PDA

View Full Version : Locatie Strat en Tele pickups, Tele Brug



Mattia
13 mei 2005, 13:14
Ik ben dus bezig met m'n 'matched pair' Strat+Tele project (strat en tele tegelijkertijd bouwen, beiden natural Swamp Ash finish, denk ik, zelfde merk pickups, zelfde planken voor body+hals. Single coil gitaren heb ik allen niet meer, en ik ben er hard aan toe), maar ik heb zelf geen 'echte' om 't af te kijken. Wel een strat body, die ik gebruikt heb als template voor beiden, zo ongeveer, maar wat ik zeer zou warderen is als iemand met een strat en/of tele pretty please een paar simpele maten zou willen nemen.

Het gaat mij om de positionering van de pickups; het moet wel 'zoals het hoort' klinken. Ik snij zelf m'n pickguards, dus daar kan ik de posities niet vanaf halen. Wat ik zou willen weten:

Telecaster:
- Afstand rand van de neck pocket (einde van de hals) naar rand van hals pickup.
- Afstand rand van de neck pocket naar voorste rand van de brug

Stratocaster:
- Afstand rand van de neck pocket naar rand van hals pickup
- Afstand rand van de neck pocket naar rand van middle pickup
- Afstand rand van de neck pocket naar rand van brug pickup (in het midden)
- Hoek van de brug pickup

Als iemand me hiermee zou kunnen helpen, zou ik dat zeer warderen!

DRAFTER86
13 mei 2005, 19:26
Ik heb een yamaha pacifica strat model, ik weet niet of die precies gelijk zijn?

Raytheman
14 mei 2005, 13:56
Bij mijn '74 strat is het:
Stratocaster:
- Afstand rand van de neck pocket naar rand van hals pickup 8.85mm
- Afstand rand van de neck pocket naar rand van middle pickup 7.37cm
- Afstand rand van de neck pocket naar rand van brug pickup (in het midden)
13.1cm
hoek weet ik zo niet. Zijn er geen autocad tekeningen van te vinden?

Mattia
14 mei 2005, 15:31
Bedankt! Ik heb inmiddels ook van iemand anders wat Strat maten gekregen, ga ze zo wel vergelijken/Full size tekenen. Qua CAD tekeningen ben ik niks tegengekomen, behalve een strat plan die niet helemaal klopt (full size uitgeprint en vergeleken met m'n Warmoth body was het duidelijk meer een Soloist vorm).

Nu nog de twee Tele maten...

Raytheman
14 mei 2005, 17:46
Telecaster: van neck-pocket tot hals element 13.1mm
Tweede element is mn schuifmaat te kort :-?
Maar als je de hals al hebt zou ik gewoon van fret 12 meten en dan de brug er effe los opleggen. 32.4cm tot de brugsaddles dan zit je goed. Gaat natuurlijk alleen als je een standaard tele-brug gaat gebruiken.
Succes!

Mattia
14 mei 2005, 17:56
Voor de Tele wil ik eigenlijk meer weten waar de rand van de brug zit tov van de hals pocket, wat dan ook, omdat ik geen pickguard heb op die afmeting af te kijken. Anders zou ik 'm 'gewoon' makkelijk plaatsen, zoals gewoonlijk, maar er zit echt absurd veel compensatie ruimte bij zo'n tele brug, dus ik weet nou niet precies waar alles 'hoort'.

Raytheman
14 mei 2005, 23:13
Heb er effe een autucad tekening op nageslagen; van neckpocket tot begin van de brugplaat is 11,7 cm. Maar let op er zijn diverse tele-bruggen in omloop. Dit betreft een vintage model met 3 saddles. Een 'brede' dus

Mattia
14 mei 2005, 23:57
Bedankt! Volgens mij heb ik nu alles dat ik nodig heb. Morgen alles precies uittekenen, kijken of het er 'correct' uitziet, dan maar beginnen met het maken van MDF templates, en een headstock designen (of gewoon op beiden een Strat headstock plaatsen, want Tele headstocks vind ik toch wel heel erg lelijk...)

piezo
15 mei 2005, 11:10
Als ik jou was, zou ik niet meten vanaf de neckpocket maar vanaf de 12e of 21e fret (een 22e zit tenslotte niet op alle typen Fenders). Meet ook niet de plaats van de brug, maar van de elementpooltjes. De afstand tussen frets en pooltjes en de verhoudingen tussen de afstanden van de elementen zijn tenslotte de zaken waar het om gaat. Ga gewoon naar een muziekwinkel met een meetlatje of een schuifmaat, dan heb je het zelf in de hand.

