PDA

View Full Version : Ibanezje uit '69 met een hendrix luchtje...



Rutger
13 mei 2005, 02:25
bla...

Rutger
13 mei 2005, 02:35
blabla......

[dubbelpost]

Rutger
13 mei 2005, 02:35
Hoi,

afgelopen woensdag een oude Ibanez Les Paul Custom uit 1969 op de kop getikt! Erg mooie Les Paul... :)

http://www.lilypix.com/photos/data/018b59ce1fd616d874afad0f44ba338d/3420_p44884.jpg

... maar wel van multiplex. :P Desondanks een lekker LP'tje met een prima sound! Voor de rest zijn stopbar, brug, pu's (SD's), fretten en tuners (Gotoh's) vervangen.

De hals en body horen niet bij elkaar om een zekere reden. De vorige eigenaar had deze LP uit de States gehaald en deze eigenaar kwam met het volgende verhaal...


The guitar used to belong to hendrix...one night while playing at
the warfield in SF he went crazy and smashed the body through his
amp at the end of the show. A loyal fan, my grandfather, got his
hands on the neck, orange sunburst...and bought a brand new Ibanez,
took the neck off and put the original neck from hendrix guitar.
Only problem, they stopped making orange sunburst. When I got my
hands on it, I loved it and wanted it to play better. I took it to
Hennigans guitar shop, he was a friend of a guy in my band, and
spent 400.00 to put on new pickups, bone nut, new wires, frets, the
whole deal (that is why it sounds so good)..and he only charged me
for parts as I was friend of a friend. This guy is so good
(hennigans) all the musicians from the bay area have him work on
their sticks. .so in reality, you should be stoked cuz its one of a
kind.

t Schijnt dat Jimi in zijn begintijd echt op Ibanez Les Pauls gespeeld heeft, dus misschien is het waar... iig een mooi verhaal voor in de kroeg. ;)

EmgMaster
13 mei 2005, 07:12
Nice!!
Mooi ding, kleur vind ik erg mooi. Hoe speelt ie? En wat heb je er voor betaald als ik vragen mag?

Treeb
13 mei 2005, 08:28
Mooi ding ja, op de een of andere manier hebben die oude ibanez les paul gitaren wat. De inlay lijkt trouwens erg veel op die van mijn maya les paul.

marc_o
13 mei 2005, 09:25
Ja, mooi tranentrekkend lomp amerikaans verhaaltje erbij en voila, weer een europeaantje opgelicht....inderdaad een mooi verhaal voor in de kroeg.....voor de rest van het forum welteverstaan. :)

Maar voor een Ibanez issie wel mooi inderdaad.

Rutger
13 mei 2005, 11:28
Thanx. :) Hij ziet er idd erg goed uit, t zou goed kunnen dat je Maya erop lijkt, die kwamen immers uit dezelfde fabriek.

k Heb er E450,- voor betaald, wat een mooi prijsje is voor een oude Ibanez. Ze gaan origineel vaak voor zo'n E700,- weg.

k Heb m net ff uit elkaar gehaald. De stopbar en bridge zijn ook Gotoh, het neckelement is geen SD maar een Razor. k Had er nog nooit van gehoord maar zo te lezen zijn ze van goede kwaliteit. Maar dat had ik zelf ook al gemerkt. ;)

Dr zat nog wat papier tussen de hals en de body, t is een bolt-on, wat me ook niet verbaasde. Heb ik ff weggehaald.

Het bovenblad zweeft boven de rest van de body, wat veel voorkomt bij deze Ibanezjes, hetgeen hem iets hollowbody-achtigs meegeeft. Akoestisch klinkt ie ook vrij hard. Hij klinkt verder als gewoon als een LP. En hij speelt erg lekker, soepel halsje. Maar wat wil je, de Hendrix geest waart hier rond! :P

Ritch
13 mei 2005, 12:11
Die gitaartjes moeten heel veel kwaliteit hebben, sommige mensen zeggen dat ze beter zijn als de Gib LP's uit die tijd. Ik heb altijd al gevonden dat die oude Ibanezjes echt superveel charme hebben :)
So congrats! :)

Rutger
13 mei 2005, 12:28
Ja idd, hij klinkt en speelt ook errug goed, ik heb alleen geen vergelijking bij de hand om te checken of dit ook werkelijk waar is.

