PDA

View Full Version : Conservatorium



Ditmar
10 oktober 2001, 23:43
Hee luitjes, ik heb besloten dat ik waarschijnljk met m'n studie ga stoppen en dat ik conservatorium ga doen (in elk geval auditie). Voor electrische gitaar uiteraard. Wat ik graag wil weten is: wat moet je kunnen, wat moet je weten, welke vaardigheden moet ik ontwikkelen en waar letten ze op bij het toelatingsexamen ????

taylor
11 oktober 2001, 00:29
hmm ja je moet kunnen spelen en dat begrijpen zowel op papier als praktisch(dus ook op gehoor alleen).

Jimi Hendrix
11 oktober 2001, 08:15
Als je naar een jazzopleiding gaat moet je al behoorlijk jazz kunnen spelen, verder goed gehoor en kennis notenschrift, kennnis toonladders etc.
Kijk op
http://www.cva.ahk.nl
succes!

Jimi Hendrix
12 oktober 2001, 08:38
trouwens, affniniteit met jazz is ook belangrijk, daar hebben ze me een keertje op afgewezen, hehe. (een jaartje later overigens wel toegelaten, uiteraard :wink:)

taylor
12 oktober 2001, 12:07
hmm een beetje vreemd toch,dat is trouwens de reden dat ik nie ben gegaan.

Jimi Hendrix
12 oktober 2001, 12:21
In Amsterdam is de studie heel erg jazzgericht dus heb je dr weinig aan als je daar niks aan vindt.

taylor
12 oktober 2001, 13:48
ja dat zo kunnen maar het tis allemaal wel jazz gericht volgens mij.

is aan en kant ook wel begrijpelijk,tis toch 1 van de hoogste muziek vormen voor gitaar.

ik ben als jazz speler behoorlijk slecht dat geef ik eerlijk toe qua solo's dan het heeft mijn interesse gewoon nie.

rock solo's en jazz is echt heel verschillend.

Jimi Hendrix
12 oktober 2001, 22:41
mwa, het idioom is verschillend maar het gaat om dezelfde kick:
hoofd hart en ballen

Ditmar
13 oktober 2001, 14:05
In Den Haag en Rotterdam heb je de pop/rock afdeling, en aangezien ik weinig met jazz heb (ik probeer het wel, echt waar, maar het lukt gewoon niet zo) ga ik waarschijnlijk daarheen

Jimi Hendrix
13 oktober 2001, 18:04
Dat moet je zelf weten!

henksjaak
9 mei 2003, 17:08
ja wat zijn de eisen voor Rotterdam pop/rock afdeling



Op 2001-10-13 13:05, schreef Ditmar:
In Den Haag en Rotterdam heb je de pop/rock afdeling, en aangezien ik weinig met jazz heb (ik probeer het wel, echt waar, maar het lukt gewoon niet zo) ga ik waarschijnlijk daarheen

ieme
9 mei 2003, 17:49
Heb je al eens aan de rockacademie tilburg gedacht?

e_lukather
9 mei 2003, 18:16
rock solo's en jazz is echt heel verschillend.
[/quote]


Er zijn zat rock solo's met een jazz-lick erin. En dat klinkt pik gaaf! Probeer maar es...

Nicci
9 mei 2003, 18:39
Als je goed genoeg bent, stellen ze verder niet zo heel veel vragen.

Ibanez RuleZ
9 mei 2003, 18:40
ja, luister maar eens naar de solo van "under a glass Moon" van Dream Theater, da's zo'n solo met een heel aantal jazz licks :grin:

Harrald

wietse
9 mei 2003, 18:42
je moet een ruime muzieksmaak hebben en kunnen spelen ,eenmaat van me werd afgewezen omdat ie teveel op metal was georienteerd.
moest eerst z'n jazz bijwerken.
ergens wel logisch want jazz en blues staan aan de grondvesten van bijna alle hedendaagse muziek.

Diedo
9 mei 2003, 21:46
Waarom vraag je het niet aan Daniël Mathot??

Die heeft dat ook gedaan, dus die kan het je wel vertellen.... maar waarom heb je dat zelf nogf niet bedacht? :grin:

Diedo

wanna1
9 mei 2003, 22:07
is aan en kant ook wel begrijpelijk,tis toch 1 van de hoogste muziek vormen voor gitaar.

