PDA

View Full Version : schuren hals



sickpunk
15 mei 2005, 12:45
ik heb hier een oude morris liggen(gitaar) waarvan de achterkant van de hals is geschuurd, speelt en voelt erg lekker.
ik heb hier ook een yasuki jazz copie liggen, waarvan aan de zijkant bij de fretten stukjes lak weg vallen, dus ik heb allemaal scherpe randjes en deukjes erin, kan je zonder probleem je hals schuren?(aan de achterkant) heeft dit nog invloed op het ontstemmen tijdens een optreden(ivm warmte)? andere nadelen?

Mattia
15 mei 2005, 14:53
Maple kun je redelijk unfinished laten (zie die oude afgeragde Fender halzen), al wordt het na verloop van tijd flink goor/vuil. Het heeft dan ook absoluut geen bescherming tegen water/vocht (alhoewel lak/olie/schellac ook maar beperkte bescherming biedt: tegen spatten water en degerlijke wel, luchtvochtigheid, cq relatieve vochtigheid minder). Temperatuur, daar doet de lak niks aan. Zelf zou ik overwegen om de hals te olieen (zie andere topic over halzen die momenteel actief is). Bied wat meer bescherming, voelt erg 'zacht' en natuurlijk aan.

Een mahonie hals zou ik nooit unfinished laten.

sickpunk
15 mei 2005, 18:01
ja hij word geolied dat wel, en smerig worden ach jammer dan hoor daat zit ik niet zo mee. nouja dan heb ik weer wat te doen :P thanx