Het verwijderen van dat papier heeft vlg mij voor wat meer sustain gezorgd. En ik weet niet wat voor gedrochten van snaren die gast erop gezet had, leek wel een akoestisch setje 0.11/0.12, maar nu ik er een setje 0.10 op heb gezet klinkt en speelt ie echt geweldig!

Daarvoor was ik nog niet helemaal overtuigd, maar nu... :)

Speeddemon
13 mei 2005, 12:34
Aha, dus jij bent de koper.

Ik heb net achter het net gevist dus. :cry:
Oh well, 450 voor een multiplex plank was ook wel weer iets te veel voor me.

telecastermaster
13 mei 2005, 15:22
1969 is toch niet echt de begintijd van Hendrix te noemen??? :???:

Rutger
13 mei 2005, 15:35
Ah, een oplettende lezer. Dat was me ook al opgevallen. t Zou wel kunnen dat de neck ouder is en de body van '69, dan zou het verhaal nog enigszins kunnen kloopen. ;)

E450,- valt mee voor zon plank hoor, je betaal normaal nog meer vanwege de leeftijd en verzamelwaarde e.d. E450 is gewoon wat t waard is met alle vernieuwde hardware erop.

Mitch
13 mei 2005, 15:56
Ik vind je Tele leuker, maar gefeliciteerd ! :D

vulvasonic
13 mei 2005, 17:28
Ik vind 450 euri voor een oud Japans kreng die niet eens meer origineel is en waar een body van multiplex op zit veel en veels te veel. Per definitie.

Rutger
13 mei 2005, 17:37
Dat mag je best vinden, maar ik vind m kicke. En als je m hoort en erop speelt weet je ook wel beter. t Is natuurlijk ook gewoon liefhebberij, ouwe zooi. :)

Seymour Paul, je mag mn tele hebben hoor, hij s te koop. ;)

Marcel2
13 mei 2005, 19:25
t Schijnt dat Jimi in zijn begintijd echt op Ibanez Les Pauls gespeeld heeft, dus misschien is het waar... iig een mooi verhaal voor in de kroeg. ;)

Haha, een multiplex Ibanez uit 1969 die van jimi Hendrix is geweest, en waar'ie nog op gespeeld zou hebben ook!
In 1969 (een jaar voor zijn dood) was Jimi Hendrix wereldberoemd en speelde alleen op Fender Strats.
Maar toen heeft'ie tussendoor natuurlijk nog even een multiplex Ibanezje gescoord. :o

Snuiter
13 mei 2005, 19:34
1969 is toch niet echt de begintijd van Hendrix te noemen??? :???:

Tevens een van de eerste dingen die ik me bedacht.

Anders Destium
13 mei 2005, 19:50
t Schijnt dat Jimi in zijn begintijd echt op Ibanez Les Pauls gespeeld heeft, dus misschien is het waar... iig een mooi verhaal voor in de kroeg. ;)

Haha, een multiplex Ibanez uit 1969 die van jimi Hendrix is geweest, en waar'ie nog op gespeeld zou hebben ook!
In 1969 (een jaar voor zijn dood) was Jimi Hendrix wereldberoemd en speelde alleen op Fender Strats.
Maar toen heeft'ie tussendoor natuurlijk nog even een multiplex Ibanezje gescoord. :o

Die gast was zo'n gebruiker dat het me niets zou verbazen eerlijk gezegd :D

vulvasonic
13 mei 2005, 21:03
Dat mag je best vinden, maar ik vind m kicke. En als je m hoort en erop speelt weet je ook wel beter. t Is natuurlijk ook gewoon liefhebberij, ouwe zooi. :)

Seymour Paul, je mag mn tele hebben hoor, hij s te koop. ;)

Natuurlijk. Ik vind het ook keileuk voor je. Het ding ziet er goed uit en als het prettig speelt en goed klinkt dan is daar verder toch ook alles mee gezegd?

