzettend en in me ibanezje past geen andere =/

bert k
15 mei 2005, 14:48
Het is niet heel slecht voor de pots, maar het repareert natuurlijk ook niks. Het maakt de zaak alleen maar schoon. Als de kraak echt door slijtage komt werkt het niet. Zorg er wel voor dat je het niet op de lak spuit, het is uiteindelijk een oplosmiddel.

Aca Ilic
15 mei 2005, 14:49
Volledig mee eens, contact spray doet boel alleen voorlopig verbeteren.
Ik zou maar zeggen, na 5 jaar intensief gebruikt wordt het tijd voor nieuwe potmeters.
Contact spray maakt verder geen beschadigingen aan lak of wat dan ook , dus je kunt het zonder problemen gebruiken.

SBloke
15 mei 2005, 16:28
Opzich is het vervangen van de pots een eitje....
Basiskennis van solderen is eignelijk het belangrijkste wat je meot weten.

Bestel bij Voxhumana (of en andere zaak hiervoor) de juiste potmeters.
Draai de plaat aan de achterkant van je gitaar eraf, en teken even heel goed wat je ziet (welk draadje waarheen enzo)

haal de pots eruit (potten klinkt zo stom) en zet de anderen erin zoals je de boel aantrof. Het is eignelijk een straight forward iets, maar er gaat nogal wat tijd in zitten wil je het goed en netjes doen. Dat zijn ook de kosten die je betaald als de winkel het doet.

Of, koop eerst een goed boek erover (zoals: "The players guide to guitar maintenance" door Dave burrluck)

Zolang je weet wat je doet en de juiste gereeedschappen hanteerd kan er weinig mis gaan.

AutoStatic
15 mei 2005, 17:10
haal de pots eruit (potten klinkt zo stom)

Dat klopt, we hebben er echter een heel mooi Nederlandsch woord voor: potmeter. :wink:

En ben zelf geen contactspray voorstander, na laten kijken de boel of zelf vervangen als je handig genoeg bent.

Daniel Ten-13
20 mei 2005, 13:33
Ik gebruik dat spul zo'n beetje overal voor (FX-bakken, potmeters etc.)
Als er kort daarna weer problemen zijn moet je idd de boel maar es vervangen, zoniet.... Spelen!! :D

Raytheman
20 mei 2005, 22:15
Dat mooie nederlandse woord is overigens: potentiometer
afgekort potmeter of pot :-D