PDA

View Full Version : Leen Kap



Liam Gallagher
19 augustus 2002, 00:05
Hey man, na een tijdjeop dit forum wat van je gelezne te hebben lijk je m een vent met verstand van zaken. Ik wilde je mening over de mening Yamaha CPX serie weten? Wat vind je daarvan?

Thomasvv
19 augustus 2002, 00:42
Ik vind de cpx-serie super. K heb zelf de cpx8m en ben er zeeeer over te spreken...

Leen Kap
22 augustus 2002, 14:24
De Yamaha CPX is een thinline serie. D.w.z. dat de body aanmerkelijk minder diep is dan bij andere akoestische gitaren. Dat heeft zo zijn voordelen als je 'm on stage versterkt gebruikt: makkelijker vasthouden en spelen. Nadeel: unplugged klinkt hij minder goed en vol, eenvoudig omdat de inhoud van de body kleiner is.
Yamaha bouwt zeker goede gitaren tegen een redelijker prijs. Ze zijn altijd keurig afgewerkt.
Als ik echter een puur akoestisch geluid zou willen en ook unplugged mooi kunnen spelen dan zou ik geen CPX nemen.
Bij de goedkopere APX-serie zijn de achter/zijkanten zijn van nato. Dat is een houtsoort die in goedkopere gitaren wordt gebruikt als alternatief voor mahony, maar die toch wat minder volwassen klinkt. Achter/zijkanten zullen denk ik niet massief zijn. Voordeel: triplex is sterker dan solid wood (dat weten de meeste mensen niet). Nadeel: triplex kan de pure klank minder goed overbrengen omdat het de trillingen van het geluid minder goed kan doorgeven.
Ikzelf wil een akoestische gitaar omdat-ie van vol hout is, zo ruikt en zo klinkt. Als ik 'm versterkt wil gebruiken voeg ik er electronica aan toe en niet andersom: ik zoek geen stagegitaar die ik ook unplugged kan gebruiken. 't Is maar wat je wilt!
Ik heb het in dit forum al een aantal keren geschreven en blijf daarbij: koop niet in het goedkoopste segment. De kwaliteit daarvan is echt beduidend minder en het komt je speelplezier niet ten goede. Wil je niet te veel uitgeven kies dan Seagull, Norman, Art&Lutherie, Simon&Patrick, Furch of Taylor Big Baby. Goed gebouwd, prima klank, fijne hals. Als je er ooit weer vanaf wilt kun je er nog een goede prijs voor terugkrijgen of je houdt 'm erbij als campinggitaar.