PDA

View Full Version : Goede Gitaarboeken



SBloke
13 mei 2005, 22:32
Hoihoi,

Ik wil mijn boekenkast eens uit gaan breiden met leuke en vooral nutige gitaarboeken...

Vooral boeken die autodidactisch gehanteerd kunnen worden.

Tot nu toe heb ik al:
Bernard Nelleke - Eenvoudige algemene muziekleer
Ralph Deyner - De gitaar
******* - Tipboek electrische gitaar

Wie weet nog goede boeken waarmee ik mijn techniek en mijn spel kan verbeteren? Of andere boeken die je eignelijk MOET hebben als zelfrespecterend gitarist... :D

De stijlen die ik speel (hoewel ik pas kort speel en dus niet geweldig ben):
-Flamenco
-Gypsy
-Blues
-Jazz
-Metal
-Rock
-Punk

Dit alles pers ik uit een Ovation celebrity...

sneez0r
15 mei 2005, 23:05
Berklee (een Amerikaans conservatorium) heeft een goede methode uitgegeven. "A Modern Method for Guitar" van W.G. Leavitt. Die wordt daar al sinds 1970 gebruikt, geloof ik. Zoek naar de "Volumes 1,2,3 complete"-uitgave, die moet voor ongeveer 30 euro te vinden zijn. ISBN: 0876390114. Is bij de *)-boekhandels te bestellen.

http://www.berkleepress.com/catalog/product?product_id=11250&category_id=19
Een aantal samples:
http://www.berkleeshares.com/performance/rhythm_guitar_basics
http://www.berkleeshares.com/performance/position_playing_for_guitar
http://www.berkleeshares.com/guitar/fingering_patterns_for_guitar

Veel Amerikaanse gitaristen behandelen die serie als de Bijbel. Het is behoorlijk traditionele methode, maar je kan er veel mee leren.

De meeste gitaar-specifieke boeken zijn behoorlijk slecht. Veel gitaristen missen gewoon formele training, en boeken worden met die gitaristen op het oog geschreven. Of de auteur denkt dat hij de heilige graal heeft gevonden (Fretboard Logic).

Naast Berklee is Mel Bay ook een grote muziekboekenuitgever. Mel Bay heeft *veel* boeken voor de gitaar. Sommige schijnen goed te zijn. Misschien kan je daar eens naar kijken.

RS-Rik
16 mei 2005, 22:44
Bij de Priem Boekhandel (in Valkenswaard) zag ik laatst een mooi boek over de gitaar en de ontwikkeling ervan, het begint met hele ouwe snaarachtige instrumenten, spendeert een gigantisch deel aan de eerste helft vd 20e eeuw en eindigt bij Steinberger en dat soort onzin.

SBloke
17 mei 2005, 15:02
"A Modern Method for Guitar" van W.G. Leavitt.
"Volumes 1,2,3 complete"-uitgave

Ik heb hem besteld bij de *) boekhandel. binnen twee weekejs kan ik hem op komen halen. Eens kijken of het iets is. (Hoezo impulsieve aankoop :D )

Ik neem aan dat dit boek zich richt op de klassieke gitaar. Zijn er verder nog boeken waar je als electrisch gitarist niet zonder kunt?

Eigenlijk is mijn vraag:

Wat is het gitaarboek waar jij het meeste aan hebt gehad?
(Als hij nog niet ind e lijst staat)

Thom TK
17 mei 2005, 15:24
Rod Ling - Heavy Metal techniques deel 2.

guitartub
17 mei 2005, 18:15
Uitgeverij DE HASKE geeft ook een hele serie instructieboeken uit, oa voor jazz en blues, waarbij enige in het nederlands vertaalde uitgaven, bijv Sid Jacobs Jazzgitaar Improvisatie (uitg Hal Leonard). Best de moeite waard.
Suc6.

Javaca
17 mei 2005, 20:10
Gitaarspelen voor Dummies :cool:

Butcher
18 mei 2005, 07:24
Masters Of The Telecaster - Arlen Roth

sneez0r
18 mei 2005, 15:04
Ik neem aan dat dit boek zich richt op de klassieke gitaar.Nee, dus niet. Het is juist een van de eerste (en enige) formele methodes voor de elektrische gitaar. De stof bevat wel wat dingen die meer lijken op 'klassiek' spel, zoals de 'chord etudes'. De meeste gitaarleraren en -methodes werken nemen dat niet mee, dit boek wel.

heavy-metal-thunder
19 mei 2005, 08:42
Blues you can use, uitgegeven door Hall leonard. Naam van auteur ben ik ff vergeten. Ik vind dit echt wel goed. Enerzijds wordt wat theorie belicht, enkele scales in verschillende posities en ook solo's.
Zit een CD bij om mee te spelen.

Thomas Hetfield
11 juni 2005, 22:58
jo gast...ik weet nie precies wat je zoekt..maar ik werk zelf momenteel uit the troy stetina series..die moet je maar eens bekijke..je heb verschillend: lead guitar 1 en 2, rhythm guitar 1 en 2..

het is echt een goed boek

Thomas

Thomas Hetfield
11 juni 2005, 23:03
jo gast...ik weet nie precies wat je zoekt..maar ik werk zelf momenteel uit the troy stetina series..die moet je maar eens bekijke..je heb verschillend: lead guitar 1 en 2, rhythm guitar 1 en 2..

het is echt een goed boek

Thomas by the way, het is een rock methode vergat ik er bij te zette :-D

heavy-metal-thunder
13 juni 2005, 12:52
Ik heb ooit de Heavy-metal series van Troy Stetina doorgenomen (boek met cassettes, dus zeer lang geleden) en ik vond ze wel goed, maar :

het niveauverschil tussen de rythm guitar part 1 (beginner) en Lead2 (gevorderd) is gigantisch. Niet erg zal je zeggen, maar het probleem zit hem dan wel dat je weinig oefenstukken hebt om tot dit niveau te geraken. En dan kan het saai worden.

Daniël_san
15 juni 2005, 16:49
Ik neem aan dat dit boek zich richt op de klassieke gitaar.Nee, dus niet. Het is juist een van de eerste (en enige) formele methodes voor de elektrische gitaar. De stof bevat wel wat dingen die meer lijken op 'klassiek' spel, zoals de 'chord etudes'. De meeste gitaarleraren en -methodes werken nemen dat niet mee, dit boek wel.

Dat klopt. (ik heb ze ook) En als je die muziek snel kan spelen, en dat dan in positie gaat spelen, leer je er ook erg goed van soleren.

SBloke
18 juli 2005, 12:23
Ik neem aan dat dit boek zich richt op de klassieke gitaar.Nee, dus niet. Het is juist een van de eerste (en enige) formele methodes voor de elektrische gitaar. De stof bevat wel wat dingen die meer lijken op 'klassiek' spel, zoals de 'chord etudes'. De meeste gitaarleraren en -methodes werken nemen dat niet mee, dit boek wel.

Dat klopt. (ik heb ze ook) En als je die muziek snel kan spelen, en dat dan in positie gaat spelen, leer je er ook erg goed van soleren.

Het is wel even verdomde lastig dat die method in bladmuziek geschreven is en niet in tabs... Nu moet ik weer overnieuw leren lezen. De laatste keer dat ik bladmuziek heb gelezen is toen ik een jaar of 15 was en nog dwarsfluit speelde....

Mooi dik boek trouwens...

Javaca
18 juli 2005, 13:12
-Tipboek Versterkers en Effecten

-Het ultieme gitaarboek - Tony Bacon
(mooi overzicht van de geschiedenis van de gitaar, rijk geïllustreerd)

Navar0x
19 juli 2005, 15:59
Waar ik als een "gevorderd-beginner" ( :wink: ) erg veel aan heb gehad was het boek "Rock Solo" van Nick Nolan en Danny Guill.

Een zeer handig boek met heel veel verschillende licks, en solootjes, met een cd met meer dan 78 tracks, waar elke lick als voorbeeld wordt gespeeld, soms met band-begeleiding.

Een zeer vet boek, een echte aanrader als je je wilt gaan verdiepen in het (rock) soleren.. :)

WICKED
19 juli 2005, 16:55
Berklee (een Amerikaans conservatorium) heeft een goede methode uitgegeven. "A Modern Method for Guitar" van W.G. Leavitt. Die wordt daar al sinds 1970 gebruikt, geloof ik. Zoek naar de "Volumes 1,2,3 complete"-uitgave, die moet voor ongeveer 30 euro te vinden zijn. ISBN: 0876390114. Is bij de *)-boekhandels te bestellen.

http://www.berkleepress.com/catalog/product?product_id=11250&category_id=19
Een aantal samples:
http://www.berkleeshares.com/performance/rhythm_guitar_basics
http://www.berkleeshares.com/performance/position_playing_for_guitar
http://www.berkleeshares.com/guitar/fingering_patterns_for_guitar

Veel Amerikaanse gitaristen behandelen die serie als de Bijbel. Het is behoorlijk traditionele methode, maar je kan er veel mee leren.

De meeste gitaar-specifieke boeken zijn behoorlijk slecht. Veel gitaristen missen gewoon formele training, en boeken worden met die gitaristen op het oog geschreven. Of de auteur denkt dat hij de heilige graal heeft gevonden (Fretboard Logic).

Naast Berklee is Mel Bay ook een grote muziekboekenuitgever. Mel Bay heeft *veel* boeken voor de gitaar. Sommige schijnen goed te zijn. Misschien kan je daar eens naar kijken.

Jah ik was ook van plan om die te gaan kopen, op aanrading van john petrucci :D

Kan je kort vertellen wat je daarin allemaal leert? :roll:

SBloke
20 juli 2005, 11:38
Wat je er allemaal in leert:

Notenschrift lezen:als je geen noten kunt lezen heb je nog een flinke kluif aan dit boekwerk
Verschillende posities door elkaar gebruiken: Alleen de noten staan er hoe je ze pakt moet je zelf weten. Als je alles in verschillende posities kunt spelen is dat natuurlijk erg handig.

.en verder... ga eens langs de bieb, het kan best dat ze deze boeken hebben liggen (Ik weet dat de bieb in Venlo ze heeft in ieder geval..) en lees ze eens rustig door.

Daverock
20 juli 2005, 13:07
Ik heb ooit de Heavy-metal series van Troy Stetina doorgenomen (boek met cassettes, dus zeer lang geleden) en ik vond ze wel goed, maar :

het niveauverschil tussen de rythm guitar part 1 (beginner) en Lead2 (gevorderd) is gigantisch. Niet erg zal je zeggen, maar het probleem zit hem dan wel dat je weinig oefenstukken hebt om tot dit niveau te geraken. En dan kan het saai worden.

jah,

je bent de tussenstappen vergeten :-)

Rythm 1 - Rythm 2 (gecombineerd met lead primer 1) - Lead 1 - Lead 2 :)

Bazzey
25 juli 2005, 10:55
Ik heb toen ik vastliep kwa leren,al mijn favoriete cd's uit de kast gehaald en ben van een paar bands die ik helemaal te gek vind de gitaar boeken gaan kopen.(in die boeken staat dus meestal ook heel veel info over de desbetreffende artiest over hoe en wat kwa stijl van desbetreffende)
Dan word leren wel weer ineens heel erg leuk kan ik je vertellen. :D