[/quote]
Jazz is stom en kut, sorry hoor
ik doe m'n uiterste best in het bedenken van orginele lickjes en solo's en stukken in verschillende stijlen, soms behoorlijk moeilijk en frustrerend maarja,

als het om jazz gaat, een van de vervelendste en kloterigste muziek soorten (dit is natuurlijk ook maar een mening), dan is het de makkelijkste muzieksoort om te maken.
je moet natuurlijk wel maatkennis, speel kennis, techniek en toonladderkennis hebben.

maar voor de rest is het maar wat improviseren en dan weer heel snel in een andere toonladder duiken en een paar dissonante toontjes er in stoppen en dan weer lekker naast de maat spelen en dan mekaar weer lekker geil aankijken van kijk mij eens, dat was een lekker vies nootje.

elke keer als we weer in de oefenruimte zijn spelen we een stukje improvisatie jazz, als je er naar luistert klinkt het best goed en zouden we zo tussen al die nepperds op het north sea jazz festival kunnen staan.
als we dan weer serieuze nrs moeten spelen komt er weer veel meer bij kijken.

sorry hoor maar ik (en vele anderen) kijk niet hoog tegen jazz op, helemaal niet eigenlijk.

jammer want mischien ligt mijn talent daar juist wel en zie ik het zelf niet ,stom he.

hm daar denk ik nog maar eens over na
hoi

niels5150
9 mei 2003, 22:52
Op 2003-05-09 21:07, schreef wanna1:

is aan en kant ook wel begrijpelijk,tis toch 1 van de hoogste muziek vormen voor gitaar.


Jazz is stom en kut, sorry hoor
ik doe m'n uiterste best in het bedenken van orginele lickjes en solo's en stukken in verschillende stijlen, soms behoorlijk moeilijk en frustrerend maarja,

als het om jazz gaat, een van de vervelendste en kloterigste muziek soorten (dit is natuurlijk ook maar een mening), dan is het de makkelijkste muzieksoort om te maken.
je moet natuurlijk wel maatkennis, speel kennis, techniek en toonladderkennis hebben.

maar voor de rest is het maar wat improviseren en dan weer heel snel in een andere toonladder duiken en een paar dissonante toontjes er in stoppen en dan weer lekker naast de maat spelen en dan mekaar weer lekker geil aankijken van kijk mij eens, dat was een lekker vies nootje.

elke keer als we weer in de oefenruimte zijn spelen we een stukje improvisatie jazz, als je er naar luistert klinkt het best goed en zouden we zo tussen al die nepperds op het north sea jazz festival kunnen staan.
als we dan weer serieuze nrs moeten spelen komt er weer veel meer bij kijken.

sorry hoor maar ik (en vele anderen) kijk niet hoog tegen jazz op, helemaal niet eigenlijk.

jammer want mischien ligt mijn talent daar juist wel en zie ik het zelf niet ,stom he.

hm daar denk ik nog maar eens over na
hoi
[/quote]

Wat is dit voor gelul!!! Denk je nou echt dat die gasten niet weten wat ze aan het doen zijn. Je hebt er echt geen idee van hé! Ik heb zelf cons gedaan, en geloof me, die gasten als miles davis die zitten echt niet zomaar wat te pielen. Die gasten zijn zo ver, daar kom jij in een miljoen lichtjaar niet bij met je koppie!

wanna1
9 mei 2003, 23:13
Wat is dit voor gelul!!! Denk je nou echt dat die gasten niet weten wat ze aan het doen zijn. Je hebt er echt geen idee van hé! Ik heb zelf cons gedaan, en geloof me, die gasten als miles davis die zitten echt niet zomaar wat te pielen. Die gasten zijn zo ver, daar kom jij in een miljoen lichtjaar niet bij met je koppie!
[/quote]

gasten als Miles Davis weten donders goed waar ze mee bezig zijn, hun passie en gevoel, maar het blijft improvisatie en een samenspel van muzikanten.
qua muziek is het gewoon te vrij en onsamenhangend het maakt geen ruk uit waar je uitkomt alles klinkt toch wel goed of slecht.
ga mij niet vertellen dat je moelijke stukken uit je hooft moet leren en precies moet volgen, het is gewoon;
we beginnen in Dmaj na twee minuten gaan we over in Emin en dan mag de drummer even flippen en dan de bassist even, dan gaan we over op een neergaand loopje in C.
kom op man dan klinkt alles toch goed ??
dan even een paar 5/4e gitaarloopjes op 4/4e maat, die doet het ook altijd goed
haha
overtuig me !
hoi

