PDA

View Full Version : FUNK



The Veteran
13 mei 2005, 18:25
Hallo, ik ben me de laatste maanden behoorlijk aan het verdiepen in de funk, en nou wilde ik vragen of jullie nog websites weten met funk-akkoorden/-riffs/-licks/-technieken. Ik ben zelf al een tijdje op zoek, maar ik kan niet erg veel vinden. Naast websites zijn boeken e.d. ook goed!!!

hoofd
18 mei 2005, 16:59
Ik denk dat je meer succes hebt als je dit plaatst bij speeltechnieken/theorie, of vraag de moderator anders om dit topic te verplaatsen (als die nog leeft, sommige mods zijn opeens opgehouden met bestaan).

Blijepanda
18 mei 2005, 17:21
Ik verplaats hem inderdaad even, aangezien je in speeltechnieken & theorie meer reacties krijg.

sneez0r
18 mei 2005, 17:40
Wat goed werkt is echte muziek analyseren. Er is al heel veel denkwerk door funkgitaristen voor je gedaan, waarom zou je zelf het wiel opnieuw uitvinden? Klassieke componisten bekijken bij een probleem ook wat hun favoriet heeft gedaan in een soortgelijke situatie.

Ik zal het niet over ritme hebben. Dat weet je waarschijnlijk wel.

De harmonie is vaak niet *traditioneel* tonaal. De I is soms een dom7-akkoord. Er worden sowieso veel dom7-akkoorden gebruikt, die niet oplossen. Vaak worden ook toevoegingen gebruikt, die ook niet oplossen. Bijvoorbeeld een dom9-akkoord of een m11-akkoord. De maj7-wordt minder vaak gebruikt, maar komt ook af en toe langs.

Sonno
19 mei 2005, 20:13
Als je lekker swingt, man dan komt die funk vanzelf, hahaaa!!!

Speel is wat na van de peppers, of speel is een baspartij uit een funk nr.!

Ik ben zelf heel funky gaan spelen doordat ik een jaar of wat geleden ben gaan drummen naast het gitaarspelen. Je gaat dan steeds betere methodes bedenken om 'lekker' uit te komen en een 16e die niet op de tel ligt te articuleren. Want dat is natuurlijk waar (volgens mij) de funk om draait!

Succes nog!

Shaggy
23 mei 2005, 18:50
luister gewoon veel naar funk en fusion

ReinoutV
23 mei 2005, 22:13
Coveren en naspelen: Tower Of Power, James Brown, dat soort dingen. Dan leer je vanzelf hun truucjes kennen en kan je ze op je eigen manier gebruiken. Je hebt veel input nodig, wanneer je jezelf een nieuwe stijl aan wil leren. Naspelen van de groten is dan een goede manier.

nopster
27 mei 2005, 09:22
Coveren en naspelen: Tower Of Power, James Brown, dat soort dingen. Dan leer je vanzelf hun truucjes kennen en kan je ze op je eigen manier gebruiken. Je hebt veel input nodig, wanneer je jezelf een nieuwe stijl aan wil leren. Naspelen van de groten is dan een goede manier.

Zet er nog The Meters bij, en dan heb je de funkgroepen waar ik het meest naar luister. :lol: