PDA

View Full Version : ecc82 of ecc83?



ropp
13 mei 2005, 15:18
Ik ben op zoek naar nieuwe buizen voor mn marshall 2554 SJ combo, ook omdat ik me de laatste tijd vrij veel irriteer aan het volumeverschil tussen het clean en lead kanaal en het te vroeg oversturen van het clean kanaal.
Zal het helpen als ik hiervoor een ecc82 gebruik ipv de jj ecc83 die er nu inzit? of verkloot ik dan het hele geluid van de amp?

kokeleko
13 mei 2005, 16:12
Probeer eens een GT Mullard 12AX7M reissue in V1, veel minder gain, mooier clean.

Negative K3 fan
14 mei 2005, 13:24
de GT mullard reissue?

om heel eerlijk te zijn heb ik daar niks dan slechts over gehoord en als het goed is hebben ze net zoveel gain als andere 12ax7s.

Jeroenvanhulsteijn
14 mei 2005, 17:33
dan moet kokeleko z'n oren zeker ns uit laten spuiten :razz:

Een ecc82 heeft iig minder gain dan een ecc83. Je zou het eens kunnen proberen. Maar je zou idd ook een ecc83 met een lagere gain factor kunnen proberen. Ik weet van Seymour Paul dattie een lijstje bijhoudt met waardes van allerlei buisjes die hij uitprobeert. Mss moet je hem eens vragen.

kokeleko
14 mei 2005, 18:55
Nou ik heb er heftig mee aan het expirimenteren geweest, maar een GT12AX7M in V1 haalt je gain terug iets meer richting vintage toon.
Voor de cleane kanalen zijn ze perfect, een EI-Elite is ook prima voor cleans, en geeft meer overal gain voor de rest van de kanalen..
Ik heb nu een Tung Sol 12AX7 in V-1 een geweldige buis, goede strakke bass en meer gain, en een EI-Elite in V-2.

Maar dat zullen jullie al wel getest hebben :-?, of van horen zeggen....

Negative K3 fan
14 mei 2005, 20:28
ik heb van wel 254324 mensen gehoord dat die mullard totaal onbetrouwbaar zijn en ook niet goed genoeg klinken voor een buis van die prijs

ik heb zelf ook wel geexperimenteerd met voorbuizen en mijn conclusie was dat het per versterker verschilt welke buis het best klinkt.

ChrisMW
14 mei 2005, 23:03
Hoi Ropp

Heeft 'n beetje met het ontwerp v/h circuit te maken.
Als je het niet erg vindt om wat gain in het lead-kanaal te verliezen dan zou 'n 5751 buis in de "eerste positie" (dichtsbij de ingang ) wat kunnen helpen.

Ps Zijn je eindbuizen niet te oud en/of correct gebiased?

GrooveTubes en/of ElectroHarmonix leveren op dit moment Mullard clones, niet zo goed als de oude en helaas 'n vrij hoge uitval. Probeer anders gewoon wat verschillend buisjes van diverse merken in de 1e en 2e positie.

Succes & keep on rockin'!

kokeleko
15 mei 2005, 10:10
ik heb van wel 254324 mensen gehoord dat die mullard totaal onbetrouwbaar zijn en ook niet goed genoeg klinken voor een buis van die prijs

ik heb zelf ook wel geexperimenteerd met voorbuizen en mijn conclusie was dat het per versterker verschilt welke buis het best klinkt.

Heb jij zoveel vrienden?

Idd hangt af van je amp.

Mitch
16 mei 2005, 20:45
Als je iets minder gain wil dan een ecc83 moet je eerder een ecc81 hebben dan een ecc82. De typenummering is niet netjes aflopend helaas (zou wel erg handig zijn antuurlijk), maar een ecc82 heeft behoorlijk wat minder gain en is lang niet zo'n subtiele overgang als van 83 naar 81. De door Chris genoemde 5751 is ook een optie, is in feite een 12AX7(=ecc83) met iets minder gain.

Het is inderdaad zéér afhankelijk van de versterker karakteristiek of je een pre amp buis merk en type 'goed' kan noemen of niet. Ik heb momenteel een merk of tien in huis en ja... allemaal anders.

Wat kost een GT12AX7M momenteel trouwens ?
(En kokeleko, voel je niet aangevallen: er zijn gewoon ontzettend veel ontevreden gebruikers, er gaan een hoop buisjes kapot en er zijn er aardig wat die snel slechter gaan klinken).

kokeleko
17 mei 2005, 14:23
Tis een kwestie van smaak die 12AX7M, en de een zal er sneller over te sprekn zijn dan de ander..
Voor cleans is ie perfect, lekker strak.

http://www.tubetown.de/ttstore/product_info.php/products_id/584

Ik heb nu een TungSol op V1 klinkt heel vet, zal nog es wat rommelen met die GT's :D

Negative K3 fan
17 mei 2005, 14:27
het is niet zozeer de klank die niet buitengewoon is, maar de degelijkheid, die dingen zijn zo onbetrouwbaar als de neten. op HCAF (de welbekende bron) hoor ik de ene horrorstory na de andere.

betaal je 25 dollar voor een buis die je na een week vrijwel zeker kunt weggooien en hier zijn ze geloof ik nog duurder

ropp
17 mei 2005, 23:04
Aangezien ik niet weet hoe oud de eindbuizen zijn en of de amp wel gebiased is, laat ik hem voor mn verjaardag maar is bij ernst fliek langs gaan. Dan ga ik ook gelijk is een aantal buisjes in V1 uitproberen.

Bedankt allemaal!!!