Gefeliciteerd ermee. Ik blijf het een hoop geld vinden, maar het blijft leuk. :)

stringer
13 mei 2005, 21:16
LEuke gitaar en een fantastisch verhaal, maar ik geloof niet dat de gitaar uit 1969 is. Gezien het de inlay op de kop denk ik eerder dat hij zelfs van na 1975 is. Als hij ongenummerd is, dan is hij van voor 1975. Als hij genummerd is: de letter is de maand en de eerste 2 cijfers het jaar.

stringer
13 mei 2005, 21:16
LEuke gitaar en een fantastisch verhaal, maar ik geloof niet dat de gitaar uit 1969 is. Gezien het de inlay op de kop denk ik eerder dat hij zelfs van na 1975 is. Als hij ongenummerd is, dan is hij van voor 1975. Als hij genummerd is: de letter is de maand en de eerste 2 cijfers het jaar.

bat
13 mei 2005, 23:25
t Schijnt dat Jimi in zijn begintijd echt op Ibanez Les Pauls gespeeld heeft, dus misschien is het waar... iig een mooi verhaal voor in de kroeg. ;)

Haha, een multiplex Ibanez uit 1969 die van jimi Hendrix is geweest, en waar'ie nog op gespeeld zou hebben ook!
In 1969 (een jaar voor zijn dood) was Jimi Hendrix wereldberoemd en speelde alleen op Fender Strats.
Maar toen heeft'ie tussendoor natuurlijk nog even een multiplex Ibanezje gescoord. :o
Euhm, Jimmy (ik mag hem Jimmy noemen, heeft ie me in een droom verteld) speelde ook op bijvoorbeeld een Flying V. Net als elke 'grote' gitarist hield ie zich niet echt bij 1 bepaald merk of type.

Maar goed, echt geloofwaardig vind ik het ook niet. Als je alle gitaren en delen van gitaren bij elkaar op telt die volgens de eigenaar/verkoper ooit door Jimmy Hendrix zijn bespeeld of aangeraakt, dan heeft die man sinds zijn geboorte elke dag ongeveer 100 verschillende gitaren in zijn handen gehad en in zijn leven nooit 2 keer dezelfde.

Anders Destium
13 mei 2005, 23:29
Wist je niet dat élke strat de Jimi-vibe heeft :wink:

Tone zit gelukkig niet in de vingers :lol:

bat
13 mei 2005, 23:50
Wist je niet dat élke strat de Jimi-vibe heeft :wink:
Jawel, de mijne ook natuurlijk :-D


Tone zit gelukkig niet in de vingers :lol:
nee, dat zou er ook nog eens bij moeten komen!

Marcel2
14 mei 2005, 00:05
t Schijnt dat Jimi in zijn begintijd echt op Ibanez Les Pauls gespeeld heeft, dus misschien is het waar... iig een mooi verhaal voor in de kroeg. ;)

Haha, een multiplex Ibanez uit 1969 die van jimi Hendrix is geweest, en waar'ie nog op gespeeld zou hebben ook!
In 1969 (een jaar voor zijn dood) was Jimi Hendrix wereldberoemd en speelde alleen op Fender Strats.
Maar toen heeft'ie tussendoor natuurlijk nog even een multiplex Ibanezje gescoord. :o
Euhm, Jimmy (ik mag hem Jimmy noemen, heeft ie me in een droom verteld) speelde ook op bijvoorbeeld een Flying V. Net als elke 'grote' gitarist hield ie zich niet echt bij 1 bepaald merk of type.

Maar goed, echt geloofwaardig vind ik het ook niet. Als je alle gitaren en delen van gitaren bij elkaar op telt die volgens de eigenaar/verkoper ooit door Jimmy Hendrix zijn bespeeld of aangeraakt, dan heeft die man sinds zijn geboorte elke dag ongeveer 100 verschillende gitaren in zijn handen gehad en in zijn leven nooit 2 keer dezelfde.