O ja, mallen van MDF lijken me rijkelijk dik. Weet je wel zeker dat je frees dan nog diep genoeg in de body kan?

Mattia
15 mei 2005, 14:00
Als ik jou was, zou ik niet meten vanaf de neckpocket maar vanaf de 12e of 21e fret (een 22e zit tenslotte niet op alle typen Fenders). Meet ook niet de plaats van de brug, maar van de elementpooltjes. De afstand tussen frets en pooltjes en de verhoudingen tussen de afstanden van de elementen zijn tenslotte de zaken waar het om gaat. Ga gewoon naar een muziekwinkel met een meetlatje of een schuifmaat, dan heb je het zelf in de hand.

O ja, mallen van MDF lijken me rijkelijk dik. Weet je wel zeker dat je frees dan nog diep genoeg in de body kan?

Ik heb de boel inmiddels ook vergeleken (geschaald) met fotos die ik op internet heb gevonden, en een aantal afmetingen van verschillende personen. Ik heb zelf een warmoth strat body en hals (zonder single coils, echte) die ik als 'master template' gebruik voor zowel Strat als Tele.

Verder, MDF mallen zijn geen probleem. Als ze bevallen, maak ik met de MDF mallen ook nog eens multiplex mallen, 12mm is wel voldoende, meestal. En ja, is geen probleem, dat frezen. Als je net niet diep genoeg komt, nouja, mal eraf, en het gefreesde stukje als template gebruiken. Nog steeds niet goed? Body omdraaien, flush trim bit pakken, hup. Is niet de eerste keer dat ik zo m'n body maak, hoor ;-)

Enige waar ik momenteel mee zit is dat ik geen mooie, originele headstock design kan verzinnen, 6 per side headstock. Strat style vind ik zelf het mooist, en alle andere modellen die er een beetje redelijk uitzien, en bij een strat+tele passen, tja, die zijn allang door anderen (Music Man, Tom Anderson, Suhr) in gebruik. Irritant is dat :-)

iam
15 mei 2005, 14:25
Als ik jou was, zou ik niet meten vanaf de neckpocket maar vanaf de 12e of 21e fret (een 22e zit tenslotte niet op alle typen Fenders). Meet ook niet de plaats van de brug, maar van de elementpooltjes. De afstand tussen frets en pooltjes en de verhoudingen tussen de afstanden van de elementen zijn tenslotte de zaken waar het om gaat. Ga gewoon naar een muziekwinkel met een meetlatje of een schuifmaat, dan heb je het zelf in de hand.

O ja, mallen van MDF lijken me rijkelijk dik. Weet je wel zeker dat je frees dan nog diep genoeg in de body kan?

Ik heb de boel inmiddels ook vergeleken (geschaald) met fotos die ik op internet heb gevonden, en een aantal afmetingen van verschillende personen. Ik heb zelf een warmoth strat body en hals (zonder single coils, echte) die ik als 'master template' gebruik voor zowel Strat als Tele.

Verder, MDF mallen zijn geen probleem. Als ze bevallen, maak ik met de MDF mallen ook nog eens multiplex mallen, 12mm is wel voldoende, meestal. En ja, is geen probleem, dat frezen. Als je net niet diep genoeg komt, nouja, mal eraf, en het gefreesde stukje als template gebruiken. Nog steeds niet goed? Body omdraaien, flush trim bit pakken, hup. Is niet de eerste keer dat ik zo m'n body maak, hoor ;-)

Enige waar ik momenteel mee zit is dat ik geen mooie, originele headstock design kan verzinnen, 6 per side headstock. Strat style vind ik zelf het mooist, en alle andere modellen die er een beetje redelijk uitzien, en bij een strat+tele passen, tja, die zijn allang door anderen (Music Man, Tom Anderson, Suhr) in gebruik. Irritant is dat :-)

ik ben altijd al fan geweest van een batwing headstock,
min of meer zoals G&L en epiphone

http://www.vintage-guitars.se/1965_Epiphone_Crestwood_Custom_153012.jpg

http://www.stockenhof.nl/instrumenten/nieuwe%20foto's/g&l.jpg

van deze headstock zou wel iets van de top mogen, dat is me iets te groot...

Mattia
15 mei 2005, 15:06
Hmm....nee, sorry, ik kan er niets mee :-)

Toch is het moeilijk, headstocks ontwerpen. En dan vooral originele 6 per side. Het bestaat allemaal al..

RUIS
15 mei 2005, 16:29
Bij zowel strats als teles zit het halselement op de plek van de 24ste fret (het hart van de pooltjes). Dat lijkt me een betere manier om te meten dan in 10de milimeters vanaf het einde van de hals.