taylor
10 mei 2003, 11:39
Op 2003-05-09 22:13

we beginnen in Dmaj na twee minuten gaan we over in Emin en dan mag de drummer even flippen en dan de bassist even, dan gaan we over op een neergaand loopje in C.
kom op man dan klinkt alles toch goed ??
dan even een paar 5/4e gitaarloopjes op 4/4e maat, die doet het ook altijd goed
haha
overtuig me !
hoi
[/quote]

nou het feit dat je er zou over denkt weet ik 100% zeker dat je niks maar ook niks weet van jazz of improvisatie ect ect!

niet dat het erg is maar je moet niet gaan lullen zo van ik kan dat ook stelt geen ruk voor kom op man!

dit klinkt en beetje zo van(wie kent ze niet)van die gitaristen die met hun bek zeggen oh ik speel die gitarist er uit en die ook steve vai ach das niks enzo en dan hoor je ze 1 keer echt spelen 1 blijkt het gewoon 1 amateur te zijn.

Barret Wallace
10 mei 2003, 12:34
hehe go taylor

Dirk_Hendrik
10 mei 2003, 13:04
@Ditmar,
Doen! En veel succes. Houd ons op de hoogte.

@Diedo,
Waar ken jij Daniel Mathot van??

Diedo
10 mei 2003, 13:09
hij is de gitarist van dis,
de drummer van dis zit bij mij in de klas.
ik ken daniel ook, want hij gaat mij misschien les geven(ik kan nog maar een beetje spelen)
we gaan altijd met zn allen naar de boothill(cafe)

altijd lachen met die gast

Diedo

Kitaarhiero
10 mei 2003, 13:36
In A'dam komt ook een pop/rock opleiding... misschien ga ik wel van studie ruilen... heel misschien.

Voor het echte conservatorium moet je trouwens ook A prima Vista een stuk van bladmuziek kunnen spelen... meteen het goede tempo en meteen de juiste te noten zonder eerst even te oefenen en uit te zoeken.

wanna1
10 mei 2003, 13:52
nou het feit dat je er zou over denkt weet ik 100% zeker dat je niks maar ook niks weet van jazz of improvisatie ect ect!

niet dat het erg is maar je moet niet gaan lullen zo van ik kan dat ook stelt geen ruk voor kom op man!

dit klinkt en beetje zo van(wie kent ze niet)van die gitaristen die met hun bek zeggen oh ik speel die gitarist er uit en die ook steve vai ach das niks enzo en dan hoor je ze 1 keer echt spelen 1 blijkt het gewoon 1 amateur te zijn.

[/quote]
heey man het is maar een mening remember!

en mensen die het niet meer met argumenten, feiten en meningen afkunnen gaan vaak beledigen.

of heb ik dat ook gedaan ?

hoi

Diedo
10 mei 2003, 13:57
veel succes trouwens vanavond ditmar!

misschien kom ik wel kijken, maar ik weet het nog niet...

Diedo

taylor
10 mei 2003, 14:03
nou het is gewoon 1 feit dat jazz 1 zeer moeilijke muziek vorm is waar je jaren op moet oefenen en niet zo van dat doe ik ff.

het verhaal van mij was niet zo zeer op jou gericht maar in het algemeen.

of je er nou van houd of niet ,ik bedoel ik ben geen groot jazz(gitaar) fan maar daarom heb ik wel respect voor die stijl.

bij jou komt het zo over van iedereen kan django worden terwijl het zo is dat het maar 1 enkeling is, die daar goed genoeg voor is.

syberen
10 mei 2003, 15:39
Jazz is stom en kut, sorry hoor

maar voor de rest is het maar wat improviseren en dan weer heel snel in een andere toonladder duiken en een paar dissonante toontjes er in stoppen en dan weer lekker naast de maat spelen en dan mekaar weer lekker geil aankijken van kijk mij eens, dat was een lekker vies nootje.

hm daar denk ik nog maar eens over na
hoi


Ga jij eens even luisteren naar Mike Stern, Philip Catherine of Jesse van Ruller o.i.d. en kom dan eens terug om te kijken of dit nog steeds je mening is.

hoofd
10 mei 2003, 16:03
Op zich vind ik gitaarjazz ook ontzettend lelijk (nylonsnarige gipsyjazz uitgezonderd), en het geimproviseer op de gitaar bij de jazz is ook erg irritant ja. Wes Montgomery, George Benson, John Scofield, allemaal een pot natte slappe hap. De reden dat ik me bezig hou met jazz en een jazzopleiding ga doen is om de technieken die je leert, de theorie en de kunst van het samenspelen, wat ik dan weer in andere muziekgenres kan gebruiken waarin ik me interesseer.
Jazz die ik wel erg goed vind overigens is lekker oud (nog voor de electrische gitaar), met trompet, contrabas (want jazz op de electrische bas is ook foeilelijk), basic drumstel maar wereldse drummers en piano (the Duke & the Count).