Je hebt gelijk, hij speelde incidenteel ook op een Flying V.
Maar dat hij in zijn laatste levensjaar een multiplex Ibanez Les Paul zou hebben aangeschaft is volkomen belachelijk.
Als hij al de behoefte aan een Les Paul zou hebben gehad heb ik het ernstige vermoeden dat hij een Gibson zou hebben aangeschaft.

Rutger
14 mei 2005, 12:16
LEuke gitaar en een fantastisch verhaal, maar ik geloof niet dat de gitaar uit 1969 is. Gezien het de inlay op de kop denk ik eerder dat hij zelfs van na 1975 is. Als hij ongenummerd is, dan is hij van voor 1975. Als hij genummerd is: de letter is de maand en de eerste 2 cijfers het jaar.

Ja, ik was er ook niet zeker van en had t al ff gecheckt op internet, t was wat de verkoper mij vertelde. Leek me ook een '70 Hals. Er staat geen serienummer op, alleen het cijfer 2 op de hiel.

k Heb m gister gebruikt bij een optreden en wauw, ik zag een glimp van Hendrix in het publiek, hij knipoogde naar me! :razz:

Anders Destium
14 mei 2005, 19:28
Je hebt gelijk, hij speelde incidenteel ook op een Flying V.
Maar dat hij in zijn laatste levensjaar een multiplex Ibanez Les Paul zou hebben aangeschaft is volkomen belachelijk.
Als hij al de behoefte aan een Les Paul zou hebben gehad heb ik het ernstige vermoeden dat hij een Gibson zou hebben aangeschaft.

Ik denk niet dat hij er serieus mee bezig was dat hij vroeg dood zou gaan, hij was hoe dan ook nergens serieus mee bezig. Je hebt gelijk dat het waarschijnlijker dat hij een Gibson zou hebben gekocht, maar er zijn vast genoeg LPs met hetzelfde verhaal :lol:

groovyB3
14 mei 2005, 21:36
Als hij al de behoefte aan een Les Paul zou hebben gehad heb ik het ernstige vermoeden dat hij een Gibson zou hebben aangeschaft.
[/quote]

Die zou ie waarschijnlijk dan gewoon gekregen hebben :D

Hij speelde trouwens ook wel degelijk over LP's. Hij heeft een aantal linkshandige modellen gehad in z'n loopbaan.

Thedevilinside
15 mei 2005, 11:49
Leuk verhaal voor in de kroeg ???


Ik weet niet wat jij doet in de kroeg maar ik kom daar niet om te vertellen dat ik dom genoeg ben om een aftands gitaartje te kopen met een lul verhaal :roll: of krijg je daar echt makkelijk wijven mee :???:




En dan te bedenken dat er ook een heleboel echt goede gitaren voor die prijs te koop zijn.

harrie-beton
15 mei 2005, 13:11
Jimi en Ibanez = gelul

Heb even de handboeken erbij:

Hendrix speelde op

supro
daneelectro
kay
eko
Epiphone
een heeeeeeeeleboel fenders
gison les paul en es-335
goya
guild
washburn
in 1970 een flying V van Gibson

Ik heb zelfs serienummers van de meeste.

Anders Destium
15 mei 2005, 13:53
Gitaarnet Mythbusters :D

BassAgent
15 mei 2005, 13:55
in 1970 een flying V van Gibson

Dat ding is fantastisch!
http://www.hard-rock-cafe.de/JimiHendrixGibson_FlyingV.jpg
Gibson Psychedelic Flying V Jimi Hendrix 8-)

ICEcube
16 mei 2005, 11:30
in 1970 een flying V van Gibson

Dat ding is fantastisch!
http://www.hard-rock-cafe.de/JimiHendrixGibson_FlyingV.jpg
Gibson Psychedelic Flying V Jimi Hendrix 8-)

