PDA

View Full Version : Pijn ! (aan de oren van speakers)



skabouter
13 mei 2005, 17:27
auw

skabouter
13 mei 2005, 17:30
ik heb mijn studio monitoren dit weekend uitgeleent aan onze studioman, hij had dezijne opgeblazen. hij leent ze 2 dagen, en dat een keer of 3 (weekenden) ivm opnemen van bandjes. als dank krijg ik een SM57 van hem :) wel leuke deal

alleen nu heb k even wat normale "stereo-boxen" op mijn studio set aangesloten, om toch wat te kunnen luisteren, maar het doet m`n oren pijn as hell :o geen idee waarom, het staat niet hard ofzo, en ze staan gelijk geplaatst. weet iemand waarom ? en wat ik ertegen kan doen ?

opzich nie zo belangrijk hoor, kzit maar 2 dagen zonder monitors. maar ik vond het wel een interessant feit, wat ik ook even wilde delen met jullie. blijkt toch maar weer het nut van goeie studiomonitoren :)

Ic3gl0vE
13 mei 2005, 18:44
met sommige speakers kun je gewoon niet goed overweg. Zo word ik heel snel moe van Genelec 1031's (of 1030's, ik weet niet meer precies welke het waren). Ze klinken gewoon fel ofzo en dat luistert niet prettig.

Misschien een idee voor je om een koptelefoon te pakken voor die paar dagen? Luisteren met oorpijn is niet verstandig

harrie-beton
13 mei 2005, 20:23
Misschien zit je te dicht bij de boxen.

Welk merk en type hifi boxen zijn het?

El cheapo? Dat schijnt een tof merk te zijn.

Robbert
13 mei 2005, 21:26
Misschien zit je te dicht bij de boxen.

Welk merk en type hifi boxen zijn het?

El cheapo? Dat schijnt een tof merk te zijn.

:D

Han S
13 mei 2005, 23:52
Is het geluid heel erg vermoeiend, is de bas zo goed als verdwenen als je in het midden zit en lijkt het geluid dan van buiten de speakers te komen?

Dan staan ze uit fase.

bert k
14 mei 2005, 16:37
Of het zijn Bose boxen :D

Azrael
14 mei 2005, 18:22
Of het zijn Bose boxen :D

Je moet ze gewoon helemaal gek maken met een EQ dan valt er nog iets mee te beginnen haha :P

Globetrotter
24 juli 2005, 11:56
Hoi!

Ik ben nog redelijk nieuw in heel 't studio gebeuren, maar ik vroeg me af waarom je nou best studio monitors hebt, of waarvoor dit beter is dan bv. gewone speakers. Ik wil beginnen met PC recording en overweeg me het volgende aan te schaffen: een Tascam US122.
http://www.epinions.com/images/opti/e9/65/pr-Tascam_US122_Audio_MIDI_Interface_with_Free_Sound_ Card-resized200.jpg

Dit ding wil ik dan gewoon als geluidskaart/interface gebruiken om zo dus meersporen te kunnen opnemen. Ik heb een P4, 2.8ghz, 512 meg ram, HD 120 gig, enz. Pc moet dit dus wel aankunnen denkik (als ik vooreerst nog eens grondig format c: doe denkik...). Nu heb ik op mijn PC deze geluidsinstallatie; een Logitech surround set met 4 aparte sateliet speakers en 1 subwoofer. Dit alles is aangesloten op een witte producten surround kaartje. Kan dit werken als monitoring? Of moet ik rechtstreeks op die tascam een monitor setje aansluiten?
Cheers,

Bart!

Lord Abortion
24 juli 2005, 12:07
Je gaat best voor een stereo-set studiomonitors op een pro-audio kaart (zoals die tascam). Witte productkaarten zullen 'enorm hard' ruisen, iig te hard om degelijk op te kunnen mixen. Hetzelfde gaat op voor standaardspeakers van een PC. Plastieken behuizing, 1-weg systeem, weinig basfrequentie, weinig vermogen & headroom, ... allemaal net geschikt om degelijk op te mixen. Als je echter pas begint en aan een budget zit kan je ook altijd je hi-fi speakers gebruiken. Ga dan gewoon van geluidskaart naar je hi-fi versterker. Spaart veel geld uit, maar als je lang voor die speakers zit om te luisteren is het wel veel vermoeiender dan een setje monitors.