Dirk_Hendrik
10 mei 2003, 18:57
Jazzgeluid is suf en saai lijkt me een beetje kort door de bocht. Jammergenoeg zijn veel jazzgitaristen erg conervatief en de Jazzgitaaropleidingen als bijvoorbeeld het conservatorium (de naam zegt het al, conservatief) van Den haag en Hilversum zonodig nog erger. Je moet dus met die stokoude stofsound en frasering spelen. Als je achter naar hedendaagse Jazz/Fusiongitaristen als de al eerder genoemde Mike Stern maar zeker ook Pat Metheny en Frank Gambale luisterd hoor je een veel frissere sound. Het is dus maar wat je er zelf van (kunt) maken/maakt.

zZoRgO
10 mei 2003, 19:22
Kan je in België eigenlijk Jazz Gitaar aan het conservatorium studeren?
en moet je daar al heel wat jazz voor kunnen?
ik ben namelijk van plan om dit na m'n studies te proberen...

Ic3gl0vE
10 mei 2003, 22:12
gitaarjazz vind ik niet interessant maar ik heb er ZEKER wel respect voor! Mijn mening is dat jazz gewoon uit een piano of saxofoon moet komen. Oscar Peterson bijvoorbeeld vind ik echt magistraal.

Wie hebben hier eigenlijk een conservatorium studie afgerond?

taylor
11 mei 2003, 11:48
er zitten best interessante dingen tussen maar zoals bijna iedereen al zei hier ligt dat meer naar de fusion dan echt jazz.

maar aan de andere kant het spelen van jazz "standaards" vind ik weer prachtig studie material.

Dirk_Hendrik
11 mei 2003, 18:41
Op 2003-05-10 12:09, schreef Diedo:
hij is de gitarist van dis,
de drummer van dis zit bij mij in de klas.
ik ken daniel ook, want hij gaat mij misschien les geven(ik kan nog maar een beetje spelen)
we gaan altijd met zn allen naar de boothill(cafe)
Dat hij gitarist van Dis is weet ik. Forces if greed staat hiet in de kast.
altijd lachen met die gast

Diedo

Dat hij gitarist van Dis is weet ik. Forces Of Greed staat hiet in de kast en op de Dis homepage staat een linkje naar mijn band.
Doe Remco maar de groeten van me. Mag hij zelf uitzoeken wie er achter mijn nickname zit :wink:

Diedo
11 mei 2003, 22:32
euh.. ok dat zal ik doen...

je maakt me wel nieuwsgierig... ken ik jou toevallig ook niet???

anders kom je zaterdag 17 mei ook naar de Babylon in woerden(halve finale van het geheim van Utrecht)

ik zal even zoeken of ik er achter kan komen wie je bent...

Diedo

niels5150
12 mei 2003, 11:12
Op 2003-05-10 21:12, schreef Ic3gl0vE:
gitaarjazz vind ik niet interessant maar ik heb er ZEKER wel respect voor! Mijn mening is dat jazz gewoon uit een piano of saxofoon moet komen. Oscar Peterson bijvoorbeeld vind ik echt magistraal.

Wie hebben hier eigenlijk een conservatorium studie afgerond?


Ikke, vorig jaar. Met een 9. Ik heb nog nooit zoveel onzin over jazz bij elkaar gelezen als hier staat. Sommige mensen denken dat ze maar wat spelen, en helemaal geen vorm of akkoorden volgen. DAT DOEN ZE WEL! alleen omspelen ze de akkoorden en grondtonen zo, dat een eenvoudige sterveling er geen chocola van kan maken. Hiervoor moet je de stukken (oa standards) goed kennen. LUISTER en VERDIEP jullie eerst voordat je maar wat lult, in de hoop dat je zelf een genie bent.