Ieuw! Mijn overgrootmoeder heeft nog mooier behang dan dit. :amp:

frekie
16 mei 2005, 11:46
Nog even over die Ibbie LP. Ik wil even kwijt dat deze oude l*l GESCHOKT is over wat sommige mensen verzinnen om zo'n matige oude gitaar te duur te verkopen. Ik heb ooit een Ibbie LP goldtop gehad uit die periode, eind jaren 70, bolton nek. Die body was gedeeltelijk hol en bestond uit allerlei vage plankjes hout aan elkaar gelijmd. Zelfs met SD P90s kreeg ik hem niet aan het klinken. Hele matige gitaar, ik geloof dat ik er zo'n 5 jaar geleden 250 gulden voor betaald had. Heb hem zonder afschrijving weer verkocht, helaas met de SD P90s. Zoiets wordt dan anno 2005 voor 450 euri = 1000 Hfl verkocht met vage elementen en een nog vager verhaaltje!
:cry: :x :evil: :oops: :o :-? :(

Rutger
16 mei 2005, 13:45
Ach ja, t was ook een beetje een impulsaankoop en ik heb er misschien teveel voor betaald, maar je zou m echt ns moeten horen, hij speelt als boter en jankt als je de nete en ziet er bovendien erg fraai uit. t Verbaast me eerlijk gezegd ook dat je dit uit zon multiplexplank kunt halen. :) Een maand geleden geloofde ik er ook niks van.

Ik weet dat mijn verhaal erg ongeloofwaardig klinkt, maar ik vind het juist bijzonder vermakelijk dat alles van deze gitaar tegen de akoestische regels ingaat maar het toch een goeie gitaar is. Echt, ik ben niet gek, je moet m gewoon ns horen... ;)

Antoon
16 mei 2005, 13:48
Ik moet ook zeggen dat ik met Frekie mee ga hierin. Kennelijk zit er een soort verzamelwaarde aan die oude Ibanez gitaren maar de exemplaren die ik in mn handen heb gehad waren gewoon speelgoed. "Maya", "Condor", "Hondo", "Coron" noem ze maar op hebben in die tijd voor het "Asia-crap" imago gezorgd. Multiplex body? In die tijd kostte mahonie maar f1000,- per kubieke meter.. Zelfs dat kon er niet vanaf.. Humbuckerkapjes met een enkelspoels elementje (of wat daar voor door moet gaan) eronder.. Body's uit verlijmde latjes.. halshout zo zacht als chocolade. Ik kan nog uren doorgaan. Later heeft Ibanez wel een paar redelijke gitaren gemaakt (bv de eerste Destroyers) maar die zie je in Nederland nooit.

Zorg dat je onder die koop uit kunt want je hebt je gek laten maken.. Voor 450 euro kun je makkelijk een 70ties Gibson Marauder kopen die een leven lang mee gaat en prima klinkt en speelt. Er zijn tal van andere goede, minder oude gitaren te koop die veel beter zijn.

Speeddemon
16 mei 2005, 15:50
als ik 't zo hoor ben ik blij dat ik 'm niet gekocht heb. :oops:
Ben nu een beetje aan 't kijken voor een leuk HSS gitaartje (Kramer, Charvel).

Btw, is een Vester Concert Series of Stage Series iets? (meestal gaan ze voor rond de 100-150 euro).

Cubensis
16 mei 2005, 16:17
Btw, is een Vester Concert Series of Stage Series iets? (meestal gaan ze voor rond de 100-150 euro).
nee.
tot 1992 ofzo werden ze in japan gemaakt en hadden ze erg goeie (bijvoorbeeld les paul) kopiëen van hele goeie kwaliteit, maar daarna gingen ze in china of korea oid zitten en is het niet veel meer geworden.
die stage series en concert series zijn volgens mij allemaal van die superstrat kloontjes, ik zou er met een grooooooote boog omheen lopen ;)

Speeddemon
16 mei 2005, 16:51
zo erg dat ze zelfs geen 100 euro waard zijn? :o

weet je toevallig of er een info website is over Vester?
zo heeft Kramer www.vintagekramer.com

Cubensis
16 mei 2005, 18:02
100 euro zullen ze wel waard zijn, maar dat neemt niet weg dat het gewoon puur slechte gitaartjes zijn, voor 100 euro kan je veel leukere dingetjes soms 2e hands vinden, oude jap zooi van onwetende moffen op ebay.de enzo :D